Ut På Tur: Populært med piggtråd og strømgjerder på Jæren…

 

I dag var det ut på tur som har vært planlagt ei ukes tid; Obrestad Fyr til Orreelva (på sørsia). Hadde plottet i Gps`n at me skulle parkere ved Orre gml kirke oppe ved riksveien der hvor man kommer over Orreelva…men der kunne man slettes ikkje bare parkere...Måtte spørre grunneier først…Hmm…Tja, me svingte inn på tunet på en gård ved siden av, ble møtt av en stor snill hund som eg go`snakket med før eg dinget på døra. Døra sto forøvrig oppe og eg kunne se rett inn i stua…! Sånn er det vel på landet? Dører og vindu på vid gap *ler* Etter litt tid kom det en voksen mann ut fra et av små“husene” på tunet. Var ingen problem, me kunne bare parkere i gården hans JuHuuu Så da satte eg min bil der og me kjørte videre mot Obrestad Fyr og der startet me turen 🙂

Sånn i siste liten slengte eg på meg shellbuksa uten på shortsen,
var litt kaldt der ute i havgapet sånn litt opp på høyden!

 

 

 

Siden me ikkje kun se en unaturlig vei ned til sjøen ute ved Obrestad Fyr gikk me bare veien bort til Hå Gml Prestegård (Ca 1 km). Her kjente eg meg igjen så det var bare å sprinte avgårde 🙂 Det var først over hengebrua (første bildet), en liten funfacts som eg leste et sted: Hver sommer under Nordsjørittet må ca 12K ryttere over den hengebrua…!! Jadda, på skiltet står det max 10 personer på brua om gangen.
Jaja akkurat den biten er nok et eventyr!

 

 

 

 

Denne turen har eg gått før og det er et flott strekk – Til et visst punkt!

 

 

 

Heeelt der borte har me parkert (Fyret)

 

 

 

Sist eg gikk turen stoppet me her og snudde,
nå tror eg at eg vet grunnen til det..

 

 

 

Me gikk jo bare videre og det ble litt steiner kan du si,
men slettes intet problem….problemet var litt lenger fremme…

 

 

 

 

Eg mener dette er Skeiekanalen(??) som kommer ned her, og du kan se at me prøvde iherdig å komme oss over! På et tidspunkt ser det jo ut som eg klarte det hehe Det må vær når eg sto mitt ut i på en stein og veivet med armene før eg ga opp og kom meg tilbake….Ingen av oss er redde for å bli våte på beina eller for den slags skyld gå på ræva i vannet, men ikkje her ville me det! Vannet var knall oransj, seigt og klissete…sikkert en blanding av mye kleint, ikkje vet eg. Steinene me prøvde å kommet oss over på var sååå sleipe at det var ikkje sjans! I tillegg var det jo strømgjerder langs denne kanalen som me ålte oss under….Du kan si me rullet oss i brennenesler…! Kjente det i hendene. Enden på visa var at me følgte bare noen traktorspor oppover, tenkte me kunne bare komme oss opp til riksveien og gå ned igjen lenger borte…Men det var da eg tenkte på noe av alt eg har lest på en turblogg, fant det frem og leste:

“Jeg skjønte imidlertid snart at fortsettelsen er for spesielt interesserte som søker irriterende utfordringer. Mange av strendene er ikke lett å gå på, og gresset bak er dyrket og bør ikke tråkkes på om sommeren. Videre beiter ungt storfe og sauer på den trange, vernebeskyttede stripen med land innenfor strandkanten, noe som gjør at bøndene setter opp høye piggtrådgjerder og elektrifiserte gjerder (strømmen var slått på, det merket jeg) helt ned i taresumpen, og holder dem godt vedlike. Det var et problem å komme over gjerdene, og gjerdeklyvere som vi er kjent med ellers i utfartsområder, var et knapphetsgode her under mitt besøk i juli. Det er bedre om vinteren når strømmen er slått av. Kanskje.”

 

 

 

Mens me gikk langs veien her sjekket me kartet flere ganger, men det var ingen naturlig vei ned til havet igjen! Alt var dyrket mark…dessuten var det kun ca 3 km bort til Orreelva hvor me hadde parkert, så liten vits i å bale oss vei ned bare for å kanskje finne oss en annen vei opp igjen, da ble det ca 5 km totalt lang riksveien, men altså: Landskapet er jo fullstendig upåklagelig! Det er så flatt og grønn at eg tror me kan se langt inn i fjordene hehe

 

 

 

Eg var fristet, men fant ut eg er alt for gammel for nøst!

 

 

 

Alt i alt en flott tur, ble noe vått i dag, men en frisk og herlig tur! Nesten tur blir fra Obrestad Fyr og Kongevegen 🙂 Det er problemfri å gå har eg hørt! På vei hjem hadde eg lyst på hjemmelaget pizza,
men kom på at den trengte så lang heving og eg var ihjelsulten…

 

 

 

…da gikk det kjappere å ta havreskiver ut fra fryseren
og laget gode osteskiver 😀 Hekkan dette var godt!

 

 

 

 

Og nå? Tja, tenker eg skal lage meg en skål med is og fortsette her mens eg ser Jurassic Park! Hørte nemlig på P4 hjemover at det ble anbefalt å hente frem denne filmen fra 1993 å se den en gang til –
Den fikk eg 6`er i dag, så det skal eg gjøre 🙂

 

 

 

NYT KWELLEN

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

2 kommentarer
    1. Var nok en flott tur, men 5 km på asfalt er ikke greit. Frister meg med ostesmørbrød. Bør nok lage meg et brød og fryse ned skiver for å ha på lur.
      Ha en kreativ kveld på hobbyrommet.
      Klem fra Liv

      1. Det har blitt mye bedre å gå på asfalt, bedre sko og mye turer har nok sørget for det 🙂 Får ikkje vondt på skinnleggene lengre + at det å gå på jæren er jo et natureventyr av de sjeldne 🙂 Alt i alt en strålende tur 🙂

Siste innlegg