Hva er din Kreative Historie?

 

Det har ikkje manglet på kommentarer og spørsmål ang “Hva eg driver med” de siste uke nå etter at eg flytte inn på det nye Hobbyrommet mitt – Å nei, ikkje bare her på nett, men også i RL. “Å ja, eg visste ikkje at du drev med sånt?”“Trodde du strikket eg?” – “Har du sluttet å strikke??” – “Er det ikkje litt for mye nå?” – Ja, og det typiske “Hvordan har du råd til dette?”-spørsmålet kommer jo i grunnen uansett hva eg bedriver…

La meg ta deg noen år tilbake i tid, selv om eg føler meg veldig ung til sinns så er eg ei voksen dame 😀 Så lenge eg kan huske har eg vært kreativ, noen ganger alt for kreativ, men det har stort sett går veldig bra. Helt tilbake når eg bodde hjemme på jenterommet styrte eg i vei med alt mulig. Eg begynte faktisk også tidlig å “gå i kirka” som me var nabo til, eneste grunnen var fordi eg fikk bli med i hobbygruppa i kirkekjelleren 🙂 Brydde meg fint liten om at det var de 12 disiplene me støpte i gips, det var kjempegøy! Begynte fra da av å samle på egne gipsformer og eg endte opp med mange, veldig mange – Ble veldig populære gaver å gi bort *ler*. Eg er fortsatt veldig sur på meg selv for at eg lånte alle formene bort til “feil” person….har ikkje sett de siden, de ble bare borte…?

Var eg ute på tur, enten det var til fjells eller ved sjøen hadde eg alltid mye ræl med meg hjem. Kunne jo sikkert lage noe av det? Du skjønne tegninga. Alle var sikker på at eg kom til å velge meg et kreativt yrke, meeen min drøm var jo å bli lege!! Husker ennå perioden eg hadde hvor eg leste medisinsk leksikon ved hvert ledig øyeblikk….eg var vel 13-14 år…! Dessverre så strøk eg i matte og kunne glemme den studieretningen. I steden for tok eg allmenn og så over på Helse, men det var på den Franske Kosmetolog Skolen i Oslo eg søkte på, og kom inn!! Ja eg “jobbet” som modell og mannequin noen år, og da var eg jo “opptatt” av sminke o.l. Vel vel, dere som kjenner meg vet at eg i steden for flytte til Sveits, og der møtte eg Ali….
men det er jo en annen historie som du sikkert har hørt før.

Uansett, etter at eg ble voksen så har eg følt meg noe avgrenset når det har kommet til den kreative siden min, det har liksom ikkje værte plass for å si det sånn. Hjemme var det ikkje helt plass til at eg kunne okkupere spisebordet f.eks – Ja over lengre tid, eg hadde aldri en plass hvor eg kunne utfolde meg og gjøre hva eg ville, ei hadde eg jo penger selv til å kjøpe det eg trengte og hadde lyst på. Derfor ble det strikking for det meste,
det var jo ganske ryddig av seg.

Slik fortsatte det også etter eg giftet meg 20 år gammel. Det var verken tid og aller minst penger til å drive med så mye. Alle som “driver” med hobby vet at det kan være dyrt. Fikk jo også ofte høre: “Hva skal du bruke det til?” Så ja, det meste av kreativiteten ble “pakket bort”. Men, når anledningen bød seg, f.eks med tantebarn så inviterte eg til hobbydag eller hobbyhelger og me laget f.eks Trolldeig++, det var kjekt det! Me fikk Amira og eg kunne igjen dra frem litt hobby etter hvert som hun ble større, den gang gikk det en del i Hama perler, eg ble ofte den som sorterte, men eg storkoset meg 🙂 Juleverksted var også noe eg alltid inviterte ungene i familien på,
men eg fikk liksom aldri helt slå meg løst.

I en alder av 26 bestemte eg meg for å plukke opp utdannelsen igjen, skiftet retning og ble Grafisk Designer. Endelig kunne eg virkelig får være skikkelig kreativ, selv om mye foregikk på Mac ble det en del tegning og maling. Fikk jobb på Mortensen Forlaget i Nydalen/Oslo som Gr.Designer og det var knallgøy selv om alt var “på nett”. Karrieren min ble kortvarig innen for Reklame & Design med eget firma, men eg har eg aldri angret på studievalget mitt. Det var på dette tidspunktet eg ble ødelagt og etter hvert ufør, strikkinga følgte meg hele tiden. Dib kom til verden, men han var ikkje sååå interessert i å lage ting, han kunne godt tegne, men ikkje fargelegge. Han fikk snerten av Playstation i en alder av 2 og det ble hans hobby for å si det sånn, så da fortsatte eg bare å strikke 🙂 Me bodde trangt og det var ikkje rom for utskeielser…

Hele tiden i alle disse årene har eg drømt om å ha en helt egen plass hvor eg kan utfolde meg. Hvor enn me har bodd har me selvfølgelig prioritert ungene når det har kommet til rom. Når me flyttet hit hvor me bor nå i 2008 var det en selvfølge at ungene fikk de største soverommene, ungene har alltid kommet først. Eg tok den lille boden og kunne endelig pakke ut alt garnet eg hadde samlet i mange år – i esker og kurver. Har i alle år samlet,
ikkje bare på garn, men må mye annet. Stæsj som eg kaller det.

Når så Amira nå flyttet i vinter tenkte eg: “NÅ er det min tur!”. Tror nok de 2 som eg bor med fikk litt sjokk når eg formelig bare okkuperte Amira sitt store fine soverom! De hadde i grunnen begge egne planer, men for meg var det nå viktigere med eget rom enn et stort soverom f.eks. Jo da, eg hadde unnet Dib et extra rom med sofa og tv, men….Stua er nå ledig 😀

Så ja, da har eg ganske tålmodig endelig fått mitt eget rom og ENDELIG kan eg lage hva eg vil uten at eg trenger å rydde etter meg hver gang noen trenger bordet eller no. Eg kan bare gå ut av rommet, la alt stå å vente på meg, og lukke døra. Det er mye eg kan og mye eg har lyst å gjøre, og nå kan eg gjøre alt! Diverse hobbystæsj har eg tatt med meg gjennom årene, kjøpt litt her og der når muligheten har bydd seg. De siste 3 årene mer enn vanlig, og grunnen til det er jo Røykestoppen for 3 år siden! Jammen ble det en del mer å rutte med da ja, det er søren meg spinn dyrt å røyke! I følge den der “Slutta” app`n er det spart nesten 250K på 3 år!!! Det er myyye peng det!

Fremover nå har eg tenkt å bare kos meg, kreere og lage akkurat hva eg føler for. “Hva eg skal med alt eg lager?” Tja, si det…Mulighetene er mange, ikkje godt å si, men eg får sjå etter hvert 😀 Har noen vage planer bakom øret som kun eg vet om, om de blir iverksatt vet eg ikkje. Drømmen er jo at andre, kanskje mange(?)
vil få gleden av noe av det eg skal lage 😀

Inntil da håper eg å inspirere både deg og alle andre til å bare sette i gang med akkurat det du føler for i øyeblikket! Ikkje la andre bestemme hva du skal bruke din tid til. “Lett for deg som får sponset alt du trenger!” – Ææææ! Feil! Eg “får” ikkje alt eg trenger, mesteparten av hobbystashet mitt har eg kjøpt og kjøper selv, men ja, eg har avtale med Rito og det syns eg er kjempegøy. De så potensialet mitt når det kom til å være kreativ med mye forskjellig og eg vet det er til like stor glede for dem som for meg 😀

 

Vel vel, har du et ledig rom eller en god krok i heimen? Ta det/den før noen andre gjør det! Rydd og ordne det til slik du vil ha det. Mye koster ikkje penger, bruk tid, vær tålmodig – Alt trenger ikkje skje på én dag! Husk, eg er 50 og først nå har eg mitt eget drømmerom 😀 “Hva kostet Hobbyrommet mitt?”
Bruk Finn sier eg bare! Elsker Finn ♥

 

Hva eg skal i dag? Det bestemmer skulpturen min, hvor tørr den er avgjør hvor mye eg kan legge på i dag. Vurderer om eg skal prøve å skjønne den der Diamond Painting!?! Har noen små julefigurer eg skal teste på før eg begir meg ut på en stor Flamingo! Ikkje sant!? Senere skal eg kjøre mor mi til fotpleier fordi søsteren min sitter værfast på Svalbar, jada neida så…

 

 

LAG DEG EN KREATIV DAG

 

Ps: Nei, eg har altså IKKJE sluttet å strikke!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

3 kommentarer
    1. Jeg elsker alle de kreative påfunnene dine.
      Jeg er og egentlig ganske kreativ. Har kanskjikke latt kreativiteten blomstre samme de siste 25 åra, men jeg trives når jeg kan drive med kreative ting.
      Gi meg et gammelt skap og en malerkost. Eller tja et skjernbrett og en gammel kunstbok…. liker og å strikke, hekle og sy. Sydde dåpskjolen alle ungene er døpt i, og har brodert inn navn og dåpsdato.Har strikket en jentebarn og en guttebunad.
      Men oppussing. Skape om ting. Det er nok det jeg koser meg mest med for tiden.

      1. Da syns eg absolutt at du skal gi litt mer plass til dette, det er jo da me lader batteriene best 👍 Vettu ka? Nesten gang du er rundt å fyker, plukk m deg et gammelt skap eller noe for eg trenger inspo til et sprekt skap eller hylle 😘

    2. Føler at jeg også er ganske kreativ, men jeg kommer nok til kort sammenlignet med deg.
      Jeg strikker og syr stort sett, og koser meg med det. Har eget rom hvor symaskinen kan stå framme.
      Det er kjekt.
      Må forresten innrømme at jeg har lurt litt på den figuren du har holdt på med.
      Kan det virkelig bli noe av dette, har jeg tenkt. Og det ser jeg jo nå at det blir. Spent på fortsettelsen.

Siste innlegg