Billiggarn, Restegarn og overfylte Garnlager…

 

Tja, vet i grunnen ikkje helt hvordan eg skal starte…Det sier vel litt om hvor håpløst det egentlig kan være og eg river meg litt å håret av av ren GarnFrustrasjon! Si meg, hva tenker du f.eks når du ser på bildet over? Ja ang det som har med strikking å gjøre på bildet? Hadde det ikkje vært mitt bilde så hadde eg gjerne tenkt noe som: “Ååå det der er sånn stilig gigantteppe eg ønsker meg, filler at det er så dyrt…Tja, den genseren der så ganske flott ut egentlig, ja den så veldig GOD ut”. Ja det tror eg hadde blitt ganske riktig….Tror egentlig ALDRI at noen hadde tenkte: “Fysj det der er sånn BilligGarn!” Tror du? Men vettu? Alt sammen som er strikket på dette bilde ER det noen kaller for BilligGarn, eller sånne BilligMerker! (<—ofte sagt med en negativ tone). Det er forskjell på Billiggarn og billig garn serru…sukk

Eg har aldri og kommer aldri til å skjønne hvorfor man på død og liv må kritisere noen som velger å strikke i rimelig garn? “Tenk å legge ned så mye arbeid med sånn billig drittgarn”. Det styggeste syns eg foregår på Salgsidene for strikkeplagg: Noen spør f.eks hva de kan ta for en genser og legger ut et bilde av en skjønn genser. Det stilles spørsmål til hvilket garn som er brukt, personen svarer et garn som ikkje koster allverden og får en spottpris på genseren tilbake for man kan ikkje regne med å få mer for den når man velger den type garn. “Den type garn”?? Hvis du tar en titt på bildet over igjen, den genseren er strikket i Østlandsgarn kjøpt på Nille for noen år siden. Ikkje bare var garnet billig, men eg fikk det også til halv pris eller noe når Nille sluttet med dette garnet. Eg vil slettes ikkje påstå at det er en drittgenser?? Det er 100% ren ull, herlig å strikke med og den er akkurat like flott etter vask. Vil det si at det er prisen som definerer hvilken gruppe garnet/plagget havner i?? Det samme med teppe eg strikker på, garn fra det mange kaller “billigmerke”.

Personen som spurte om hva hun kunne selge genseren for får til slutt svar om at den til nøds kan selges for max 500! WHAT!?!? Tiden og arbeidet da?? Koster ikkje det noen ting det da? Har sagt det før og sier det igjen: Du har 2 kofter, kliss like, den ene er strikket i….ja la oss si Østlandsgarn siden me nå snakker om det og den andre i Smart-Et billig og et noe dyrere garn. Ok, da vil eg si at du skal ha minimum 1.500 for hver av koftene + GARN! Det vil da si at den ene blir noe billigere enn den andre, MEN arbeidspengene er nøyaktig det samme.
Syns du ikkje det er mest riktig da?

En annen ting? TONEN som er i slike tråder hvor strikkere spør om hva de kan ta for pris på noe de har strikket er SKAMMELIG KLEIN! Eg vil trooo at de fleste av oss som ferdes i disse gruppene er voksne? Hvorfor må så mange mer eller mindre tyne selvtilliten ut av hverandre? JA, me skal være så ærlige som me kan, selvfølgelig, men målet må jo ikkje være at man skremmer bort folk? Så lenge plagget som skal selges er fint strikket, montert skikkelig, ellers rent og pent er det ingen ting i veien for å ta seg betalt. Arbeidspengene er alltid det samme og så får det jo være opp til kjøperen om de ønsker den i garnet som er brukt.

 

 

 

 

Deilig skue, ikkje sant? Mange deilig skatter! Men, dessverre så er dette garnet for mange noe billig ræl som de ikkje ville tatt i en gang. Nei det er ikkje tull! Uansett hvor mye eg går inn for å fortelle hvor deilig dette garnet er så er det som pesten for ganske mange strikkere, ganske utrolig syns du ikkje? Garnet er ikkje spinn dyrt, men heller ikkje skambillig – Det er liksom bare av et rimeligere merke…! Ja det er ganske mange garnsnobber i dette landet haha og garnet bør nesten ikkje koste under 100 kr! *ler meg skvett ihjel* De som mener dette bør virkelig lese DETTE! Har man den innstillingen, ja da går man seriøst glipp av så utrolig mange Go`biter!

 

Da eg blogget om garnet på bildet over her var faktisk en av kommentarere: “Alle kan få et solid garnlager om de fyller opp med billig skvip! Eg for min del? Åååå eg elsker alt skvipet mitt eg 🙂

 

 

 

 

Sier ikkje at du MÅ like hva eg har strikket, men helt ærlig? Ser dette ut som noe billigt RÆL!? Jepp, jakken og sjalet er strikket i et rimelig garnmerke. Denne jakken f.eks som trenger en del garn kan, om du vil, koste alt i fra tjaaa si ca 250 kr og opp til en ca 15-1600 kr, hva hadde du valgt? Om du nå sier du er villig å betale 1500 så er det helt greit. Men vettu hva? Ikkje si at du velger det fordi du ønsker å kjøpe kvalitet! Da er det bare en person du lurer og det er deg selv. Det er nemlig ikkje sånn at jo dyrere det er jo bedre kvalitet, ikkje alltid. Kvaliteten kan være akkurat like bra om du velger at denne jakka skal koste, la oss si 400. Men du bør velge garn etter hva du skal strikke! Eg f.eks, eg hadde aldri strikke denne i Merino! Da hadde eg garantert banna det garnet vegg i mellom etter en tid, ja enten det var dyrt eller billig! Vil tro at denne jakka etter noen vask hadde blitt ei kåpe! Garnet trenger jo slettes ikkje være noe dritt garn for det om, det handler ganske enkelt om å velge garn etter hva du skal strikke. Det Merinogarnet hadde blitt lekkert til noe annet enn ei lang jakke.

I steden for å være kritisk til PRISEN på garnet må du heller være kritisk til hva type garn du velger til det du skal strikke. Når eg strikket Denne Kåpa valgte eg et garn som eg syns har et godt hold, det koster bitte litt mer+ eg fant de rette fargene, men det er det verdt for denne kåpa kommer til å leve evig vil eg tro 🙂 Ang dette prosjektet hadde eg muligheten til å velge hvilket garn eg ville, men eg valgte et garn som passet prosjektet og er altså ikkje blant det dyreste, men garnet ligger sånn midt på treet.

Mulig noen nå tenker at det er lett for meg å si fordi eg får sponset en del garn? Vel, for å si det sånn så velger eg fortsatt ikkje det dyreste, eg velger garn eg syns er bra og som holder godt! Eg strikker fortsatt i mye rimelig og billig garn og eg har 0 problem med å plukke med meg garn fra både Nille og Sparkjøp, eller Drops 😉 Eg ser på det slik at eg er heldig og at eg nå får strikket med garn som eg garatert ikkje hadde unnet meg ellers ♥

 

 

 

 

Det samme gjelder jo denne jakka? Billig ræl? Ja for noen er det nok det for den er strikket i Alaska fra Drops til 10 kr nøste 🙂 Jaggu holder den seg godt og ikkje en kjeft kan se at det er billiggarn, ikkje en gang om du prøver den på deg vil du kjenne det 🙂

 

 

 

 

Denne der i mot….Det er en av de dyreste eg har strikket
og er slettes ikkje like pen lenger…

 

 

 

 

Over til noe annet!! Din mening om Restegarn? Er det bare søppel eller har du evnen til å se på det som små gylne skatter? Eg ELSKER smånøster ♥ Gi meg en kurv med restegarn og kreativiteten blomstrer!
Det er jo en fantastisk GØY! Guuu som eg koser meg da 🙂

Noe eg ALDRI kommer til å skjønner er hvordan et garnnøste som koster f.eks 69 kr pr 50 gram PLUTSELIG blir degradert til noe dritt bare fordi det kun er 10 m igjen?? De 10 meterene er jo like dyre slik som hele nøstet en gang var?? Ergo, etter mitt hodet: Om du har 10 m igjen fra mange nok nøster og kan strikket ei lue skal du da ha mindre betalt for den enn om du strikket den av 2 hele nøster?
Garnprisen vil jo UANSETT være 138 kr, ikkje det??

Så ja, mitt beste råd om du spør om prisen på et plagg strikket i restegarn: Aldri si at det er restegarn fordi Garn er Garn uansett! Å kalle en genser for RestegarnsGenser degraderer altså en genser som gjerne i bunn og grunn koster langt over 1000 kr i garn til å bli å “Billig ræl”.

 

 

 

 

Dette er en kjole fra PT-Design som var ganske populær tilbake i 2011. Eg strikket den først i orginalgarnet og kjolen kostet en del. Fikk så lyst på en til og samlet sammen alt eg hadde igjen av et annet garn og strikket denne “Restegarnskjolen”. Hadde eg kjøpt 1 nøste i hver farge for å strikke den stripete så vet me at den hadde blitt dyr fordi jo flere striper jo flere nøster, ikkje sant? En ensfarget utgave hadde selvfølgelig blitt billigere fordi du trenger ikkje så mange nøster for å kunne strikke kjole, skjønner? Det er tydeligvis noe negativt med å slenge “Restegarn” foran et prosjekt? Mange ganger er det mye kjekkere å strikke i restegarn fordi du må tenke noe mer og du må “jobbe” med det kreative, hva er vel bedre enn det?

 

 

 

 

Noe som egentlig er ganske trist er jo at et Garnlager som f.eks mitt skal kunne fremkalle brekninger hos andre…?…Ja det er jo rett og slett veldig tragisk og kjempetrist! At andres iver, entusiasme og ikkje minst GLEDE skal gjøre andre mennesker syke? Nei, aldri i min villeste fantasi var det min intuisjon da eg laget meg noe eg alltid har drømt om: Mitt helt eget Garnrom ♥ At det muligens er galskap kan eg stå inne for, men at det er galskap fordi det finnes en del rimelig og gud forby BILLIGGARN i mine hyller hadde eg aldri forventet meg.

Ennå har eg en del garn i noen av hyllene som stammer fra posesalg hos noen av de store garnleverandørene her i regionen, men at det garnet fortjener mindre hylleplassen enn 6 nøster fra garnbutikken på hjørnet henger ikkje på greip for min del. At damer som går målrettet til verks i kasser med posegarn for en billig penge kan skape så mye avsky hos enkelte er for meg helt uforståelig og eg syns bare at det er veldig veldig trist! Det verste man kan gjøre etter en vellykket og crazy shoppetur på en fabrikk er å legge ut bilder av det.
Det sitter faktisk voksne damer rundt omkring å vemmes.

At det finnes personer som strikker og bedriver hobbyen sin på andre måter enn meg selv har eg 0 problem med. Det er mange som f.eks blir stresset av å ha for mye garn og prosjekter rundt seg og det har eg forståelse for og det kunne aldri falt meg inn å brukt det mot dem? Eg der i mot får som du vet ro i sjela når eg vet eg har garn tilgjengelig om det plutselig skulle poppe opp noe som eg må strikke. Men at du er en bedre strikker fordi du går inn på en butikk, kjøper det du trenger, hjem å strikk ferdig og lever tilbake garn til overs er bare tull.

Noe eg syns er viktigere å bruke penger på enn garn er STRIKKEPINNER! Om du velger “Billigarn” eller dyrt garn så kommer opplevelsen av garnet best frem om du har GODE strikkepinner! Eg gikk på en smell da eg første gang oppdaget eBay for mange mange år siden og vet det var mange med meg som gjorde det samme! Billige strikkepinner i søkk og kav, men hekkan så kleine de var å strikke med! Så ja, spander noen extra kroner på det heller og eg lover deg at selv det billigste garnet blir en drøm å strikke med!

Til slutt vil eg bare si som eg har sagt 100`vis av ganger tidligere: Ingen av oss er like, alle liker me forskjellig og ALLE har me forskjellige drømmer ♥ Ikkje døm noen fordi de valgt et annet garn enn hva du ville gjort, hva har det å si for deg? Liker du kjolen dama har strikket? Ok, si det og ikkje heng deg opp i resten. Hvis ikkje?
Scroll forbi, det tar kun en brøkdel av et sekund 🙂

 

 

HA EN FIN
STRIKKEDAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

6 kommentarer
    1. jeg strikker både i billig og dyrtgarn. Er enig med deg at arbeidspenger skal være det samme for like plagg uansett garn. Problemet slik jeg opplever det er at det ofte ligger plagg ute, strikket i ” billig garn” der selger vil selge til samme pris som om plagget var strikket i et dyrt garn. Ser det ofte og da blir jeg oppgitt.

    2. Er så enig i det du skriver. Og et lite rop om restegarnsokker. De blir sååååå lekre, men 100 tråder å feste på paret er litt av en jobb. Tror ikke jeg får betalt for den jobben. Tenker på sokker du la ut oppskrift på i våres og som jeg hev meg over og foreløpig har strikket to par av.
      Ønsker deg en flott helg. Klem fra Liv

    3. Jeg tenker det er mye viktigere at garnet passer til det en lager (og at det holder fasongen…) enn hvilken pris det har. Garnlageret ditt er et drømmescenario jeg ønsker meg i fremtiden! 🤩

    4. Garn er en glede i seg selv. kjøper garn jeg liker og som jeg vet holder i bruk. så noen favoritter blir det og ikke dyre merker. Det dyre garnet holder ikke i bruk over tid. Det er såkalt motegarn og det kan de beholde for seg selv..

Siste innlegg