Ut På Tur: Ingen slankekur…ingen snarveier, dessverre…

 

….hva eg veier er også fullstendig uvesentlig! Det viktigtse, i allefall for meg er at EG føler meg bra og slettes ikkje hva andre måtte mene 🙂 Å ja, eg har endelig satt foten ned hva gjelder mitt kosthold, eg vet hva som funker og ikkje funker, når det kommer til min mage – Dette tar eg nå 100% hensyn til og intet annet. Eg har i grunnen alltid vært forsiktig i matveien, selv om det ikkje alltid er like enkelt når man har kokk i hus….det forventes at man spiser...Når man så spiser mat man egentlig ikkje bør spise, ja da blir det feil. Røykeslutt og overgangsalderen gjorde det synlig at mitt kosthold var feil for min kropp, for ikkje å snakke om et skakkjørt stoffskifte. Summasumarum blir det da vanskelig å f.eks ta av noen kilo – Vekten øker , selv om man ikkje spiser all verden…fordi det blir feil.

Uansett, endringene eg har gjort de siste månedene høres kanskje enkelt ut, men det krever at man likevel gjør en innsats – Dette er for life og ikkje bare noen måneder. Har kuttet ut sukker (Dvs å tilsette sukker i maten selv, salt har eg aldri hatt i maten eg lager) mel er også borte og da forsvinner pasta samtidig f.eks, ellers plukket eg også vekk ris og poteter. Alt dette ga meg veldig ubehag og en vond oppblåst mage. Har erstattet dette med havregryn, nøtter og byggryn. Grønnsaker har eg alltid spist hver eneste dag så det fortsetter eg med. Brød kuttet eg ut for noen år siden, byttet til “vanlige” knekkebrød noe som egentlig ikkje hjalp på magen, men etter at eg gikk over til knekkebrød kun med frø så merket eg det godt.

Eg spiser også Cottage Cheese og Kesam, de magre variantene fordi eg tåler veldig dårlig fete meieriprodukter på lik linje med rødt kjøtt. Ellers spiser eg det som lages til middag, men bytter ut ris/pasta/potet enten med grønnsaker eller byggryn. Starter som regel dagen med havregrøt laget med havremelk – Fyller på med masse blåbær. Drikker et lite glass med ingefærshot og et glass med rødbeter – Hver dag 🙂

Blir eg kwessen i helgene popper eg f.eks ei stor gryte med popcorn og eg spiser IS! Is er det beste!! 🙂

Vettu hva det beste er? Eg har vel aldri spist meg så god og mett på mye digg mat før UTEN å alltid bli så dårlig!
Å jo da, eg har vært på vekta; 5.januar gjorde eg det, da skulle eg bli med på tur for første gang og tenkte det kunne være gøy å se, så får eg se om det har skjedd noe neste gang eg går på vekta. Når det blir aner eg ikkje 🙂
Betyr så lite for eg føler meg bra.

 

 

 

 

Der skravlet eg meg rett bort gitt….TUR! Å ja eg måtte ut på en tur i dag, har vært så sur et par dager så dette gjorde godt! Parkerte nede ved Hestholmen og målet var Kolnes stranda. Det var dit eg ville forrige gang eg gikk her, men eg ble usikker på veien å snudde. I dag fant eg veien for storesøs sa eg måtte bare gå rett gjennom den store gården, så da gjorde eg det 🙂

 

 

 

 

Resultatet av en kamp på liv og død,
eller kanskje bare et festmåltid??

 

 

 

 

Det var nok slike kameraten mitt fanget på forrige tur.…og dette er nok ikkje blåveis nei…Sukk...Eg vet at blåveis vokser mer på østlandet, men om man Googler så kan man finne de her i vest også.

 

 

 

 

Denne er bratt altså…blir knekk i hoftene og med krum nakke *Ler*

 

 

 

 

Neida, ser ikkje bunnen når man står på toppen, er mye verre
å gå ned enn opp! Sklir du her, ja da ruller du rett ned
*humre*

 

 

 

 

Tilbake på Hestholmen,
et lite paradis med industrien som nabo…

 

 

 

 

Bare for å ha det sagt:
Det ER vår – i allefall her!

 

 

 

 

Overlegen som eg er var eg sikker på at eg var på riktig sted basert på hvor eg ville…sjekket t.o.m kartet når eg sto på stranda, ikkje alltid like enkelt i sola det...Men, eg skjønte jo det når eg kom til bilen! Hadde regnet ut på kartet før eg gikk at turen eg ønsket å gå skulle bli ca 8 km…IKKJE SANT!! Eg burde ha gått hele den lille stranda, forbi og litt videre….der ved det røde krysset var det egentlige målet! Eg gir meg ikkje for nå vet eg det til neste gang 🙂 Anyway, en god tur ble det likevel. En passe tur før eg skal på langtur i morgen som kan være litt krevende enkelte steder.

Men nå? Ja nå venter det mat ute på kjøkkenet
og etter på blir det serie og strikketøy!

 

KOS DEG

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

4 kommentarer
    1. Sprek du, flotte bilder. Her fant jeg blåveis tidligere i uken. Alltid stas å finne værtegn.
      Liker kostholdet ditt. Lever selv temmelig striks. Men en liten advarsel. Kutt ikke salt. Kan få store konsekvenser. Laget mat fra bunnen av og ikke brukt salt i mange år. Brått lå jeg der på intensiven og med farlig lavt natriumnivået. Måtte trene opp kroppen fra bunn av. Var nok et syn da jeg endelig kom såpass opp at jeg kunne slepe meg etter en gåstol på butikken. Greit nå, men skadene på hjertet er permanente. Så husk salt i ren mat !!!!
      Ha en flott helg. Klem fra LIv

      1. Har hatt problemer med saltopptaket i kroppen grunnet styret med magen så eg tar salttilskudd (Folat og salttabletter) hehe Da trenger eg det ikkje i maten. Eneste gangen er bruker salt er når eg spiser bløtkokt egg 🙂 Kuttet ut Folat for ei stund siden for eg får visst nok gjennom rødbetene eg drikker. Eg er spent på timen hos nyrelegen min om 2 uker, ja om det er noe endringer på diverse i prøvene mine 🙂 Hadde i lange tider problem med opptaket av kalium også, men det tror eg er ganske stabilt nå 🙂

        1. Da har du nok kontroll. Jeg har for mye kalium og da skiller en ut mer natrium, så legen er nøye på at jeg følger opp med salt og han med prøver. Utrolig hva man kan få i seg gjennom kosten. Jeg har banannekt pga. kaliumen og min sønn har order om så spise minst en banan om dagen, Han har alltid hatt lave verdier på kalium og folat. Godt det er fagfolk som passer på oss når ikke alt er som det skal.

    2. Det er uansett vår!
      Man kan jo bli opphengt i den vekta… jeg har tendens til det… IS er godt og jeg kan sluke en liten boks på null komma niks…
      Ut på tur – aldri sur! I allefall…. Det er godt å komme seg ut! Lag deg en fin søndag 🙂

Siste innlegg