Det blir defiakake uten Gelé Topper i år!!

 

Altså, det må jo neeesten være den største krisa av alle….?? Eg må le…nå har eg bakt Delfiakake i mange år fordi det var favoritten til mor mi. Takk og pris at den Per kjeksen er borte for det var da ikkje noe godt! Husker at det var det første som ble muggent i kaka når me passert nyttår. Da eg overtok Delfiakakeansvaret spurte eg mor mi mange ganger om me ikkje heller kunne bruke seigmenn i steden for Gelétopper og de der strimlene inni med gelé. Men nei, det var helt uaktuelt, delfiakaken måtte forbli “urørt”.

Jaja, etter hver som eg bakte den begynte eg å snike inn litt andre ting og det ble selvfølgelig godkjent når kaka ble levert. Mitt eget fruktflesk var kjempegodt til å ha inn, trillet smale pølser med marsipan, fjernet steinene i store dadler og puttet de opp – Fiken uteble da eg overtok hehe Ellers brukte eg parranøtter og valnøtter.

 

 

 

 

Mor mi firet aldri på de Gelétoppene og akkurat sånn skulle kaka se ut på toppen, slik har den sett ut siden eg var liten og sånn ble den laget så lenge eg laget den.

I år da eg skrev handlelisten til julebaksten skrev eg Gelétopper, åsså tenkte eg: Hmm skal eg droppe de og heller ta seigmenn?? Neeei, ble eg enig med meg selv om, eg får holde på tradisjonen….Men hva i alle dager skjer når eg så kommer på butikken….?? Ingen GeléTopper! Ikkje bare tomt på hylla, men det er slutt – Over og ut….
Åsså akkurat i år,
første julen uten mor mi ♥

De hadde erstattet de med en pose med geléhjerter, nevnte dette i ei bakegruppe og flere sa at de hjertene var sååå harde…Vel vel, eg får sjekke posen eg kjøpte og hvis ikkje så skal eg søren meg kjøpe meg en pose seigmenn og snu opp ned på den Delfiakaka fra nå av…Vettu? Eg er slettes ikkje så glad i den kaka heller, men har likevel planer om å bake den. Liker å bake den + eg tenkte å gi til mor mi sine venninner slik mor mi har gjort hver jul ♥ Oppskrift på mor mi sin Delfiakake (Som hun har bakt siden før eg ble født) finner du HER INNE 🙂

I dag har eg hatt FRI fra kjøkken og baking, det var dog ikkje planen, men eg måtte ut å fixe litt diverse. Med tanke på “kraftig” snøfall på ca 5 cm natt til i dag var det jo litt kaos “der ute“. Ting tok litt lengre tid enn planlagt og eg var ikkje hjemme før etter kl 5 og da var eg sååå sliten og ganske kaldt. Det var kun varm dusj og pysj som fristet. Den peppernøttdeigen ligger godt i kjøleskapet til i morgen så det går greit. Skal på lunsj med store søs og ei venninne av mor mi i morgen, det blir kos – Heldigvis er det rett her nede for det er meldt mer snø!! S lenge det ikkje skal begynne å regne de nærmeste dagene er snø helt OK.

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

Juleklem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer
    1. ja den delfiakaken ,elsker den men ikke dei andre rundt meg så jeg dropper den i år og lager risboller for det spiser alle :=) ingen geletopper ,hmmm lurer på hvorfor dei tok dem vekk

    2. Delfiakake er yndlingskaka til faren min. Men det er andre som pleier bake den til han. I mammas oppskrift var det Per kjeks. Ikke fare for at den ble muggen hos oss. Kaka var da borte lenge før nyttår. Mamma hadde også alltid like mange lag med marsipanskiver i kaka (sjokolade, kjeks, sjokolade, marsipan, sjokolade, kjeks osv.. Og ja geletopper på toppen – og gjerne litt marsipanfigurer.

Siste innlegg