Prosjekt Svart Kjøkkenbenk var ikke enkelt!

Reklame | Dette er ikkje reklame selv om det er merket!

 

Kjøkkenet vårt i dag, Guuu kor eg gleder meg til å få benken og alt dillet på plass!! Mye av sysslene her hjemme blir utrolig tungvinte når kjøkkenet er på halv 8, men NÅ nærmer det seg en ende gitt 🙂

Siden me flyttet inn her for 11 år siden har kjøkkenet vært sånn Bob-Bob, mye pga forskjellige høyder på kjøkkenbenkene. Pga komfyr, oppvaskmaskin og ikkje minst den der himla svære stålvasken har benken vært delt i 3 deler! Det er en del til venstre for komfyren i bildet, en opp på oppvaskmaskinen (Denne er i tillegg betydelig lavere enn resten av benken) og den siste delen er der hvor kaffitrakteren står. Dette var jo en av tingene eg ville ha klørene i da me flyttet inn, meeen som eg har fortalt i DETTE INNLEGGET er det søren ikkje
bare bare når man leier av kommunen.

Siden me kjøpte leiligheten i fjor sommer har me egentlig holdt på med litt av hvert. Ønsket var jo å kaste seg over kjøkkenet, men alle som har pusset opp VET at kjøkkenet fort kan bli veldig dyrt, veeeldig DYRT! haha Men nå for ca 1 mnd siden startet me endelig. Ali skiftet gulvet og la helt ny Eikeparkett og malte vegger og tak. Nye hvitevarer skal også på plass og de blir svarte. Da de (et firma) skiftet gulvet på Dib sitt rom (Totalrenoverte pga vannlekasjen fra naboen over) la de igjen en helt ny pakke med eikeparkett til oss så me måtte bare supplere. Ergo sparte me noen kroner der ja 🙂 Me har vurderte om me skulle skifte selve kjøkkenet, men har foreløpig kommet frem til at det får bli i neste runde *ler*

 

 

 

Denne benken har me levd med i 11 år! Ikkje bare STØGG SOM F, men garantert helsefarlig! Skikkelig sliten med masse hakk, et yndet sted for bla bakterier! Nytter slettes ikkje å spør om du kan få en ny når du leier som sagt. Vel vel…

 

 

 

I garasjen har me hatt stående en hel benkeplate i tjukk eik, den er i 3 deler og det eneste Ali måtte gjøre var å skjære den til slik at hver del passer der den skal. Nå skal også benken får samme høyde som alt annet! Eneste “problemet” var at fargemessig passer den ikkje til kjøkkenet. Siden selve kjøkkenet er en “Trefarge” blir det kræsj og me ville ha den svart! Trodde jo det skulle bli en smal sak!? Vel, nei! For det først så beiser man ikkje bare en kjøkkenbenk, det du evn velger å smøre på den skal jo også være næringsgodkjent. Det havner jo garantert litt mat på en kjøkkenbenk og for det andre skal det tåle mye rart, ja som f.eks kniver OG varme!
Vel, som sagt, ikkje helt bare bare.

Me begynte med å ta oss en runde på de forskjellige butikkene i distriktet, men å få det ME ville ha var søren ikkje enkelt! Alle hadde de noe “me kunne bruke”, men INGEN hadde noe som en gang lignet på svart! Eg trodde etter noen runder at de søren bare kødda med meg! Er det UMULIG å “male” seg en svart kjøkkenbenk?? Tydeligvis! Det mørkeste me kunne få var mørkebrunt (nesten svart), men med en gang sola sto på,
ja vel, da ble det jo brunt da!

Det  var bare å kaste seg på nett å lese seg opp for eg MÅTTE ha en svart benk!

 

 

 

Vel, nå har eg fått det!! Etter å ha lest en del på nett fant eg ut at Hardvoksolje var tingen! Dette brukes både på gulv OG kjøkkenbenker som utsetter for stor slitasje OG den finnes i SVART! Meeen….så var det da!? Hvor får man kjøpt dette? Noen butikker var oppført som forhandlere, men da me kom til butikken hadde INGEN av dem produktet inne og IKKJE ville eller kunne de bestille det heller! SAY WHAT!?!

Igjen satt eg meg på Pc, tastet inn “Svart Hardvoksolje” på Google og gikk gjennom bildene for å finne produktet, og DER vettu, i Mjøndalen var det en butikk som heter Gustavsen som hadde 2 små spann (750 ml) med svart på lager!! JuHuuu Eg fikk sikret meg den ene + et lite spann med Fargeløs! Jubelen ville ingen ende ta gitt! Siden me i forkant hadde spart i grunnen mye penger på kjøkkenet
betalte eg med glede den tusenlappen det kostet!

Om ikkje det var nok: Eg bestilte det ca kl 13 på dagen og dagen etterpå hentet eg det på posten! Det er søren meg lynkjapt spør du meg 🙂 Om det var tilfeldig eller ei vet eg ikkje, men en liten time etter at eg bestilte det fikk eg PLING i Postapp`n om det var innlevert på postkontoret!

 

 

 

SEEE bare sååå fin den blir! Du kan skimte treverket i eikeplate gjennom det svarte selv om det er køllende svart!! SÅÅÅ FINT! Nå har me hatt på 2 TYNNE strøk med svart for å dekke helt. Kunsten her er å ikkje kline på for tjukt. Hardvoksolje ligger jo i ordet, det er en blanding av voks og olje. Oljen skal trekke ned i treet og voksen legger seg som et beskyttende belegg på toppen. Det anbefales om du bruker hardvoksolje med farge å avslutte med et strøk Fargeløs hardvoksolje på toppen fordi: Si at du glipper med en kniv og skjærer ei stripe i benken. (Dette kan jo fort skje). Har du da Fargeløs avsluttning er det ikkje så sannsynlig at kniven kom helt ned i selve benken og du kan bare flekke med litt Fargeløs hardvoksolje akkurat på skaden. Har du der i mot KUN svart på benken og får et knivkutt vil gjerne treet i plata vise? Da må du smøre hele benken med et lagt Hardvoksolje i den fargen du valgte. Utover det så har me nok nå ei svart benkeplate for livet i forhold til det eg har lest i allefall.

Vær obs på hvis benken du vil behandlet er oljet fra før. Da må du i tillfellet pusse den godt før du bruker Hardvoksolje 🙂 Heldigvis var vår benkelplate ubehandlet!

 

 


Dette er den lille rakker`n som var så HINSIDES vanskelig å få tak i!! Dette er den Fargeløse, men den svarte boksen er helt lik 🙂 Som sagt så kjøpte me våre hos Gustavsen og skulle du også trenge dette har de 1 boks med svart igjen haha Du finner den i såfall HER INNE 🙂 Av den fargeløse har de 2 hehe Det eneste som nå gjenstår er jo å se om produktet er så bra som eg har lest meg til!! Tja, skal me si me tar en oppdatering på akkurat det om ca 1 år?? *ler*. Ja og en annen ting…benken bør ikkje vaskes med noen form for kjemikalier? Vil det da si at eg bør droppe Ajax`n og gå helt over til Grønnsåpe!!?! Noen tips til ei god (gjerne med god duft) såpe til bruk på kjøkkenet. Har du prøvd den som heter “Klar”? Er det bra? Fortell meg gjerne.

 

Ellers trooor eg me er ferdig med det me skulle gjøre i dag! Er så drittlei av å rydde! Eller, rydde er vel noe overdreven selv om me rydder, men det me rydder blir egentlig bare flyttet til en ny plass….*Håpløst*. Uansett, begge de nevnte bokhyllene er nå tømt, demontert og nede i garasjen og der med også slettet fra FinnAnnonsen. Før me egentlig kan rydde bort mye av rotet må den kjøkkenbenken på plass, men den bør ligge der den ligger et par dager til etter siste strøk. Den skal være SKIKKELIG tørr og god herdet før me “herjer” med den! Ali har uansett på magisk hvis i kaoset klart å laget middag og den er straks klar (Kjenner det på lukta). I dag blir det Sitronkylling i ovnen! Om et par timer skal eg ut å kjøre og få Dib på trening! Å nei, han er slettes ikkje noen bortskjemt unge 🙂 Det kan du lese om HER om du vil hehe Mens han trener har eg et par ting eg skal gjøre, tja, tenkte meg en tur på Europris faktisk! Noen nye shampooer og balsam er påkrevd! *Hilsen Huldra*

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
FORTSATT FIN MANDAG

 

 

 

 

Go`klem fra ei Vibbedille med svart kjøkkenbenk !:)

2 kommentarer
    1. De benkeplatene ble råstilig. Vi har svart kjøkken malt i bengalakk, men jeg drømmer om nytt kjøkken en gang…

      1. Takk skal du ha 🙂 Ønsker også et NYTT kjøkken, men det me har er ikkje så aller verst og få duge ei stund til. Tror det blir hakke fresher når nye hvitevarer også er på plass og denne gang var hvitevarer viktigere enn selve kjøkkenet 🙂

Siste innlegg