“Du selger for dyrt?” -Hvordan hadde du reagert?

 

Det er rart når man peker på et “problem” som de fleste er enig i, men som ingen egentlig sier høyt. Når noen har sagt A så kommer andre med nesten hele alfabetet av tilsvarende problem og meninger. Etter at eg postet   Innlegget ang salg av strikkevarer har eg textet med flere “der ute”. Bare for å nevne det ble eg slettet fra flere grupper og blokkert i nok en strikkegruppe….Vet ikkje helt hva DET VIL SI? Trodde jo de fleste av oss var voksne og at “Ting” kunne snakkes om? Meeen, tydeligvis ikkje…trist i grunnen for som eg har sagt så ufattelig mange ganger før; Det vil til slutt ødelegg mer enn me har godt av, rett å slett bite oss i ræva. Fordi man kan strikke er ikkje det det samme som at man kan selge det man strikke (Er noe som heter: Øvelse gjør mester) Det man ønsker å selge bør jo være av en viss kvalitet, det er nå min oppriktige meningen da.

Tenk deg så at du legger ut noe flott du har strikket, du setter en pris på det som du er komfortabel med i forhold til garnprisen og ikkje minst arbeid. Så får du en melding fra admin i gruppa at du er FOR dyr!? Ja du må rett og slett tenke på de som ikkje har så god råd? Ehee….HÆ?? Du vet at eg har et stort hjerte for de som har det vanskelig, men altså…? Skal man virkelig prisette ting man lager med hensyn slik at alle skal ha råd å kjøpe? Er det virkelig riktig? Eg vet det finnes grupper hvor dette er en tanke, ja at man skal sette ned prisen slik at de med mindre å rutte med skal få muligheten (Tok faktisk en runde å kikket i den gruppen, men syns nå ikkje det var så mye lavere i den gruppa enn andre salgsgrupper – Mulig eg ikkje skjønner konseptet..?)

Uansett, at en admin gjør dette er ikkje riktig. Så lenge det er en vanlig salgsgruppe og ingen krav hva gjelder pris så er det jo opp til den enkelte. Når priser diskuteres uansett hvor begynner eg ærligtalt å bli lei kommentarer som dette: “Så lenge eg får igjen for garnet er eg fornøyd” – OK! Da syns eg heller at det er personer som dette som ikkje bør selge i vanlige strikkegrupper. “Garnpris” er ikkje en vanlig pris for et strikkeplagg og dette ødelegger virkelig i det lange løp for en noenlunne rettferdig pris på strikkeplagg. At noen er fornøyd med å strikke gratis så de om det, men det skal ikkje straffe seg for andre som faktisk ønsker å få betalt for det de strikker. Det er jo ikkje rart at en del syns strikkeplagg er dyrt når forskjellene er så enorme!
Husk at hensyn skal gå begge veier, ikkje det?

Mulig eg er extra gretten i dag….våknet POTTETETT og skjønner lite! Men nå skal eg ta en runde i heimen å flyttet på litt rot slik at samvittigheten for å sitte resten av dagen på Hobbyrommet er i vater!

 

 

 

LAG DEG EN GOD DAG!
Det har du sikkert fortjent ♥

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 
Vibbedille på Instagram

14 kommentarer
    1. Så da skal “jeg” minstepensjonisten, fratas muligheten for å tjene noen slanter ekstra? fordi det finnes noen der ute som tjener like lite? Det henger jo ikke på greip! eller skal jeg snakke med snekkern som skal lage ny trapp til meg og si at jeg kun kan betale for materialene rundet opp til nærmeste 10 krone??

    2. Jeg kan strikke. Men jeg kan ikke strikke for salg. Det har noe med kvaliteten på det jeg strikker å gjøre. Jeg kan strikke litt for løst et par omganger. Ikke ha trådfeste helt slik jeg lærte av mormor. Men jeg strikker kum til eget bruk.
      Venninna mi strikker sokker for salg. Hun er flink og strikker pent. Jeg kjøper gjerne sokker av henne. Jeg kunne ikke tenke meg og “bare” betale for garnet. Jeg vet jo hvor mange timer arbeid som ligger bak.
      Jeg betaler selvsagt for arbeidet som er utført, selv om timeprisen er alt for lav hvis man sammenligner med hva andre får i timelønn.

    3. Heia 😀

      Greit tema du har fokus på. Strikker litt for salg og tror jeg har funnet en grei pris på det jeg strikker. Går mye i selbuvotter og strømper/ sokker. Jeg har en sånn teit greie i mitt hode at det er lettere å ta penger for selbuvotter enn diverse strømper av ulikt slag. Helt sykt for jeg bruker kortere tid på vottene enn sokkene. Jobber nå med øke prisen for de sokkene jeg strikker. Folk må forstå at det faktisk går en del timer. Kanskje det bare er i mitt hode det sitter at sokker er mindre verdt enn votter. You never know.

      Lag deg en fin dag på hobbyrommet

    4. Måtte lese to ganger… og enda til klype meg i armen ” selger for dyrt?” – den hadde jeg ikke hørt/sett før.
      Fortsett å vetdsette arbeidet ditt, FANTASTISK FLOTT med de få som faktisk setter en tilnærmet fornuftig pris på det de skal selge. Strikking er håndtverk, håndtverk er verdifullt!

    5. Helt enig med deg!
      Jeg kan ikke komme til elektrikeren å si at jeg har dårlig råd, så han kan ikke ta så mye i betaling hos meg som hos andre. Slik funker det ikke. Vi er nødt til å ta oss betalt for den jobben vi gjør, selv om timesbetalingen slett ikke er bra. Den er for mange en kjærkommen tilleggsinntekt uansett. Her må admin hos salgsgruppene begynne å tenke seg om!

    6. Er det rart at vi kvinnfolk er lavtlønnet? Det kommer vi til å forbli sålenge noen ( mange ) tenker sånn! Jeg strikker for salg, selger meg ikke billig, men kundene kommer igjen og igjen 👏👏👏 Blås i de som synes det er for dyrt, selg til de som forstår seg på håndarbeid!!

    7. Jeg har også tråkket i dette vepsebolet om ikke med strikk så med søm/håndverk generelt. Med de samme argumentene som deg. Fikk masse gode og konstruktive tilbakemeldinger men innlegget ble fjernet uten varsel eller begrunnelse. 🤷‍♀️ Vi må stå opp for prisene og jeg mener at det bør prises vesentlig høyere enn det som er gjengs i dag. Det vil tilgodekomme både de som lever av det og de som har det som hobbyinntekt.

      1. Ikkje sant vel!? Ja absolutt, det gjelder alle typer håndtverk, og da spesielt håndarbeid (Utført av oss damer!) Etter noen år “på nakken” har eg ganske tydelig observert at det er mer innafor at de strikkende mannfolka kan prise høyere enn oss. Har inntrykk av at det er stas når det er en mann som har designet eller strikket. Dette er ikkje for å “disse” mannfolka for de fortjener godt betalt de også, men forskjellene er ganske store

    8. ÅÅÅÅÅÅ det der gjør meg så SINT!!!
      Jeg selger for det jeg mener er min rette pris, skal pinadø ha meg frabedt at andre mener jeg selger for dyrt, vil noen ikke betale det jaja så ikke kjøp da.
      Skulle ta seg ut om jeg gikk på kiwi og så meg kun villig til å betale 1 kr kg for jordbærene for jeg ikke kunne betale mer ???
      Grrrr

    9. Jeg har ikke greie på priser for salg, for jeg strikker bare til meg, familien og enkelte venner. Men selger man, eller strikker for betaling så skal man selvsagt ta seg betalt.

      Men jeg leser ofte at du stenges ute fra grupper, og det stusser jeg på. For å være ærlig – sånn som jeg ser det, så er det ikke det du formidler, men det er noe med den litt «belærende» måten du skriver på.
      Det har jeg reagert på når det kommer til enkelte poster her – sånn som deling av mønster og lignende. Det er på en måte du som sitter med fasiten på enkelte ting, du er så bastant. .

      Det sagt, jeg liker bloggen din.

      1. Ser hva du mener. La det være sagt, eg sitte ikkje på noe fasit, men når det er regler å forholde seg til så syns eg det er greit at man følger de. Det er jo en kjip konsekvens om man ikkje bryr seg, dette er spesielt rundt oppskrifter og deling/kopiering av dette. Det syns eg ingenting om og da kommer ofte den bestemte stemmen frem. Når det kommer til de som ønsker å selge strikkeplagg så hadde det vært litt greit å være på samme side hva gjelder priser sånn ca. Da mener eg når noe selges offentlig (Som salgsiden på FB, messer o.l) Det er jo noen som ønsker å ha dette som en biinntekt.
        At eg blir blokker på strikkegrupper er ikkje noe hemmelighet, er ikkje mange gruppene eg er medlem i. Har kontakt med et par av admin i noen grupper og hver gang eg poster et innlegg (uavhengig av innhold) renner det inn med rapporteringer på innleggene mine…Noen admin har tatt dette til følge og blokkert meg, andre admin forteller meg dette, men syns det eg gjør er viktig og lar meg få være i gruppene 😀

Siste innlegg