DominoStrikk A-B-C: Teskje Metoden

 

Eg får veldig ofte høre at eg er flink til å forklare ting, ungene syns noen ganger det blir “for mye” og at de faktisk kan tenke litt selv *ler meg halv i hjel*. Eg er fult klar over at det noen ganger kan blir FOR detaljert, men det som skjer når eg skal forklare noe som gjerne for andre er vanskelig er at eg ser et “Bilde” i hodet av hva som skal gjøres, ja og så forklarer eg ut i fra hva eg “ser” og hva som for meg virker logisk. Ga det mening? Uansett, Dominostrikk er rene plankekjøring syns eg, MEN det er søren ikkje såååå lenge siden eg ikkje skjønte bæret av det og fikk det selv lært på min første Strikkekafé i 2006. Men å “bruke” Domino til andre ting eller på andre måter? Ja det har eg bare funnet ut av selv. Det er veldig ofte slik at du skjønner ikkje ting før du sitter med det i hendene og kan “SE” den beste løsningen, slik er det med Domino 🙂 Det er skikkelig kjekt og det er absolutt en av mine favoritter 🙂 Det finnes ingen ende på hva du kan designe med Domino, bare ved å strikke disse lappene med et system i fargene, stripene og vinkler, ja du kan ende opp med et maleri av et teppe 🙂
Vær kreativ sier eg bare og bruke masse ruteark.

Når eg lærte disse lappene var det enklest å ta høyde for at alle lappene skulle felles samme vei, det er det enkleste så kan du heller eksprimentere når du har det i fingrene, enig?

Ok, er du klar?
JAVÅL!

 


Eg vet at min lappe her er midt i et teppe, men lat som det er din lapp Nr 1, ok? Eg bruker bare det maskeantallet som eg strikker med for å gjøre forklaringen enklere, dette kan du selv regulere etter hvor store lapper du vil ha.

ROSA PIL er rettsiden og BLÅ PIL er vrangsiden. Du strikker rett begge veier = Riller. Du kan selvfølgelig strikke glattstrikk, ditt valg. Begynn med å legge opp 53 m, strikk rett tilbake (Blå pil) Pinne nr 3 starter du felling
(Du feller kun på rettsiden)

Rettsiden: Strikk 25 m, ta 1 m løst av, strikk 2 m sammen og løft løs maske over, strikk 25 m, snu
Vrangsiden: Strikk rett tilbake.
Rettsiden: Strikk 24 m (fell som forrige rettsidepinne) strikk 24 m
Vrangside: Strikk rett tilbake
Rettsiden: str 23 m( fel som forrige rettpinne) Strikk 23 m – Slik fortsetter du til du går ut i 1 m,
dra tråden ut og fest. Da har du strikke en lapp 🙂

 

 

 

 

Her har du lapp Nr 1 og du skal til med lapp nr 2. Du starter med å legge opp 26 m på strikkepinnene, maske nr 27 plukker du opp nede i høyre hjørne på lapp nr 1. Der etter plukker du opp 26 m på høyre side av lapp nr 1
(Langs den Rosa Pilen). Når det er gjort strikker du rett tilbake og er klar for samme type felling som du strikket på lapp nr 1. Det VIKTIGSTE med lapp nr 2 og resten av lappene er at maske Nr 27 MÅ komme skikkelig og midt i hjørnet av den forrige lappene. Hvis ikkje blir fellelinjen skjev. Fortsett på denne måten med neste lapp osv til du har den bredden du ønsker på teppet ditt.

Nå er du klar for rad Nr 2 med lapper:

 

 

Lappen til venstre her (Ensfarget lapp) er lappen som kommer på oversiden av Lapp Nr 1. Da starter du med å plukke opp masker på lappens overside (Rosa Pil) også her passer du på at maske Nr 27 kommer i hjørnet på lapp Nr 1. Deretter snur du strikketøyet med vrangsiden mot deg og så strikker du opp maskene fra den siste masken du har på pinnen (Gul Pil) Måtte faktisk lete en stund etter en Tutorial Video for hva eg mener og fant til slutt en mann som gjør det akkurat som meg (Da får du i allefall ingen løse masker) Sjekk DENNE VIDEOEN 🙂 Når det er gjort strikker du igjen rett tilbake (Hvis du føler maskene du plukket opp er litt “åpne” strikker du første vrangside vriddrett for da “låser” du maskene litt.

Den enkleste varianten av Dominolapper (bortsett fra lapp nr 1) er de som kommer nå. Det er den stripete lappen til høyre i bildet: Da er det bare å plukke opp 53 m langs de 2 rosa pilene, men HUSK: Maske Nr 27 SKAL i hjørnet 🙂 Slik fortsetter du over alle lappene på hele første rad og da har du i grunnen oppskriften på resten av teppet.

 

 


Eg har jo i dette teppet gjort det litt vanskeligere for meg selv og strikker noen av disse “Firkant lappene” også.
De er veldig enkle! For å ta lapp Nr 1 først og for at den skal passe sammen med mine Dominolapper legger eg opp 112 m (Rosa Pil), Strikk rett tilbake (Blå pil)

Rad Nr 1 med felling: Strikk 2 m sammen, Strikk 25 m, Strikk 3 m sammen,
Strikk 25 m, str 3 m sammen, strikk 25 m, str 3 m sammen, Strikk 25 m, strikk 2 m sammen.
Snu og strikk rett tilbake.

Rad Nr 2 med felling: Strikk 2 sammen, Strikk 23 m, strikk 3 sammen, forsett rundt på sammen måten. Husk at du alltid starter og slutter pinne med 2 rett sammen. Mellom hver hjørne blir det 2 maser mindre for hver gang mellom fellingene (3 m sammen). Når du skal plukke opp for å strikke en slik lapp sammen med en annen blir det slik: Plukk om 1 m i første hjørnet, plukk opp 27 m langs kanten, m 28 i hjørnet. På hver side 27 m altså og m 28 i hjørnet. Totalt blir det 112 m. Eg velger å strikke også denne type lapp frem/tilbake for å like riller. Velger du å strikke den rundt på 5 pinner vil ikkje rillene bli like siden du da må strikke en pinne rett og en pinne vrang. Den Grønne stripen på bildet er der du syr sammen lappen 🙂 Da håper eg at du kanskje har lært noe nytt 🙂

 

 

 

Dette er litt av diagrammet eg har tegnet til mitt teppe. Lappen på venstre side for den rosa streken er lappen
i midten. Akkurat nå strikker eg tepper frem til denne rosa streken, det kommer eg til å gjøre i full lengde, når andre halvdel skal strikkes kommer eg til å snu teppet og strikke det fra andre siden fordi eg vil ha fellingene på lappen andre veien. Ikkje så veldig komplisert, men når det kommer til Dominostrikk kan du gjøre det så enkelt
eller så vanskelig som du vil 🙂

Har fått strikket noen lapper i dag, men har fått gjort litt annet også, ja som å vaske et par maskiner med sengetøy. Blir mye sitting i ro når mor mi er her, men av og til er jo det også greit. Nå har eg litt stille ME-TIME. Ali sitter på kontoret og ser på Nyheter/Tv og mor mi har en kwil. Litt senere blir det middag som Ali har tilberedt, blir faktisk fisk – En fisk me aldri har prøvd før og eg husker ikkje hva den heter heller hehe En ferskvannsfisk
og den ser utrolig flott ut. Spennende!

Ute plasker det ned og det røske i husveggene for jaggu blåser det en del! Har tatt runden nå og tent en del lys
og med ett ble det sååå mye koseliger 🙂 Eg kommer til å si til mor mi at hun bare må være her til i morgen for ingen av oss vil ut for å kjøre henne hjem haha Tviler på at hun protesterer hehe

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
KOSELIG KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra ei fortsatt spent Vibbedille 🙂

0 kommentarer

Siste innlegg