Heklefasthet…..Ja det er også en ting…

Reklame | Rito Garn&Hobby

 

Eg er godt kjent med begrepet “strikkefasthet” og føler eg har god kontroll på akkurat det, men heklefasthet…? Neeei…det har eg i grunnen aldri hatt behov for å tenke på…En lapp er en lapp, og til et teppet har det jo ikkje noe å si? Nei, for du hekler jo bare så mange lapper du trenger for å få den størrelsen du vil ha på teppet, ikkje det?

Vel, nå har eg sitter å heklet diverse lappe, like så dan, men med forskjellige heklenåler. Eg hekler med Infinity Hearts Rose og startet med heklenål nr 3 – Den lappen ble for meg helt perfekt, men dessverre for liten i forhold til oppskriften – Kun 7X7 cm. Gikk rett opp til heklenål nr 4, den lappen ble perfekt i størrelsen; 8X8 cm, men eg syns den ble litt “slapp” i maskene…liker ikkje…Hekler så en lapp på nål 3,5 – Den ble 7,5 X 7,5 cm – Litt for liten, men eg liker dårlig så pass slapphet på den største for å si det sånn, selv om den på nål nr 3 ble perfekt…
Eg tror at siden Denne Toppen har flere størrelser vil den sikkert passe meg selv om hver lapp mangler en halv cm –
Sjanser på det!

 

 

 

 

Så var det fargene da….er neimen ikkje enkelt å velge det heller. Eg har startet med en veldig lys naturfarge + 2 gråtoner – De ble i grunnen veldig pent. Har funnet frem 2 med rosatoner (fargene er ganske så feil på bildet, det der var ikkje helt enkelt), men eg har også noe turkise som kunne vært fint…Hmm enn så lenge hekler eg i grått så får eg se hva eg bestemmer meg for, kanskje eg bare drar inn noen grønntoner?
Nei….det er ikkje alltid like enkelt, derfor var det litt digg å bare….

 

 

 

 

…male litt i dag! Siden eg ikkje har noe eget Hobbyrom blir det rett på gulvet her i stua. Plata er stor, 70 X 100 cm så det nyttet ikkje legge den på spisebordet 🙂 Selvfølgelig hadde eg ikkje flere av de bredeste penslene…Tja, da ble det en smal pensel og ei stekespade som fikk prøvd seg først før eg plutselig kom på at en svamp kunne gjøre jobben! Ble bra til slutt da. Nå sitter eg å spekulerer på hva og hvordan eg skal få til noe mønster på denne svarte bakgrunnen…!? Tror det må bli noe klipp/lim av noe sjablonger av et eller annet slag…

Kjenner at eg MÅ teste det ut nå i kwell…sukk…Ja og sånn går no dagan!

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

3 kommentarer
    1. Heklefasthet er like viktigt som strikkefasthet om du vil ha et perfekt resultat 😊 eg hekler mye, mye mer enn eg strikker, syr nok aller mest 😊 er sikker på at det blir fint uansett hva du velger å gjøre 😉 blir spennende å se hva du trykker frem med malingen.
      Ønsker deg en fin kveld videre 😊

    2. Viktig med prøvelapp. Jeg prøver selv å finne garn som har samme str fasthet. Og er jeg da usikker, blir det lapp.
      Flotte farger du har valgt deg, spennende å se hvordan den blir. Lykke til😉

    3. dette har ikke jeg tenkt på heller,men siden det er genser lappene skal ende opp som er det vel litt viktig om du ikke bare går for en str større ,eller en ekstra lapp i omkretsen ,tenker den blir fin uansett da :=)

Siste innlegg