Kjedelig Strikkefestival…

 

Da er eg kommet hjem fra Årets Happening i Stavanger; Strikkefestivalen på Clarion 🙂 Begynner å bli en del år nå at eg har gått der, og kommer garantert til å fortsette med det. Men…hvis eg skal være heeelt dønn ærlig vil eg si at utvalget av butikker er….kjedelig…!! Sorry, men ja, det syns eg. Begge markedshallene bugner av nydelig garn og de lekreste kvaliteter og farger, det er slettes ikke det det står på, men ALLE har (i mine øyne) det samme garnet!?! Alt ser nå i allefall likt ut…(Mulig de fleste handler garn fra samme leverandør?) For en del år siden var det ikke så mange som hadde hjemmefarget garn og eg hamstret hvert år, hespene ble behandlet som edle skatter i mitt lager, men nå? Hmm tror vel at det er mer sånn nå at man shopper etter farger eller hvem som har farget garnet – Akkurat som på alt annet er det jo noen som er flinkere enn andre – Kanskje, eg vet ikke, men på en strikkefestival som dette burde det kanskje vært en større utvalg av type garn…? Kanskje noen butikker som ikke har med seg garn, men alt annet som en strikker bare må ha og elsker?

Noen butikker hadde litt dubbeditter, men ikke det største utvalget
eg savnet SILVER FOX!!

 

 

 

 

 

Heldigvis var Tove Fevang in the house! Du har sikkert fått med deg gnåling min om at eg må ha Jamieson`s garnet!?? Det minner om Finull, men tynnere 🙂 Ahaa når eg så dette måtte eg ut en tur, gikk litt rundt
i hallene før eg gikk tilbake og kjøpte meg 20 deilige nøster! Mmm Det beste er at eg fint kan strikke en kjole eller genser med alle fargene og det vil bli lekkert, er akkurat som alle smelter sammen! Deilig deilig!
Eg hadde jo ingen planer der og da hva eg skulle strikke så blir det sånn: Mange farger!
ENDELIG, og du kan tro eg skal nyte dette garnet ♥

 

 

 

 

O`la la! Endelig fikk eg tak i disse igjen! Har spinket og spart på de små flaskene eg har, men nå har eg stashet opp for ei stund – Ja de varer lenge, er jo bare noen dråper man trenger i ullvasken 🙂 Det var Fjordfibres.com som hadde eg bra utvalg av Soak! Tro om eg har noge ull eg kan vaske i kwell??

 

Den lille flasken går i Julekalenderen eg skal gi bort 😀

 

 

 

 

Vinneren på Strikkefestivalen for meg er så absolutt Snella&Petronella! Elsker den butikken og har i årenes løp shoppet en god del der…! I dag, intet unntak! Knappene på bildet over er mine. Legg merke til de små til høyre…Ikkje helt vanlig knapper, disse er til sy på et prosjekt kun som pynt, eg tenker å gjøre det på et par votter. Bare en knapp med en passende tekst – Det blir fint!

 

 

 

 

Stakkars….Petronella mannen fikk en liten pakkejobb når eg shoppet! Eg har plukket knappene selv og siden disse skal gis bort ville eg ha de pakket sånn. Hadde jo ikke blitt det samme om eg skulle gjort det selv….ikkje sant? Disse kommer nok i en Give Away fremover nå + noen havner garantert i Julekalenderen 🙂

 

 

 

 

 

Stulen Strikk hadde også en del fine dubbeditter og knapper, har linket til Instagram siden nettbutikken er stengt for tiden. Plukket med meg litt diverse som nok også havner
i Julekalenderen og Give Away 😀 Er bare å glede seg!

 

 

 

 

Når eg hadde bestemt meg for å gå tok en kjapp runde, da havnet eg over denne delikate standen! Altså! WOW, det var lekkert det! Ulltilbehør i de nydeligste farger og det var så og si klin umulig å velge for her kunne eg fint tenkt meg en av hvert! iull.no maskinstrikker ulltilbehør i tynn og deilig merinoull, eg valgte meg en hals i fargen Laks, den blir knæsj til den turkise turjakke mi + eg skal ha meg en svart turjakke og der blir den også bra! Leggvarmere i lys turkis skal brukes under pysjbukse f.eks, det kan noen ganger bli veldig kaldt her på Hobbyrommet…spesielt under skrivebordet hehe Det er så herlig å bruke! Det som er extra gøy er at de hører hjemme her i Stavanger og det merkeligste er at eg ikke visst det! Nå har eg der i mot lest meg opp og det blir garantert mer tilbehør etter hvert! Vær du sikker!

Ok, nå er eg hjemme igjen og har fått på meg pysjen, klar for en rolig kwell her på Hobbyrommet altså.
Alt i alt er eg fornøyd, spesielt med det eg shoppet, + me hadde jo en koselig skravle/strikkestund i 3. etg. Me var også en liten gjeng som spasert rundt i sentrum og var å spise – Veldig koselig. En annen ting ang Strikkefestivalen…off, føler meg kanskje litt fæl…men 195 kr for å komme inn!?? Er det bare meg eller…? Da eg hadde stand på festivalen selv i fjor reagerte me på at det var lite folk, altså personer som bare kom innom for å benytte seg av utvalget man kunne shoppe av…Men så skal man altså betale 195 kr for å i det hele tatt komme inn for å shoppe!?? Så ja, det syns eg er drøyt...var ikke sånn før, så hvorfor det er sånn vet eg ikke…Det er en selvfølge at man betaler for kurs og diverse, men for kun komme inn..? Uansett, blir nok til at eg går neste år…Men det er i grunnen mest for det sosiale og treffe folk man ikke treffer så ofte.
Kan jo i samme slenge minne om at Solamessen 3.- 4. november er gratis 😀

 

 

 

 

 

HA EN AVSLAPPENDE KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

12 kommentarer
    1. god kvelden ,en stund siden eg har vært innom deg no ,strikkefestival hadde jeg likt å besøke ,var innom en gårdsbuutikk i sommer som var omvandlet til garnbutikk ,jeg kjøpte ikke mye men et lite nøste på 25 g ble med i bobilen til den nette sum av 250 kr ,ekte kashmir må vite og det skal bli pulsvanter :=) det skal rekke til 3 vanter i følge oppskriften .
      Det garnet du har kjøpt her ser lekkert ut ,og for meg er det et helt nytt garn jeg ikke har hørt om før ,spennende :=)

    2. Inngangspenger for å shoppe synes jeg ble i drøyeste laget. Ikke opplevd her i distriktet ( Halden og Fredrikstad), men når den store messa har vært i Lillestrøm har det jo vært inngangsbilletter.
      Savnet også variasjon i garnutvalg der jeg har vært i år, men har jo mer enn nok og litt til. Men tilbehør og duppeditter er det jo alltid kjekt å sikre seg. Liker også veldig godt Snella og Petronella. Har handlet en del derfra.
      Jamiesongarnet var fristende. Lekre farger.
      Ønsker deg en flott kveld.
      Klem fra Liv

    3. Synd det var kjedelig der da. Hvis alt er likt blir det jo ikke noe moro. Men mye morsomt på dippe-dutt-fronten ser jeg 🙂

    4. Har aldri opplevd inngangspenger på ei messe, og tenker at med en slik pris kunne mange snudd i døra? Det er jo litt spesielt at man må betale for å få lov å handle, tenker jeg. Da bør kanskje arrangørene satse på salg av kaffe og kaker for å få litt ekstra inntekt

      1. Nettopp! Personer som ikkje er “Helt inne i strikkeverden” som mange av oss på nett er, men som har lyst å svinge innom for å titte og shoppe, de snur i døra. Alle tilreisende har jo på en måte en “pakke” de kjøper med rabatt på hotellrom + evn kurs de vil på. De som er medlem av “Strikk og drikk” (Betaler en årskontigent) kommer gratis inn. Men om “Ingunn 62” vil stikke innom for å se på noe av alt garnet som kun fåes på nett må hun ut med 195 kr for å få lov å se…Alle butikkene som er der (Eg var en av de i fjor) betaler en del for å stå der også, den er grei, men inngangspenger burde de droppet…

      2. Hei
        Jeg er en av de som er med å arrangerer denne «kjedelige» festivalen. Festivalen er mye mer enn stands. Det er foredrag- gratis for de med festivalpass, og kaffe/te er inkludert i festivalpasset. I tillegg er det Quiz og konkurranser med premier. Hotellet er ikke gratis…. Standplassene dekker en del- inngangsbillettene dekker noe.
        Vi tar alltid i mot gode ideer – og forstår at en ren salgsmesse som Solamessen er gratis- men vi er ikke en salgsmesse.

    5. Ja, den inngangsprisen stopper meg fra å gå på strikkefestivalen i år. Jeg har ingen spesielle planer, men hadde helt sikkert gått til impulskjøp, men står over. Jeg synes det var en god ide med en enkel kafé i stedet for den stive inngangsprisen.
      Lekkert garn du kjøpte og spennende dibbedutter. 🥰

      1. Så synd du kjedet deg på festival.
        Jeg var med å arrangere den- og hadde ikke et kjedelig minutt 🙂
        Vi legger standplassene våre ut til salgs- og jeg syntes da Pinnsvin design sitt garn skiller seg ut…. Og Ystabø gull… og Norspinn… karrer,spinner og lager hele prosessen fra Dyr til garn…Lene_knit hadde stand med oppskrifter….Lundegård Alpakka hadde garn og produkter fra egne dyr….Makalaus ull…Knitting stories er vel heller ikke direkte kjedelige…Anna Helga Nedrebø hadde lekre vesker…Itamalal Garn hadde et nydelig garn av super kvalitet som ikke jeg har sett i noen av våre butikker rundt omkring.Tove Fevang har tynt Shetland garn (noe du fikk med deg) Ullveig hadde Angoragarn fra egne kaniner….Mohairia hadde mohair 😉 Omdahl design hadde egne oppskrifter og strikketilbehør… Lista garn spinner/farger selv…og så iUll og Snella og Petronella.

        Jeg syntes ofte du skriver bra og har en del gode poenger…denne gangen var det totalt skivebom.

        Utfordrer deg til å lage en mer spennende festival og invitere oss til. Jeg kommer. Med eller uten inngangsbillett. Jeg heier på alle lokale strikke-initiativ og vil snakke opp Sola Strikkefestival, Tråd på Pinnen, SouthWest Yarnfest, og jeg er kjempestolt over Stavanger strikkefestival og det vi har fått til på de 10 årene vi har holdt på.

        Anbefaler alle å sjekke ut programmet på websiden vår før de drar på festival- lese hva armbåndet dekker, hvem som stiller ut. Så kan man la vær å dra på festival om det ikke er noe på programmet man vil være med på, og ingen utstillere det gjør det verdt å besøke. Du sparer fort inn armbåndet i porto fra nettbutikk…og drikker du et par kopper kaffe…går du i «overskudd»

        Fortsatt god mandag.

        1. Eg koset meg de timene eg var der så eg slakter ikkje Strikkefestivalen, der i mot har eg skrytt av den i mange år, men selve garnutvalget syns eg er kjedelig, “alle” har garn de farger selv og da ser alt likt ut. Det er min ærlige mening og dte må eg få lov å mene og si, ikkje for å støtte min egen mening, men det var flere enn meg som mente det. Eg syns det er vanskelig å bruke/se for meg hva og hvordan med garn som dette. Det er andre butikker (som f.eks Titt inn Garn) som er flott garn, litten uten om som ikkje er selvfargete hesper (Ett eks)

          Eg var den først i landet som arrangerte Stor strikkefestival (2007) og det gjorde eg i flere år før andre strikkefestivaler poppet opp i resten av landet. I 2010 arrangerte eg det største noen sinne og satte Guinnes Rekord – Det burde du fått med deg 😀 Eg vet det er en stor jobb og dere og du gjør en flott jobb, mange fine kurs etc, men fortsatt syns eg selve garnutvalget er kjedelig og eg syns det er drøyt med 195 kr i inngangen – Av den grunn er det mange som ikkje kommer innom for å kikke i butikkene.

          1. Jeg var da med…som deltager… men det var vel mer messe enn festival?
            Var også med på strikke på Madla og forsøke å sette Guiness rekord.

            Hvis vi leier en gymsal – kan vi gjøre det rimeligere… men markedshallen hos oss er først og fremst et tilbud til festivaldeltagerne

            1. Det var Strikkefestival (Torsdag til søndag) Alle deltagerene fra fjern og nær bodde på Hummeren Hotell og eg leide Havørnhallen. 3 måltider GRATIS i hallen hver dag (På kjøkkenet var det fylt opp med brød og pålegg hele dagen, var bare å forsyne seg) + paller med gratis brus, snack, frukt og gudene vet hva. Gymsalen var stappfull av boder og butikker fra hele landet. Greit det er noen år siden nå men alle betalte 400 kr for heeele weekend`n og de som gikk forbi fikk komme inn i salgshallen å kose seg. Kafeteriaområdet var forbehold de som var der hele helgen og der satt me å strikket fra morgen til kwell. Guinnes Rekorden ble satt på Amfi Madla fordi me hadde ikke plass til over 1000 stk i hallen. Alt dette var også gratis inkl Guinnes t-shirt som eg betalte for. Alle deltagerene fikk også minne T-shirt hvert år som en minne om helgen.

    6. Her på Hamar hadde vi Stitsjorama for et par uker siden. Hele kulturhuset omtrent var leid for anledningen. Der var inngangsprisen 100kr for hele helgen. Syntes det var ok. Kurs og foredrag kostet i tillegg om man ville være med.
      Rom på rom med stands og to områder hvor vi kunne sitte med håndarbeid mm. Salg av mat, eneste som var overpriset, men utrolig mange fristelser ellers😅

Siste innlegg