La me snakke litt alvor her nå…

 

Det er lenge siden eg har rettet pekefingeren mot noe(n) og tenkte at akkurat i dag er dagen for det! Mulig det er fordi eg falt å slo meg i går og ikkje kan går tur i dag som tente på de pluggene, ikkje vet eg, men fikk en melding fra legen i dag morges og tenkte; “NÅ altså!!”

Ok, bare sånn litt kort: Uansett hva eg gjør, hva eg lager her på Hobbyrommet, hva eg shopper (Å ja, eg vet eg er glad i å shoppe!), for ikkje så snakke om når eg GIR BORT ting, hva eg spiser og ikkje minst alle endringene eg har gjort det siste året og alle de spektaulære turene eg går så kommer det pepper og uhumskheter fra de inderste kroker eg ikkje visst eksisterte!

Når eg har vist matretter som er bra for alle og ikkje bare for meg, tips til hva man KAN gjøre om man ønsker å være snille med seg selv osv. Det verste eg har skrevet tror må være det samme som legen sa til meg en gang; “Kcal inn og Kcal ut”. Altså, uansett hva man spiser så MÅ man likevel bruke flere kcal enn man putter i seg, dette kommer du ikkje unna. Så hvis du da ønsker å spise 1 burger, 1 ostepop som du så skyller ned med en cola, vel da er det kun det du spiser det døgnet + du bør gå en god tur og gjerne hoppe litt hoppetau for å komme i 0. At den maten du velger i tillegg legger seg på feil sted, enten det er på magen eller inn i årene, så er det noen en selv får sjekke. Det er et regnestykke….+ at du kan velge å gamble med helsa de, selvfølgelig ditt valgt, men ikkje piss på meg fordi du tar dårligere valg enn meg 🙂 Har man trøbbel med kroppen som blir forverret av egen livsstil, ja så er det absolutt noe man selv kan gjøre med dette, er slettes ikkje alle som trenger å gå ned i vekt for å få gode resultatet, litt endringer i kosten kan evn være nok for noen.

Fra eg var 19 år når det ble oppdaget høy kolesterol og veldig høye triglyserider har eg “slitt” med dette. Eg drev med ekstremt mye idrett og hysterisk kosthold i alle tenårene mine, på dette tidspunktet fikk kostholdet skylden for høyt kolesterol…Når man spiste 6-10 egg i døgnet over lengre perioder (Trente fitness i ca 4 år) kan dette gjøre noe med kroppen var tilbakemeldingene eg fikk da. Etter hvert ble det bestemt at mitt kolesterol var arvelig og ikkje kunne endres eller holdes i sjakk uten medisin. Så skjedde alt det som skjedde med magen min og pga omlegging av tarm, skader, høye leverprøver etc ville dette i seg selv gjøre det veldig vanskelig å få ned kolesterolet. Egentlig ganske håpløst kan du si.…Høye triglyserider er spesielt “farlig” for oss damer, dette legger seg på innsiden av de fine årene me har til hjertet vår…Me har jo alle hørt om at det er vanskeligere å oppdage evn hjerteinfart på damer enn menn? Altså, det er skummelt å gå rundt med høye verdier.

En annen ting er jo også Blodtrykket så klart…Det var først for ca 3 år siden mener eg at eg begynte å ha høyt BT når legen målte det på kontoret…hver gang måtte eg på døgnmåling og det var akseptabel…Litt slitsomt å gå med en sånn “trussel” hengende over hodet tenker eg…Anyway...Desember 2022 spurte jo som du vet storesøs om eg ville bli med å gå tur…Fikk litt panikk fordi eg visste jo at formen ikkje var på topp og eg kan love deg at det var SLITSOMT i starten, men det gikk ikkje lenge før det gamle konkurranseinstiktet fra tenårene kicket inn! Eg ville bli bedre enn forrige tur, hver gang! Stort sett har eg klart dette, bitte små forbedringer for hver gang…

Bare en liten notis: Da eg var hos nyrelegen våren 2022 (Mener det var da) var Triglyseridverdiene mine over 5! (Ref.området er 0.45-2.60) Har trykket på alarmen da og sendte søknad til Helfo om at eg måtte få Omacor (Veldig høyt konsentrert Omega3) – Fikk avslag for eg burde ha over 10 og helst et hjerteinfart å vise til….
Altså, hva gir du meg!?!?

 

Utklikk fra Felleskatalogen:

Hva brukes Omacor til?
Omacor myke kapsler inneholder en renset, oppkonsentrert blanding av flerumettede omega-3 fettsyreetylestere. Omacor myke kapsler brukes: alene eller sammen med kolesterolsenkende legemidler for å senke forhøyede mengder av fettstoffer (triglyserider) i blodet når diett alene ikke gir god nok effekt.
Omacor er veldig kostbart, ca 1500 kr pr 14.dag.

 

Uansett, som du vet gikk eg tur i hele fjor og eg var flink å lese om ting og satte meg inn i diverse. Eg har i tillegg lavt stoffskiftet etter at eg måtte fjerne skjoldbruskkjertelen i en 2 gang pga knutstruma så dette gjorde jo abslutt ingen underverker for vekten, for ikkje å nevne overgangsalderen og røykeslutt i samme periode som i selv kunne skape vektproblemer…Sant vel!? Ok, det eg fant ut og leste meg frem til var at personer med LS kan har fordeler av å kutte ut mel og sukker, dette gjorde eg i februar i fjor…I samme dragsuget gikk også poteter og ris
(Pga stivelsen) Det var først da eg gjorde de største endringene på kostholdet.

Ved årskiftet 2023/24 tok eg all mass av prøver for å sjekke om siste års innsats ga resultatet: Kolesterolet var gått litt ned, men måtte fortsette med medisin en stund til – Det flotteste var jo at Triglyseriden var gått ned til 3,75!! Leste meg frem til at det fortsatt var Linfrø som var den enkleste tilførselen av mye Omega3 uten om den spinndyre Omacor…Dette visste eg fra før, men eg måtte som eg har skrevet før spise ca 2 kg pr dag…UMULIG! Nå i februar kom eg over Linfrøolje, leste meg opp og fant ut at eg kan starte på 2 ss pr dag. Noen måneder etter det, faktisk nå i begynnelsen av april fikk eg stående applaus etter BT Døgnmåling og at eg var i meget bra form! Nå i dag?? Vel, det var nesten så eg kunne høre applausen i meldingen fra legen; Triglyseridverdien lå på 1,97!! Da eg var hos legen for 14 dager siden å tok prøvene fortalte eg hva eg hadde gjort siden februar og han ga meg tommel opp for å fortsette med dette, og i dag kom altså beviset! Min nye livsstil har altså gjort veldig store endringer i min kropp – Til det positive, og nå kan eg slutte med kolesterolmedisin og bare fortsette med de nye og gode vanene eg har etablert! At noen velger å kalle det for fjas får jo være på deres regning tenker eg, det å leve på rene råvarer, masse grønnsaker og grove produkter er ikkje synonymt med kjedelig kosthold – Hekkans tull, her er det masse god mat å kose seg med som man kan leve lenge på, det er jo ikkje snakk om å BARE overleve som noen antyder. Det er heller ingen som verken nekter meg is eller sjokolade, men suget etter raske karbohydrater blir mindre og mindre jo bedre man spiser.

Bildebruk i innlegget? Absolutt på sin plass *ler* Det er resultatet av siste blodprøver 🙂 På fredag er det duket for den årlige timen hos Nyrelegen på SUS og eg regner med at det blir ballonger og kake, om noe annet…?
Ja da blir eg faktisk fornærmet!! haha

Ellers blir altså dagen i dag rolig, smellen eg fikk i går har satt en stopper for tur i dag, muligens også i morgen, men eg er optimist og satser på at det “går seg til” om eg bare sitter heeelt i ro å strikker 🙂

 

 

 

 

LAG DEG EN STRÅLENDE DAG
Gå en tur!

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

5 kommentarer
    1. Gir du noe,hvorfor må legge det ut på bloggen..alle som gir noe i offentlighet er,,bederva gode..gir du noe hold kjeft..

    2. Applaus til deg, fantastisk hva du har fått til. Vel fortjent at du får bevist at det nytter.
      Jeg synes det er veldig inspirerende å lese om alt du skriver enten det gjelder mattips, turer, oppskrifter, hobbyer osv. har jeg stor glede av. 😍

    3. du fortener en skikkelig applaus ,du har virkelig vært superflink ,og det kan duu være stoolt av ,om noen liker å slenge med leppa så er det noe jeg ville puffet fint tilsides oog ikke brydd meg om,det er som du sier deres valg om dei vil gi seg selv dårlige vaner :=)

    4. Kostholdet du har e som det Oslo alternative medisinske senter anbefaler. Også anbefalt av lege ekteparet Hexeberg. Og jeg vet at det er riktig siden vi her hjemme har sett resultater. Men å si hva en spiser høyt er nesten som å banne i kirken.
      Synes du er flink. Og gi F#”¤ i alle disse bedreviterene. Noen er misunnelige og andre er hjernevasket og lytter kun til statens anbefalinger.
      Lykke til på SUS i morgen
      Klem fra Liv

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg