Baking på gang!

 

Da var det endelig kwell og eg har fått på meg pysj og satt meg godt tilrett i Go`stolen! Off ja, eg måtte t.o.m smøre anklene med Voltarol! Noe “koster” det å bake i over 7 timer! *ler* Ååå men det er jo sååå kjekt! Å nei, me spiser ikkje ALT det eg baker, eg deler ganske raust av meg for å si det sånn. Eg inkluderer mor mi i alle sortene eg lager fordi hun sluttet å bake selv for noen år siden + eg lager til koselige gaver som eg pleier gi til et par av naboene (Hysj! Ikkje si noe!). Ofte blir det også litt sånn sporadisk utdeling, alt etter som 🙂 Det er jo DET som er kos! For vettu ka? Egentlig så spiser eg veldig lite av det eg baker selv! Fett er f.eks noe av det VERSTE eg kan spise hehe Men ja, eg syns det er kjempegøy å bake, spesielt Julekaker 🙂

Eg hadde planlagt å bake Fingerkremkjeks i dag, men siden deigen til de kakene må stå litt kaldt laget eg Delfiakaken i ventetiden – Det kalles å være effektiv *Tommel opp*. Delfiakake er superenkelt og absolutt alle kan lage den! Hva du har opp i den er opp til deg selv, underveis i dag tenkte eg på at egentlig er det jo bare en finere utgave av “Rocky Road” som eg laget i går *ler*. Men men mor mi fikk velge seg noen favoritter
og Delfia er definitiv en av de 🙂

 

 

 

Inne i Delfiakaka bruker eg det Fruktflesket som eg sjøl har laget 🙂
Syns faktisk det er bedre enn de der fleskestengene de selger nå til jul.

 

 

 

Delfiakaken lages jo i en brødform, når den er ferdig deler eg den i 3, pakker og pynter i folie, inn i en plastposen og rett i kjøleskapet. Hvem som skal få den 3.biten vet eg ikkje ennå 🙂 Får se 🙂

Oppskriften eg bruker er den min mormor alltid brukte
og du kan ta den med deg her:

2 egg og 3 ss sukker i maskinen = Eggedosis.
I gryta tar du 4 ss sterk kaffi, 250 gr kokesjokolade, 250 gr Delfiafett = Smelt og avkjøl litt, ha det så opp i eggedosisen. Legg denne sjokoladerøra lagvis i en brødform (kle den med bakepapir) og putte det du like oppi. Hvis du tar en titt på Snapchat (vibbedille) kan du se hvordan eg gjør det. Mulig det er noen tips å plukke med seg 🙂 Oppbevar den i kjøleskapet

 

 

 

Sååå var det de eg skulle bak ei dag; Fingerkremkjeks ♥ Som sagt et barndomsminne for mor mi så nå håper eg at disse består “testen” og at det er de samme 🙂 Slettes ikkje vanskelige å lage! Men fy hekkan eg er GLAD for at eg ikkje laget dobbel porsjon!!! Oh My! Eg syns det virket så lite da eg startet og vurderte det et øyeblikk! Ikkje tenkt på den en gang! I følge oppskriften skal hver kjeks være ca 5 cm i dia, mine er ca 3 cm fordi eg fant ut at det holder i massevis med en munnfull 🙂 Totalt trykket eg ut 268 kjekser, det ble ca 130 ferdige Fingerkremkjeks og det HOLDER i massevis 🙂 Mor mi får seg selvfølgelig en god boks, men eg kommer nok også til å lage til noen småposer i cellofan til litt smågaver 🙂 De grønne smaker “Rom” og de rosa er “Bringebær”.
Du kan få med deg hele prosessen på Snapchat 🙂

Oppskriften på disse Go`bitene finner du HER 🙂 Mine ser litt tjukke ut på bildet, men de er bare toppen 1,5 cm tykke totalt, men de er mye mindre i dia enn de på bildet i oppskriften. Eg kjevlet deigen neeesten gjennomsiktig før eg trykket ut ringene.

 

 

 

 

Slettes ikkje nødvendig, men eg brukte disse kakestemplene på mine. Butikken eg kjøpte de på finnes ikkje lengre, men eg så de hadde slike stempel på Nille. Fine å bruke til forskjellige kaker 🙂 I morgen MÅ eg ta en hviledag! Ja eg VUUURDERER å legge meg uten alarm også i dag! Får se når eg legger meg før eg bestemmer meg. Ja jo, eg hadde hatt godt av å sove lenge, men da legger eg meg heller tidlig, står opp tidlig samtidig som eg får nok timer 🙂 Hvis eg skal gjøre noe i morgen blir det KUN å kappe opp “Rocky Road” og få det i bokser eller glass 🙂 Det eg vet eg kommer til å lage mer nå er “Vepsebol” og “Kokoskaker”, har egentlig planer om “Usa-Special” også…Et glass med Pikekyss kanskje? Trille litt marsipan? *ler*. Jajojanei, får seg,
tar det som det faller seg, ganske enkelt 🙂

Må nesten bare si takk for følge i dag! Fy søren eg har hatt det kjekt!! Tusen Takk! Nå skal eg bare slappe av resten av kvelden og så håper eg været roer seg før det blir natt 🙂

 

 

 

HA EN FIN KWELL OG EN
RIKTIG GOD NATT!

 

 

 

Go`klem fra ei Sliten Vibbedille 🙂

2 kommentarer

Siste innlegg