Det trenger ikke koste flesk…

 

Det skal ikkje mye til før man har den koseligste pynten, det er bare å kikke litt i skuffer og skap nemlig! Fra eg var liten har eg samlet på alt mulig, erfaringen tilsier at før eller siden kan man få brukt for nettopp “den” tingen! Tidligere ei høst da Ali og eg pusset opp kjøkkenet ble i grunnen skapene rensket for masse glass og DET angrer eg på, men tenkte jo da at nye glass blir jo ordnet i god tid før jul….Vel, eg endte opp i kjøkkenskapet til mor mi for hun hadde noen på lur 🙂 Et lite søtt glass med hanker som det en gang var honning på er supert til en neve brente mandler! Knyt på et silkebånd og det ser jo både koselig og fansy ut.

 

 


Eller, hva med et glass som selges med Indisk Mango chutney?
Supert og det er plass til mange pikekyss!

Nutella glass, Peanøttsmør glass og Hapå glass er helt NYDELIGE! De har skikkelig skrulokk på uten skrift på. Akkurat på disse glassene er lokkene enten hvite, grønne eller røde. Blir ikkje mer perfekt enn det! Kan jo være greit å skru på lokket om du lar kakene står ute over natta vettu. Å JA, me har en katt som har stua for seg selv hele natta! Er sjeldent han spiser noe, men han har aldri lært at det er stygt å leke med maten *ler*

 

 

Har du f.eks litt liten plass på bordet er jo dette helt suverent. Små glass rommer mer enn nok for å dekke behovet ved et kaffibesøk nå i jula. Skal du dandere X-antall slag på et fat vil det fort ta mye plass så dette er ikkje bare kreativt, men også smart 🙂

Skal du gi bort spiselige gaver er jo glass en flott måte å “pakke” det inn på, eg er veldig glad i metoden me brukte som barn: Stjerner/hjerter klistret på utsiden, kledde glasset med f.eks rødt cellofanpapir på innsiden, en bit med julestoff eller en serviett på lokket som ble knytet fast enten med hyssing eller sløyfe ♥ Et tips hvis du vil ha litt spesielle glass er å ta en tur på en Utenlandsk matbutikk! Der kan du finne mye flott både i glass og flasker! Dessuten kan du finne ganske små glasser også som garantert kan være egnet til noe, eller skikkelig digre glass som er supre om du like å sylte f.eks. Selv om du gjerne ikkje liker det som er opp i glasset vil du komme billigere ut av det enn hvis du går på en interiørbutikk for å kjøpe tilsvarende.

Noe eg HADDE tenkt å teste ut i år som eg ikkje har fått til er å lage lys i noen av glassene. Samle sammen alle lysrestene som blir samlet i ei skuff i løpet av året og bare smelte det i ei gryte. Flott å lage lys i forskjellige glass (høyde og vidde) for så å samle disse på f.eks et lysfat 🙂

Selv om eg syns at Fretex faktisk har blitt ganske så dyre på Norges Glass (Genialt å lage duftlys på de, skru på lokket når du legger deg) har de mye annet innen glass/flasker som er supre når du lager spiselige gaver. Selv mye av det som vises frem her og der i jula ser kjempeflott ut trenger det slettes ikkje koste mange kronene å lage. Det er bare å samle på ideèr og selv være kreativ. Tiden er kanskje litt knapp nå, men har du glasser i forskjellige størrelser stående i skapet, ta de frem NÅ og legg de i varmt vann. Da kan du dandere til et koselig kaffi og godteribord i morgen 🙂 Du vet, til søndagskaffien eller til kveldskosen 🙂

Over nyttår kan du begynne å samle til neste jul, da kan du i god tid planlegge hva du ønsker å lage av julegaver som kan konsumeres og der med ikkje bli skapfyll 🙂 Oppskriftene på mine godterier over her kan du plukke med deg HER og HER 🙂

 

Får spørsmål om hvordan eg har orket å bake så mye hehe Vel, for å si det sånn, hadde eg planlagt å bake så mye som 16 slag så hadde det aldri skjedd. Hvor mye eg skulle bake i år hadde eg ingen planer om, eg spurte ungene, Ali og mor mi om hvilker slag de ønsket seg, satte opp ei liste og tok det veldig kuli. Når eg følte formen var ok, tok eg en tur på kjøkkenet og svingte kjøkkenmaskinen. For i realiteten så går det ganske kjapt, men planlegger du for mye kan det fort bli overveldende og du orker ikkje en gang å starte. Nå har eg bare marsipanen igjen av det som var ønsket…heldigvis bare en halv kilo MoHaaa On den blir trillet ut gjenstår å se, men det også: Kjapt å lage og fint å gi i gaver. La sjokolade smelte mens du triller ut små “klinkekule”. Dypp i sjokolade, trill f.eks i kokos, knuste mandler, kakestrøssel eller trykk en halv valnøtt ned i kula. Blir så flott vettu, har du sett prisen på EN slik kule om du ønsker å kjøpe en?? For å si det sånn så kan du bli millionær om du begynner å selge
Ho Ho Ho

Nå skal eg snart hoppe i seng, men du? I morgen legger eg ut den 4. og siste Julegleden for i år og den er absolutt verdt å få med seg! Gavene er gitt av Holst Garn i Danmark og som du vet er det masse go`saker hos de ♥
Gleder meg!

 

 

SOVE GODT
OG DRØMME SØTT

 

 

 

Go`klem fra ei fornøyd Vibbedille 🙂

2 kommentarer

Siste innlegg