Julegaver til å spise opp!

Foto: Vibbedille

 

Fy søren, men nå er eg skikkelig stolt av meg selv!! Det er kun skallet og stilkene fra årets gresskar eg har kastet, ellers er alt brukt! Eg kjøpt 3 store gresskar, ett fikk Dib skjære ut og de 2 andre lot eg være med tanke å prøve meg på litt mat 🙂 Dette var virkelig vellykket, det må eg bare si 🙂 Ikkje minst var det utrolig kjekt, det var da heller ikkje vanskelig! Dessuten var det jo et nydelig produkt å “jobbe” med ♥

Før eg helt satte i gang scrollet eg litt på nett og havnet etter hvert inn på Vegetar Bloggen og der leste eg meg opp på både oppskrifter og gode tips. Noe tar eg til meg, men enkelt ting bytter eg nok ut – som f.eks soyamelk
og vegansmør (Dette kommer eg til når eg skal prøve meg på baking med gresskar)

På det første bildet øverst her har eg flere glass med deilig Marmelade ♥ Det var heeelt himmelsk!! Eg laget 2 porsjoner; Det ene med Ingefær og det andre med rød og gul chili – JAMMY! Oppskriften til dette fant eg hos Frukt.no 🙂 Tanken min er jo f.eks et par gode knekkebrød med hvit ost og en dæsj chilimarmelade ♥

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Det ble MASSE GresskarPuré! (Alt på bildet X 2!! haha) Det er jo superenkelt å lage og det lager seg neste selv. Laget også et halvt glass med Gresskarkrydder(<–Bildet under) dermed ble noen glass med gresskarpuré blandet med litt krydder, ferdig til bruk f.eks i Disse GresskarCupcake som eg skal prøve meg på –
Gleder meg, men i dag orket ikkje mer av kjøkkentjenesten min 🙂

 

Siden eg vet at noen kommer til å spørre om det silkebåndet eg har brukt her,
kan eg jo fortelle at det har eg kjøpt HER på eBay.

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Det var ikkje før nå nylig at eg ble opplyst om hvorfor disse pepperkakeformene var litt rare!! De er jo heeeel geniale!! Er jo også supert hvis du f.eks lager deg en deilige Pumpkin Spice Latte

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Sist, men ikkje minst: Gresskarfrøene ♥ Alt eg laget ble veldig populært i heimen, men disse her!! Oj Oj!!
De glassen burde nok hatt hengelås og vel så det! Hekkan så digg! Når det kom til disse leste eg ganske mange varianter, men tok utgangspunkt i Denne fra Frukt.no. Noen oppskrifter gjelder kjernen (det som er inni de eg har) og andre snakker om frøene, og det er det eg har. Totalt hadde eg ca 550 gr med frø, eg tok 2 spiseskjeer med olivenolje, kvernet godt med Rosa Himalaya Salt over + et halv ts Chili 🙂 Rørte det godt rundt i ei skål før eg satte det i ovnen på et stekebrett med bakepapir på. Mine var ferdig etter ca 15 min (varmluft)
Ristet litt rundt på de et par ganger under steking.

Eg vurdere å prøve noe…Tenkte å ha noen av frøene og i “den der magiske maskinen til Amira som smoser alt”
og ha dette på en lite glass. Da kan eg knipse litt av det på kremen eg skal ha i enten kakaoen eller
i en Pumpkin Spice Latte 🙂 Det er sååå mye spennende!! Woop Woop!

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

Har nå fylt opp den ene hylla i kjøleskapet (Godt me har 2 kjøleskap! hihi)- Ganske så digg!♥ Nå er jo planen at noe av dette skal bli julegaver 🙂 Tanken er å kjøpe noen glasser som litt mindre enn de minste eg har her.
Disse er forresten kjøpt Europris og du får de i 4 størrelser.
Det minste er på 0,3 l og det er de som står i front med marmelade i hos meg.

Eg kunne jo tenk meg noen glasser som er enda mindre! Disse skulle eg hatt meg en gjeng av!! Meeen, eg ser jo fort at det kunne blir dyrt om alle skulle fått litt av alt i slike glass *humrer* Ååå men de er jo sååå søøøøte! ♥

 

 

 

Foto: Vibbedille

 

1,4 kg ble pakket i poser á 200 gr og lagt i fryseren 🙂 Sikkert kjekt å ha! Umiddelbare bakeplaner er jo som eg skrev over her et sted; GresskarCupcake, men eg skal også prøve meg på pannekaker med gresskarpuré –
Er litt spent på hvordan det smaker? 🙂

Det som egentlig overrasket meg mest med disse Gresskarene er jo hvor GODT det er for oss å spise! Visste du det? Ja at det er godt for så mye? Visste du f.eks at damer i overgansalderen bør knaske gresskarfrø? Det gjelder menn også, det er nemligen godt for prostata! Eg har en neve på cottage cheesen nesten hver dag, ikkje av den grunn, men det er jo så godt. Hvis du er interresert kan du jo sjekke ute HERHER
kanskje du også lærer litt nytt i dag 🙂

Men nå?
Ja nå skal eg strikke på sokkene og slappe av,
har vært i dusjen og fått på meg pysjen 🙂

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
HYGGELIG KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

5 kommentarer

Siste innlegg