Viglesdalen DNT – Klart eg overlevde! AMAZING!

 

Ser du? Det er akkurat som tatt rett ut fra et eventyr, eller et flott maleri! Dette bildet tok eg tidlig i morges, var kun noen sauer og eg som hadde våknet til live. Me var relativt tidlig i seng i går, i allefall for meg å være.…Tror me halvveis besvimte alle 3 klask i puta sånn ca 23, uten om at noen måtte ut å lette på trykket i løpet av natta var det stille, musestille – Det var kun suset fra fossen som kunne høres langt der borte og det var svarte natta! Eg var lys våken 05:30, da hadde jo eg sovet mine 6,5 time, men det var fortsatt svarte natta så eg lå i senga å scrollet litt på gårsdagen nytt på mobilen, dekningen var litt sånn av og på og det var helt herlig! Sånn rundt kl 6 tok eg ei pute, pledd og strikketøy å satte meg ut – Så sokker er påbegynt i det minste 🙂

Reisefølget kom lusken ut av dynene sånn i halv 9 tiden når sola var godt plassert på himmelen 🙂 For et eventyr dette var altså! Etter litt kaffi var me i sving med frokost og oppvask fra i går, var rene luxusen på denne nye hytta, det var vannpumpe på trappa så me slapp å gå til bekken 🙂

Men la me nå ta et tilbakeblikk på fra da turen startet i går 🙂 Me kjørte inn til Nes på Hjelmeland å parkerte, det nye Ryfast er fantastisk og reisetiden er jo drastisk redusert!

Her på Ut.no finner du mer info og Viglesdalhytta og plassen.

 

 

 

 

Dette er også min første tur med sekk – Det var et viktig element for meg på denne turen! Eneste “vonde” med dette var den smale hofteselen, den gnagde litt så når eg en dag kjøper min egen sekk skal de være med en bred klikklås rundt hoftene – Ellers syns eg selv det gikk overraskende fint. Det var først i dag når eg tok den på eg kjente at eg var sår på skuldrene, og akkurat nå i kwell føler eg skuldrene er borte vekk…!?

Turen til hytta startet jo selvfølgelig oppover, det gikk opp, opp i ca +5 km før det begynte å flate litt ute med noe nedover og oppover, men det gikk fint. Turen gikk mye på driftavei som de bruker til å frakte sauer opp/ned på. Ingen flat vei, men det var et bredt trokk med mye stein, var i grunnen mye stein over alt foruten når me gikk på store flott berg oppover.

 

 

 

 

Me gikk ganske høyt opp flere steder og elva og fossene var langt der nede, men aldri sånn at eg følte noe sug.
Alt var så stor og flott at det overdøvde i grunnen det meste! Veldig mange flotte Instavennlige steder for de som tenker på sånt
*ler* Akkurat dette bildet av søs og W.K er vel et av de flotteste dyns eg 🙂
De har vært venninner siden de var ungdommer.

 

 

 

 

Dette var vel den “fineste” delen av driftaveien, ellers var det mye stein. Men det er utrolig hvor godt det hjelper med staver! Bakdelen med staver er at hender og armer blir ganske numne dagen der på haha Ikkje bare det, men vettu hva?? Alle me 3 går med Garmin klokker, men selv de klokkene oppfatter stavene som skigåing så me fikk kun registrert halvparten av skrittene *ler* 

 

 

 

 

En liten matbit og 2 måtte til på vei oppover.

 

 

 

 

Hiafossen i bakgrunnen

 

 

 

 

Laaangt der nede startet me!

 

 

 

 

Denne gamle steinbroa er et kjent landemerke inn til Viglesdalen,
her i fra var det vel ca 2-2,5 inn til hytta

 

 

 

 

Ble bare dypping av tær og legger i starten av Viglesvannet i går

 

 

Ca 2,5 km igjen fra dette punktet og det skulle bare bli mer stein…
og enda mer…Det har i tiden går en del steinras, skjønner du

 

 

 

Kyrkjesteinane, hvor det for lenge siden var en tragisk drukningsulykken.

 

 

 

 

Langt der  inne kunne me øyne hytta!

 

 

 

 

Men først skulle gå over en del ras, tja…var jo et stykke ned her da, men det var først i dag eg fikk med meg det, hadde nok med å se ned for å ikkje snuble

 

 

 

 

Fult fokus!

 

 

 

Endelig på landjorda!
Velkomstkomiteén var på plass!

 

 

 

 

Ubeskrivelig!

 

 

 

 

Sånn, da var også de voksne fornøyde 🙂

 

 

 

 

Selvfølgelig, måtte jo vise at tanken i det minste var god når det gjaldt strikkeplanene! Fikk jo startet litt i morges....men så oppdaget eg jo at det var Flora og ikkje Nord eg hadde tatt med…skulle jo strikke sokker eg…!

 

 

 

 

Søs bar en rimelig tung sekk i går og her er grunnen: Full middag med tacogryte og masse digg!!
O`la la som me gaflet i oss, har vel sjeldent smakt så godt med middag!

 

 

 

 

For noen herlige kwellstimer me fikk her ute på trappene! Ahaa kunne vært her ei uke eg! Så da søs sa hun hadde registrert seg som frivillig når det gjelder hyttevakt meldt eg min interesse og at eg kunne joine!!
Så ja, da blir det muligens flere hytteturer som dette 🙂

Sauene kom opp opp noen ganger, kikket for så å loffe videre ♥

 

 

 

 

Utrolig flott hytte! Mye plass og hele 11 soverom med både køyesenger, enkelsenger og dobbelsenger. 2 utedo inne, og det er de fineste utedoene eg har sett, ikkje lukt, ingenting 🙂 Terningkast 6 der altså!

 

 

 

 

Kveldskos med stearinlys. Hytta har solceller så me hadde lys på soverrommene, men det skulle brukes minst mulig og var heller aldri et problem.

 

 

 

 

Skikkelig magisk morgen i dag!

 

 

 

 

Sånn, da var me klar for hjemturen. Nå hadde me hele dagen på oss
å komme oss tilbake – God tid altså!

 

 

 

 

Dette skiltet så eg ikkje i går, litt morsomt da!

 

 

 

 

Jadda, det er bare å gå –
ingen annen utvei enn det 🙂

 

 

 

 

Tanken var å svingen opp om Hiabolten i går, men me utsatte det til i dag. Da me kom til dette punktet kjente eg på beina at det var ikkje noe for meg i dag, så søs og W.K la i vei….

 

 

 

…de fant også ei jettegryte, mens eg.

 

 

 

…slo meg ned på ei lyngtue midt i sørpa 🙂
Satt mykt og godt – 20 min senere var damene tilbake igjen.

 

 

 

Noen timer før me gikk fra hytta i dag var det 4 voksne som gikk fra den lille hytta….de hadde ikkje stengt noen portene som er på vei nedover….så me møtte jo sauene som gikk rundt hytta laaaangt vekke fra der de hører til – De var selv på vei opp igjen da de møtte oss…men de snudde og sprang foran oss ned over igjen. Me kom oss gjennom siste port og der ble de stående….Det morsomme var jo når me igjen var ved…

 

 

 

…steinbroen møtte me 2 skoleklasser fra Stavanger som skulle opp til hytta. De fikk beskjed om at alle sauene sto rett borte i veien…Hva skjer så? Jo, alle ungene kommer seg gjennom porten og sauene begynner å gå opp igjen med alle ungene på slep – Dette gikk treeegt og sauene slipper ingen forbi + det er en smal vei gjennom alle rasene og ellers helt opp…Tror når de kom seg til hytta? (Zoom på bildet *ler*)

 

 

 

 

Ellers så fikk fruene seg et aldri så kjapt bad! Å nei, det var ikkje varmt, men det var ikkje sånn frostbittkaldt heller. Det var såpeglatt på steinene under vann, jammen ikkje helt enkelt det der – Eneste løsningen var i grunnen å bare kaste sge ut i!

 

 

 

Nå var det bare siste etappe igjen og det gikk nedover, og neeedover…
Det tar på å gå nedover..!

 

 

 

 

Blir nok sikkert flere turer, men nå var det over for denne
og det var bare å komme seg i bilen for det var snakk om en premie?!?!

 

 

 

 

Se der ja! Søs skulle absolutt inn til “byen” på Tau,
dvs Cirkel-K og softismaskinen!

 

 

 

 

Se der ja!
Teknikken har de begge 2 🙂 De e ganske skjønne i denne alderen!

 

 

 

 

Etter at isen var i magen var de bare å fyke gjennom Ryfast og plutselig var me i Stavanger igjen. Eg føler ikkje eg har landet her eg sitter på Hobbyrommet, for noen dager! Helt fantastisk, ikkje ei vannblemme ble det en gang-selv på nye tursko! Nå blir det nok en hviledag i morgen så får me sjå, turskoa snøres nok på i helga igjen 🙂

 

 

 

 

2 Gode turer som går inn i “Minneboka” 🙂

Men nå? Vel, nå frister i grunnen bare seng!

 

 

 

NATTINATTI

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. FANTASTISK 👏👏👏👏. For et eventyr du har tatt oss med på. Den naturen vi har, flotte bilder 😍

    2. Wow for ein fantastisk tur!🔝 Og den flotte hytta! 🔝 Kjekt å sjå alle dei fine bilda! 🔷

    3. Tusen takk for at du deler denne flotte turen og opplevelsene med oss. Og vær som bestilt fikk dere.
      Fortjener noen hviledager på hobbyrommet nå. Både for å ta inn over deg turen i etterkant og for å lade batteriene.
      Klem fra Liv

Siste innlegg