Skal eg le eller gråte??

 

Hmm Eg blir ikkje så overrasket lenger sånn egentlig, gi meg et øyeblikk bare…*Teller på fingrene*….
Denne måneden har eg faktisk blogget i 15 år! I 15 år med mye av de samme meningene når det f.eks kommer til strikkeoppskrifter og dens opphav, ja du vet…Lover og Regler rundt Copyright og Opphavsrett. Ååå det er mange som har kjeftet meg huden full, eg har blitt kalt både det ene og det andre, ja og enda verre 🙂 Regner med at noen også nå sukker tungt og stønner litt på utpust, men dessverre om eg skal si det sånn så gjelder de samme reglene fortsatt, selv om eg har holdt kjeft ei stund….

Eg SER like ofte som før at personer spør etter spesifikke oppskrifter og eg SER like ofte at flere svarer:
“Har sendt deg PM” – Dere som har vært med ei stund vet jo hva dette som oftes betyr…Ikkje sant vel!? Like ofte som før får eg også mail, daglig får eg masse mail faktisk – Ja i grunnen om alt mulig,
men like ofte som før får eg mail som dette:

 

 

Ikkje sant….Noen leser bloggen min, ser noe de liker og vips så får eg mail hvor de fleste er omtrent som mailen over her…Hva skal man vel si? Det er NESTEN som man lurer på om vedkomne har ligget under stein i noen år…? Mulig eg er hard nå, men eg henger på ingen måten noen ut med å skrive dette (Vet jo at noen, som vanlig, vil mene det) – I dette tilfellet er det jo kun den som har sendt meg mailen som kjenner den igjen.

Stort sett, uansett hva en person skriver til meg pleier eg svare ordentlig, men i går svarte eg bare på denne måte, ja t.o.m eg kan bli litt oppgitt og lei…

 

 

 

 


(Vil bare legge til at du er hjertelig velkommen til å spørre meg f.eks om HVOR du kan finne en spesifikk oppskrift, men ikkje nærmest kommander meg til å sende den til deg 🙂 )

 

Det er akkurat like mye rabalder når det gjelder BILDER! La meg si det sånn: Fordi om noen poster et bildet på nett, eller i en blogg (slik som eg gjør) så betyr ikkje det at verken du eller noen andre bare kan TA det bildet å bruke det i andre sammenhenger uten samtykket. Et eksempel: Noen kopierer et bilde fra min blogg, et bildet eg f.eks har tatt av noe eg har strikket – Plutselig popper mitt bilde opp i en FB Gruppa med spørsmålet: “Noen som vet hvor eg finner oppskrift på denne?” WHAT!? Hvorfor ikkje spør meg da? Ja før du kopierer bildet fra min blogg? Ikkje bare det…*ler litt*…eg har også funnet mine bilder i bruk for å illustrerer private annonser på Finn.no…Det er det ren skuring da, en kjapp mail til Finn sjæl og vips så er brukeren blokkert. Men altså, regner med du skjønenr hvor eg vil hen? Ok, flott – Da er me enige 🙂

Sitter i grunnen bare her å undrer….“Når skal folk lære?” Begynner å lure på om de ikkje vil? Vet jo det finnes nok av personer i alle strikkegrupper som ikkje bryr seg en millimeter, de deler oppskrifter over en lav sko og bruker andre sine bilder og eier ingen skrupler – Dessverre.

 

Vel vel, nå er det på tide å rote til spisebordet igjen her, har litt som skal monteres og limes,
mulig eg bare må perle litt til også! Håper å få tatt morsomme bilder i morgen 🙂

 

 

LAG DEG EN GOD KWELL!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. Uff uff uff, så kedeligt, at folk ikke kan lære det. Og så den manglende respekt for andres arbejde. Jeg græmmes også. Godt at du ikke giver op.
      Stå på <3

    2. Heilt enig i kva du skrive, fleste folk vil alt gratis her i verden og ikke bruke penger eller tid til å finne oppskrifter. Du er heilt grei med hva du legge ut. Mange gode tips til oppskriften in i denne blog. Må alltid le om folk som med en gang dei seer give away begynne å skrive på facebook uten å lese heile innlegg og bloggen din. Håper du ikke bli alt for lei og fortsette med din blogg.

    3. Det finnes ingen grenser for verken frekkhet eller kunnskapsløshet. Jeg tror faktisk en del fremdeles tror at det man finner på internett er gratis og fritt fram å kopiere.

      Det er en artikkel på NRK som handler om kunnskapsløshet som den neste store pandemien. Konspirasjonsteorier yngler. Farlig!

      Men også dette å ta seg til rette, ikke har respekt for andres eiendom, eller åndsverk, er et økende problem. Tror du bare må belage deg på å ha noen sånne utbrudd med jevne mellomrom. Så får vi hjelpe til så godt vi kan, vi som også har opplevd tyverier av saker og ting fra nettet.

    4. Betaler med glede for oppskrifter. Jeg prøver å kjøpe dem på ravelry for da har jeg dem i biblioteket ❤️
      Og mange oppskrifter har jeg funnet etter tips fra deg. Tusen takk ❤️

Siste innlegg