Copyright og andre rettigheter…..Atter en gang…

Foto: Vibbedille

Vel, for å si det sånn, tema som dette kan aldri gjengis for ofte, det er helt tydelig der ute på nett! Men la meg nå først å fremst TAKKE for det ekstreme engasjementet sist da eg publiserte
DETTE INNLEGGET 🙂 Som forventet var de aller fleste skjønt enige i at man skal respekterer de som gjør jobben for oss å designer de flotte strikkeoppskriftene me kan kose oss med, men som ved alt annet man tar opp så er det jo noen som er skikkelig surmaga og elsker å spy eder og galle over det hele! Flere mente at det var kommet så mangen strenge regler “de siste årene”, Hmm……den første reelle loven om opphavsrett ble vedtatt
i 1710, så ja det er vel noe mer enn bare de siste årene…? Eller hva?

Kan jo svare felles på en del påstander som poppet opp og det var jo gjerne de som mente at alt var bedre før.
Da byttet de rundt på oppskriftene sine når de gikk i det som før het “Syforening”. Selvfølgelig kan du låne bort oppskriftene din, lån bort strikkeboka de eller strikkeheftet ditt, ingen problem, men ikkje legg den på kopimaskinen og send en kopi med venninna de, ei heller send en Pdf-Oppskrift til hele Strikkekafeèn på mail. DET er det forskjell på ser du. Så alt er det samme nå som da du gikk i Syforening på 70 tallet, forskjellen er at problemet var ikkje like stort da som nå, men REGLENE var akkurat de samme. Ikkje var dere på nett slik som me er nå og det var langt fra normalt å eie en kopimaskin privat ergo byttelånet dere strikkeoppskrifter
og DET er altså lov i dag også 🙂 Fortsett gjerne med det.

“Jammen det er en gratisoppskrift så da kan eg ta kopier og dele den ut!”
NEI, det kan du ikkje ser du. Ikkje uten tillatelse, så send en mail til eieren og spør!! Er det en gratis oppskrift som ligger på nett, f.eks på en blogg, eller salgssiden til en designer ja da gir du linken til den som vil ha oppskriften så kan de laste den ned eller skrive den ut selv. POENGET er at den som eier oppskriften skal krediteres for sitt arbeid enten den er gratis eller koster noen kroner.

Det handler om RESPEKT!

En annen uting som flere nevnte tidligere er faktisk en klassiker hehe En person legger ut et bildet av en nydelig genser hun har strikket og kommentarene begynner å komme: “Send meg oppskriften”, “Kan eg få oppskriften?” etc. Er ikkje det en uting så vet`kje eg…Eg legger ut ganske mange oppskrifter her på bloggen min og hadde eg sagt hvor mangen mail eg får i uka som går i samme leksa hadde du ikkje trodd meg mest sannsynlig! En mail begynner ofte slik: “Kan du sende meg oppskrifta på den kjolen du har i bloggen din?” Noen går også litt lengre: “Kan du sende meg en norske varianten av oppskrifta?”

Det verste er jo f.eks butikker, ja Garnbutikker som kjøper 1 oppskrift på nett, kopierer den opp og selger den
i butikken sin! Ja t.o.m utenlandske oppskrifter, de kjøper 1 oppskrift og ikkje bare kopierer de den, men de oversetter den også til norsk og selger den! Veldig ofte finner du disse oppskriftene i garnpakker og butikken tjener sikkert godt på dette!! Så ja, vær litt kritisk du som er kjøper. Ofte dreier det seg om oppskrifter fra designere som er populære og mangen er veldig interesserte i å få oppskriften på norsk. Det er alt som betyr noe, ja at den er oversatt til norsk og INGEN stiller spørsmål til om den er lovlig! Eller, jo EG stiller spørsmål! (Mulig fordi eg selv er Designer av yrke og ser verditapet av at noen snapper et designet du selv har laget!) Dette er noe eg bare ser mer og mer av, men akkurat på det nåværende tidspunkt skal eg holde meg for god til å henge ut butikken(e) som gjør dette, men eg har personlig hatt lange mailsamtaler med flere kjente designere rundt om i verden og de er ganske så fortvilet over hvordan oppskriftene deres blir behandlet her i Norge…..Det er ganske så trist skal eg si deg. Nettopp fordi de befinner seg i utlandet er det ikkje så mye de når frem med…De var faktisk ganske overrasket da eg tok kontakt og var veldig takknemlig for at noen bryr seg og for å bli gjort oppmerksom på dette.

PS!! En garnbutikk kan inngå avtaler med en designer om at de har lov å selge
X-antall kopier av en oppskrift. Da er dette noe som er bestilt og betalt på forhånd så her gjelder det å ikkje ta alle under samme kam! Eg har sjekket kilder og har fått bekreftet at det eg har funnet ikkje er lovlig.
Derfor bør me være mer kritisk når me shopper og heller spør!

Det er forresten en annen ting; Du kan ikkje uten videre bare oversette en hvilken som helst strikkeoppskrift til norsk og f.eks legge den ut i ei strikkegruppe eller publisere den på egen siden!! Det er strengt forbudt! Hvis det i tillegg er ei kjøpeoppskrift er du ikkje bedre enn disse butikkene det gjelder. Det du kan gjøre er å sende en mail til designeren selv, spør om lov til å oversette den. Så og si alle designerene er i dag på Ravelry så dette er en smal sak å få til. Det som da skjer er at hvis din oversettelse er god vil den bli lagt sammen med orginalen som designeren selger og når da neste person kjøper oppskriften følger også den norske versjonen med. Du har kanskje sett at mange designere (spesielt Isabell Kraemer) har oppskriftene sine på flere språk? Ja og du får den i ALLE språkene når du kjøper oppskriftene. Så dette er veien å gå hvis du har et ønske om å gjøre det riktig.

Det er ganske trist at sååå mangen går sååå mangen omveier KUN for å få en oppskrift gratis!! Hallo? Har du ligget under en stein de siste åra eller? Har du ikkje fått med deg at det nå er flere steder du kan laste ned så mange gratis oppskrifter du bare orker? Store Garnleverandørene har nå lagt ut hele
“arkivet” sitt fritt for alle å kose seg! Her er t.o.m alle oppskriften på norsk!
Vær TAKKNEMLIG!

Det er mye man skal forholde seg til mener du nok, men sånn er det jo med alt. Du hadde jo f.eks aldri kopiert en sang av Kurt Nilsen? Ja beholdt f.eks melodien og endret på noen ord her og der og gitt den ut som din egen? Eller kopiert et Munk maleri, bare endret litt på fargene og noen streker for så å selge det? ALT du selv lager er DITT. Bildene her på bloggen f.eks er mine, ikkje dine, men ja du kan låne de om du krediterer meg for bildet. Måten du kan gjøre det på er å skrive navnet mitt under bildet og gjerne i form av en link. Gjelder det kommersiell bruk så kan du ta deg bryet med å sende meg en mail og me kan bli enige.

Dette gjelder all bruk av bilder. Om du finner et bilde du vil bruke til noe som f.eks skal legges ut på blogg eller Facebook (Ser mangen som bruker andres bilder uten å si hvem som eier bildet!) Selv om bildet ikkje er merket verken med navn eller vannmerket kan du ikkje bare bruke det, det er ditt ansvar å sjekke opp hvem som eier bildet. Finner du ingen eier, ja så lar du vær å bruke bildet! Ingenbilder er “lånt” fra Google f.eks! Dette er det seriøst mangen som må lære seg! Fy Fy! Ser daglig at det legges ut bilder på Strikkergrupper hvor trådstarter ikkje eier bildet! Gjør du dette med feil person kan det jammen koste deg dyrt! Den som har tatt bildet har opphavsretten til bildet. Bildet er et åndsverk. Dette gjelder om det er en kjent fotograf eller en vanlig hobbyfotograf (Ja som du og meg). For alt i verden ikkje vær så dum at du later som bildet er ditt eget…

Det finnes nettsider hvor du kan få kjøpe random bilder for en billig penge om du skulle trenge noe som kan illustrere noe for deg. Ikkje bare vær lat å ta det som ligger nærmest eller rett foran deg.

Avsluttningsvis vil eg jo bare si til dere ANONYME som orket å skrive lange vemmelige mail og meldinger til meg i tid og utid; Tusen Takk for at dere orket å bruke så mye tid på MEG! Jammen ikkje verst, når det kommer til tingene eg har tatt opp så bryr eg meg ikkje om hva du måtte ha å si om meg. Eg er opptatt av rettferdighet og rett skal være rett. At Lover og regler er som de er er jo filleren ikkje min feil, eller hva? Men hvis du blir så sint og kvalm av meg fordi eg mener at du bør kjøpe oppskriften du har lyst på og ikkje tigge etter en kopi, ja så får du bare være sint. At du i det hele tatt gidder å bruke så mye unødvendig og negativ energi på noe som du ikkje kommer noen vei med er meg en skikkelig gåte *ler hjertelig*

Hadde du ennå “lagt igjen” en skikkelig returadresse så skulle eg spandert en mail på deg og alle de andre personlig, men DET er du alt for feig til. Shaime on You!

 

 

HVIS RESPEKT FOR ANDRE
SITT ARBEID

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

5 kommentarer
      1. Det går helt fint 🙂 Du har jo uansett så til de grader fortalt hvem d er sitt hehe Dessuten er det jo litt ditt også 😀 Hadde du der i mot lagt ut bildet å skrevet under: “Se hva eg laget meg her om dagen” haha

    1. Mange sttikkere er rare, betaler masse for garn, pinner, knapper eller annet stæsj, men oppskrifter det ska MAN ikke betale for, betaler gladelig for at noen bruker sine kreative evner til å lage oppskrifter, uten oppskrift stopper nemlig min strikking❤

      Er evig taknemlig for det. Å ja garn har man alltid men da strikker man bare 2😉

Siste innlegg