Har hørt at det er bra med proteiner…??!

 

…eller, ja eg har både hørt om det og eg vet det er bra, selvfølgelig er det det. Meeen eg kjenner eg zoom`r litt ut, bort og vekk når “folk” begynner å snakke om proteiner, hvor mange kcal og at man må styre unna karbohydrater…Men at det er viktig å fylle på med karbohydrater før mye anstengelse, ja som f.eks en lang og hard tur er absolutt viktig. Akkurat som en bil trenger bensin gjør jo me det også – Eg har alltid energibar i sekken når eg er ute, blir turene lange så er det godt med påfyll, og eg kjenner at det har god effekt! På dagsturer er det høyst nødvendig med god matpakke i sekken. Når man har gått seg tom blir man gjerne ofte småkvalm og svimmel, da er blodsukkert mest sannsynlig lavt og sånn kan man ikkje gå i lengde – Fyll på! Selv om du står midt ute i skauen 🙂 Derfor spiser eg alltid (uten unntak) et godt havremåltid før hver tur. Enten i form av smoothie, havregrøt, kjøleskapsgrøt eller havrerundstykker med godt pålegg.

 

 

 

 

Eg har litt dårlig erfaring når det kommer til proteiner…*må le*…Eg trent utrolig mye for noen år siden, da eg var yngre…Trente fitness i en del år, da var alt dette hovedfokuset hver dag; Hvor mange gram av ditten og datten, tilskudd av alt mulig, der i blant proteindrikker…OOOh my! Ble fortalt at sånn og sånn måtte eg drikke…Vel, “de” burde jo også fortalt meg hvor mye eg burde ha trent i forhold til hvor mye eg drakk…Me drakk mye (var jo litt godt også), å ja eg trente mye også, men tydeligvis ikkje mye nok…så kiloen raste formelig på uten at eg helt skjønte hvorfor…Spiser du der i mot protein i riktig mengde om du ønsker å gå ned i vekt er det ikkje noe problem, fordi: Kroppen bruker nemlig flere kalorier på å bearbeide proteiner sammenlignet med fett og karbohydrater –
Ergo går du ned i vekt.

Uansett, fortsatt får eg litt sånn nåjå når matretter har ordet protein foran seg…Eg kjenner essensen av proteinpulversmaken bak i ganen..! Akkurat som i går da eg kom over en TikTok om ei som laget protein“skiver”…Men så la eg merke til oppskriften, og det var jo akkurat som de havrerundstykkene eg laget tidligere:

2 egg
2-3 ss cottage cheese
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
Ca 1,5 – 2 dl Havregryn
1 gulrot
Sesamfrø

Alt uten om gulrot og sesamfrø knør du sammen med stavmikser, rasp så 1 gulrot opp i og rør det inn med en skje eller hendene. Ha litt vann i hendene og rull runde baller (Eg fikk 8 stk av denne oppskriften) Trykk de litt flate på stekebrettet og strø på godt med sesamfrø. Stek i ca 15-20 min på 200 grader. De skal bli gylne. Ble en fortreffelig lunsj på meg i dag; Toppet hver “skive” med 2 sleiver kalkunpålegg, litt ost, ruccola, paprika og en dæsj med spirer = God og mett! Skikkelig gode “protein”skiver helt uten proteinpulver! hehe Av et bare gode brødskiver blir du også skikkelig mett og du blir ikkje sugen på noe etter en liten time…

Etter gårsdagen skryteinnlegg av meg selv, skrevet av meg selv *humrer* har eg fått en del spørsmål om hvordan eg har klart det. Har sagt det før og sier det igjen: Det har vært beinhardt, er jo ingen grunn for å lyve om det. Til de som har lurt på om eg ikkje syk lenger tar eg svaret i plenum: Eg er ikkje syk, har heller aldri vært syk – Eg har en alvorlig skade i tarm/lever etter en mislykket galleoperasjon og sterk smertelinding er fortsatt en del av min hverdag. Ingenting eg egentlig har noen fordel av, så mye står på viljen min. Alt er mulig tror eg, men du må ville det. Eg kjente at kroppen min kom til et punkt hvor den levde sitt liv, et liv eg ikkje ville ha og spørsmålet om eg ville bli med å gå tur kom på helt riktig tidspunkt – Det var akkurat det eg trengte der og da! Hadde i lengre tid prøvd å gå ned i vekt ved å endre/justere på kostholdet mitt, men med lavt stoffskifte (Har ikkje kjertel) kan det ofte være vanskelig….Eg hadde jo lest nok til å vite at å kutte mel og sukker kunne være en løsning og det ble det for meg! Det var som om noe bare løsnet og sakte men sikkert forsvant gram for gram, ja for dette har gått treeeegt *tålmodighetstest*. Grunnen til at eg tro eg syns det har gått tregt er fordi eg har sammenlignet med de “kjappe drikkekurene” me gjerne kastet oss over i de yngre dagene….Kiloene raste av oss, men de kom tilbake med renter når man skulle begynne å leve igjen. Ikkje lærte me noe særlig av det heller…
for me gikk på samme smell opp til flere ganger…

Når det kommer til selve turene eg går er det ofte deg selv som må ta deg i nakken. Dørstokken kan ofte være blytung! Et godt råd er å gå tur med noen du trives sammen med, gjerne en person som kan “dra” deg med (Akkurat som søs har vært for meg). Når du har gjort det sammen med noen en stund vil du kjenne at det er enklere å dra ut på tur alene også. Noen ganger er det helt nydelig å gå helt alene, da er du kommet et stykke på vei og du vil bare gjøre det mer og mer. I mitt hode har alle, i allefall de fleste 1-2 t i løpet av døgnet som de kan bruke kun på seg selv. Har du små barn og ønsker å begynne å gå turer vil eg anbefale å prøve å få det til uten å ta med de små ut. Litt fordi du skal få den timen for deg selv hvor du gjør noe som er bra deg. Den timen blir også mer effektiv om du gjør det alene, eller med en annen voksen som vil det samme som deg: Altså å gå tur!
Det eneste du trenger for å gå tur er gode sko, det er neste alfa og omega – Hva du har på deg ellers er det ingen i den frie natur som bryr seg om 🙂 Ine og eg er skjønt enige om at det er nå me invisterer i en god alderdom,
og det er så sant som det er sagt!

I starten vil du garantert være utrolig sliten etter en tur, mulig du slukner foran barnetv, men eg skal love deg til at etter hvert vil du bare høste energi av det. Du vil etter hvert få mer dyp søvn om natta som igjen generere mer energi på dagtid. Det er ikkje gjort over natt, men det kommer etter hvert. Ønsker du å gjøre noe med kostholdet: IKKJE gjør alt på en gang, gjør det gradvis og spis mat du liker. Hvis du er ute etter på gjøre en endring du ønsker å leve med er det jo viktig å like maten, ikkje det? Glem heller ikkje å kos deg! Har du et godt kosthold som er bra for deg tåler du disse sprekkene som alle sier de har, ikkje se på det som en sprekk: Spist er spist, og så er det bare å fortsett med alt det gode du gjør for deg selv 🙂

 

 

 

 

Eg fikk et par flotte kokebøker av ungene til bursdagen og det var jo midt i blinken: Eg trenger å få noen nye retter inn i kostholdet mitt 🙂 Alle rettene er kjøttfri, men man tilfører det kjøttet man evn vil ha 🙂

Har lest over en del av oppskriftene, men det er en del ingredienser eg ikkje aner hva er! Må Google! *ler*
Uansett, eg har plukket ut noen som frister og de skal eg prøve nå i nærmeste fremtid:

 

 

 

Eg er veldig glad i søtpotet! Derfor er jo SøtpotetNachos et naturlig valg! Har du muligheten kan jo det være et de første skrittene du tar i kostholdet? Bytte ut vanlig potet med søtpotet? Start med noen av måltidene,
det er mange som spiser poteter hver dag og da kan dette være en løsning 🙂

 

 

 

 

Jordskokksuppe! Spennende! Eg har jo brukt jordskokk en del den siste tiden, ovnsbakt
Så godt! Da blir nok sikkert suppa også digg!

 

 

 

 

Denne høstgryta ser jo helt himmelsk ut 🙂 Det er virkelig mye god mat man kan spise hver dag selv om man gjerne ønsker å gå ned i vekt, helt uten at man må sulte eller bli sur fordi ingenting er godt. Men, som nevnt over; Det tar tid og du må ikkje ha dårlig tid – Det er ikkje noe som heter “Kjappe løsninger”, ikkje om du vil at endringene skal være “for alltid”. Ta en dag av gangen og begynn i det små, ikkje gjør noe som tar motet fra deg. Eg har vært akkurat der sååå mange ganger, går all in fra Dag 1 og er drittlei etter ei uke. Måtte tydeligvis bli voksen før eg skjønte tegninga 🙂 Aldri for sent heter det! Men nå? Vel nå skal eg ut på kjøkken å mekke meg litt mat, ute plaskregner det og i morgen skal eg møte søs ved Gramstad og det blir tur i fjellheimen 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FIN KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

6 kommentarer

Siste innlegg