Dette vil eg lære meg! -Tips? HJELP!?

 

Eg har tenkt på det før, men nå i det siste har eg virkelig hatt lyst å prøve! Ja, eg har lyst å lage såper! Mine såper! Trodde det var easy fix eg? Ja, smelt, tilsett og tørk! Satt å leste masse både her og der i går, og med ett tenkte eg: “Off, nei dette gidder eg ikkje! Det kan jo være farlig jo!?” Det var så mye RUNDT det å faktisk lage såpe som eg syns virket for mye…Ja for mye til at eg faktisk orker, er det verdt det?

Etter å ha surfet og lest et par timer har eg jo innsett at det er den “farlige” metoden eg vil lage på, ikkje noe ferdig masse som bare skal smeltes. Typisk meg, men men. Eg liker ideén med f.eks å bare bruke vanlig olivenolje, kokosolje etc, tilsette råvarer og duft etter hva eg liker. Tenker også Kaffisåper med hele kaffibønner. Ser for meg mange flotte og gode såper 🙂 Tanken er jo at dette kan brukes til gaver, Julegaver!? Ikkje sant! Leser også at såpene skal ligge ganske lenge (For best resultat) før man begynner å bruke de, ingen problem, men tenker også at sommeren må da være en fin tid å gjøre dette på? Tenker i forhold til gjennomtrekk og utlufting i prosessen. Kanskje stå ute å lage de?

Eg har jo lyst å bare lage enkle former, ja som melkekartong, Pringlesboks etc for så
å skjære i skiver og pakken inn i cellofan o.l etter hvert.

Men altså, tilbake til starte; Eg syns det høres skitskummelt ut? Lut? Kaustisk Soda? SHIT! Har prøvd sistnevnte EN gang da eg fikk beskjed av tidligere huseier om å bare tømme det i en do me trodde var tett! HERREGUD! Trodde jo eg skulle dø, ja det er bare fornavnet! Så ja, dette med Lut syns eg virker skummelt.
Så fortell meg mer enn gjerne din erfaring med dette om du har noen.

Tenker at det kanskje hadde vært lurt å gått på et kurs? Bare for å få det inn med teskjemetoden? Ja og prøvd det under “trygge rammer” på en måte. Hmm skulle jo hatt en venninne eller noe som har laget kilovis som eg kunne invitert hjem her på kaffi…ehee…såpelaging 😀 Føler du kallet send meg en melding eller no!

Fortell meg også gjerne hva eg trenger av utstyr? Ja som f.eks; Hvilken type gryte? Jern? Eg elsker å forholde meg til lister. Gjør slik: Nr 1…..Nr 2…. *ler* Da føler eg meg litt på trygg grunn….
Kaustisk Soda….Kjempeskummelt!

Jaja i dag må eg ned til mor mi en tur, bestilte noe på Lyko for henne før helga og jammen dalte det vel ikkje ned på dørmatta vår i går – På en søndag!? Jøss, det var kjapt det! Tenker at når eg likevel er på hjul så stikker eg innom Europris…Har funnet ut at den beste løsningen for alt dillet som nå opptar skrivebordet får det best med et Slikt System 🙂 På torsdag kommer Amira her å skal hjelpe meg å få opp alt som skal på veggen,
regner med at sammen finner me en god løsning på det 😀

 

 

LAG DEG EN
FIN MANDAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Hej gro

      Her i Danmark laves der meget sæbe. Du kan købe Kit flere steder.

      Urtekram, har Kit til 359, hvor der er det hele du skal bruge. I urtekram har de også duft olier til at komme i sæben, disse olier kan du også komme i shampoo, duftlamper. Jeg kommer olie på en pæn sten og lægger den på varmeapparater, så dufter der godt i stuen.

      Cchobby har sæbemasse til 199, kr for 1 kilo, den er god til at bruge rester fra urtekram, så bliver det hele brugt.

      Det firma som hedder http://www.slojd-detaljer.dk har et børne Kit til 178 kr. Dette kender jeg ikke til.

      Jeg kan på det varmeste anbefale urtekram, de er gerne økologisk, og deres varer er gennem prøvede. Prøv at se, du kan lave læbepomade, og andet lækkert, plus slik.?..

      Jeg håber de sender til Norge, ellers må jeg sende til dig…

      Hilsen

      Jannie schjørmann

      Danmark

    2. Delfiafett er kokosolje
      Hoffs frityrolje var i hvert fall ren palmeolje, men sjekk innholdsfortegnelsen.
      Kaustisk soda er greit så lenge du har vernebriller på. Og husk: Lut i vann, det går an, vann i lut du skal ut.
      Det viktigste du trenger er en nøyaktig og god vekt. Skal du bruke noe av metall, må det være rustfritt stål, men plast er best.
      En stavmikser er også bra.
      Jeg hadde egen bedrift og solgte såpe i en del år, så ta kontakt hvis det er noe du lurer på.

Siste innlegg