Smakfulle delikatesser til kjøkkenet eller som Gaver

 

Selv om mine Chiliplanter har begynt å slippe blomstene og eg kan øyne noen chili måtte eg bare jukse litt! Kjøpte nyplukka chili på gartneriet her borte. Har lenge hatt lyst å teste ut det å lage egne oljer og krydder til kjøkkenet.
I dag ble det Chiliolje og så fikk eg silt av alt Basilikummen som eg la på olje for noen uker siden. Fylte da et lite “norges”glass med nyplukket Basilikum, strødde over ca 1 ts med flaksalt og fylte opp med Olivenolje (Bare den billigvarianter fra Rema – Hvilken olivenolje du bruker er av liten betydning og unødvendig å bruke 100 kr på ei “god”olje….DU skal jo lage god olje jo) Min olje sto i ca 3 uker før eg altså silte den i dag.

 

 

 

 

 

Tidligere i sommer kjøpte eg Disse Oljeflaskene på Ikea og endelig fikk eg fylt de opp. Basilikumoljen eg har laget er klar til bruk, men Chili`n må nok stå noen dager, kanskje ei uke før den begynner å “smelle” litt. Dette er jo også noe som egner seg godt som gaver! Da hadde eg bruk andre flasker i såfall, Disse er ikkje dumme til det formålet. Flaskene på bildet over er ikkje tette ser du, men skal du overrekke de som eg gave selv, ja da går det greit. Egner seg muligens dårlig under juletreet *ler* Noe eg syns er veldig viktig med spiselige/drikke gaver er å henge på en lapp hvor du skriver nøyaktig hva de inneholder. Aldri godt å vite om andres allergier f.eks.

Dette er gaver som er billige og smaker masse! Hvis du lager olje med “noe” på flasken, ja slik som chili`n her, husk å etterfylle med olje slik at chilien alltid er under olja 🙂

Til Basilikumoljen brukte eg Olivenolje og Rapsolje til Chilien 🙂 Har et glass til på kjøkkenebenken som står med masse hvitløk og rosmarin – Må bare kjøpe litt flere flasker. HURRA!! Da MÅ eg på Ikea – Nei, det var ikkje ironi! Tror eg begynner å like Ikea….*henter frem febermålet*

 

 

 

 

 

Ute på terrassen bugner det av masse krydder: Mynte, Sitronmelisse, Oregano, Timian, Basilikum og Rosmarin. Nesten hver dag kan eg klippe gode buketter som eg henger opp i kjøkkenevinduet. Der må de henge i allefall noen uker før eg skal “Knuse” de. Planen er å kjøpe en morter før eg kommer så langt 🙂

Noen krydder må tørkes i ovnen, som Rosmarin. Tenkte også å lage chilikrydder, men da vil eg vente på mine egne chili`er. Burde jo hatt masse nå slik at eg kunne hengt de ut når det er sol, det er den mest fornuftige måte
å tørke chili på. Meeen, me bor jo her i vest og da kan det jo ta litt tid…derfor er det mye mulig at eg tørke de i ovnen. Er i allefall veldig kjekt å prøve ut litt diverse og det koster jo egentlig veldig lite. Kommer jo an på om du kjøpte ferdige krydderplanter og plantet de, eller om du startet med frø. I fjor plantet eg kun frø og endte opp med ingenting…I år kjøpte eg små krydderplanter på EdensHage ganske tidlig og de vokser hinsides fort—> Så økonomisk sett endte jo det opp med å bli billigere 😀  Kan bare plukke og plukke hver dag! Da lønner det seg gitt. Du trenger heller ikkje kjøpe verken flasker eller glass kun for dette formålet, vær flink å samle på diverse glass og småflasker som du ellers handler pga innholdet. Et lite tips om du stadig er på jakt etter spesielle glass/flasker:
Ta deg en tur på Internasjonale butikker, der er det MYE kult i hyllene, mulig du ikkje liker innholdet, men du får veie det opp i mot om glasset/flaska er kul nok. Å ja eg har gjort det…sukk

 

 

 

 

 

Eg var jo heldig å fant disse på Sommesalget på Nille og raka med meg de som sto der, men de hadde satt ut flere sist eg gikk forbi….Har de flere igjen over helga napper eg med meg noen til….Har jo planer om å lage Gresskarmarmelade i år også, og da kan man aldri ha for mange glass!

 

 

 

 

 

Hadde eg hatt flere agurkplanter kunne eg tenkt meg å syltet! Agurkene er skikkelig gode som de er og det henger mange miniatyragurker i drivhuset som eg sikkert kan plukke neste uke. I bakgrunnen ser du lauvet av Rødbetene eg har plantet, det ser noe lurvete ute og sånn ble det etter alt regnet! Håper ikkje det påvirker selve rødbetene? Har jo selvfølgelig planer om å sylte de også…Har laget det før, var det i fjor tro? Uansett, de ble kjempegode ♥

Men ok, nå skal eg ta meg en kjapp dusj og sååå skal eg trekker
en vinner av de FLOTTE STRIKKEVESKENE 😀

 

 

 

KOS DEG

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

0 kommentarer

Siste innlegg