På tide å ta betalt for jobben, eller?

 

Får en strikker betalt for det hun/han eventuelt velger å selge? I mange tilfeller blir det faktisk bare sett på noe som er “Hjemmelaga” og det på en nedlatende måte. Det er så GALE i enkelte tilfeller at det er til å få makk av! “Du gjør jo ikkje annet enn å strikke, hvorfor kan du ikkje da bare strikke den jakken til meg?” Ja den har vel de fleste fått slengt etter oss, eller hva? For ikkje å snakke om når du skal strikke noe for en du kjenner og vedkomne skal betale deg for “jobben” og h*n får HAKESLEPP når du nevner prisen. Ja de tror me strikker for knapper og glansbilder og DET er en av grunnen for at eg selv ALDRI strikker på bestilling. NOP! Eg strikker akkurat det eg vil og så gir eg det heller i gave til noen som virkelig setter pris på plagget 🙂

Men la oss nå ta en prat om den der betalinga. Det er virkelig noe som ser ut for å ha blitt en problem etter hvert. La oss si at ei dame f.eks har strikket ei kofte for deg, ja da syns eg jaggu hennes tid er verdifull og du bør betale henne en god pris for jobben hun har gjort for deg 🙂 Rett og slett! EG GREMMES når eg leser på “StrikkeSalgs Sidene” på Facebook! Noen legger gjerne ut en lekker genser og spør; “Hva kan eg ta i betaling for denne som eg strikket?” 90% av svarene går i noe som dette; “Det kommer an på hvilket GARN du har brukt” Hva i HULESTE har det med JOBBEN som er gjort? HÆ?? Jobben er da for pokker den samme enten det er Sparkjøp garn eller om det er Rowan sitt, ikkje det?? Eg kjenner eg KOKER av slike svar og eg må seriøst SITTE på hendene!

La meg FORKLARE litt for de UVITENDE: (Les NØYE)

 

Eksempel 1:

Ei kjekk dame strikker en Marius i str L, Ok? Hun strikker den i, la oss si i SMART Garn fra Sandnes.
Smart garn koster 45 kr pr nøste og i en genser str L går det, la oss si 18 nøster totalt, ok?

Da blir regnestykket slik:

Arbeidpenger: 1.500,-
Garnkostnader: 810,.
TOTALT: = 2310 kr

2310 kroner er det kunden må betale, Ok?

 

Da tar me eksempel 2:

Samme senario, Marius Str L, OK? Denne skal hun strikke i Safir Garn fra Sparkjøp.
Samme antall nøster og regnestykke blir slik:

Arbeidspenger: 1.500,-
Garnkostnader: 396,.
TOTALT: = 1896,.

Altså kunden betaler 1896 kroner, ok??

 

Da lurer eg på, hvordan kan da noen si du skal ta 500 eller 1000 kr i “Lønn” for å ha strikket denne genseren?? Det er meg en gåte hver eneste gang! Noen får sikkert SJOKK av å se at ARBEIDSPENGENE
er de samme uavhengig av garn, merkelig, ikkje sant??

 

Les også“HÆ? STRIKKER DU AV BILLIG GARN?”

 

Altså, dette er til DEG som ønsker å tjene noen kroner i året på å strikke for andre: Skriv en liste over ting DU kunne tenke deg å ta bestilling på, kom så frem til ARBEIDSPENGER du syns du skal ha, der etter får GARNPRISEN være opp til kunden, ikkje sant? Enten kunden kommer med garnet selv eller om dere blir enige om hvilket garn som skal brukes, men uansett skal du ha DINE arbeidpenger, skjønner? Vet i allefall èn ting:
Eg hadde ALDRI strikke en Marius str L for 500,-! È du løyen eller??

Me MÅ begynne å respektere arbeidet me legger ned i et strikkeplagg! Jada, mange strikker for å kose seg og er bare glad om de får noen kroner, men man har jo uansett betalt for garnet, hvorfor skal man da selge plagget billigere garnprisen?? Mange ganger når eg er på f.eks Julemarkeder får eg en klump i magen! Der ligger deee lekre strømpene eller vottene til 50,- kr PARET!?? Du som selger så billig, føler du virkelig at jobben du gjør er så dårlig? Eller at arbeidet ditt ikkje er verdt mer?? Syns det er ganske sørgelig skal eg være ærlig!
Me må lære oss å sette pris på alt det flotte både du og eg strikker!

Mange unnskylder seg med at; “Ja, men eg strikker så mye så eg er bare glad hvis eg får dekket kostnaden på garnet” Men i det store bilde så latterlig gjøres StrikkeKunsten! Ser du ikkje det? Hvis det på nabobordet ved samme Julemarked ligger sokker til 250 kr paret vil jo folk tro at DEN person er spinnhakka gal! Men egentlig, så er det en helt Fair pris for et par fint strikka gode sokker! Slettes ingen Upris i det hele tatt!

 

Det er en selvfølge at plagget du skal selge er fint strikket uten feil og fint monter for å kunne ta en rettferdig pris. Er det en feil i genseren f.eks kan man slå av litt på prisen, det gjør de også i butikker

 

En Hjemmestrikka genser skal være noe spesielt man unner seg og hvis man ser hva f.eks en ferdig strikka genser på nettopp Garnbutikkene koster så vet man at man kan ta seg mer betalt enn 500.

Ofte blir gjerne en genser som trenger opp til flere farger veldig dyr fordi hvert enkelt nøste koster ganske mye. Hvis kunden da syns det blir ALT for dyrt fordi du vil ha dine 1.500 for arbeidet, ja da får vedkomne finne seg et rimeligere garn eller rett og slett strikke den selv. Ja for du skal jo ikkje ha dårligere betalt fordi
kunden ønsker et steindyrt garn. Er me enig??

Kan me nå i allefall være enige om å sette mer pris på det me strikker? Andre kunstnere tar seg betalt så hvor ikkje? Strikking ER kunst! Ikkje bare det, men det er også mye arbeid! Selv om me som oftes KOSER oss under prosessen betyr ikkje det at det me lager er mindre verdt! Tvert i mot! Det er lagt noen dråper Kjærlighet ned i hver eneste maske fordi me elsker det me holder på med og da skal me jammen med stolthet kunne selge det, ja for det er ikkje bare noe hjemmelaga ræl som noen ser på det som! Moteindustrien har plukket opp strikking
og eg tror ikkje de ser seg fornøyd med “Knappenåler og Glansbilder”!?!?!

 Hvorfor skal DU??

 

 

KOS DEG MED STRIKKINGA OG HA
EN SUVERN FLOTT STRIKKEDAG!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

27 kommentarer
    1. Kjempebra skrevet. Nå er det sannelig på tide vi verdsetter håndlaget. Heldigvis har Woolit.no skjønt det. Der sitter masse flinke strikkere og strikker flotte plagg på bestilling og ingen får lov å underprise jobben de gjør. Men det tar tid å lære Norge opp. Håper flere og flere får øyene opp 😊

      1. Ja det er det eg mener! Folk som ikkje får solgt på Messer o.l må IKKJE gi bort plaggene fordi om de ikkje får solgt! Det gjelder bare å bite seg i det fordi markedet er ødelagt pga de som bare “gir det bort”. ALLE vet at en strikkegenser koster penger selv de som ikkje ønsker å betale vet dette. Alle trenger ullklær så hvis me gir det litt tid uten å gi bort det me strikker vil kjøperene etter hvert også innse at de må betale for å få tak i det me strikker 🙂

    2. Jeg er helt enig i det du skriver om å ta seg betalt og at arbeidspenger er uavhengig av pris på garnet. Jeg strikker aldri for salg selvom jeg strikker en del – min tid er verdt mer. Hvis jeg vurderer å kjøpe noe er jeg opptatt av hvilket garn det er strikket i – rett og slett for å få et bilde av kvaliteten – og den henger ikke sammen med garnprisen.

      Får noen år siden fikk jeg hakeslepp – en bekjent sendte meg en melding etter at jeg hadde lagt ut bilde av et par hjertevotter på Instagram og spurte om hun kunne få kjøpe dem. Jaja tenkte jeg – jeg hadde flere par liggende. Som en test sa jeg ikke pris og tenkte jeg tar det som kommer bare for å se hva hun synes de var verdt – hun stakk 100 kroner til meg – de var strikket i 2 nøster Fritidsgarn. Like etterpå sendte hun meg en melding og sa hun hadde fått så mye skryt for vottene og ønsket å kjøpe i julegave til 5 venninner. Jeg satte opp regnestykket 2 nøster garn 70 kroner og sa jeg ville ha 300 kroner i arbeidspenger da jeg brukte x-Antall timer på å strikke disse pluss toving. Hørte aldri mer 🙄

      Jeg lar stort sett vær å kommentere i tråder om prisfastsettelse på Facebook da jeg bare blir irritert…

    3. Eg likar å gå inn på suvenirbutikkar her i landet og sjå kva pris til dømes Dale strikkagensarar ligg på, so synst eg prismessig me ikkje treng å vere flaue over å ta noko mindre enn det!! Sist eg var innom, låg ein slik gensar på 2000-2500 kr! Maskinstrikka og masseprodusert! Men om dei er laga av dyr eller billeg merinoull, ja det fant eg ikkje ut…

    4. Så bra nå trenger æ ikke ha dårlig samvittighet får å ta litt betaling får et fint arbeid kjempe bra skrevet tusen takk ❤️❤️❤️

      1. Dårlig samvittighet nei! Ta betalt og vil ingen betale så vinner du til slutt likevel. Hvis ALLE holder seg på samme linje vil me får betalt for det me strikker. Det må bli slutt på de som sitter på messer og gir bort strikkeplagg fordi ingen vil betale! Det er de som er med på å ødelegge inntrykket av håndstrikk

    5. Så flott at du tar opp problemet. Jeg har gått i gang med en liten vekker og prøver å svare disse på salgssidene. Sliuusummen kommer ann på garnet, ja, men IKKE arbeidspengene. Jeg prøver å få til en vekkelse med pris per meter! Om hver og en kunne lagt seg på en felles utregning hadde det vært så kjekt for alle. “Synsingprisingen” og garnprisx3 må vi til få vekk. Ca O,5-1,5 kr/m.
      0,5 ved avansert flerfarget mønster, lettere fargestrikk nærmere 1 kr, 1 kr/m i arb.penger v rettstrikk, litt mer enn 1 kr for strukturstrikk.
      Vei garnet og bruk magebåndet. Utregninga er lett! Men skjønner mange kommer til kort med mattematikken.

      Skal det avtales pris ved bestilling brukes garnmengden i oppskrifta som eks og da får man en makspris.

      Lykke til. Dette er også min kamp!

    6. Jeg er SÅ enig! Det er så fælt å se hvordan enkelte priser det de strikker!
      Så et eksempel på FB her om dagen.: Et par sokker i damestørrelse strikka i et garn jeg vet koster 69 kr pr. 50g ble lagt ut for salg til 130 kr. Mindre enn garnprisen!

    7. Jeg er enig i at ting blir solgt alt for billig, men reagerer samtidig på det du skriver om at du heller gir bort strikk i gave til folk som setter pris på det enn å selge billig. Når du da gir bort en kofte – som du ville ha solgt for kr 1500+garnkostnado – er det da til en person som du ellers ville kjøpt en gave til kr 1500+garnkostnad? Om det ikke er det synes jeg «resultatet» blir akkurat det samme som å selge til alt for lav pris.
      Og en person som er «vant» med å få f.eks. en kofte i gave når man ellers ville fått en blomsterbukett eller en ting til kr 500 vil i hvert fall aldri komme til å betale det du mener er en fornuftig pris, for da har du selv undervurdert prisen på ditt håndarbeid.

      Jeg har selv lagt inn noen strikketing på Finn.no til priser jeg mener det er verdt, og har ikke fått en eneste som er interessert. Ser også når noen ønsker kjøpe noe på Facebook blir ofte tilbudene lavere og lavere – folk underbyr hverandre for å bli kvitt ting.

      1. Nei, litt misforståelse der tror eg. Det er ikkje enten eller. EG strikker verken for salg eller på bestilling, eg strikker kun fordi eg elsker det. Mye (det meste) av det eg strikker er til meg selv om mine. Altså, eg strikker heller en genser til Dib f.eks enn å strikke for å selge 🙂 Eg strikker også gaver til mine nieser og grandnieser. Eg har et velfylt lager som er bygget opp over år og har nok å strikke med. MEN, hadde eg dermed blitt med på JUlemessa her i Tananger så hadde eg priset etter fornuften og ikkje etter hva sidebordet gjør. Hadde folk mente det var for dyrt, ja da hadde eg heller tatt tingene med meg hjem igjen. Noe hadde garantert blitt gaver til de nærmeste. Heller det enn å underprise fordi om ALLE bare selger det de strikker for småpenger vil det etter hvert bli standar og DET vil eg ikkje bidra til 🙂

    8. Jeg er så hjertens enig med deg. Når jeg ser svaret «gang garnprisen med to» koker jeg. Altså, garnprisen er, som du sier, ulik, men jobben den samme. Lenge mellom hver gang jeg tar på meg oppdrag, men når noen spør hva jeg skal ha for å strikke ei kofte, jeg svarer fem tusen og vedkommende ikke mukker….,da har man liksom inngått en avtale. Eller som tidligere denne uka, en som ønsket seg sokker, ei av damene rundt bordet tipset om meg, som hater sokkestrikk. Det blir så dyrt, billigere å kjøpe på butikken. Hva du skal ha? Fem hundre. Strikker du to par? Hva sier man da? Sånn bortsett fra at det ikke blir før jul…….

      1. Da sitter man bare heeelt rolig og veldig behersket og skriker litt innvendig: “YES YES YEEES!!!” Det er så digg når noen bare skjønner det med èn gang 🙂

    9. Vi har akkurat det samme problemet i qyilteverden. Jeg gidder ikke selge for selvkost, så da blir det store lager hjemme hos meg. Synes også det er veldig ubehagelig og si hva ting koster når noen spør😊 En riktig god jul til alle håndarbeidsglade 🎄🎶😍

    10. Jeg er helt enig med deg. Jeg har stått på messe og soglt strikkevarer én gang. Heldigvis fikke bord lagt fra dem som sogte votter og sokker for 50 og 100 kr. De ødelegger nemlig for oss/dem som ønsker å tjene litt på håndarbeidet. Og jeg opplevde at det jeg priset høyest gikk først ut. Det var selvfølgelig også det som var mest arbeidskrevende. Og vi skal ikke undervurder kundene. De ser hva som er velgjort. Men oftest er det bare småplagg de er villige til å betale for. Når det gjelder gensere og slikt må vi være ærlige, si hva vi trenger, så må kunden heller velge. Det finnes mye fint og billigere i butikkene, men det er ikke håndlaget.

    11. Det var ei som argumenterte for at “jeg vil at alle skal ha råd til å kjøpe det jeg strikker, ergo 300 kr for et nydelig babyteppe!”. Hun mente at det var betalt hobby siden hun fikk dekket garnet. Da nytter det ikke ikke å argumentere imot.
      Jeg er veldig enig med deg!

    12. Det hender at jeg får bestilling på gensere og kofter.Har også tidligere strikket kunststrikkede duker for salg.I den perioden fikk jeg høre at jeg var grådig.Ok,tenkte jeg,gjør det sjøl da!!Jeg er ikke avhengig av å strikke for salg,sånn er det bare med den saken.
      Nå,når det går mest i gensere å kofter,ja,så tar jeg meg betalt.Har ikke fått noen negativ reaksjon på prisen.Jeg tror folk er villig til å betale det man forlanger,så lenge jobben er pent utført selvfølgelig.
      Det at enkelte underpriser sitt eget arbeid,synes jeg ingenting om.

    13. Jeg strikker på bestilling. Avtale bekreftes med forskudd i form av materialer eller tilsvarende i penger når jeg kjøper inn. For jobben tar jeg 1 kr./ meteren for garnet. Garnlengden står jo på bunten. Det blir rettferdig for med tykt garn går det raskere enn med tynt.

    14. Takst for strikk er 0,70 kr pr. meter, eks mva. Dette er standard takst som brukes i garnbransjen og er utarbeidet i samarbeid med Norsk Flid. En genser på tynne pinner og mye mønster blir flere meter enn en tykk genser på tykke pinner. Garntype er ikke relevant. 1500,- for en Marius er nok i drøyeste laget, foreløpig. Da går nok heller de som ikke strikker i butikken og kjøper ferdige plagg.

      1. 1500 er drøyt? Ok, la oss se på ditt regnestykke:
        0.70 kr pr meter?
        Ok, en Marius i Sisu.
        Sisu er på 175 m pr nøste, du trenger 15 Sisu nøster til en Marius, ok?
        15 nøster X 175 m = 2625 m
        2625 meter X 0.70 kr = 1837 kr – Dette er da ARBEIDSPENGER,
        siden garnet ikkje er gratis blir det + 15 nøster à kr 46 = 690 kr
        Totalt for en Marius etter *0,70 metoden* er 2527 kr.

        Og du syns 1500 kr for en genser er i det drøyeste laget?

Siste innlegg