HÅRREISENDE oppførsel i StrikkeMiljøet!

 

Hvis eg skal være helt ærlig vet eg søren ikkje hvor eg skal starte, men at det er på grensen til å bli så alt for mye er garantert sikkert!! TRUSLER!?? WHAT!? Me strikker jo, me skal kose oss og da henger det ikkje på greip at man skal servere TRUSLER!?? Den eneste trusselen som i såfall er forståelig må være: “Hvis du tar fra meg garnet så skal eg…!” Men hallo damer? De aller fleste av oss er godt voksne
og me BURDE vite hvordan man skal oppføre oss, eller…?

Det er akkurat som om det er noe (eller mye?) som ligger å ulmer i overflaten og hvis noen sier “Kvekk” så eksploderer det. SÅNN vil me vel ikkje ha det? Det hører ikkje hjemme i strikkemiljøet vårt.

La me ta det fra stuen slik at KANSKJE alle skjønner hva det er snakk om:

Om du benytter deg av Gratis Strikkeoppskrifter eller om du strikker etter oppskrifter du har kjøpt og betalt er det INGEN som bryr seg om, ok? Noen oppskrifter ER gratis mens andre koster penger, sånn er det bare. Det betyr IKKJE at en designer er snillere enn en annen, OK?? Men, noe som ganske mange om ikkje alle er drittlei av er HIGET etter å grafse til seg alle oppskrifter GRATIS! Dvs når en oppskrift koster penger er det mange som mye heller vil ha den gratis og de kan gå langt for å få den – GRATIS! DA begynner det å bli et problem, ser du forskjellen?? Jadda, det er plenty av strikkere der ute som ikkje kunne brydd seg mindre om de kopierte en oppskrift, sikker på at de ikkje blunker en gang. Eller at de er en gjeng eller gruppe som kjøper EN oppskrifter og så sendes det Pdf`er over det ganske land. Hemmelige Grupper på Facebook? Selvfølgelig! Intet nytt under sola der! Der deles det oppskrifter over en meget lav sko, det kopieres fra bøker og det sendes bilder og kopier, pdf`er uten så mye å rynke på nesa! Det er en SKAM og èn dag kommer det til å biter dere i ræva!

Vær klar over at mange av de flotte designerene me har JOBBER som designer, dvs at de tjener penger på å designe og selge oppskrifter. Disse pengene bruker de til å betale maten de spiser, klærene de har på seg, ja de bruker pengene til å LEVE for. Det er disse pengene du stjeler om du driver å kopierer oppskrifter.
Hvem har samvittighet til dette?? Faktisk flere enn me tror!

“Jammen eg syns den oppskrifta er for dyr” – “Må eg kjøpe EI HEL BOK når eg kun vil strikke en ting?” –
“Eg har ikkje råd til å drive å kjøpe oppskrifter til alt eg vil strikke” – “Det er dyrt nok med garn
om eg ikkje skal betale for oppskriftene også”

Vel, wake up and smell the coffee sier eg bare!! Sånn er det jo med ALT her i livet, alle har ikkje råd til alt! Det er mye eg har lyst på, noe kan eg bare kjøpe og andre ting må eg spare til, men det er også MYE eg ikkje kan kjøpe fordi eg ikkje har råd til det! DET er ingen unnskyldning for å stjele! SERIØST!?? Men la det være sagt: NORSKE designere er BILLIGE på oppskriftene sine sammenlignet med mange utenlandske så ja, eg tror faktisk ikkje dere vet hvor godt me har det! Selv om navnet til Bitta ikkje har blitt nevnt i diskusjonene i diverse grupper de siste dagene så er det veeeldig tydelig at det er hennes bok som omtales, ingen av oss er dumme, hallo? Mye stygt blir skrevet om den ene oppskriften som ALLE vil ha ta i, men som kun finnes i hennes bok. Det er forkastelig at hun ikkje bare kan “slippe” den ene oppskriften siden sååå mange vil ha den er en mening som er gjenganger. Ja for hun hadde garantert tjent mye mer penger om hun solgte den som singeloppskrift mener de fleste. Ok, kanskje det, men det er ikkje det som er poenget her. Den oppskrifta hører til inne i boka fordi den inngår
i samlingen som er i boka. Er det så forba… vanskelig å forstå?

De aller fleste designere har oppskrifter som de gir bort gratis både titt og ofte så jammen meg er det MYE gratis der ute på nett som du bare kan plukke med deg. Når så en oppskrift blir veldig populær og den koster penger mister jo mange forstanden! SKJERP DERE! Når så noen påpeker at det er for mye “Tigging” etter gratisoppskrifter skal det ende med trusler på PM? ALVORLIG TALT!? Selv får eg MYE mail når det kommer til oppskrifter. Mange er fine mail med spørsmål om hvor f.eks en spesifikk oppskrift  kan kjøpes eller lastes ned og da peker eg vedkomne i riktig retning. Meeen, jammen er det MANGE frekke mail også og i noen tilfeller er de under fult navn! Noe som også gjør at eg kan kjenne igjen vedkomne inne på FB Grupper og har på den måten mange ganger fått bekreftet hvordan vedkomne “opererer”! Aner ikkje hvor mange ganger eg har fått spørsmål om eg kan sende den og den oppskrifta eller evn ta bilde av ei oppskrift i en bok! Sier alltid NEI og den verste responsen eg da har fått er: “Brenn i helvete”. Ok, da vet man det!

Noe som eg syns ser veldig mistenksom ut er hvis noen legger ut et bilde av
noe de har strikket og samtalen under bildet ser slik ut:

Strikker A: Oppskrift?
Strikker B: Har sendt PM
Strikker A: Tusen Takk

 

Vel, eg har ikkje så mye å si, men selv om mange kommer med de merkeligste forklaringer når eg eller andre påpeker dette så syns eg den er ganske klassisk! En pdf er sendt og vedkomne takker. Hvis Strikke B kun har sendt en PM og fortalt Strikker A hvor oppskriften kan kjøpes eller lastes ned, hvorfor ikkje SKRIVE DET DA? Ja, sånn at alle kan få den infoen? Nei, eg blir faktisk aldri klok på det, gjør du? Mange kan altså gå langt i jakten på ei oppskrift…PÅ EI OPPSKRIFT?? Det er så gale vettu og når man sier noe eller påpeker noe så får me så ørene flagrer og MANGE blir ganske ødelagt av akkurat det! Ja de blir helt satt ut, noen blir skremt og bare melder seg ut. Skal me la denne oppførselen få lov å regjere på steder som er beregnet på kos?

Hvor lenge skal slike folk få herse med oss?

Me som klager ang dette problemer er ikkje selvutnevnt politi selv om det er noe av det me får slengt etter oss, men når det er sagt: Det er kriminelt å ikkje bry seg om Copyrighten, det er kriminelt å stjele andre sitt levebrød, snu på flisa: Hva om noen stjal din lønningspose rett under nesa de? Hva hadde du gjort? Ja ikkje sant!? “Det kan på ingen måte sammenlignes” får eg til svar om eg sier det, men vettu? Det er akkurat det samme!

 

 

 

SIMPELT!
Rett og slett simpelt!

 

 

 

 

Go`klem fra ei ganske Sjokka Vibbedille

15 kommentarer
    1. Hehe..min samvittighet er snøhvit på akkurat det området i det minste. 😁 Kjøpte nylig strikkebok fordi jeg skulle ha én av oppskriftene. Helt greit, det. ( Og nei, jeg er ikke stinn av gryn. Trygden er ikke helt der…men man behøver ikke stjele av den grunn.)

    2. Hallo
      Det var litt av ei lekse du kom med, men det er my sannhet i det du skriver der. Det er mange som har spurt meg etter oppskrifer pga dem vet jeg strikker mye, men som regel er det nei fra meg. Dem kan lete etter oppskriftene selv. Jeg har kjøpt mange oppskrifer nå i det siste og det er mest duker jeg ville ha, men har også funnet gratis mønster også. Ellers så har jeg funnet gratis mønster på jakker og genser som jeg kan bruke og endre på og bruke som grunnmønster.
      Ha en god kveld.

    3. Jaja, intet nytt under solen. De kan jo produsere sine egne oppskrifter og se hvor mye tid og energi en bruker på det. Tipper de ikke hadde gitt den bort gratis.

    4. Jeg er så enig, så enig med deg. Og jeg reagerer veldig på den diskusjonen som har utartet seg om denne ene oppskrifta og omatt og omatt det samme. Bestilte gladelig boka, og oppdaga at der var mange lekre oppskrifter jeg har fått «på kjøpet». Om det var bare denne ene oppskrifta jeg kommer til å bruke så sitter jeg ikke å regner på at den kostet meg 300 kr. Og de som klager mest tenker sikkert ikke på kronene sånn når de går på kafé eller restaurant, kjøper ei flaske vin eller en pakke tobakk.
      Jeg sitter forresten med en mengde strikkebøker, hefter og blader bare på grunn av en eneste oppskrift.

    5. Er enig med deg., men do litt forundret over admis sitt svar når jeg spør om hvor jeg kan få tak i en oppskrift. Da svares det “det er ikke lov med salg og kjøp på denne siden. Kunne de ikke heller sakt at den kan kjøpes der eller der. Har ingen problemer med å kjøpe oppskrift bare jeg vet hvor.

    6. Eg sitter her målløs. At det går an! Men samtidig skjønner eg at det nok er sånn, og sikkert verre og!
      Å ikke være aktiv på sosiale medier forskåner meg (heldigvis) fra denne oppførselen.

      I min strikkeverden eksisterer ikke slike mennesker rett og slett. Eg er visst alt for naiv.
      Det er simpelt ja, men mest av alt trist. Veldig, veldig trist!

    7. Helt utrolig hva noen kan få seg til å gjøre. I en bokhandel i Oslo så jeg ei som snikfotograferte mønstrene fra en bok med mobilen. Jeg ble så satt ut at jeg ikke fikk frem et ord.

      1. Laila, Det kan godt ha vært meg! Selv om jeg ikke tror det. En gang jeg var innom en bokhandel vegg i vegg med kafeen min vennine og jeg satt på. Tok jeg turen inn og fotograferte et bittelite utsnitt av mønsteret på en genser og samtidig tok jeg bilde av forsiden. Resten av historien i mitt tilfelle vare n diskusjon om jeg strikket rett på arbeidet jeg hadde i fanget. Ja jeg har boka fremdeles i bokhylla og min vennine har også ett eksemplar. Hun skrådde forresten over veien og kjøpte garn til maken genser. Så forsiktig med å skjære alle over en kam.
        Men et lite hjertesukk til de designere som er tilknyttet er garnfirma: Kan dere være så snille å gi oss alternativer når vi kjøper garnpakker?

    8. Desverre er det mange som er utrolig gniene, og jeg har ikke særlig tro på at det er fordi de har for lite penger.
      Enkelte er bare født frekk, også når det gjelder andre ting enn strikking.
      Jeg har vært med i et husflidlag ,der er man veldig bevisst på å KJØPE oppskrifter , men noen vil tie ihjel at det er billigere garn på Obs, Europris, og lignende kjeder enn strikkebutikkene. Det er hysj,hysj. Ikke like mange farger og typer, men minst like god kvalitet etter min mening. Man skal verne om garnbutikkene…. Greit, men det er mange som ikke har råd til det. Jeg har kjøpt noen hefter på strikkebutikk ( og garn) fordi jeg ville ha en modell som sto i det heftet, og noen mønster har jeg bestilt på nett. Veldig fornøyd med dem og de koster mindre enn et ukeblad Bokhylla er full av bøker….leser dem mest for inspirasjon, men noen av dem er brukt fra perm til perm. Men alle de andre , er egentlig veldig flotte å bruke til å strikke pledd på rundpinne ! En bord fra den kofta og en fra en annen kofte, så har du til slutt fantasifulle tepper som er ulike til hele familien.
      Jeg tror disse som kaver uten hemninger for å få den og den oppskriften fordi den er såååå viktig , tyder på at de er ganske ensporede og mååå ha det som er mest populært i omgangskretsen…….uansett metode.
      Trenger du ei oppskrift så finnes det så utrolig mye fint, på internett, i ukeblad, eller på biblioteket. Eller strikk UTEN oppskrift , det gjør jeg ofte. Man kan da måle på et plagg man har !

    9. Nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet for at jeg lånte en strikkebok på biblioteket….

    10. Kunne ikkje sagt det bedre sjøl.Når eg oppleve eldre damer som har denne oppførselen så miste eg heilt respekten.Skulle vært ein regel i ei kver strikkegruppa om at pm ikkje e tillat.Alt som de tar på pm kan andre og ha interesse for.Pm e ein lyssky affære.Forstår ikkje at de vil gjør seg te kriminelle for ein sum du ellers bare kan få ‘knapper og glansbilder’for,det e kvalmt.

    11. I was reсommended this blog thriugh my cousin. I am no longer positive whether orr nott this putt up is ԝrіtten through him as nobboԁy else
      understand ѕuch exact apрroximately my difficulty.
      You are amazing! Thank you!

Siste innlegg