Hva tenker DU om et menneske som lever på gata?

 

Egentlig er eg ganske lei meg akkurat nå, ja eg er faktisk også forbanna!
Skal komme tilbake til hvorfor, men fortell meg gjerne:

 

Hva tanker gjør du deg om mennesker som mer eller mindre bor på gata? Mennesker som tigger? Mennesker som er avhengig av at andre rekke ut ei hånd? Eg VET at mange, skremmende mange faktisk ser på disse menneskene som avskum og noe som bare burde vært stablet en helt annen plass enn der de oppholder seg.
Har du noen ganger tenkt at det er et menneske som sitter, eller ligger der? Det er et menneske med de samme følelsene, ønsker og drømmer som deg og meg, kanskje i en mindre skala enn det me andre drømmer om,
men det er like fult drømmer og ønsker. Drømmen om et bedre liv.

Hvorfor et mennesket har endt opp på gata kan være så mangt, det er heller ikkje et tema her.
Mange av oss er faktisk KUN et par lønninger fra å havne der selv, tenkt på det?

Noe me mennesker tviholder på er verdigheten og en viss grad av stolthet, ikkje det? Det samme gjelder de fleste, om ikkje alle av disse menneskene også. Du tenker gjerne at de må ta til takke med hva som helst bare fordi de lever slik de gjør? Det er selvforskyldt derfor fortjener de ikkje bedre? Snu på flisa, hva hadde du funnet deg i?

Du som følger meg vet at eg den siste mnd ca har samlet inn varme klær til mange av disse menneskene, da i første rekke ull. Givergleden har vært stor og det har vært en glede å levere klærene videre. Har fått tilbakemeldningen fra bla Kirkens Bymisjon om at alle klærene henger nå på nye eiere og alle var veldig fornøyde – Det varmer nå i allefall mitt hjerte!

Etter dette har eg vært ute på innsamling flere ganger og i dag tømte eg sekkene eg har fått ut på stuegulvet her for å sortere Mann/Dame/Barn, men i dag ble det kun 2 katergorier: “Søppla” og “Kanskje som gulvfille”!!
DET gjorde meg trist og forbanna!! For det første så lukte innholdet i sekkene vondt, klærene var skitne, masse stygge flekker, hull i bukser, ødelagte glidelåser og mange single, skitne sokker, ja i det hele tatt ingenting eg ville brukt, og langt mindre gitt videre til andre. Det som undrer meg er;

Hva tenker personer som vil gi meg noe eg kan gi videre til mennesker i en sårbar situasjon?
At det er OK å tømme skittentøykurven i en sekk og be meg hente den??

Det er det samme når me mater fuglene:
“Ville du ikkje spist det selv – IKKJE gi det til småfuglene!”

 

 

DETTE ER FLAUT!

 

 

 

I morgen skal eg inn til et Krisesenter i Stavanger å levere ca halvparten av Disse Flotte og den andre halvparten skal eg levere til Frelsesarmeén og eg gleder meg! Eg gleder meg fordi eg VET at dette virkelig
er noe som noen kan få gleden av å bruke!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

10 kommentarer
    1. Du spør hva jeg tenker om folk som mer eller mindre bor på gata? At det er mennesker som deg og meg. Og ja, jeg er blant isse dumme, naive godfjottene som også legger noen penger i pappkruset når jeg går forbi. Og ja, noen ganger har jeg gått på nærmeste kafe’ og kjøpt en kopp varm kakao og kanelbolle og gått tilbake til tiggeren på trappa før jeg nyter min latte inne i varmen.
      Jeg sier ikke dette for å skryte av meg selv. Som regel får jeg kjeft for å støtte tiggerne.

      1. Det samme gjør eg, har alltid gjort det. Eg gir helst mat/drikke. Fikk rare blikk siste eg var i Oslo, bodde på Plaza og på broen over til Oslo S satt det noen, kan jo legge til at det var 15 minus!! Hver frokost så smørte eg matpakker, gikk over brua og ga de hver sin matpakke før eg satte meg på bussen til Ekeberghallen 🙂 Det føles godt å bidra <3

        1. Når jeg kommer med buss til Oslo går jeg alltid over den brua. Jeg gjør alltid klar en neve mynter eller en sammenbretta seddel når jeg sitter på buen innover og gir de på den brua Det må vøre iskaldt å sitte der.
          Ja, fint å gi de mat.

    2. Skjønner godt at du blir både skuffet og forbanna. Og lei deg. At disse menneskene som leverer fra seg slikt ikke er flaue.
      Jeg beundrer den innsatsen du gjør. Og det er for galt at du blir sittende igjen med masse søppel.

    3. Jeg kjenner at jeg blir rasende når jeg hører sånt som dette.Hva i alle dager er feil med folk som gir søppel og mener at det er greit!!! Ærlig talt,dette er IKKE greit i det hele tatt.Disse menneskene som gjør sånt burde skamme seg dypt og inderlig,men det har de neppe vett nok i skallen til! Gudene skal vite at de forteller veldig mye om seg selv.Å til dere som har gjordt dette,ja,for dere leser vel her inne,TRO MEG,en vakker dag møter dere nok dere sjøl i døra,å det møtet blir alt annet en hyggelig!

    4. jeg er tante til ei som var der ,på gata ,og eg elsker den jenta av hele mitt hjerte .Hun fikk hjelp og kom seg ut av den situasjonen og greier seg bra i dag .
      Ja det er noen som eig disse menneskene også ,og det kan være forskjellige grunner til att dei havner der ,men alle mennesker skal behandles med respekt ja ,helt klart :=) att noen har gitt deg skitne og sønde klede er bare trist ,kan ikke ha det godt med seg selv dei som har gitt det nei

    5. Så trist å høre at folk ikke har respekt for de som ikke har det like bra som oss. Jeg har gitt vekk masse klær og kunne ikke tenkt meg å gi vekk søppel. En skal møte de som bor på gata med samme respekt som andre, det er bare ett feilskjær så kan vi og havne der. Tror ikke noen ønsker å ha det slik. Vis respekt!

    6. Skam på den som ikke forstår at verdighet er noe vi gir til andre ved å behandle dem med verdighet ❣️

    7. Blir lei meg, når jeg leser dette. Folk vet hva du står for, også gir de deg søppel, Helt ufattelig ,

Siste innlegg