JULEGLEDE Nr 1 – Blir du med?

Reklame | Titt Inn Garn

 

Ho Ho Ho Da er vel egentlig Jula i gang da? 1.desember OG 1.søndag i advent + den 1.Juleglede –
Jepp, Jula er i gang Ho Ho Ho

Det begynte med at eg sendte en melding til Titt Inn Garn og spurte om de hadde lyst å bli med på litt Julekos her på bloggen og eg fikk et stort JA tilbake ♥ Sånt kan man like vettu 🙂 Eg spurte fint om eg kunne få noe til å lage små koselige gaver av og det fikk eg til gangs, så ja, i dag har eg hele 3 Julegleder å gi bort! SÅÅÅÅ koselig! ♥

 


Pakken over har eg 2 av, dvs det er det samme i begge pakkene. Her får du muligheten til å strikke noe lekkert
i 100% Cashmere ♥ Hvis du vil vite litt mer om dette garnet kan du sjekke det ut HER INNE 🙂
Ellers opp i posen er det litt sånne småsaker som me alle elsker og ikkje kan få nok av!

 


I den 3.posen er det ikkje noe garn, men til gjengjeld får du ei deilig flaske med Flatter, hva det er kan du finne ut HER INN 🙂 Eg er nesten allerede avhengig av min, bare nevner det! ♥
Selvfølgelig er det også litt dill dall i denne posen 🙂

Så! Hva må DU gjøre for å ha muligheten til å få tilsendt en av disse 3 go`bitene? Tja, la meg tenke! *Tenker*…..JOO! Skriv en kommentar her på innlegget, IKKJE PÅ FACEBOOK, fortell meg om en juletradisjon du eller din familie har! Kanskje dere oppfant den? Kanskje er dere alene om å ha den? Alltid gøy å høre om noe andre bare MÅ gjøre når det blir jul, me er jo de som tar på oss pysjen på Julaften og har den på hele jula,
men det er oss – Hva gjøre du/dere? Fortell!

 

Eg trekker 3 heldige som får en juleglede på ONSDAG 4.desember

 

 

* * * *

 

 

Akkurat NÅ ser jo en annen ting eg OGSÅ har glemt!! (Ja eg glemte jo helt ut i går at eg skulle pakke 48 gaver til kalenderen….Vel, det brukte eg kvelden på…) Eg har glemt ut de 4 lysa på bordet! Hmm Jaja! Eg har nå 2 røde som eg brenner da Ho Ho Ho Er det SÅÅÅ nøye da? Nop over hodet ikkje 🙂 Lilla er forresten ikkje en farge eg pynter med, syns det kræsjer helt med det røde ser du.

Ellers planer for søndagen? Hmm sitter faktisk å vurderer å bare smelle sammen en porsjon med Fruktflesk som eg nevnte i går! Ja vettu ka? Det er faktisk noe av det kjappeste du kan lage! Det er liksom bare svopp-svopp og Volà! Det må jo stå å stivne ei stund for så å klippes opp, akkurat det tar litt tid, men egentlig en ganske kjapp og grei ting å lage. Surt og Godt! Tror i allefall det er et par stykk her i heimen som bli glade da ja 🙂 Gutta elsker det! Litt usikker på om me har hjemme noe annet som eg kan lage? Det er slettes ikkje alle kaker du trenger noe spesielt til, som regel kommer du laaangt med et par egg, litt smør, mel og en dæsh vaniljesukker 🙂 Så å bruke flere 1000 lapper på kakebakinga er ikkje nødvendig! Det dyreste er vel om du trenger en del kokesjokolade og nøtter for jaggu har Børsen steget i den avdelingen! Det er noen år siden mor mi bakt til jul så før helga hentet eg ALLE kakeboksene hennes og om et par uker ca får hun de i retur: Stappfulle av kaker og snop 🙂 Me gjør det litt i fellesskap, hun betaler de dyre ingrediensene og eg baker. Noe som er greit for meg for eg ser ikkje forskjell på å bake 1 porsjon eller 3 – de fleste kakene er i grunnen ganske kjappe å lage uansett 🙂 I år har eg tenkt å overraske henne med “Fingerkrem Kjeks”! Hun har lenge snakket om de kakene, god minner fra barndommen,
og i år skal eg lage de! Fant ei oppskrift ser du og ut i fra hva hun har fortalt så må det være DISSE! De virker jo superenkle! Vil tro eg bør ha ekte meierismør her hehe Noe annet blir nok ikkje “godkjent” hehe
Ekte gammeldags smør 🙂

Vel vel, eg kan nå så smått starte med å skrive en “Kakeingrediens Handle liste” 🙂
Men, nå får eg ta en kjapp vurdering på dagens akvitiveter!

 

 

LAG DEG EN DEILIG
SØNDAG OG KOoOS DEG!

 

 

 

 

Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille 🙂

119 kommentarer
    1. Jeg har i 9 år nå byttet pakkekalender med andre. Vi melder oss på i oktober og får tildelt hvem vi skal sende 24 pakker til i begynnelsen av november. Veldig koselig.

    2. Jeg vil fortelle om en juletradisjon vi hadde da jeg var liten. Vi bodde i en enebolig og hver lille julaften løp min storebror og jeg barbent rundt huset. Altså ikke inne i huset, men utenfor i snøen.
      En merkelig ting å gjøre selvfølgelig, og jeg husker ikke hvorfor vi begynteå gjøre det, det bare ble en greie vi gjorde.

    3. Må jo skaffe meg “et lodd”.
      Her i huset er vi bare oss 2 gamle, den ene av oss tåler litt mat, den andre ingen ting.
      Så i tillegg til vår minimale pynting, er vår viktigste tradisjon noe vi har stjålet fra deg. Vi feirer julaften i nye pysjer. Har gjort det i noen år nå, kan virkelig anbefales.
      Lag deg en nydelig 1 søndag i advent

    4. Jeg er vokst opp med tradisjonen pinnekjøttet “testes” lille julaften, ribbe julaften og så slag i slag med masse mat frem til nyttårsaften som avslutter etergildet med Pinnekjøtt igjen. Men når det nå var dags for å skape egne tradisjoner kjente jeg/vi ( meg og samboeren) på at vi ikke maktet å “forspise” oss på julematen, så hos oss har det blitt tradisjon med et godt kveldsmatbord på lille julaften heller. Og det er så koselig å dekke på med godt pålegg og invitere venner/naboer på kvelds 🙂

    5. Hei!
      Vi veksler mellom å feire jul hjemme og hos svigers i Holland.
      Er vi hjemme, så har vi flere år invitert gjengen vår til å komme en av juledagene. Da tar alle med seg rester. Blir en restefest middag, med mye godt. Vi slipper å kaste mat, det blir alltid nok, og veldig god stemning. Før ga vi julegaver til barna, men nå er de så store. Det har vi sluttet med. Gleder meg til jul.
      Idag tar jeg frem juleserviset, det er alltid stas å starte å bruke. Den 1.jan må det inn i skapet igjen.
      Riktig god før jul!
      Klem fra Tonje 😊💕

    6. Er ferdig med alt som skal gjerast til jul den 22.desember, så kan me berre kose oss resten av tida. Går gjerne på kafe den 23., slappar av og kosar oss, heile familien😊

    7. Jeg pleier å levere pakker under juletreet til hjelp oss å hjelpe i Vest-Agder i Kristiansand, pakkene er alltid hjemmestrikkede luer eller sjal. Synes det er koselig å kunne bidra med noe til noen som trenger.

    8. Min viktigste juletradisjoner er å pynte med nissehiset som min far har laget. Det er nesten som et lite gårdstun med hus, stabbur og utedo 🙈 Det kommer alltid frem første søndag i advent, så i dag skal jeg finne frem eskene.

    9. Hei!
      Vi innførte ny tradisjon for nokre år sidan. Vi er mor, far, tre vaksne døtre og svigersøner. I løpet av desember kjem 4. barnebarnet. For ein del år sidan hadde jentene snakka saman om jola, og overforbruket i samfunnet vårt. Resultatet var at vi skulle bare få ei jolegåve kvar, og kjøpe ei kvar. Kvar haust vert det trekt lappar om kven som skal kjøpe til kven. Barnebarna er ikkje med, dei er for små til å forstå. Fyrste året vi gjorde dette skulle eg altså kjøpe ei gåve, og attpå til hadde eg fått « utdelt» ein svigerson. For fyrste gong skulle eg ikkje kjøpe jolegåver til mine jenter, vart litt tankar rundt det. No er det heilt greit. I år er det ein svigerson som får mi gåve. Vi har også tak på kostnaden pr. gåve. Det føles bra i dag. Ikkje stressar vi, ikkje brukar vi ein haug med pengar, og dei fleste støttar ein hjelpeorganisasjon i desember. Dessutan er vi strikkarar! God førjolstid til deg!

    10. Vi et alltid lutefisk på julaften formiddag, med svele og rømme. Ein svært gammel tradisjon på våre kanter. Det smaker godt!

    11. Dette er en tradisjon jeg hadde da jeg var barn. Vi bodde på landet og langt mellom husene. Hos naboen bodde en gammel dame og hennes to ungkar sønner. Hver juleaften ettermiddag gikk jeg på besøk og pyntet juletreet til de. Den gamle damen låg i en seng på stuen. Hun døde 96 år gammel, og da var jeg vel 17 år gammel.

    12. Har hatt mange juletradisjoner opp igjennom åra, men mye faller vekk når en blir alene. Da jeg har 2 barnebarn, Ei på 11 år og ei på snart 4år. For 5 år siden, startet jeg med og lage sylte med barnebarn og datter. Kjøtt står på koking her nå, for vi skal gjøre det i dag 🙂
      Ellers så skal vi ha juleverksted og pepperkake baking en dag 🙂
      Skal prøve å tilføre unga noe av alt det fine min mor ga meg <3
      Ha en fin adventstid 🙂

    13. Første adventshelgen finner jeg fram røde gardiner, duker, puter, litt lysestaker og lyslenker, og kjøper inn juleblomster. Det blir så koselig førjulstid med smak av jul uten all pynten enda!

    14. Den viktigste tradisjonen her som er videreført fra min farmor, er at 1.juledag er hjemmedag og middag er ikke et tema. Det er en skikkelig sløvedag der vi bare koser oss, smører et stort fat med brødmat med julens pålegg og spiser når vi vil. Da har alle helt fri og bare koser seg. Det blir nok middagsmat i jula uansett, og på denne måten rekker vi også å smake på julebrød og julepålegg på “skikkelig vis”.

    15. Åååå dette var kjekt😍🌲noe jeg Må ha med meg før julaften er julekonserter. Lite aent setter meg i julestemning❤️ ellers er rødt min julefarge og har vært det alltid, må brukes til jul. 🎅
      Ei rektig Goe førjulstid til deg og dine🌹

    16. Hei! Min tradisjon er å lage hjemmelaget surkål, og den må alltid kokes på kvelden lille julaften! Jeg koker og mannen prøvesmaker😊
      Så overtar han med ribbesteking mm på julaften!

      God advent !

    17. Vi setter alltid en skål med grøt til nissen på låven. Nå er barna våre voksne, så nå er det barnebarna som blir med opp på låven med grøten. Det synes de er kjempespennede. 😊

    18. Eggesalat toø. Julefrokost. Ja, også varm sjokolade med kreeeem. Det er hvertfall et “must” her i huset😁

      1. Gøy med autokorrekt som gjør alt annet enn å korrigere😜 eggesalat til julefrokosten, skulle det selvsagt stå😬

    19. Vi har ingen ting vi må gjøre, men vi er sammen og vi koser oss glugg. Hvem vi er sammen med avhenger hva vi gjør – vi feirer en jul hjemme med sønn og familie på besøk, neste jul sammen med datter og hennes familie på hytta på fjellet. Det som er sikkert uansett – det må være pinnekjøtt og riskrem

    20. Vi har en tradisjon som er gammel, men som jeg har inntrykk av at er lite brukt nå. Vi går rundt juletreet og synger noen julesanger før vi deler ut gavene. Høres kanskje veldig høytidelig ut, men kan være ganske muntert. En annen tradisjon vi har er julefamiliebilde. Mellom julegudstjenesten og ribbemiddagen stiller vi oss opp til fotografering 🙂 Den tradisjonen begynte vi med for en del år siden da far i huset kort tid før jul var alvorlig syk. Den jula ble vi klar over at en vet aldri om det er siste jula alle er samlet og det ble viktig for oss med det årlige bildet. Heldigvis skal vi nå feire jul for 14. gang etter det!

      1. Jeg, x-mannen og ungene mine har hatt en tradisjon som er knyttet opp mot jul og julefeiring, men som var en pågående aktivitet i adventstiden. Vi kjørte rundt i distriktet og lette etter den styggeste julebubben, mens vi spilte julemusikk og sang for full hals. Første søndag tok vi en ekstra lang tur og endte opp på lysstøperiet i Saltdal, det det var jul i alle former, i alle kriker og kroker. Da var adventen i gang!

        Det hele startet en advent noen år før X-mannen kom inn i livet vårt. Jeg hadde vært på besøk ei helg, og på tur hjem så jeg et vindu der noen hadde hengt opp ei grønn lyslenke som var festet i hvert hjørne av kjøkkenvinduet. Lenka hadde en form som så ut som en bubb (= snørr som renner ut av nesa/henger under nesa). Fortalte ungene om hvor lite lekkert det vinduet var, og da ville de ut på jakt etter flere lyslenker som var ekle, stygge og/eller fullstendig smakløse.

        Dette var fast hvert år fram til ungene var blitt store og hadde flyttet for seg selv. Datteren min viderefører denne tradisjonen til sine 2 gutter 😀

    21. Vi har en juletradisjon som jeg har tatt med fra mitt barndomshjem. Om kvelden på lillejulaften dekkes bordet fint og vi begynner på julematen. Da er det ofte gjester rundt bordet og vi koser oss blant annet med juleskinke, nylaget waldorfsalat, fenalår, sild og nystekt svineribbe på godt brød.

    22. Vi har ganske lik juletradisjon som dere. Koser oss masse hjemme ilag, ser på julefilmer og leser julehefter.

    23. Ho, Ho, Ho – nå lyser det i de 1000 hjem 🕯
      Min juletradisjon har jeg tatt med meg hjemmefra. (Jeg er 58, så det er noen år siden 😉) Den gang stekte mor ribbe lille-julaften samtidig som Ingrid Espelid Hovig på NRK. Vi fikk en liiiten smak, for ribben skulle på koldtbordet 1. juledag 🎄
      Nå er måltidet utvidet til å bli en full middag, men først skal huset pyntes, så det har hendt mangen gang at ribben kom på bordet nattestid 😀
      Ønsker deg en fin, fin adventstid 🤗

    24. På julaften morgen, når det ennå er mørkt, går vi på alle gravene å tenner lys. Dette synes vi er koselig og det gjør godt 😊

    25. På julaften morgen, når det ennå er mørkt, går vi på alle gravene å tenner lys. Dette synes vi er koselig og det gjør godt 😊

    26. Vi har en tradisjon som jeg har med fra min barndom og som vi holder fast på. Juletreet (ikke plastikk) skal pyntes kvelden før kvelden (lille julaften). Og da kommer rødfargen inn i huset. Vi har lagt til vår egen bit i det – vi har familiemiddag med ribbe etter at treet står der i all sin prakt. Da senker roen seg og vi er klar til julaften når gavene er pakket inn og lagt under treet.

      Julaften er det hentet dansk inspirasjon, siden jeg har en dansk svigermor. Vi spiser fugl på julaften. Fuglen får tidlig i ovnen og vi er klar for å ta den tradisjonelle turen rundt til våre beste venner og ønske den god jul. Da hevner vi hos min beste Veninne og hennes familie og ser 3. Nøtter til askepott. Men i år blir det litt krise på den fronten. De skal feire jul i Canada…heldigvis har vi facetime.

    27. Hmmm juletradisjon…

      Når yngste jenta (24) gikk i barnehagen kom hun hjem med en kroket trepinne med litt pynt på, den ble brukt som utgangspunkt for mye pynt rundt, det ble en hel landsby med nisser, snømenn, trær og hus, og den nisselandsbyen har fulgt oss i alle år etterpå.

    28. Hei og riktig fin 1 søndag i advent til deg og dine. Her i huset har vi en fin tradisjon på lillejulaften. Etter at juletreet er pynta og skuldrene er senket over at alt er ferdig til jul sitter kailln på en ende av bordet og spiser rakfisk og på andre siden sitter jeg og spiser spekemat. Kan ikke utstå lukta av rakfisk, men vi spiser det vi liker best. PS: det hører vel med at det luften godt ut etter måltidet.

    29. Hei!
      Vi har i alle år hatt tradisjon med julelunsj på julaften. Det er alltid like spennende å smake julepålegget – og som vi koser oss sammen!!!

    30. Vi laget adventseventyr. Men nå er ungene så store at det er en pause. Begynte ett år vi hadde glemt hele 1.12 og bare hadde en mandarin og god fantasi. Ett skattekart og i enden lå mandarin og første kapittel i eventyret

    31. Hei!
      Her er handball for damer en tradisjon som jeg har. Følger jentene og strikker de siste gavene. Gubben i huset har en nisse landsby som kommer opp i løpet av desember. Blir utvidet med nye morsomme ideer og helst må de være diy.
      Håper å lage nye gode tradisjoner med barnebarna etterhvert som de vokser. Skal prøve oss på rampenissen med ho på 3 år! Det blir spennende. Så kjøper gubben og jeg en ting sammen fra Karen Blixen’s jul. Det har vi gjort siden vi ble sammen!
      God adventstid til alle sammen !!!!

    32. Hoho i vår familie er tradisjonen at julaften blir det ribbe til middag. Jeg fikk det når jeg vokste opp, jeg fortsatte med det når jeg fikk barn. Og nå fortsette mine barn med det. Heldigvis syntes mine svigerbarn at det er greit ❤️💙. Ellers har vi tatt runden på kirkegårdene på julaften og tent lys hos de vi har mistet opp gjennom årene ❤️. God søndag til alle ❤️. Jorunn

    33. Hei,
      Her pynter vi pepperkakehus til første søndag i advent, så julelunsj til mine foreldre julesften. Andre juledag har vi julelunsj med nærmeste 😱 familie rundt 60 stk. ( stor familie på min mors side)

    34. Tradisjon og tradisjon???? Tja, det kan vel diskuteres, men siden desember er en måned med mange fødselsdager (ja færre med årene) og at jeg frem til barnebarn kom til verden har hatt stor samling på julekvelden, så holder jeg på at 1. juledag er en dag som blir helt “slapp av ” dag. Ingen forpliktelser sosialt. Ingen kokkelering, ligge så lenge man vil og bare nyte sløvt på sofaen foran TV. Selv håndarbeid og til dels sosiale medier får fri.

    35. Å ja juletradisjoner må vi ha adventkalender hadde vi fra små var 6 søsken og fik åpne en luke hver sin gang.Hadde juleverksted med venner og laget julepynt og pepperkaker var stor stas og så på julefilmer og lest i julehefter og var ute og laget snøkuler og borger og satt lys i og samme tradisjon har vi ennå og har 6 barn og de samme tradisjoner ennå selv om de er flyttet ut og bare ho på 14år hjemme og nå 2 barnebarn og fått så sender og adventkos til de .
      Ja denne tid koser vi oss sammen og nyt dagene fram til jul.Da koser og hygger vi oss sammen.

    36. Hei, vi har ‘pakken i taket’. Den som finner mandelen i grøten får pakken som henger i taket. Det skal være noe som kan deles andre. Det var min mormor som startet med dette. Det er ikke så lett å henge noe i et gipstak, så her i huset blir den satt i vinduet like under taket på kjøkkenet. Den blir satt opp 23.12.

    37. Vi har ingen ‘store’ juletradisjoner. Det jeg holder på er ‘krumkakekrumming’ lille julaften, til kvelden før kvelden *S* Og baking av sjokoladekake bille lille julaften eller lillejulaftens ettermiddag, alt etter dagsformen *S* Jeg feirer julaften sammen med min sønn, min Mor og Søster *S* Det er den eneste ‘fastlåste’ Juletradisjonen vi har *S*

      Eneste ‘langvarige’ tradisjonen min er at jeg begynner julegavestrikking senest 1. august for å slippe unna Julestress *S*

    38. Her i huset starter vi med pynting til jul den første helgen i advent. Det gjør adventstiden ekstra koselig synes vi. Ha en fin første søndag i advent.

    39. 1.juledag bare må vi på kaffe og kaker til nabo,venninne og gudmor Fay😀Det starta slik fordi eg og eldste gutten var nyinnflytta, og helt alene. Etter hvert kom det 2småtroll til, og guttongen vart hun gudmor til. Og slik har det vært i alle år siden😀ho er heilt fantastisk, og vi er veldig glade i henne alle sammen

    40. Vi arrangerer julekonsert på det lille kapellet her i grenda på kvelden den 22. desember. Da er det alltid fulle hus og magisk stemning😊 I år er det 14. året med “Jul på Skoga”🥰

    41. En av juletradisjonene både ungene (som nå er 18 og 21) fortsatt tviholder på, er det vi gjør på lille julaften. Da pynter ungene innejuletreet 🎄, og jeg lager skikkelig julegrøt med mandel i (premien varierer litt da, siden ungene ikke er så glad i marsipangris 😂). Når vi har spist koser vi oss alltid med «Hovmesteren» på TV, julefilmer og snop ❤️

    42. Kanskje ikke i kategorien tradisjon, men for oss er det artig; hver lillejulaften, så snart treet er plassert på juletre-teppet, er katten på plass 🙂 den elsker å ligge der under treet. Så får den stadig trangere kår, etterhvert som gavene blir flere og flere fram mot kvelden 24., men hun klarer lenge å finne en liten, ledig flekk, skyver litt unna og smyger seg inn. Men så, etter opp-pakkingen julaften, er teppet bare hennes resten av jula 😊
      Så koselig at du lager sånn førjulskos for oss som leser bloggen din gjennom hele året 🙂 artig å lese de andre kommentarene her også 🙂 ønsker deg en fin adventstid!

    43. En koselig juletradisjon eg og ei venninne med ungane, møtes og farger marsipan lager konfekt, fletter og former, pynter med nonstop og mokkabønner. Fine små gaver til venner ❤

      1. Siden eg har fått ny samboer med relativt små barn, må vi nok sammen skape noen nye tradisjoner. Som at vi begynner å julepynte huset så smått 1.desember.
        Men i mange år nå, fra før mine voksne barn flyttet ut, har vi hatt en bakedag/helg. Da lager vi noen av alles favoritter og koser oss med julesnop og julemusikk.
        Min nye svigerfamilie har som tradisjon å samle så mange av slekten som overhode mulig og besøke gravplassen. Da er det sang, lystenning og pynting. Det er rett som det er litt dans mellom gravene også. Etterpå går alle i samlet tropp på pizzarestaurant. Eg hadde min debut der i fjor og det var både merkelig og fint☺️

    44. Jeg beginner og bake krumkaker tidlig I desember og fyller boxene mine og gir til familie og venner som kommer og besoker I julen.

    45. En tradisjon jeg startet med da jeg var i skolealderen på syttitallet(uff,nå hørtes jeg gammel ut🙈)var at jeg maste meg til å henge opp julestjerna første desember. Her i bygda var det ikke noe som het adventsstjerne,det var julestjerne og den ble hengt opp lillejulaften. Da var det papirstjerner. Men min far hadde kjøpt stjerne av plastikk med lyspærer i hver spiss og midt i. Vi byttet ut til fargede pærer,og det var en fryd å se på den. Jeg maste meg til å få hengt den opp første søndag i advent og dro min mor ut på kvelden for å se de andre stjernene,men ingen andre hadde gjort det samme. Men hva gjøres nå « vibbedille»😂 jo alle henger opp adventsstjerna første desember(noen lenge før det også) Jeg liker å tro at jeg startet den tradisjonen👌🏻😀

    46. Juletradisjon… alene som jeg er så er det ikke noe særlig igjen av dem? Men i min barndom var det tradisjon å spise ekstra god kveldsmat sent på julekvelden. Med te i koppen til store og små, noe som aldri skjedde ellers i året. Da kom alt det gode julepålegget (sylte og rull og alskens julesild og annet godt) på bordet.

    47. Jeg har alltid vært veldig glad i adventstid og jul og synes det er helt fantastisk med alt lyset det pyntes med i hager og hjem. Når jeg i tillegg har bursdag bitte lille julaften, sier det seg selv at dette er en magisk tid.
      Jeg har alltid vært glad i håndarbeid, lage gaver og bake, det er ekte julekos for meg å se for meg hvordan gavene blir mottatt. 🎁

    48. Hos oss er det vanlig med pakkekalender i desember. Og i 3.generasjon nå så blir det gitt ny pysj i kalenderen på lillejulaften. 😊

    49. Julekalender til alle 3 ungene er tradisjon, selv om 2 av dem er blitt voksne. Gløgg og tenning av lys i adventstiden. Henge opp julegardiner til 1. søndag i advent. Masse julekaker, brød i mange varianter bakes i desember. Risgrøt med mandel på lillejulaften og masse julebesøk av den gammeldagse sorten i romjula. Det er litt av våre juletradisjoner.

    50. En juletradisjon som er viktig her i huset er å lage juleskinke lillejulaften. Og når den er ferdig da lukter det jul i huset. Ha ei fin advent 🙂

    51. Pynter med lilla til advent, og rødt til jul. Og hver søndag i advent kommer barn/svigerbarn/barnebarn og spiser risgrøt.
      Og som vanlig er 1.søndag i advent bare kaos og rot, for verken gaver til pakkeklender eller pynting er i mål 😂
      Ha en flott 1.advent 💜

    52. Jeg elsker jula og har mange tradisjoner som MÅ gjennomføres. Hele huset skal være ferdig vasket og pyntet 22. desember, treet skal være pyntet og alt av mat skal være i hus. Lille julaften gjøres alt klart til middagen på julaften, pinnekjøtt og ribbe. Julaften vekker mannen min meg til Snekker Andersen, serverer meg julebrus i glassflaske og så gråter jeg litt. Jeg er kirketjener så jeg ringer til julegudstjeneste og etterpå får jeg klem av “alle” i bygda. Mest sannsynlig gråter jeg litt igjen.
      Julekvelden synger vi julesanger, det vil si at mannfolk og barn lider seg gjennom at søsteren min og jeg synger julesang etter julesang.
      Når kvelden har kommet til ende og gjestene er reist setter jeg meg ned med en tekopp, bare juletreet og litt levende lys lyser opp, og da, da må jeg høre Silent night med Mahalia Jackson og O helga natt med Jussi Bjørling. Også gråter jeg litt igjen.
      God jul kjære Vibbedille.

    53. Julegavebyttedag med venninner er en juletradisjon hos meg. Vi var en del venninner somfant ut at vi i voksen alder fikk lite gaver. så da kjøper vi til hverandre:)

    54. Den viktigste tradisjonen som holdes i hevd er julegrøt hos «tante Tone», min venninne.
      Mellom 11 og 12 på juleaften samles familie, venner, x-menn med og uten nye koner/kjæreste, barn og barnebarn stort sett alle som har en liten time til overs til grøt med mandel mens»tre nøtter til Askepott» surrer i bakgrunnen.
      Da senker vi skuldrene og går inn i julen. 🤶🏻

    55. Så fine gaver🤶🎄 Vår 1 søndag i advent tradisjon er krumkaker og multekrem. En tradisjon vi har hatt i 25 år, veldig koselig og godt🤶🎄 Da tar vi også frem juleservice.
      Ha en fin førjulstid❤ Førjulsklem

    56. Hei. Fristande gaver du skal gi bort. 😃 Hele jula er full i tradisjoner. Julafta er det fast at vi ser “Bertils jul” på TV før vi spiser middagen. Etter middag har alle barn, barnebarn og oldebarn fått venne seg til, ingen gaver før oppvasken er tatt. Hehe, 3 døtre pluss meg som deler på det. Eg har fortsatt ikkje oppvaskmaskin…går fint det.
      God jul til deg og dine.

    57. Her i huset lager vi alltid sjokoladekuler lille julaften. Vi henger dem på treet og pynter dem med glitter og gullstøv.Jeg liker dette like godt som mine 11 barnebarn. MÅ gjørs hver ju. Klrm til deg, Her er det også pysj,

    58. Vi har en tradisjon fra jeg var liten pm at juletreet ikke blir pyntet før barna har lagt seg lille juleaften. Når vi står opp neste morhen er det kun lysene fra treet som lyser og under det ligger det to små pakker til hver fra nissen. Det er alltid ny pysj og et julehefte❤ så tar vi på den nye pysjen og sitter sammen å ser julemorgen før vi lager god frokost:)

    59. Lille julaftens kveld bruker min mann og jeg(det er bare oss to)å koke både risengrynsgrøt og rømmegrøt.I hver vår grøtskål tar vi først et lag med risengrynsgrøt og på toppen et lag med rømmegrøt.Selvfølgelig et dryss med sukker og kanel,å til dette har vi spekemat og flatbrød.Det er bare så godt.Nam,nam!
      Bare prøv.

    60. Etter at vi ble tante og onkel på lille juleaften er det bursdagsfeiring da. Når vi kommer hjem, lager vi oss en kopp med gløgg, pynter juletreet og slapper helt av. Da er det jul.

    61. Juletradisjon for meg er å bake de samme julekakene og den samme julematen, som hos oss er pinnekjøtt på julaften hvert år. Jeg starter på juleforberedelsene allerede i oktober med å lage rullepølse, må starte så tidlig om de skal bli ferdig til jul. Ser ikke så mye på TV i jula, men koser meg med familien, levende lys, julemusikk og håndarbeid. Ønsker deg og din familie en fredelig førjulstid.

    62. Har faktisk ingen juletradisjoner lenger. Med utvidet familie så må en innordne seg ganske så mye. Jeg lager alltid Delfiakake, det kan jo være en tradisjon det også.

    63. I de senere år har vi vært 3 damer som har møttes og bakt flatbrød. Kjempeartig og trivelig tradisjon. Min sønn ønsker også at det er en boks med kolakaer som venter på ham når han kommer hjem til mamma i jula🌲🤗

    64. I de senere år har vi vært 3 damer som har møttes og bakt flatbrød. Kjempeartig og trivelig tradisjon. Min sønn ønsker også at det er en boks med kolakaer som venter på ham når han kommer hjem til mamma i jula🌲🤗

    65. Min ting i desember, er å hekle julekrystaller/ hjerter o.l , og dei gir jeg til kollegaer, venner og bekjente som jeg ønsker å glede 😊

    66. Jeg må lage kjøttrull, sånn som mora mi laget. Brukes til pålegg. Er mye jobb, den må sys, ligge i saltlake, tørkes og til slutt kokes. Har ikke fått tak i ingrediensene enda, så mulig jeg er sent ute i år.

    67. Ungene fikk i mange år one-piece til jul fra Amerika-tanten🥰 Det var stor spenning på hva slags farge det var på årets utgave. Dette var noen år før de ble populære her til lands

    68. Har egentlig få juletradisjoner.
      Men ene er juletre den 23😊
      Men den desidert viktigste , som jeg må gjøre for at det skal bli jul er å gi 4 julemiddager eller bidrag blir det jo til kirkensbymisjon 😊

      Da er det jul for meg 😊❤

    69. Vi må alltid se Grevinnen og Hovmesteren, før vi fortsetter stresset med å ha alt klart. Tradisjonen har blitt at vi alltid får dårlig tid selv om vi forsøker å starte tidlig for å unngå dette. Ellers bare være sammen og skape gode minner selv om vi ikke kom helt i mål. For det viktigste er at vi er sammen ❤

    70. Da jeg var barn så syntes jeg det var så leeeenge å vente på gaveåpningen, vi måtte nemlig synge oss gjennom boka med julesanger først, riktignok bare 1. vers på hver sang, men altså….. Men vi lærte julesangene da 😀

    71. Risengrynsgraut på dagen og pinnekjøt om kvelden er tradisjon hjå oss.
      Til dessert er det riskrem med mandel!

    72. Fast tradisjon hos meg, er to typer kjeks jeg har bakt hver eneste jul siden jeg var veldig lita jente. Silkekaker og vaniljekjeks!
      Mine barn har en forventning om at de finner disse to sortene i mammas kakebokser – blir ikke jul uten!
      Yngste datteren har videreført den, og bra er det
      Og så har jeg en usannsynlig lite vakker nisse som har fast plass under treet, den bare MÅ være der, om den er aldri så lite pen. 😊

    73. Julaften koser vi oss med de tradisjonelle tv filmene på NRK om formiddagen. Vi går alltid i kirken julaften, får skikkelig jule-og høytidsstemning av det. Så spiser vi ribbe til middag, og karamellpudding til dessert. Litt strikking blir det og innimellom.

    74. Kanskje ikke det mest spennanes, men på julaften drar vi på kirkegården og tenner lys på svigermor si grav. 1.juledag ê det hjemmekos i pysj og kaldmat. Så e det to tradisjonsmiddaga, en hos min og en hos gubben sin familie. Så e det avslapping og vennebesøk resten av jula

    75. Min faste tradisjon er at eg er ferdig med julebaksten til 6. desember, for eg har bursdag den dagen. Ellers tusen takk for en flott blogg! Leses hver dag. Og for noen flotte adventsgaven du har samlet sammen.

    76. Julemessa til husflidslaget er blitt en koselig tradisjon.
      Julegrantenning på lekeplassen sammwn med naboene. Gløgg, julekaker og gange rundt treet. Kjempekoselig.
      Ellers baker vi jaker og inviterer til kakebyttekveld med grøt og gløgg + prøvesmaking av kakene.
      Pinnekjøtt, riskrem med mandel og gevinst. Gange rundt juletreet, julaften koser vi oss sammen.

    77. For meg er det viktig å få med seg minst en julekonsert i adventstiden, det bringer frem julefølelsen for meg. Og i mange år nå har vi i min familie hatt en søndag i adventstiden der alle møtes hjemme hos min mamma og baker sammen, alle deltar fra minste oldebarn til oldemora( min mamma)Å se hvor mye dette gleder alle er like fantastisk hvert år! Så vil jeg ønske deg og dine en fin adventstid, jeg storkoser meg med å lese bloggen din hver dag 🙂

    78. Min juletradisjon er at jeg på vei til de av familien som har juleaften i år, reiser innom kirkegården og tenner lys på gravene. Det er en stille stund i mørket rundt en opplyst kirke hvor det er tente lykter overalt – noen minutter til å minnes de som ikke er her lengre – før ‘galskapen’ med unger, mat og gaver:)

    79. Har noen faste tradisjoner. Ikke så spesielle men vi koser oss. Går alltid på kino i julen. I år skjedde det allerede i dag, på dag 1 i min og 14åringens aktivitetsjulekalender. Vi har laget oss en kalender, hvor vi putter inn kos hygge , baking , cafetur, julevask, rydding , pynting osv ❤️
      1.juledag møtes alle små og store hos moren min til koldtbord ❤️
      Jeg bor alene med min 14-åring. Juleaftens morgen koser vi oss med frokost , julefilmer og litt pakker under treet. Pakker til 2 katter, 3 marsvin og en pakke med koseklær til Stina ❤️

    80. En av de fineste juletradisjonene jeg har med meg fra jeg var liten en julekalenderen som min bestemor sydde. Det er et juletre klippet ut i vatt som er sydd på en duk sånn at den kan henges opp på veggen. På juletreet er det 24 borrelåser eller vattbiter som man kan feste pynt på. Så har bestemor laget 24 figurer som pakkes inn og hver dag åpnes en pakke, da kan man feste den figuren hvor man vil på treet. På julaften åpnes julestjernen som festes på toppen av treet og på den måten pynter man juletreet gjennom desember ❤️
      Jeg har måttet bytte ut noen figurer, men nesten alle er de samme som når jeg var liten. Nå er det mine barn som hvert år har den kalenderen! Kalender nummer to bytter vi på, det kan være sjokoladekalender, lego kalender, NRK kalender eller en pakkekalender jeg kjøper inn til og så åpner de en av kalenderne annenhver dag. Det er så utrolig koselig å kunne videreføre den tradisjonen til mine barn og når juletreet henges på veggen og figurene pakkes inn dagen før 1 desember, ja da er det endelig jul 🎄

    81. Hei
      Helt siden jeg var barn har jeg fått “noe godt i strømpa” på juleaftenmorgen; klementiner, litt sjokolade og tegneserier. Kjempekos! Dette har jeg gitt videre til mine barn, som nå gjør det til sine barn.

    82. Heisann. Vi har også et veldig avslappa forhold til jul. Det eneste man MÅ er å se grevinnen og hovmesteren.. Og de er ikke så ille da. God advent til deg og dine

      1. 1. Søndagen i advent tennes julegrana. Etter julegran tenning samles hele familien, barn, svigerbarn og barnebarn, stort og smått. Samles i ei julepynta kjellerstue til mine kjære foreldre . Varm gløgg, julebrus, kakemenn og pepperkaker smaker like godt hver gang. Flott start på ei fin adventstid som alle setter stor pris på 💖

    83. Mange juletradisjoner er forsvunnet etter hvert som ungene flyttet ut og man man selv er blitt både eldre og skrøpelig. Den tradisjonen som holdt seg lengst hos oss var selvplukket multe til multekremen julaften. Den forsvant for 2 år siden. Men sønn har overtatt nå og kom med multer til oss i høst. Ellers så er det maten, det må være pinnekjøtt julaften, ribbe 1. juledag og kveite 2. juledag. Den tradisjonen holder vi på enda. Det er sikkert flere tradisjoner vi har som dukker opp etter hvert. Ha ei flott adventstid, Gro Vibeke! Selv har jeg tatt meg en liten ferie i Tallinn og Riga.

    84. Wauw.
      I vores familie spiller vi pakkespil juleaften efter hovedretten og inden risalamande. Det er mega-hyggeligt.

    85. Så koselig med julekalender 🙂
      Vi har mange tradisjoner i vår familie, og de er nok ganske like andres, men vi koser oss masse med de. Vi har pakkekalender, ser på adventskalender på tv, baker sammen, er med på julegrantenning også arrangerer jeg hvert år en julequiz for venner og familie, superkos <3

    86. En av våre juletradisjoner er å ta med julestrømpene inn i stua for å se tegnefilmer og 3 nøtter til Askepott. Så sitter vi der og nikoser oss i pysjamas, spiser julegodt og klementiner….O’GLADE JUL🎅🤶🎄🌟🕯

    87. Jeg lager pakkekalender til min 44 år gamle lillesøster og min 74 år gamle mor, og det har jeg gjort i mange år, får liksom ikke til å slutte 😀

    88. God adventstid 🙂

      Tja, følger de vanlige tradisjonene. Bytter gaver med venner og ikke minst feirer vi pysjamasjul❤

    89. Jeg bytter julekalender med en venninne. Den skal være litt hobbyrelatert, men vanker litt godterier etc også. Må faktisk pakke inn de siste gavene nå. Blir ikke overlevering før i morgen da skal vi scrappe julekort. En tradisjon vi har det også. Kjekt å lage kort selv om jeg sender færre og færre kort.

      X strikkepinnene og venter i spenning. Dette garnet vil jeg kose med

    90. Jeg har flere juletradisjoner som jeg syns er viktig å holde på. En av dem er å bake julekaker til jul. Det blir fort mer enn 7 sorter også. For alle i familien har jo sine favoritter. 🙂
      Ønsker deg en god adventstid 🙂

    91. Her i huset pynter vi alltid juletreet 1.søndag i advent.Syns d er så koselig med det fine treet som lyser når vi spiser frokost😊

    92. Jeg og samboeren min (og de siste 18 årene også barna) har en tradisjon om å dra til en restaurant i nærheten den første søndagen i advent, for å spise juletallerken. Når vi kommer hjem, tenner vi lys og skrur på julestjerna i vinduet. Fin tradisjon.

      Men i år er første gangen vi ikke gjør dette. Jeg ble slankeoperert for straks 4 uker siden, så det er alt for tidlig for meg å spise slik type mat enda. Men satser på at vi er klare igjen neste år 🙂

      …men julestjerna er hengt opp og første lys i advent-staken står og brenner her, så NOE tradisjon har vi klart å beholde.

      Kos deg med julepyntinga/-bakinga 🙂 Det er så hyggelig å følge deg 🙂

    93. Eg er nederlandsk og bur no 13 år i Norge. Vi har ikke julekveld men første juledag har vi en deilig lunch med heile familje med små pakker. Viktigste er selskap av elkander!

    94. Min juletradisjon er å møtes hjemme hos min pappa på formiddagen julaften for å spise mølje. Her møtes vi to barna til pappa med familie, og tre av våre søskenbarn med familie. Vi blir flere for hvert år. Stort sett eneste gangen i året jeg er sammen med søskenbarna mine. Full fart i ett par timer før alle forsvinner hjem for å spise julemat og kose seg resten av kvelden.

    95. En tradisjon i vår familie er at mann og barn (og flere i familien på min manns side) går i skogen som min svigerfar eier og henter juletre like før jul (mens jeg er heime og rydder/steller/vasker)

      Det er naturlig/vill skog, så det er litt forskjellig vi har hatt i hus, for å si det sånn… 😂😂😂 De har en tendens til å være både glisne og lite symmetriske, og av og til er greinene så spinkle at lysene må festes midt innpå greina. Jeg synes oftest at treet er sånn middels pent, men ungene, som nå er fra 14 til 20 år ikke kan tenke seg noe annet enn disse litt skakke og rare juletrærne ❤️

    96. Her er huset ferdig pyntet til første helgen før 1 desember, da får vi tid til å nyte julepynten lenge før det er på tide å rydde den ned igjen.

    97. Vi har nissegrøt med mandel lille julaften hos mamma. Store og små kommer hvert år😍🎄

    98. Her feirer vi jul som det passer seg. Ifjor med min eksmann, barn, barnebarn og svigerbarn. Vi samles alltid ved høytider. Spesielt nå når barna er voksne og lever sine egne liv. Da er det godt å samles. Og med vårt første barnebarn, var det deilig å få se gleden i hans øyne når han fikk se juletreet, gavene, høre sangene vi sang. I år blir det hos mine gamle foreldre vi samles. Viktig å være sammen med de så mye vi kan. Plutselig er de ikke mer, og da kan vi med glede se tilbake og minnes de deilige julefeiringene vi hadde med de. Ha en god førjulstid🎅🏼

    99. Vår juletradisjon var å feire bursdagen til mi bestemor på formiddagen på julaften. Da møttes mange fra familien til kaffe, snitter og kake. Hun døde desverre i fjor, så nå føles julaften litt tom.
      Neste jul skal vi prøve å lage nye tradisjoner, for da er mitt lille barnebarn født, og magisk jul for henne skal skapes. Det blir stort!
      Ellers så syns jeg at det beste med jula, er å hente fram julepynt som barna har lagd, og fortelle historier rundt.
      Ei fin adventstid ønskes til deg og dine

    100. Siden vi fikk barnebarn, har det vært en tradisjon at vi har hatt en bakehelg her hjemme hvor alle samles og baker julekaker. Og så pynter jeg med lilla til advent. Og lille juleaften går adventspynten ut og julepynten kommer på plass. Og juletreet blir alltid pyntet lille juleaften.

    101. Min datter og min mann kjøper alltid juletre sammen. Hun er nå voksen og har flyttet ut men må fremdeles sjekke at ikke papsen glemmer seg ut og handler tre uten henne 🙂

    102. Tradisjonen har blitt å spela (i korpset) til gudstenesta julafta for deretter å koma heim til ein varm kopp gløgg før julemiddagen 🙂

    103. Da barna var små måtte vi alltid på låven til fjøsnissen med grøt. Han satt klar hvert år å venta på grøten. Tradisjonen har fortsatt og mine voksne barn tar gjerne turen viss de har tid

    104. Julestrømpe hengt opp på døra til rommet dagen før julaften som mamma puttet masse godteri og ting og tang oppi før hun la seg natt til julaften. Dette var såå spennende som barn at jeg nesten ikke fikk sove;) Dette har jeg videreført til mine barn.

    105. Min svigermor har bursdag på julaften. Kl 12 julaften samles hele familien til bursdagsfeiring . Vi spiser grøt og feirer svigermor. Etterpå går vi en tur i kirken og julefeiringen starter🎁🎅🌲

    106. Hjemme hos oss har vi alltid familie og venner på julekvelds lille julaften. Med deilige hjemmelagete rundstykker og julepålegg.

    107. En tradisjon vi har i en jentegjeng som jeg er vokst opp i er rakfisklag for jul. Her pynter vi oss med forskjellig julepynt og lager julepynt sammen. Kjempekos 🎅🏻

    108. Vi henter juletre sammen med familien 22.desember og pynter det lille juleaften. Dette er en tradisjon som har holdt seg i snart 30 år.

    109. Vi pynter fortsatt ikke til jul før lile juleaften, da pyntes juletreet til slutt. Etterpå er det jul. Koser oss og slapper av i julen.

    110. Vi koser oss veldig på julaften. Også lillejulaften er topp. Da starter kosen for mor i huset ihvertfall. Julaften er besøk i kirken et must.
      Klemz

Siste innlegg