Fløte- og Sjokoladekarameller – De beste!

 

I går laget eg disse go`bitene og mer perfekte enn dette kan det ikkje bli! Det er første gang de ble så faste
og gode. Har opplevd at de tidligere kanskje har myknet litt når de lå på benken, men disse er det ikkje bevegels i! Når du der i mot slenger en i munnen vil den bli myk og seig 🙂 Akkurat sånn skal det være
og alt ligger i koketiden, den er lengre enn hva de fleste tror.

 

Karamellene kalles for 1-2-3 Karameller og er definitivt de enkleste:

1 dl Sirup
2 dl Sukker
3 dl kremfløte

Alt i ei gryte, la de koke opp, men de koker lett over så ikkje snu ryggen til! Skru så ned plata, stå å rør til innholdet i gryta er roet helt ned. Eg satte plata på det laveste, og sååå rørte eg bare av og til. Inni mellom lot eg gryta stå på hele plata og hvis det sakte men sikkert kokte seg opp igjen rørte eg det ned og trakk gryta litt av.
Slik sto gryta i hele 4 t! Da fikk eg en perfekt dråpetest og karamellene ble knall!

Totalt ble det 75 karameller på ca samme størrelse som Smørbukk 🙂

 

 

 

 

I dag satte eg meg til rette her i go`stolen, klippet opp cellofan og pakket inn hver karamell.
Siden eg hadde litt extra tålmodighet fant eg fram litt klistermerker 🙂

 

 

 

 

Sjokoladekarameller kokte eg også i går/kwell og natt *ler* Disse har eg ikkje spist siden eg var liten, ååå de er bare helt magisk! De skal ikkje bli like harde som fløtekaramellene, men de skal likevel stivne i kjøleskapet.
Har brukt miniformer, litt hasselnøtter i bunnen og karamell opp på. Du vrenger formen samtidig som du putter
alt i munnen når de skal spises. Oppbevares i kjøleskapet. Oppskrift? Oh YESSS! Mor mi kokte alltid disse da eg var lita på 70-tallet og mormoren min gjorde det før det, så denne oppskrifta er ganske gammel!

 

2,5 dl Kremfløte
2,5 dl Sukker
3/4 dl Kakao
1 dl lys sirup
2 ss vaniljesukker

Ha alt i ei lita gryte, la det koke opp, skru ned plata og så skal den bare stå slik på varmen uten at den egentlig trenger å koke. Rør i den hver gang du går forbi. Eg lot min kose seg i ca 4 t – Så ja! GODE karameller trenger tid 🙂 De små formene kjøpte eg på Kitch`n HER INNE 🙂

 

Planen nå etter på er nok en tur på kjøkkenet! Eg har nemlig laget kokosboller og de står i fryseren å venter på et dypp i sjoklade. De ser ut som flykræsj hele gjengen, men det lille eg har smakt var himmelsk! Håper i allefall at de blir slik at de kan spises uten skje hehe Eg klarer ikkje få det til med sånn sprøyteposer og tipper! Men men, det er jo smaken som er det viktigste 🙂 Takk og pris 🙂

 

 

KOS DEG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

2 kommentarer
    1. Nå frister du meg veldig her…. er karamellene myke? Tror nesten jeg må prøve jeg også. Takk for at du deler🥰

    2. De karamellene står på lista her 😍 skal kokes i helga 😎 er så kjekt å lese og se alt det fantastiske du gjør💖🎅

Siste innlegg