MITT ELLER DITT DESIGN??

Tenkte bare eg skulle ta meg en tur innom et betent vepsebol eg, av og til kan det jo være gøy nødvendig å røre litt rundt ei varm gryte, eller hva? Har du f.eks designet noe i det siste? Ja funnet opp en ny genser eller jakke? Kanskje har du skrevet den ned og gjerne har du lagt den ut for salg? WOW, gratulerer så bra!!
Ja for er det noe me trenger så er det flotte, kreative og ikkje minst GODE strikkeoppskrifter. Hva skulle man vel seriøst gjort uten?? Joda, man kunne jo bare strikket for å strikke, sjansen for at det da bare hadde blitt det samme om igjen og om igjen er jo til steden, men dog! For ikkje å nevne hvor mangen ganger me garantert hadde feilet fordi me ikkje gjorde et godt nok forarbeid!! Ja for det er sååå kjeedelig, mye kjekkere å bare strikke

Nå kan eg jo i utgangspunket KUN snakke (eller skrive da) for meg selv, men eg er ganske sikker på at eg har MANGEN med meg når eg så ofte sier (igjen, skriver) at eg er så overlykkelig over alle de vanvittig flotte og kreative designerene me har så langt! Som eg så ofte påpeker har det jo også de siste årene kommet ganske mange norske strikkedesignere som virkelig gjør det bra og det gjør meg lykkelig!! For det første så slipper eg sure miner når eg i min iver over flotte oppskrifter fra utlandet får kjeft fordi de er på engelsk og ikkje norsk – For helt ærlig? Ingenting er mer gøy enn å lage et skikkelig SKRYTEinnlegg (basert på min mening only) av noe som en norsk strikkedesign har designet! Sånn trenger me MYE mer av selv om det allerede er en del.

For det andre så har flere av de norske uavhengige strikkedesignerene skjønt for lenge siden at størrelsen på ei gjennomsnitt dame er mer enn en XL som kun er 95 cm i brystvidde, skjønner?? SÅ STOR applaus for det! *Endelig*

Men, vettu hva som kan gjør meg litt oppgitt og litt sånn småirritert?? Hmm hvordan skal eg egentlig forklare dette uten å bli helt halshugget…Vel, la meg si det sånn kanskje: En dag kommer det for salg en vanvittig flott genser som bare alle MÅ HA med en gang, ja det blir nesten garnmangel i butikkene for alle skal strikke den i det samme garnet som designeren, forståelig nok og helt greit. Designeren høster masse ros og får mye skryt over ei skikkelig god oppskrift.
Nå kommer det vettu; I  kjølvannet av designerenes suksess så popper det opp andre design, ja nesten i øst og vest fra ANDRE personer som strikker (Nei, de er ikkje helt designere ennå!) og det de har designet er OMTRENT en tro kopi av orginalen!?? Kanskje det er noen masker her og der som strikkes anderledes, men ALLE kan se hvor inspirasjonen kommer fra! Dette er jo vel å greit nok, ja for man har da lov å bli inspirert og lage sitt eget design, men her er det FEIL å kalle det for sitt eget design!! På veldig mangen av disse “kopiene” er det et fåtall (som eg har sett) som f.eks skriver i oppskriften: “Designet av meg med inspirasjon fra *bla bla*” Skjønner?? Hva er greia med å designet noe som allerede finnes?? Greit at du gjør det for egen del, men finn på noe mer orginalt da om du skal legge det ut for salg….Bare nevner det i forbifarten…

Det finnes design som eg elsker over alt og da strikker eg MANGEN av de, som regel til meg selv. Eg legger til mye av meg selv etter hvert i designet slik at eg liker det bare enda bedre. Men eg kunne ALDRI skrevet ned oppskriften basert på mine endringer for så å påta meg hele æra og selge den som mitt eget design! Mulig eg er alene om å bli forarget på dette?? Det er ingen problem å lage sin egen oppskrift basert på noe som allerede eksisterer, men INNRØM det og skriv det i oppskriften, hva er problemet liksom? Om eg f.eks har brukt en spesiell øking/felling eller andre triks som eg har blitt forelsket i så opplyser eg fra hvem eg har lært det av!

Når me først er inne på design og uavhengige designere, stakkar de sliter for kronene de tjener gitt! Ja, for det skal eg si deg, det er så MYE mer jobb med et design enn du kanskje aner. F.eks så lages gjerne genseren fra 80 til 140 cm i brystvidde + dette skal teststrikkes, prøves og det skal feiles. En designer bruker timevis sammen med pinner og garn foran pc`en og notatbøker, bare for at du skal kunne få kjøpe ei knakende god strikkeoppskrift som du kan kose deg med.

Hva skjer?? Joda, det klages i hytt og dynevær om hvor dyrt det er for ei oppskrift! 60 kr liksom!!! For kun en oppskrift!?? Ja det er alt for mye, ja for du kan jo heller kjøpe et helt hefte til 75 kr – Da får du mye mer for pengene sier du, men likevel er det kanskje bare et plagg i heftet du strikker + at du også noen ganger er nødt for å kjøpe garn for å få tak i det heftet. Velbekomme sier eg bare.
Kvalitet eller kvantitet??

Det finnes faktisk seriøse designeren som selv opplyser om at har du ikkje råd til å kjøpe oppskriften av en eller annen grunn så kan du ta kontakt så løser det seg. Hvordan kan du snyte noen som bare vil hjelpe
om det er pengene det står på?

Vettu hva det verste egentlig er? Det er at du syns 60 kr er så pass mye at du rett og slett deler oppskriftene med alle som vil ha, jepp, det er det som skjer ser du. Ved å gjøre dette snapper du lønna til designeren rett ut av hendene på henne eller han som laget oppskriften. Ikkje tull en gang, ser det hver eneste dag i flere strikkegrupper! Ja t.o.m på Strikkekafeèr! Det spleiser f.eks på en eller flere oppskrifter, det tas kopier og deles ut til 10 talls strikkere….En skam er det!
Mener du også at dette er feil å gjøre så bli med å slå ned på det når du ser det på nett eller i RL! En ganske sikker klassiker på snikdeling av oppskrift er når noen spør direkte etter en spesifikk oppskrift og får til svar i kommentarfeltet:
“Sender deg en Pm”.

Mangen kommer til å protestere nå og si at det er ikkje alltid det er derfor det skrives, ok, hva er det da?? Vil veldig gjerne høre. Om det ikkje skulle dreie seg om deling av en spesifikk oppskrift hvorfor da skrive det i det hele tatt?
Uansett veldig mistenkelig.

Slutt å del kjøpe oppskrifter over en lav sko og respekter de som gjør det mulig for oss å kose oss hver eneste dag!! Me burde heller sendt blomster til designerene og Takket dem i steden for å snyte de!

 

 

HA EN FANTASTISK
STRIKKEDAG!

 

Go`klem fra ei Glad Strikke Vibbedille 🙂

 

 

25 kommentarer
    1. Føler meg ofte litt bakvendt, jeg. Har sluttet å kjøpe hefter fordi jeg får så mye som jeg ikke trenger der -i stedet for den ene oppskriften jeg ønsker. Og må gjerne kjøpe garn jeg i alle fall ikke har bruk for hos noen av hefteselgerne… Da betaler jeg heller 60kr for en oppskrift jeg faktisk vil ha.

      En gang har jeg gitt bort en kjøpeoppskrift. Kjøpte faktisk en ny utgave da til meg selv -fordi oppskriften var velskrevet og jeg syntes designeren fortjente hver krone.

      Ellers er jeg helt enig med deg. For meg handler det om respekt, og jeg kjenner at jeg blir irritert når store aktører “kopierer” andres arbeid. Greit nok at oppskriftene ikke selges hos spesielt den ene jeg tenker på, men like irriterende for det.

      Så enig med deg -all respekt til designere!

    2. E så enige.Eg får pes kver gang eg minne ngn om ka regler som gjelde.Seinast denne ugå fekk eg spy-emojies og hånlige lol og blei bedt om å passa mine egne saker.Eg rapporterte det og heile greiå blei sletta,og det e jo bra,men det vise ka slags holdninger der e der ute,og de støtte kverandre og blir både kjepphøge og direkte ekle.Men hvis eg stoppe å sei ifra så vinne de som ikkje bryr seg om verken opphavsrett eller andre regler.Det må gis beskjed oftare og tydeligare og om gruppene trenge flerne moderatorer for å rydda i rekkene,ja så må de få det.Eg designe ikkje sjøl,gjør ngn forandringer,men den store jobben e det andre som gjør,og eg e ikkje den som stikke mine hender ner i lommane på de for å forsyna meg av inntektene te de,og det bør heller ingen andre gjør.

      1. Nei, dessverre…. For å si det rett ut som det var så kom Amandaprosjektet på banen (lenge etter at eg begynte å levere til SUS) og ga tydelig og klar beskjed om at de hadde Enerett på alle nyfødt intensiv avdelingene i landet så da måtte eg bare slutte da…. Faktisk ganske trist

        1. Dette var leit å høre.
          Jeg husker jeg sendte til deg lenge før amandaprosjektet så dette syns jeg var ganske så ufint av amandaprosjektet. ( Og veldig merkelig)
          Leit å høre at du ikke “jobber” med dette lenger for jeg husker jo den glade og sprudlene energien din og det var årsaken til at jeg begynte å strikke til disse små. Nå har jeg begynt å strikke litt igjen men får se om jeg finner et annet sted å levere.

          1. Ja det var virkelig noe eg syns var både givende og kjekt, men sånn er det. Kunne både sagt og skrevet mye om den situasjonen for det var mangen som ble overkjørt i den perioden da Amanda kom på banen

    3. Det du skriver er noe som skjer i de fleste gruppene på fb og ellers. Man må bare være våken og luke det bort. Tror jeg har klart det ganske bra i mine grupper 🙂
      Får kjeft hver gang jeg påpeker det, har til og med blitt utestengt fra en gruppe fordi jeg kopierte hva Sandnesgarn hadde sagt i mail ang deling av deres oppskrifter. Jeg kommer aldri til å slutte med å påpeke delinger av oppskrifter, enten de er private eller i salg. Vel nok bestemmer private over sine oppskrifter, men når de sier: “Dette mønsteret har jeg laget, men jeg deler ikke.” Det er helt ok, og da må man respektere det, men det er allikevel noen som IKKE klarer å se at det står deler ikke. Da kjefter de for at det er lagt ut et bilde, til inspirasjon, og de ikke får oppskrifta.
      Det verste jeg ser er kommentarer som: “Jeg må få oppskrifta”/”Jeg vil ha oppskrifta”. . uten å kommenter om de synes det er fint eller ikke.
      Man kan egentlig ikke ta dette opp for ofte, man må bare fortsette å kringkaste det.

    4. Opplevd å bli kalt opp åpent i gruppe av admin og få stygge pm om jeg har tatt opp copyright…

    5. Prøvde å forklare for en på finn som ønsket kopi at dette påvirker både utvalg og lønnen til designere. For en liten 50-lapp. Mye galle tilbake for det. Burde ikke vært lov å søke på finn for å gå kopi!

    6. Jau, er det et design, så er det noen som eier det. Sånn som en fargerik genser med diverse tekst på, eller var det navn på flere motehus strikket inn? Veldig spesiell og festlig genser, og noen kopierte den… Det er plagiat, det!
      Men om en bedrift strikker gensere i mønstre som har eksistert i hundre år og selger dyrt, og andre kopierer dette, så er det jaggu ikke plagiat i mine øyne. Disse som likner dem fra Ganni, f.eks..nå selger forresten H&M også gensere som likner litt..hehe. Men det er mønstre og teknikker som er eldgamle.
      Det gjelder å holde tunga rett i munnen.
      Nå har jeg forresten sittet og strikket etter diagram i en strikkebok ( jepp, kjøpt og betalt), og så får jeg det ikke til å stemme. Knurr! For trøtt til å sitte og telle og regne ut, for jeg har prøvd tre ganger, og noe stemmer ikke, men jeg SKAL ha det mønsteret, så jeg må til igjen en annen dag. Redesigne litt, muligens..hehe.

      Noen som har et godt råd ang krøllete plast på ny rundpinne? Hvordan få den til å ikke være en stiv krøllete “spiral”? Jeg blir sur av den. Ok, dårlig kvalitet på Inox, for jeg har andre merker som aldeles ikke er slik. Men jeg har ikke i den lengden og pinnestr.

      1. Ang krøllete strikkepinne: Legg den i skikkelig varmt i vasken, strekk den ut og la den “gå” frem og tilbake i ei røykende varm vannstråle. Da blir det i allefall mye bedre så lenge den ikkje har fått seg en knekk 😉

        1. Takk, det skal jeg forsøke i morgen! Jeg kommer til å klippe pinnen i to og heller bestille ny på nettet, om jeg ikke får den mykere, for dette var ille. Skikkelig plastdritt Inox serverer nå, det må jeg si. Pinnen er flunk ny. ( Var ikke noe annet merke på butikken jeg var innom)

          Jeg tør ikke en gang si hvor sur jeg ble….jeg er en tålmodig sjel, men enkelte småting klikker jeg av. 🙂

          Natta!

          1. Ja eg vet akkurat hva du mener og det er fryktelig grusomt! Håper det ordner seg frem til du får kjøpt deg en ny pinne 🙂 Natti 🙂

    7. Jeg håper du er like konsekvent når det gjelder musikk, aviser og bøker…….ikke del med noen. Forfattere , musikere og så videre ……de er alle mennesker som arbeider for føden.
      Etter min mening så høres det ut som om strikkeoppskriftene du relaterer til er noe som nærmer seg en kjernefysisk matematisk regnestykke……men ikke glem at disse oppskriftene er noe som stammer fra besteforeldre og bakover i tid…det er ingen idag som har funnet opp hjulet når det gjelder mål og masker i genserne. Som sagt du er inne på noe , men da må det gjelde forfattere , musikere og journalister…. og ikke minst er det noen her som bruker koden til venner og familie på nettflix? Det er mye man må stå til rette for hvis man først løfter en FY FY finger.

      1. Ja absolutt. Eg deler ingenting og nå hørtes eg ut som verdens kjipeste haha Eg kan GI bort ei BOK, ei oppskrift eller hva det måtte være så lenge den er fysisk for det er ingen som har sagt du ikkje kan låne. Ja eg har f.eks både lånt bøker og lånt bort bøker, forskjellen er at eg ikkje legger ei bok på kopimaskinen og deler den ut. DU kan ikkje gi bort en Pdf oppskrift på mail ser du, da har den bare formert seg, ikkje det?
        Har heller ikkje sagt at man må finne opp kruttet hver gang man designer noe, men prøv nå å legg inn litt godvilje så ser du problemet selv også, ikkje det?

        1. Jeg lurer på hva du synes om at jeg låner strikkebøker av min svigerdatter – bøker som hun har kjøpt, og så jeg låner for å strikke et mønster i boka.

    8. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dette, for jeg deler mønster med venner og familie. Men jeg hadde ikke delt mønster med fremmede i strikkegrupper på Facebook. De får kjøpe selv.

      For å være ærlig så tror jeg de fleste synder der, og at det ikke er bare jeg ( selv om det ikke høres sånn ut her)- jeg nekter å tro at noen sier nei til å dele mønster med søster, datter, svigerdatter osv.

    9. Hmm, litt enig og litt uenig med deling av strikkeoppskrifter. Men å måtte kjøpe en hel bok for en oppskrift synes jeg er tøvete. Og hvorfor kan man da låne bøker med strikkeoppskrifter på biblioteket hvis det er så fy fy?

Siste innlegg