Det er ingen forkjørsvei, kjære deg!

 

Mange, og da mener eg MANGE våkner hver eneste dag og ser bare en evinnelig lang vei foran seg før de kan legge hodet på puta om kvelden. DA skal eg si deg at det er blytungt å stå opp! Har hatt mange, veldig mange slike dager. Veien min er ikkje fult så lange lenger når eg står opp, grunnen til det vil eg si er VANE! Ja, alt blir en vane og dagen er full av rutiner. Har man rutiner på det meste så går i grunnen dagene greit. Men som ellers med alt annet så popper det opp hindringer og uventa ting, skal gjerne bare en filleting til for å velte en HEL dag! EN kræsjet dag kan du i etter kant betale for i dagevis….Det er slitsom og da begynner veien du ser foran deg å bli virkelig lang. Veldig ofte føles dagene som om du går et skritt frem og både 2 og 3 tilbake…Da går det tregt ja, det er nesten som om du må ned på kne inni mellom bare for å orke å kravle deg noen meter nærmere mål…
Det ER tungt og det er på ingen måte en forkjørsvei!

Bildet over illustrerer veien eg ser i disse dager! Fy pokker den er lang, alt for lang! Eg har KUN en liten måned, eller mindre enn en måned på å fullføre hele strekningen med alle dens hindringer! Føler eg vandrer rundt med en blytung stein i magen! Prøver etter beste evne å lete etter lysglimt som skal tenne den yrende gleden eg savner for årstiden. Eg VET at skal eg ha sjans må eg starte rett over helga. Kommer eg skjevt ut i starten blir alt bare kaos og eg kan bare glemme resten, det er sånn eg føler det akkurat nå! Men så prøver eg å tenke: Ok, hvis bare julepynten kommer opp fra garasjen når eg knisper vet eg at i løpet av 2 dager er alt på “G”! Hvis eg tenker på hvor lang ting EN kakesort tar så er det MAX 2 timer. Ok, 2 timer og 7 kakesorter, det er KUN 14 timer.
Hmm jammen ikkje så gale når man ser på det på den måten. Det er bare det at etter hvert økt eg legger inn kan eg legge til minst det dobbelte i hviletid…Eg skal være OVERLYKKELIG om eg klarer 2 kakesorter på 1 dag, da kan eg hvile dagen etter på og gjerne bare surre litt rundt (merkelig nok får eg gjort litt når eg surrer også). Selv om eg egentlig syns det er trist, er det også herlig å tenke på at Gavelista har krympet ekstremt de siste årene og det er KUN 6 gaver som skal ut av huset!!! Jaja det er fullstendig overkommelig så det fikser eg på noen timer foran Pc`n 🙂 Tenker på at for noen år siden strikket eg det meste av gaver, nå orker eg ikkje tanke på det!
Beundrer dere som produserer i hauger og lass! Vær stolt av dere selv og ikkje føl på noen måte
at dere må kjøpe en tilleggsgave! Det du har strikket i gaver er MER enn nok!

Inni mellom alle forberedelsene så skal jo også hjemmet holdes under kontroll, det er heller ikkje treningsferie what so ever i det hele tatt så kjøring blir det enten det er snøstorm eller ei. Satser på at værgudene oppfyller værønskene mine!?! Håper på ingen glatte veier i allefall! Så har med hele denne forbanna overgangsalderen som henger som en mørk sky rett over hodet! Eg er trøtt, kjempetrøtt og er sikker på at kan sover 24/7 hvis eg bare vil! Heletokter som kommer som ei slynge når det passer som minst, hormoner sa du? Vel, la meg nå ikkje starte på det da! Det ENESTE positive med hele skitten er at eg slipper mensen og alt det vonde den bringer med seg, bare for å nevne noe; Migrene! Guuu eg er så LYKKELIG! *Banker i bordet* Har ikkje hatt en skikkelig migrenerunde på snart 1 år!! Så ja, da får eg jo heller bare ta hys på alt det andre som kan slå meg ut en hel dag!
Så lenge hodet er fint vet eg at dette skal gå.

Kjenner også meg selv ganske godt og eg vet at når eg først starter så er det ingen som kan stoppe meg! Da er eg som en gul bulldoser som pløyer vei! Derfor prøver eg å hente frem den optimistiske holdningen eg vanligvis har og håper på det beste!! Eg starter på mandag! Har du startet? Eller NÅR starter du?
Mistenker på alvor at NOEN også er ferdig!

 

 

 

LYKKE TIL MED
FORBEREDELSENE!!

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille som har startet på Highway to….? 🙂

8 kommentarer
    1. For to år siden, høsten 2017, var jeg så opptatt og sliten at jeg ikke fikk gjort noe til jul. Vi hadde 2 hjemmebakte kaker, og de hadde min da 22 år gamle sønn bakt.
      Jeg “oppdaget” 21 desember at det snart var jul, fikk forhåpentligvis kjøpt alle gavene. Håper inderlig ingen ble glemt, me i ettertid er jeg usikker…
      Huset var langt fra julerent og klar for Svigermors kritiske blikk da jeg forlot heimen for å dra på jobb. Lykkelig over å kunne få stikke av og dra på kveldsvakt på jobb.
      Det var en grusom jul. Og jeg elsker egentlig julen!
      I år har jeg bestemt meg for at julestresset ikke skal ta meg. I år skal alt være på stell. Og i år skal jeg kose meg med jobben.
      Veien er overkommelig. Sammen skal vi må målet.

      1. Klart me skal i mål, både du og eg! Eg har også hatt Jul hvor ingenting var på stell! EN jul ente ungene og eg opp helt alene da Ali måtte haste til Libanon når moren døde 13/12….det hele TOPPET seg når Ali skulle komme hjem på Julaften…faren døde om morningen. Når eg selv DA klarte å samle meg og få jula velberget i havn om ikkje annet bare for de 2 små me hadde på tidspunktet. Det eg sitter å føler på i dag er i grunnen peanøtter i forhold, eg må bare slutte å la meg påvirke av alle de som faktisk allerede nå er ferdige! Så lenge eg har pyntet til neste fredag (29/11) er eg i rute. Da kan eg bare bake og kose meg i desember.

    2. Ikkje starta på noko eg.alltid litt for sein,sjølv om intensjonane er gode.Men jula kjem uansett den.Men no er det på tide å få litt fart på sakene:-)

      1. Poenget er jo at verken du eller eg er sent ut, det er bare såååå ALT for mange som er så forbanna tidlige *ler* Både du og eg kommer til å sitte salig fornøyde å se “Grevinnen og Hovmesteren” på lille julaften vel vitende om at alt me ville gjøre er gjort 🙂

    3. Dette året føler jeg at har kommet godt i gang😊(sånn som eg har hatt planer om hvert år men aldri klart) Jobber på et kulturhus,og det er mange julekonserter så det blir lange dager på jobb😊 Håpet hvert år er at de fridagene i desember blir brukt til kos og ikke stress🧶 i år ser det lovende ut🎄Håper du klarer og komme i gang,lister og planer er fint😊 deilig og stryke ting 💕 Har troa på deg i år også ☀️

      1. Hvis eg virkelig pirke meg selv langt der inne så VET eg jo at eg blir ferdig, det er bare alltid like overveldende før man er i gang. Eg blir sjeldent og aldri stressa, eller eg unngår å lar meg stresse. MEN! Eg må si det koker litt i topplokket når eg ser mange allerede har gardinene på plass, nissene står i kø i stua og kakebommene er fult opp. Meeeen hvis eg tenker meg extra godt om så er det jo egentlig det som ikkje er helt “Normalt” haha Jaja, bare eg har pyntet stua FØR 1.helga i advent så er eg i rute, i MIN rute vel å merke 🙂 Det er viktig å legge inn nok hvile i planen så går det nok heeelt fint *Optimist*

    4. Ikke kommet igang . Hverken med gaver eller bakst. Pynte gjør vi litt til advent, og julepynt helga 4 advent og juletreet lille julaften. Det er tradisjon !
      Gidd ikke stresse, det blir jul okkesom. Er personlig litt anti jul, men skal prøve å lage jul for resten av storfamilien . I år som alltid.

Siste innlegg