Ut På Tur 7: Bra for den mentale helsa!

 

Å ja, det skrives mye om helsa vår, over alt, også den mentale helsa. Opplever noen “steder” at det sukkes litt oppgitt når man nevner den mentale biten, likesom: “Nå igjen….” Vel, sannheten er jo som du garantert vet at me har alle en mental helse. Enten den er dårlig, god, fraværende(?) eller veldig fullt til stede – Ingen av oss slipper unna, bare så det er sagt. Eg kan skrive under på at å gå en god tur hjelper godt endte du har dårlig eller god mental helse. Hvis du i tillegg får litt vær på veien, av types som røsker deg litt i ansiktet så er det bare enda bedre! Det blir litt sånn: “Ahaa eg kjenner at eg lever!”

På mange områder føler eg at eg er ganske mentalt sterk….da med tanke på hva eg har opplevd gjennom livet, men noen ganger når noe har stått på og man føler seg drenert er det enkelt å bare stupe i seng og trekke dyna over hodet. I dag var dagen min litt sånnHva hadde skjedd om eg bare gikk å la meg? Eg hadde garantert sovnet selv om eg sov over 7 timer i natt, men hva hadde skjedd når eg sto opp? Jo eg hadde nok vært akkurat like “sliten” som før eg la meg! Heldigvis klarte eg å overbevise meg selv at eg tur er smart i dag! Ååå nå er eg så glad for at eg gjorde det, for nå har eg så mye mer å “gå på” – Fikk rensket hodet og det gjør godt i hele kroppen.

Turen startet med at eg kjørte ned til Kirkegården. Gikk innom mor mi si grav å sjekket blomstene, de var ganske så bra så det blir nye over helga. Der etter kom eg meg ut på ringen og gikk med Losen som et mål (Bildet over). Hvis du var en av de som var med på Strikketreffet min i 2010 var du kanskje med på en guidet tur i Tananger? Atle Skarsten stilte opp som guide, er det noen som kan historien til Tananger så er det nettopp han!

 

 

 

 

Ingenting å si på utsikten her!! Blåste godt i dag. Eg ville ut dit hvor pilen peker, det er bakom en bunkersen du så vidt ser i bildet, og opp på en høyde bakom der. Det var neste mål.

 

 

 

 

Som alltid; Obligatorisk bilde av Flatholmen – Tatt fra Losen.

 

 

 

 

Eg kom meg ut og opp på høyden, akkurat der eg ville….

 

 

 

 

…bakom bunkeren.

 

 

 

 

På innsiden av det ytre berget ligger ei lita badevik, her har me badet mye når ungene var små – Ikkje minst fanget en del krabber 🙂 Badesko anbefales….bare nevner det om du går forbi hehe

 

 

 

 

Også fra denne toppen må det tas bilde…Denne høyden ligger på Risnes,
rett der hvor man går over til Myklabust 🙂

Når eg hadde gjort meg ferdig her gikk eg tilbake og opp til Tananger Ring, gikk ikkje samme vei tilbake, men fortsatt rundt ringen gikk hele Skipmannsveien til andre siden av Ringen og så tilbake til kirkegården 🙂
En skikkelig digg tur og eg følte hodet var på plass!

 

 

 

 

En liten prat med mamma før eg kjørte hjem. Rart det der…eg har alltid bare “Å ja!!” når andre sier de snakker på graven de besøker…Men det faller seg bare helt naturlig, merkelig, men igjen: Det føles også veldig godt ♥

 

 

 

 

Hadde eg visst hvor langt eg hadde gått før eg satte meg i bilen hadde eg tatt en runde til på kirkegården haha KUN for å få 8 km, men da satt eg i bilen å drakk vann….Skal huske det om eg går samme løypa en annen gang, må legge inn ei sløyfe!

 

 

 

 

Etter en god dusj måtte eg ha litt mat! Ali holdt på å lage Fahitas, men eg måtte ha noe lett først så eg skal spise litt senere. Eg fikk rødbetejuice av storesøs for snart 2 uker siden, det har eg drukket hver dag siden. Kan ikkje sette fingen på hva, men eg kjenner det gjør godt! Kjøpt meg meg rødbeter nå før helga for eg ville lage mer selv (Har juicemaskin i garasjen, men den har ikkje kommet opp ennå….!) Oppdaget da eg kom hjem at eg hadde kjøpt ferdig kokte rødbeter….Mener storesøs lage med rå rødbeter. Jaja da får eg spise de da, og vettu??
Dette var så mye bedre enn de me kjøper helt ferdig på glass!

Men ok! Nå er eg klar for lørdags kwell:
Det blir serie og perlerier her på Hobbyrommet!

 

 

 

KOS DEG DU OGSÅ

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer
    1. Så fint turvær med sol og greier. Hos oss er det ca 80 cm snø, så det er lenge før det blir bar bakke her. Trur jeg bor på feil sted siden jeg ikke liker snø…. 🙂 Ønsker deg en fin helg

    2. Imponert over hvor flink du er til å komme deg ut på tur.
      Fra ingenting til flere dager i uka.
      Heier på deg i fortsetningen.

      1. Har en søster som er ei skikkelig fjellgeit og de reiser over alt på lange turer. Eg har alltid likt å gått tur,var veldig flink for noen år siden, men det var da eg fikk svultser i halsennog måtte opereres et par ganger….Dabbet helt av. Når hun da sier at me må begynne å gå tur sammen var det lett. Gikk først noen lette turer med Turistforeningen, men kjenner at eg kan gå mer enn den torsdagsturen og eg kjenner det er så godt 🙂 Nå gjelder det bare å holde det ved like 🙂

    3. Du har knekt dørstokkmila. Flott tur og fine bilder.
      Bør nok finne frem juiceren din. Min favoritt er rødbeter, sitron og stangselleri. Farlig godt.
      Klem fra Liv

      1. Ja det var overraskende VELDIG godt! Fikk ei stor flaske av søss,hun hadde hatt ingefær og lime opp i. Stangselleri er eg glad i så når eg bare får opp juiceren skal eg lage. Om du bruker ferdigkokte rødbeter eller rå? Oppdaget jo da eg kom hjem at de eg kjøpte var kokte. Nyt søndagen!

    4. Så enig, og kjenner sterkt på det når turen må foregå via rullestol. Det blir overhodet ikke det samme – ‘å få tatt seg ut’ – det hjelper både kroppslig og mentalt. Flotte bilder og nydelig av din mors gravsted. Mistet selv min mamma, fullstendig uventet, nå i desember. God søndag til deg 😊

      1. Absolutt, det viktigste er å komme seg ut – Det gjør så godt! Sykdom har stoppet meg fra det mang en gang. Da eg var på det sykeste og Jr var liten gikk me bare rett ned til sjøen der me bodde, kunne sitte der hele dagen mens Jr koset seg både i og på vannet 🙂 Kondolerer med din mor <3

Siste innlegg