Det ble JORDBÆR! JuHuuu

 

Sta som eg er så trosset eg megakvalmen (Å nei, her er det ingen “dagen der på- var bare tom for ingefær hehe) og kom meg ut på hjul. Eg måtte jo uansett ut å kjøpe ingefær! Kjørte rett ut til Forus på Plantasjen for eg sjekket på nett og de hadde disse byggesett pottene som er supre til jordbær! Men….det ble en lang kjøretur etter hvert fordi de hadde ikkje fatet som følger med…da endte eg ut på Gandalen for å få det. Eg har filmet dagen på Snapchat (vibbedille) om du vil få me alt haha Anyway, Plantasjen har TILBUD og det er gøy! For gudene skal vite eg har scrollet etter potter som dette, mange av disse “kinasidene” har de. Eg gikk så langt som å legge de i handlekurven og legge inn postnummeret mitt og summen til slutt ble over 800 kr! No No!

Jaja, tilbake til TILBUDET! 3 slike potter + fatet = 259 kr. Det er slettes ingen upris må eg si.
(Pottene kjennes gode og robuste ut)

Eg har ikkje peiling på hva som er dyre eller billige jordbærplanter, der ute kostet 1 brett (6 planter) 179 kr,
tok du 2 brett ble det 299 – Siden det er plass til 9 planter kjøpte eg 2 brett 🙂

 

 

 

 

 

TIPS: Slå hull i dreneringshullene i alle pottene! Slå også hull i det som er midten.
Pottene står ganske stødig, men det anbefales å ha en stang ned gjennom alle pottene.

 

 

 


Pr nå har eg bare en lang blomsterpinne trædd ned gjennom pottene. Ali var i garasjen og fant en jernstang som me klarte å lage en “T” av i bunnenden. Tanken da er å lage et “håndtak” på toppen slik at man kan løfte hele sullamitten. Problemet var at “streken” på T`n i bunn ble litt tjukk slik at fatet kunne klikkes på
– Men her jobbes det med saken.

Det du også kan gjøre med disse geniale pottene er å f.eks træ en kjetting opp gjennom pottene og så kan du henge hele greie i et tak eller noe 🙂 Eg ville hatt den hengende i en kant me har ute på terrassen (Litt av gulvet fra terrassen over oss) meeen det ble for smalt og det hadde blitt til at jordbærene hadde dunken i veggen til en hver tid. Uansett så tar disse jordbærene veldig liten plass siden de står i høyden – Elsker dette her altså! For sikkerhetsskyld viser det seg at eg har plantet Korona jordbær…Først ble eg litt sur pga det…Me har nemligen en gigantisk jordbær“farm” rett her borte som har uhorvelig mye koronabær. Eg har alltis syns at de blir så svære, åsså biter du i de og de er tilnærmet hule inni. Men men mor mi kunne trøste meg med at disse kom garantert ikkje til å bli sånn, oki….Får stole på mamma da 🙂 Uansett! Gleder meg til røde bær!

 

 

 

 

Denne svære krukka her har nå vært et irritasjonsmoment en stund! Kjøpte selve krukka på Europris i fjor,
mener fortsatt å huske det var 499 eller 599 eg betalte – Den er svær liksom.
I fjor plantet eg halve med sitronmelisse og andre halvdel med Mynte:

 

 


Slik så den ut i fjor ⇑

Men altså….Nå i år ser det ut som den er minst 5 år og vel så det! Fikk beskjed om den kunne bare stå ut, helt uten problem…Vel, du ser jo hvordan den ser ut på det første bilde…Ganske sliten! Sa til Ali her tidligere at me måtte gjøre noe med den…Han skulle tenke litt, sa han for minst 1 mnd siden…Nå var det dags for action!

Eg sjekke malingen eg har i hobbystashet mitt og joda, malinga kunne brukes ute for den tålte vann når den var tørr. Da satte eg i gang, blandet litt hvitt i den svarte for å få den mørk koks
og eg må jo si at resultatet ble upåklagelig ⇓

 

 

 

Da DAAA! Woop Woop! Eg er MEGAFORNØYD! Når malinga var tørr sprayet eg lett over ble blank lakk (For bil!) så nå skal den nok holde seg fin! Eg ribbet også krukka for alt den rælet fra i fjor. Det var så vidt begynt å komme grønne spirer (se Snapchat), men eg troor nok ikkje det hadde blitt planter før på sensommeren…Da var det flaks at Plantasjen hadde tilbud: 3 krydderplanter til 119 kr. Så da kjøpte eg like godt en Sitronmelisse og en Mynte, ja og en Rosmarin siden eg måtte ta 3. Rosmarin har eg aldri hatt eller brukt før så enn så lenge koser den seg
i drivhuset. Eg er jo tross alt gift med en kokk så han vet nok hvordan den skal brukes 🙂

Tidligere i vår kjøpte eg potteplanter med Timian og Oregano på Edens Hage. De var nesten på vei ut av pottene så der med fikk de sin egen plass i denne store krukka. De 2 er flerårig så da kan det være fint med større plass. Får bare se hvordan det utvikler seg opp i her, mulig det er mye med 4 forskjellige – Ikkje vet eg, men i så fall bare flytter eg litt på de om det blir et problem 🙂 Nå ser det i allefall pent ut 🙂

Klappet meg stolt på skulderen etter i dag! Nå er eg halvveis ned i ingefær shot`n og kvalmen er på retur! Har vært på badet å freshet meg opp og fått på meg ren kosedress. Blir strikking resten av kwellen. I morgen må eg tidlig opp for eg skal KOoOSE meg hos frisøren min kl 11 – Det blir faktisk spennede og eg gleder meg! Må bare komme meg tidlig i seng i kwell, det er det jo verre med *Hilsen nattugla*

Tusen takk for mange fine “samtaler” på Snapchat i dag,
kjekt å ha deg med på tur 🙂 *ler*

 

 

KOS DEG OG HA EN
FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer

Siste innlegg