Garnbutikkene forsvinner…snufs…Min eller din feil??

 

Garnbutikker, ja det er virkelig en godteriskål for alle strikkere. Mmmm bare gå mellom reolene, stryke lett over nøstene, beundre fargene og kose på kinnet med det mykeste du finner! Eg elsker å ta en tur i garnbutikken eg, men vettu?? Det er ytterst sjelden at eg tar meg råd til å handle der! Ja, for garn, det er neimen ikkje billig.
Det er rett og slett for dyrt for mi lommebok, og mangen andre sin også. HELDIGVIS finnes det så mange herlige alternativer, det finnes på 100`vis av fantastiske garnbutikker på nett, med det deiligste garn i de flotteste farger
og som regel til mer overkommelig pris – Der handler eg for det meste!

Man trenger ikkje daglig bli påminnet om at man MÅ handle på garnbutikken for det er så viktig at den skal få leve, det er pga oss nettshoppere at den ene butikken etter den andre må legges ned, arbeidplasser går fløyten og markedet oversvømmes med utenlandsk garn, det er vår feil. Ok, eg kan gjerne ta det på mine skuldre bare eg slipper å høre på det hver eneste dag! Alternativet er at eg rett og slett må slutte å strikke….Hva hadde du valgt?? Bare for å nevne en annen ting og; Det jobber MENNESKER på nettbutikkene også, ofte mange flere enn det det gjør i en garnbutikk – Det er også arbeidsplasser man må passe på! I tillegg er det kanskje mennesker som ikkje har muligheten til å jobbe ute i vanlige jobber, tenkt på det?

 

Ser stadig vekk når noen spør angående et garn,
hvis det aktuelle garnet da er kjøpt på nett, ja da kommer hele regla:

“Nei, eg kan ikkje svar deg for eg handle KUN på garnbutikk”
“Aner ikkje, for eg kjøper KUN 100% norsk garn”
“Eg kjøper kun garn fra sauer som ikkje er lemlestet”
“Eg kjøper kun garn fra norske garnspinnerier”
“Kjøper ikkje garn som er produsert i Kina”
“Kjøper kun garn som er laget av norsk ull”
“Eg betaler heller ekstra for å bevare butikken ned i gata”
“Eg handler kun på garnbutikker for da får eg personlig service og hjelp”

Ja me har vel hørt det meste alle sammen, og eg kjenner meg faktisk truffet hver eneste gang (På meg preller det der i mot av, men MANGE blir stille og tør ikkje si noe mer), selv har eg noen hyller fulle av både ASK og Finull bla, men hovedsaklig har eg garn eg har kjøpt på nett fordi det er det som funker for meg på så mange måter. Mine grunner er at eg nettopp slipper å kjøre til en garnbutikk + at prisene passer meg bedre og slik vet eg det er for veldig mange. Man trenger slettes ikkje være syk/ufør for å syns det er dyrt, det er t.o.m de som har jobb som ikkje klarer å “holde seg” med strikketøy om de kun skal handle på butikk. Man trenger altså ikkje være fattig
for å ikkje har råd til å handle i garnbutikker, eller generelt dyrt garn.

Det man bør vite er at ved å komme med slike påstander når noen spør, kan virkelig såre når grunnen for vedkomne sitt nettkjøp nettopp er fordi garnbutikker blir for dyre, eller fordi man kanskje er lite mobile, det er heller IKKJE populært å si at “Nei, eg har ikkje råd til det” Veldig ofte før du også høre om at DA må du rett og slett bare PRIORITERE hvis det er noe du vil ha!?! Da er det veldig ufint å lese leksa at man må støtte de norske garnprodusentene. Ja det du strikker av garn som er billigere får en dårligere kvalitet etc DET er bare idioti!

SPRØYT HER FRA TIL MÅNEN!

 

Eg vet at garnbutikker har husleie, lønn, diverse utgifter, men det hjelper fortsatt ikkje på min avgjørelse kan du si, eller mangen andre sin. Eg er enig i at det er trist at flere og flere garnbutikker forsvinner, ja eg syns også det er trist faktisk. Noen ganger kan eg også ta meg i å savne de gamle matbutikkene! Da eg var lita hadde me én der me bodde, syns det var knakende koselig å handle over disk. Alt av matvarer var plassert i høye hyller bak ekspeditøren og me sto bare å peket, men de måtte også gi tapt for utviklingen. Det var da Økonomen (senere Coop) hadde poppet opp like borti gata, dvs fremtiden! Det tok en stund før me måtte innse at det var en del av utvikling eller hva man skal kalle det. Nå sier eg JA TAKK begge deler 🙂 Da er det jo opp til dere som har muligheten til å handle i butikk som må passe på at de består?

Eg har faktisk så mye som 2 garnbutikker i nærheten, men hekkan for noen STIVE priser, eg må bare si det, men eg syns det er utrolig dyrt og eg pleier slettes ikkje være kjip. Men om eg er i akutt nød og MÅ ha et nøste eller 2 til et eller annet, ja da svipper eg heller innom Nille å kjøper det eg trenger, eller eg går hjem og bestiller noe tilsvarende på nett 🙂 Mye av det garnet som finnes på en garnbutikk er mer eller mindre det “vanlige” garnet som eg velger å kaller det, den type garn får du forsåvidt i alle prisklasser, ja du får det som du vet på Nille, Sparkjøp, Europris, Coop etc. Alt det garnet fungerer til det meste me strikker. Trenger eg annet garn så kjøper eg det på nett. Skal eg strikke meg noe spesielt, da sparer eg litt og så kjøper eg det garnet eg måtte trenge, men da skal garnet i seg selv være litt i særklasse 🙂  Vil heller bruke penger på noe mer spesielt enn på det ordinære. Hvis eg virkelig skal unne meg en go`bit så kjøper eg meg en hespe eller 3 av alt det flotte håndfarga garnet som finnes flere plasser på nett. Det er mange flinke her i Norge så eg trenger ikkje å bekymre meg for toll og tull 🙂

Man må virkelig slutte å kritisere andre eller komme med pekefingeren for hvilke valg en tar basert på hva man selv har råd til eller muligheten til å få tak i rent fysisk!? Husk at strikking skal være KOS så drit i hvilket garn andre strikker i eller hvor de har kjøpt det! Det er jo uansett ikkje du som skal bruke plagget som strikkes?

 

 

KOoOS DEG MED DITT EGET
FAVORITTGARN

 

 

 

Go`klem fra garnelskeren Vibbedille

15 kommentarer
    1. Hei
      Mitt første blogg innlegg dette 😊 Jeg er helt enig med deg, syns vi sjøl må være de beste på å bestemme hva som passer oss. Jeg bruker ca ei uke på å strikke en genser i str 54, så, med garn til 1500 kr blir det en dyr hobby å ha om jeg skal ha ett håndarbeid. Idag så handler mange mat på nettet, å da er det visst greit fordi det er lettvint for den travle. Da er det der også ansatte som plukker varene som det var hos kjøpmann i “gamle” dager. Så her sitt jeg i ro og fred med en hobby som jeg liker, som gleder andre og som gir gaver som varer i mange tiår. Hilsen Knitsen

    2. Handler kun på butikk.Liker å se ka æ kjøpe.Ka alle andre gjør gir æ katta i.Var på en butikk engang.De har brukt å ha sykler.En kunde kom å skulle ha det.Dama bak disken sa de ikke hadde det.Mannen blei rimelig sint.Klarte ikke å dy meg å sa at folk handler på nett,for det er billigere.Å han hadde ikke nett.Men sånn er det,skal folk kunne handle det de har råd til,handler de på nett. 🙂

    3. Kjøpe garn stort sett på nett fordi det e billigere der. Og kjøpe svært sjelden til fullpris. Hadde æ hatt feit pengeboka, hadde æ ikke sett så nøye på prisen. Men om æ skal ha muligheten til å drive med hobbyen min, e æ nødt å gjøre det på en mest mulig økonomisk måte.
      Æ elske og å gå å kikke i garnbutikkan. Men såfremst det ikke e en restekurv med godt nedsatt pris, så e det sjelden æ tar med mæ nåkka derfra😶

    4. jeg er heldige for jeg har aldrig fått spørsmål om garnet jeg bruker,noe kjøper jeg i garnbutikk ,noe på nille og masse på fabrikkutsalg,og jeg er flink til å handle på salg :=) finnull som jeg fikk i premie fra deg er foresten superdrøy i bruk ,er ferdig med først vott og klar for vott nr to og det synes ikke på nøsta eg har brukt :=) så om det garnet koster litt så får en utrolig mye plagg av det :=)

    5. Helt enig med deg Vibbe, ikke alle har økonomi til å handle fra garnbutikken. Det er synd de blir nedlagt, men kanskje man bare må innse at Internett har tatt over det meste. Og, som du sier; det må være ansatte i en nettbutikk også. Skjønner også dem som vil kjenne på garnet fysisk; hvor mykt/stivt det og være sikker på å finne de riktige fargene for dem.
      Selv handler jeg det meste garnet mitt på nett, men kommer jeg over gode tilbud i fysisk butikk så handler jeg der.

    6. Skjønner at det er forskjell på hva folk har råd til, men dette gjelder faktisk alle bransjer. Vil vi miste nærbutikkene???
      Og dere som kun skal handle på billigbutikkene på nett, dere er jo ofte innom garnbutikkene for å kjenne på kvaliteten og se fargene i virkeligheten…eller…? Litt dobbeltmoral her, syns nå jeg.

      Dette at alltid skal ha varer og tjenester så innmari billig ødelegger mange bransjer. Vi bor i et høykostland, har høye lønninger osv, og hvis vi ikke skal bli arbeidsledige hele gjengen, må vi faktisk betale for oss.

      Nå provoserer jeg sikkert mange, men noen ganger må man se lengre enn nesa rekker. Dette er et samfunnsproblem. Jeg betaler gjerne litt mer for å få beholde faghandelen. Hvem vet, skulle ikke forundre meg om nettbutikkene skrur opp prisene når de får monopol 🙄

    7. Som eier av en garnbutikk er det trist å se at du bygger opp under oppfatningen at man må handle på nett for å få rimelig garn. I min butikk har jeg garn i alle prisklasser, og kjøper du det rimeligste garnet må du ut med 150-200 for å få nok til en genser. Det er selvfølgelig lett å komme opp i 1500-2000 også, hvis du skal strikke med 2-3 tråder mohair, alpakka og silke.

      Gang på gang opp gjennom årene kommer du med innlegg der du snakker opp billiggarn fra kjeder som Nille, Sparkjøp og Coop. Greit nok, der får du billig garn. Samme med et par store aktører som til enhver tid har garn til 40-50% avslag. Har du sett på hva som egentlig ligger bak dette? Businessmenn som er ute etter å ta mest mulig av markedet så de små må legge ned for fote. Det er iskald forretningsdrift som ligger bak.

      Vet du hvorfor så få småbutikker er Dropsforhandlere? Det er blant annet fordi ovennevnte kjører prisene så lang ned at det er umulig for småbutikker å tjene på garnet, og det er innmari dårlig butikk å selge garnet til samme pris som man kjøper det for.

      Du sammenligner garnbutikker med matbutikker. Jeg vil påstå at hvem som helst kan selge brød og melk. Garnbutikk derimot må by på skikkelig strikkekompetanse og bra servicenivå for å klare seg i den enorme priskonkurransen som er nå. Det er aldri noen som kommer tilbake til matbutikken for å få hjelp med brødet. Kundene mine kan komme innom når som helst og få gratis hjelp, det følger med når de kjøper garn hos meg, og det vil jeg påstå er en bra deal. Ta turen innom Nille og Sparkjøp og be om hjelp – nei det stemmer, der er det vel ikke så mye hjelp å få. Kan det være derfor jeg opplever at enkelte kommer innom og forventer å få gratis hjelp – med garn som er kjøpt hos billigkjedene?

      Mye av garnet som omtales som dyrt er faktisk ikke det når man ser på hva man får for pengene. En genser i Finull for eksempel. Den kan komme på 400-500 kroner, og hvis den ikke er brukt så mye at den er utslitt vil den være like fin om 40-50 år. Er det virkelig dyrt?

      Du har en stor strikkeblogg, og dermed påvirkningskraft. Skulle ønske du kunne vise at det faktisk er mulig å finne garn til helt greie priser i garnbutikker, ikke bare på nett.

      1. Veldig enig med deg i denne kommentaren.

        Bildet er litt mer nyansert enn du legger det fram denne gangen, Vibeke.

        🙂

      2. Eg har ingen problem med å fronte det som kalles for “billiggarn”, det som selges på Nille, Europris o.l. Det er fordi eg ser og eg leser mange som blir “kjeftet” på når de legger frem hva de har strikket og hvor de har handlet garn. Det er, som eg skriver i innlegget, flere grunner for at mange handler på nett. En ting er prisen og en annen er at det er mange som av flere grunner ikkje kommer seg til en fysisk garnbutikk. Når det gjelder DropsGarn så er eg full klar over hvilken ordning som praktiseres og eg vet om flere som har måtte kutte de ut fra garnhyllene sine for å unngå tap. Du nevner spesifikk Finull, hvor maaange ganger har vel ikkje frontet akkurat det garnet, og Rauma generelt? Veldig mye, og veldig ofte, det er et favorittgarn og absolutt et garn eg kan kjøre heeelt inn til Stavanger for å kjøpe. Er enig med deg, det er ikkje dyrt i det hele tatt. Men når en dame legger en nydelig kofte frem for salg i FB Salgsgruppe og lurer på hvilken pris hun kan ta og noen spør hvilket garn hun har brukt, svaret er gjerne et garn fra Sparkjøpt og da får hun klar beskjed om hun ikkje kan forvente for mye. Det er ikkje riktig! Det er en av grunnen for at eg mer enn gjerne go`snakker “billiggarn”. Eg bruker mye av garnet fra Sparkjøp,. spesielt Safir og det eg strikker av det blir ikkje dårligere enn om eg hadde valgt Smart eller Peer Gynt. Det er mye der forskjellene ligger.

        Det er jo også veldig mange Garnbutikker som også har Nettbutikk, noe kanskje flere burde tenkt på? Da får man både i pose og sekk 🙂 Eg har f.eks ALDRI shoppet fra verken Strikkemekka eller Garnius, tror vel aldri eg har nevnt de på bloggen en gang!? Har mine egne favorittbutikker på nett både her i Norge og utlandet og det shoppes ikkje bare “billiggarn”, men det er enklere for meg å shoppe på nett og slik er det for veldig veldig mange.

      3. Den dagen de store nettbutikkene får monopol er det slutt på garn på salg. Jeg synes allerede at prisene ofte er som i en fysisk garnbutikk. Alle får gjøre som de vil og hva som passer lommeboka si, det bryr ikke jeg meg med. Men må du ta opp dette så ofte? Det er like mange negative kommentarer til de som bruker dyrt garn, så det går absolutt begge veier.
        Er det så mye å bry seg om hva andre mener da😊 Og jeg strikker med både dyrt og billig garn👍 God strikkekveld😊

    8. Jeg skulle ha drops garn idag og måtte dra til Sandnes for å kjøpe. Da spurte jeg om hun kunne sende meg garnet jeg trenger neste gang. Så slipper jeg kjøre så langt ,samtidig som jeg støtter opp om garn butikken. Det kunne hun ☺

    9. Nesten så jeg får en flau smak i munnen av å lese det her. Jeg forstår at det er billigere på nett, men til hvilken pris? Du liker ikke at andre kommenterer med at
      – jeg kjøper bare i butikk
      – jeg bruker bare garn produsert her
      – kjøper ikke garn fra Kina
      – jeg liker at dyra ikke blir lemlestet
      Osv.
      Hva fader slags argument er det å bli provosert av. Som bare preller av..
      Om kvaliteten er bedre eller verre skal være usagt fra min side

      Jeg sier
      -Hurra for alle fysiske butikker med masse kompetanse. Hyggelige hjelpsomme kunnskapsrike mennesker som gjør nærmiljøet mitt levende.
      -Hurra til alle småskala produsenter som lever ut drømmen sin. Med dyr som beiter og holder kulturlandskapet vedlike og gir oss fint garn.
      -Kina er blant de land som har dårligst dyrehold og ingen konvensjon for menneskerettigheter.
      -Hurra til de land som har fokus på et godt og sunt dyrehold.
      Skal vi ha mangfold så må vi støtte opp om de nære. Det gjelder også mat og klær. Ønsker vi spesialbutikker må vi bruke de som er.

      Ja ikke alle har råd til det dyreste garnet, men alt er ikke like dyrt. Ser ingen fokus på at du kan handle til fine priser i garnbutikken også. I stedet for å kritisere de som velger det nære, bør du heie på de og være glad på deres vegne. Ikke ha alle pigger ute og motargumentere. Jo de sørger faktisk for at du fortsatt…
      Som du skriver
      -kan oppsøke godteskålen for strikkere. Du som elsker å gå i garnbutikk. Mellom reoler og rekker av garn og kjenne på garnet.

      Du sier de som handler på nett kan bli lei seg av sånne “kjøp nært og i butikk” kommenterer. Mulig at de som handler nært også kan bli lei seg… eller går ikke det?

      Skremmende at du som eier av denne …var det største strikkebloggen… ikke er mer nyansert når du først skal ha et innlegg som handler om garnpriser. Eller var det ikke det som var cluet.

      1. Bare for å si det, garnet på Nille er mulesingfritt! Det dreier seg så mye mer enn “bare” *billiggarn* når man handler på nett. Det er MANGE, muligens flere enn du tror som ikkje har annet valg enn å shoppe garn på nett om de ønsker å strikke. Man sparer nødvendigvis ikkje flest kroner av å shoppe på nett, det gjør man om man handler “Billiggarn” på Nille o.l.

        Ja, eg elsker å gå på garnbutikker, men det er sjeldent der eg handler garn til de store prosjektene, hvorfor? Jo fordi det er dyrt, eller, det er for dyrt for mi lommebok, sånn er det for mange andre enn meg. Dette er eg ikkje redd for å si høyt, men det er vondt å se når noen strikker de fineste gensrene til f.eks Julemarkedet og så får de påpakket at de kan ikkje ta sååå mye for en genser fordi det er “Billiggarn”?
        Eg har aldri sett at noen har fått “Kjeft” fordi de har handlet på en vanlig Garnbutikk, men eg har sett mange som får passet påskrevet hvis de sier de har handlet garn på Sparkjøp f.eks. Ting som blir skrevet om her på bloggen er ikkje alltid nødvendigvis situasjoner eg selv blir utsatt for, men eg ser mye på nett, og ja, det er mye stygt som blir skrevet.

Siste innlegg