“Hvorfor er det BARE engelske strikkeoppskrifter her inne??”

Designet av Maja Karlsson

 

Dette er et spørsmål eg får HVER ENESTE DAG! Gjerne etterfølgt av en haug av !!! og ???. Det må være for å undertreke en form for irritasjon eller no…? Det er en ting at de samme personene skriver det under innleggene eg poster på Facebook om igjen og om igjen, for helt ærlig? Eg har faktisk begynt å overse det, hva skjer så? Joda, da renner det inn med mail og Messenger i tur og orden så og si daglig. Noen utbroderer hvorfor nettopp de ikkje kan strikke etter engelske oppskrifter og hvor urettferdig det er at den BARE er på engelsk, det minste eg da kunne gjøre er jo å oversette den!!? Oh MY! SERIØST? De aller fleste henvendelser svarer eg på en høflig måte med forklaring på HVORFOR eg ikkje BARE kan oversette, og helt ærlig? Det er GANSKE mye ei strikkegal kjerring kan klare å skrive i en melding 🙂 La nå det være sagt, de fleste som sender meg melding og spør er høflige, de skjønner hva eg svarer og det er ingen sure mine, men det er NOEN som bare aldri skjønner (Det er de som sender melding etter hvert blogginnlegg med engelske oppskrifter). De har virkelig et behov for å bøtte over meg med ukvemsord og ikkje minst at eg må tenke på de som ikkje kan lese engelsk…Ok.

Eg har i mange år promotert engelsk oppskrifter ene og alene fordi eg syns det er knagende GODE oppskrifter! Eg gjør det jo ikkje for å friste og irritere de som ikkje kan engelsk. Hallo!? Hva tar du meg for eller? Hadde bare ALLE prøvd èn gang så ville de skjønt rimelig fort hva eg mener. Det aller beste er jo at de siste årene, ja ganske mange år nå faktisk er det bare flere og flere norske designere som skrive oppskrifter mye på samme måte og det er jo så deilikt! Eg vet at flere av disse designeren selv strikket og strikker mye etter engelske oppskrifter så de har det vel i blodet kan du si 🙂 Men at noen velger å melde meg til admin i diverse strikkegrupper fordi eg har engelske oppskrifter på bloggen, MIN blogg får være de om det, og hvis de velger å melde seg ut i ville protester fra min egen strikkegruppe: Velbekomme sier eg bare. Eg merker jo ikkje så mye til det så eg vil tro at vedkomne er den som taper mest på det 🙂

Eg har flere ganger tilbudt både min hjelp og andres hjelp når det kommer til engelske strikkeoppskrifter. Opp gjennom åra har eg hjulpet MANGE, men eg oversetter ikkje så det trenger man ikkje spør om 🙂 Det finnes et HAV av oversettelser på strikkekoder og det er jo ofte der problemene ligger, for kan du de, ja så kan du strikke etter engelske oppskrifter. Verre er det nesten ikkje. Hvis en engelsk oppskrift finnes på andre språk enn engelsk så opplyser eg ALLTID om det i innlegget, egentlig litt unødvendig å spørre hver gang 🙂

Så ja, da vil eg jo tro at disse flotte og morsomme Julesokkene faller i smak?? Det står på Ravelry at sokkene også er på norsk, men nå har eg leita høyt og lavt, men eg finner de bare på SVENSK! Vil jo tro at det går greit? Anyway, så lenge det ikkje er på engelsk tar eg høyde for at du fikser det 😉

 

JULSOCKAN
Bildet over
Str 34 til 43

Oppskriften er fordelt i 5 deler:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5

 

 

 

 

Designet av Melissa Alexander-Loomis

 

MIN teori er: Faller du hardt nok for et strikkedesign så klarer du å strikke det uansett språk! Selv om Google noen ganger kan ha noen insane oversettelser kommer du i allefall et stykke på veien. Og du? Hva med You Tube ALLE Strikkegruppene på Facebook? Hva med å bruke ei av de gruppene til å spørre om hjelp? Det sitter utrolig mange dyktige strikkere i hele landet og de deler villig av sine erfaringer og ikkje minst strikkekunnskap. Det er mye kjekkere det enn å dangle meg i hodet hver gang eg blogger om et råflott eller driiiitkul strikkedesign!

Om eg heeelt til slutt skal forsvare meg litt: Eg har noen tusen lesere her på bloggen HVER ENESTE dag og mange av de er engelsktalende, hva er sannsynligheten for at de kan lese mer norsk enn du kan lese engelsk? Tar du deg en tur innom “Kategorier” øverst på bloggen finner du MYE som ikkje er engelsk, bare nevner det 🙂

 

Men du?? Sjekk det teppe her da! Ja på bildet rett over her! Eg falt pladask av måten det strikkes på og nå fikk eg litt problem i forhold til hvilket teppe eg skal starte på!!? Ja du vet, eg skal jo etter planen begynne på et teppe
nå i jula med DETTE GARNET

 

 

FLY TRUE
Så stort du vil ha det
Ups! Dessverre! Oppskriften er KUN på engelsk, men som sagt:
Vil du det nok så får du det nok til 🙂 Lykke til ♥

 

 

* * * *

 

 

Nå har eg sitter her å koset meg med MANGE fine kommentarer, historier og skjønne tradisjoner på Dette Innlegget, dere er sååå herlige! TUSEN TAKK♥ Julegleden har liksom plantet seg litt i magan min så eg tror beint fram at eg surrer meg ut på kjøkkenet og lager Julas første porsjon med Fruktflesk 🙂 Du kan bli med via Snapchat (vibbedille) om du vil 🙂 Å ja, nei eg snakker ikkje engelsk, bare Kav stavangorsk 🙂 *ler*

 

 

HA EN SUPER SØNDAG!

 

 

 

 

Go`klem fra ei småyr vibbedille 🙂

11 kommentarer
    1. Hurra for engelske oppskrifter, tenk hvor mye vi har å velge i👍 Jeg er ikke spesielt god i engelsk, men heiv meg ut på det for ca 10 år siden. Brukte ordliste og det tok tid før jeg lærte meg hva de ulike ordene betød. I dag spiller det ingen rolle om oppskriften er på engelsk eller norsk. Har sett en lue som er veldig fin, men oppskriften er på russisk😄 Det kan bli litt utfordrende 😂

    2. Er så glad for at du deler så mange engelske oppskrifter, nettopp fordi de mange ganger (som oftest) er enklere å forstå enn norske.
      Fortsett som du gjør og la surmaga strikkedamer seile sin egen sjø.

    3. Aller første gang jeg satt med en engelsk strikke oppskrift, ja da rister jeg på hodet og la den i fra meg. Men jeg hadde så lyst til å strikke den Påske høna. Fant en engelsk/ norsk oversettelse på strikke ord. Leste noterte, googla. Litt vanskelig i starten, men det gikk.
      Dette er en god del år siden, i dag tenker jeg ikke over om det er engelsk eller norsk.
      Lag en liste over ordene du ikke skjønner,oversett dem, eller spør på en strikke side. Det er ikke så vanskelig som man tror.
      Ta en Pippi. Dette har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.👍

    4. TAKK for at du legg ut så mange FLOTTE oppskrifter uansett språk!!! ❤️❤️❤️😎

    5. De som min klager kan heller bruke energien til å lære seg å strikke etter engelske mønster.
      Synes du legger ut mange fine mønstre, bryr meg ikke om hvilket språk de er på.

    6. Jeg synes det er helt topp at du legger ut så mye fine mønster både på norsk og engelsk.Å strikke etter engelske oppskrifter er ikke så vanskelig som enkelte skal ha det til.
      Men istedet for å beklage seg,å sitte der å vente på at andre skal oversette oppskrifter til dem,så burde vel disse strikkerne det gjelder,heller prøve å legge godviljen til å finne ut av ting sjøl.Det er da ikke SÅ vanskelig.Er det ikke obligatorisk med engelsk som fag i skolene nå for tiden? Det var nemlig det i min lysegrønne ungdom.Jeg er en godt voksen dame på 60.
      Nei,Vibbedille,bare du fortsett med å legge ut linker til spreke fine mønster.

      1. Takk skal du ha 🙂 Det er akkurat det eg også tenker! Me har jo alle hatt engelsk på skolen over flere år, eg er ingen kløpper i å snakke engelsk, men eg leser i allefall “skoleengelsk” og hvis man likevel har oversatt “kodene” så er det jo ikkje så mye mer man trenger å skjønne? Mer enn vanlig skoleengelsk er ikkje nødvendig og har man litt godvilje i tillegg går det som en drøm 🙂

        1. Vanlig skoleengelsk holder i lange baner.Som du sier så er det jo helt greit å først finne ut hva de norske forkortelsene er på engelsk,å så er det jo bare å notere de på et ark å ha de ved siden av seg når man strikker sin første engelske oppskrift .Til slutt sitter det. Å bare for å ha det sagt, selv synes jeg de engelske oppskriftene er bedre å følge enn de norske.

    7. Den aller første oppskriften jeg strikket fra var en engelsk oppskrift som bestevenninnen min fant til meg på Ravelry og da falt det meg ikke inn at det skulle være vanskelig 😂
      Oppskrift nummer to var også på engelsk, en lue med falske fletter, heller ikke det visste jeg at skulle være vanskelig.
      Jeg googlet meg frem, så på masse YouTube videoer og etterhvert fant jeg instruksjonsvideoene til Strikkezilla som var gull verdt!
      Alt går hvis man vil og godtar at alt er litt vanskelig første gangen man gjør det, men med litt tålmodighet så går det så bra!
      Nå strikker jeg av engelske og norske oppskrifter om hverandre uten å tenke så mye på hvilket språk det er skrevet på.
      Overse dem som bare må klage, det er jo ingen som tvinger noen til å strikke de oppskriftene som er på engelsk. Vil de kun ha norske så finnes det et hav av dem også!
      Bruk heller tiden din på noe mer fornuftig, som å strikke av engelske oppskrifter for eksempel 😂🙈

    8. Heia på de engelske oppskriftene! Jeg er nesten der at jeg skygger unna norske😂

      Men du, linken til Julsockan virker ikke🙊

Siste innlegg