10 PRAKTISKE JULEGAVE + RIMELIGE GARN TIPS – SPAR PENGER I DESEMBER!

Lone Kjeldsen

 

Det er mange meninger, forventninger, mye glede, men også bekymringer som følger med desember måned. Me VET at ganske mange gruer seg, ja like mye som andre igjen gleder seg. Gaver er vel for mangen en de største bekymringene, du har gjerne et 10 talls gaver det forventes at du stiller opp med, eller kanskje DU forventer det av deg selv? En salig mix vil eg tro? Man vil ikkje være den som sier; “Vet du, i år, ja da har eg IKKJE råd å kjøpe/gi gaver!”

Me har vært gift i 26 år og ja, det har vært mer enn 1 Jul hvor me har sittet oppe på natta og lurt hvordan me skal få endene til å møtes. Heldigvis er me begge kreative og på den ene eller andre måten har me da fått det til på et vis. De fleste lager gaver fordi de har lyst, andre gjerne fordi de også må, men felles for de fleste er at man uansett koser seg med dette. Det kan også være dyrt å lage Julegaver enten man strikker eller bruker andre kreative evner, eller, det kan være helt gratis! Det står litt på deg selv hvor mye penger du har å bruke på dette. Dette har SJELDEN en innvirkning på Julegavens kvalitet og betydning – HUSK DET!

Selv har eg et velfylt Garnlager, noe som har samlet seg over flere år – dette vet eg at mange av dere har, enten det er et eget rom eller stapp fulle garnposer bakom sofaen. Dra frem og PLANLEGG slik eg nevnte tidligere, ja sett sammen garn til de prosjektene du ønsker å strikke 🙂 Husk at billig garn IKKJE betyr en dårlige kvalitet! (Les innlegget mitt fra i fjor HER!) Det er TØV fra ende til annen! Du kan fint kjøpe garn på Nille, Europris og Sparkjøp for å spare, det har ingenting å si på kvaliteten!

Tingenes tillstand i dagens samfunn er at de aller fleste har så det monner i skuffer og skap og det er jaggu på tide at med drar frem de gamle tradisjonene og gir MER gaver med mening!

Skal man strikke/lage opp til ganske mange gaver er det enklest med mindre prosjekter som f.eks da er bruksting og forbruksplagg, slik som eg har funnet oppskrifter på i dag 🙂 Det er noe ALLE trenger og ALLE bruker det, ikkje det?? + at det blir utslitt! Får han onkel lue og votter i år, ja så kan han få sjerf og sokker neste år f.eks – Greit å gjerne notere ned ei gaveliste, det gjorde eg fra år til år de årene eg virkelig laget mye gaver. Nå er det noe år siden eg laget alt sist og det var da eg satt å strikke BallfjordLabber til meg selv at eg fant ut at det blir noen hjemmestrikka gaver under treet i år 🙂

Noen av disse oppskriften er enten danske eller engelske, litt gratis, men også veldig rimelige.
Stusser du litt på de engelske er det en veldig hjelpsom Ordliste HER!

De første oppskriftene her er fra Lone Kjeldsen, en danske strikkedesigner som har veldig mye fint!
Eg har flere av hennes oppskrifter og det er virkelig GODE oppskrifter 🙂

 

 

 

 

THE NORTH SEA HAT & MITTENS
Bildet over
S/M & L/XL
Dansk Strikkeoppskrift

 

 

 

 

 

Lone Kjeldsen

 

ALF & ALFINE
5 str f.o.m 2 år t.o.m Large
Dansk strikkeoppskrift

Denne luen kan du f.eks strikke i Nøstebarn, Holst Supersoft (Billig og meget drøyt)
Dette er tynt garn som strikkes på pinne 2,50-3,50


Du kan også bruke de tynne garna til Drops, ja som Nord, Flora og Tynn Alpakka,
lua vil muligens får en annet uttrykk, men likevel ei deilig lue 🙂 (Linker til garn lenger nede)

 

 

 

 

 

 

 

 

Hey Mama Wolf

 

CAMPANULA  CHILDRENS HAT
Str Nyfødt —> 6 år
GRATIS Engelsk Strikkeoppskrift

En billig variant av garn til disse luene er f.eks Silja/Senja fra Sparkjøp/Nille
Men HUSK; Det er også mye tilbud på Drops garn om dagen! Du finner linker til garn lenger nede

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Virginia sattler-Reimer

 

BOMBADILLO
Onesize som kan endres ved hjelp av pinnestr
20% på oppskriften frem til 5.november
Engelsk Strikkeoppskrift

 

 

 

 

 

 

 

 

Virginia sattler-Reimer

STORMCROW
One size som kan ved hjelp av pinnestr
Engelsk Strikkeoppskrift

 

 

 

 

 

 

 

 

Virginia sattler-Reimer

DAILY GRIND
One size som passet er gj.snittlig voksent hode
Engelsk Strikkeoppskrift

Alle disse 3 herreluene kan strikkes i det mange kaller billiggarn, og det er det mest anvennelige garnet som finnes; Safir, Øst/Vestlandsgarn, Rubin, Sportgarn, Sportragg mm
Du får virkelig solide og gode luer + garnet finnes i masse flotte farger!

 

 

 

 

 

 

 

 

Virginia Sattler- Reimer

 

ESSENTIAL SOCKS
One size som kan justers ved pinnestr
20% frem til 5.november
Engelsk Strikkeoppskrift

Disse sokkene er strikket i Cascade Heritage, ikkje det dyreste sokkegarnet, men du kan kjøpe rimelige garn som f.eks Fabel – HER får du 30% på det nå om dagen! Du kan også strikke det i Nord som det er tilbud på HER! Hvis du vil strikke de som kosesokker kan du bruke Flora
som du får veldig billigere
HER!

 

 

 

 

 

 

 

 

Virginia Sattler-Reimer

 

21 COLOR MITTS
One Size
Engelsk Strikkeoppskrift

Disse vottene kan strikkes i samme garn som de 3 herreluene, eller hvis du vil ha disse vottene eller noen av luene over mykere kan du strikke med Lima som du får veldig billig HER! Eg kjøpte både Lima og Nord her til en Julegave eg skal strikke siden eg ikkje har pudderrosa garn! hehe

 

 

 

 

 

 

Virginia Sattler-Reimer

 

MONTREAL MITTS
Medium dame
Engelsk Strikkeoppskrift

Til disse pulsvottene kan du bruke det samme garnet som både luene og vottene over og garantert at du også har mye av det i hus allerede 🙂 Eg har 3 smekkfulle hyller, så her er det ingen nåde! hihi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Virginia Sattler-Reimer

 

HOODOO HAT
Gj.snittlig voksen str
Engelsk Strikkeoppskrift

Denne lua strikkes i noe tykkere garn som f.eks NEPAL eller ALASKA (Begge deler er det % på, klikk på garnnavnet). En annen variant du kan prøve er hvis du f.eks har noen nøster Østlandgarn e.l
og noe tynn alpakka som matcher, strikke med en tråd fra hver og du ender opp med omtrent samme strikkefasthet + du får ei veldig deilig lue. Eg har strikket flere ting i denne komboen 🙂

*


Da håper eg du har fått mange gode oppskrifter og Tips til garn som du kan dra nytte av?
Håper noe av dette faller i smak! 🙂 Eg fryder meg i allefall og min liste over gaver som eg har lyst
å strikke bare vokser og vokser! Fikk en del meldinger her og der i går om at dette var noe som var ønskelig fra flere av dere, ja gode tips til hva man kan strikke og gjerne spare litt penger 🙂

Kommer nok også til å legge ut litt større gavetips, det blir mer for de som gjerne kun skal strikke noen få gaver og har nok tid til å strikke større plagg 🙂 Skal også prøve å finne noen flere norske strikkeoppskrifter da eg vet at det også er ønskelig 🙂

Når eg setter meg ned i kwell skal eg se om eg kan tromme sammen til en Give Away om ei stund som kan gi noen av dere litt nytt garn til å jobbe med frem mot Jul, regner med at det hadde vært gøy?
Kan ikkje love noe, men skal prøve mitt beste 🙂 Har noen kontakter som eg skal melde 😉

* * * *

Tja, da var det brått tirsdag gitt! Hoppet over mandagen eg vettu og hadde en skikkelig deilig dag
og ikkje minst kwell i går! Fikk strikket MASSE og er nå i gang med mitt 4.par med BallfjordLabber
og de er store altså! Pju-hu, det er neeesten så eg må ta på et svettebånd og pulsklokke *ler*
Gleder meg til de er tovet for DA skal eg stæsje de opp med noe av det dillet eg har! Woop Woop!
Kommer til å bli de stiligste tova tøflene EVER! Bare vent hehe

Men nå etterpå skal eg ta et lite tak her hjemme, ja nesten et skippertak tenkte eg! Eg bare MÅ ta et lite raid på badet, hehe Får besøk i dag og eg har noe i meg som sier at badet MÅ alltid shaines når me får besøk, ja samme når eg gjorde det sist-det bare må gjøres! Ellers så tar eg det ganske kuli! Gleder meg til besøket da, det skal bli koselig! Skal varme opp litt libanesiske kaker +
at Ali skal røre sammen med ei libanesisk hverdagsgryte (MIN favoritt Fasoliè)
Greit å ha noe å by på om gjesten blir sulten, ikkje det?

Ellers regner eg med at det blir mest strikking og skravling 🙂

Men du får også KOoOSE deg, ja enten du har startet Julegaveproduksonen eller ei 🙂
Husk:

NYYYYT DAGEN!

Go`klem fra ei Fornøyd Vibbedille 🙂

#strikk #knit #pattern #freepattern #strikkeoppskrifter #lue #votter #julegaver #sparpengeridesember #julekos #strikketjulegave #julegaversomgleder #strikkeblogg #strikkeblogger #norgesstørstestrikkeblogger #norgesstørstetstrikkeblogg #blogglisten #topplisten #toppblogg #toppblogger

3 kommentarer

Siste innlegg