Snart 1 år siden og nå er det på an igjen! JuHuuu

Reklame | Rito Hobby

 

 

Denne dagen har eg gledet meg til! Dagen ble ganske så morsomt her eg fartet rundt i Tananger med en gjeng høner og kyllinger på slep! Ca 3 uker siden startet eg, i forkant hadde eg skisset litt i blokka mi og det var i grunnen det eg hadde å gå ut i fra. Etter hvert som eg strikket og grublet begynte ting å spinne, ja du kan trygt si at det ballet på seg jo mer eg holdt på. På et tidspunkt er man bare nødt for å si; Nok er NOK! Så ja, da ble de ferdig i går da, klarte t.o.m å overholde min egen deadline, noe som slettes ikkje er verst 🙂

La meg presentere; Herr og Fru Sørensen og deres sønn Søren Jr 🙂

Først vil eg bare suse ut med en del bilder, ja eg har lyst å skryte fordi eg har virkelig blitt glad i denne lille familien, ikkje minst er eg veldig fornøyd med eget arbeid (design?). Vel, eg er fornøyd og utover i innlegget kan du plukke med deg oppskrifter, mønster og tips til å kunne strikke, perle og lage disse selv 🙂 Er det fortsatt noe du lurere på ang hønene etter å ha lest innlegget er det bare å spør, kanskje det er noe eg har glemt å tatt med? Håper ikkje det, men det finner me ut av etter hvert i så fall! KOS deg mens du fortsetter:

 

 

 

Fru Sørensen er slettes ikkje glad i å gå på ski, ikkja kan hun det, og ei heller har hun lyst å lære! Hun vil mye heller bare sitte hjemme å strikke, derfor drar hun strikkekurven med seg hvor enn hun ferdes når hun er nødt til å bli med ut!

 

 

 

 

I kurven har Fru Sørensen det påbegynte teppet sitt, og mer enn nok garn til flere 🙂

 

 

 

 

Lille Søren Jr fikk nye ski sist jul og dette er han første skitur! Han kan neste ikkje vente med å sette utfor de stooore bakkene som han har hørt finnes her nede på Hestholmen 🙂

 

 

 

Herr Sørensen er fra ungdommen av en erfaren skiløper, og kan aldri gå langt nok! Han er også den som bære nistematen og ikkje minst reserve strikkepinnene til Fru Sørensen ♥ Han vet hvor ille det kan gå om hun mister eller knekker en strikkepinne! Best å være føre var 🙂

 

 

 

 

Herr Sørensen er en ganske staselig kar der han ruver hele 30 cm over snøen! Ingen småkar, ser du!

 

 

 

Det er selvfølgelig Fru Sørensen som har strikket alle de flotte luene,
det er ikkje den ting den høna ikkje kan strikke!

 

 

 

 

Verdens Kuleste Påskekyllinger fikk også bli med på tur i dag. Ønsker du oppskrift, mønster og fremgansmåte på disse? Vel, da stikker du innom på Dette Innlegget så ligger alt å venter på deg 🙂

Bare for å nevne det, eg hadde give away for litt siden hvor 2 stk vant materialpakker til å lage seg en kylling. Kun 1 vinner meldte seg, har trukket en ny – Kanskje det er deg? Sjekk det ut her inne i tilfellet!

 

 

 

Endelig ble det fart under skia! (Å ja, eg kan gå god for at Hama Midi Ski glir godt, og det helt uten smørning!)

 

 

 

Herr Sørensen og Søren Jr koste seg hele dagen i bakken…

 

 

 

…mens Fru Sørensen styrte litt med å finne seg et egnet sted hvor hun kunne sitte å strikke i sola 🙂

 

 

 

Denne lille Rødstrupa tror eg er tam!! Den sto rett ved siden av meg, hoppet rundt og sang som bare det. Noe av det nusseligste!

 

 

 

Er et ganske så bra fugle-/dyrelive her nede på Hestholmen, ja me har også (minst) 2 Havørn + flere ugler ♥

 

 

 

Tananger sin bonde Nr 1 driver Vår Sol Gartneri, eller kanskje han er gartner? Jaja, okke som, fantastisk gode egg har han og ikkje minst deilige grønnsaker hele sommeren! Lille Søren Jr syns det var kjekt å se hvor “han kommer fra”, ja han gleder seg til han kan gå på ski sammen med alle “småsøskna”!!

 

 

 

Herr og Fru Sørensen syns det er herlig at de er ute av skapet og gleder seg til både vinter-/og påskeferien 🙂

 

 

 

Siden det var god gli på Hama Midi Skia gikk ferden ned til havna, ingenting er som å høre på fuglekvitter i vannkanten. Rene vårstemning her og sjøen var blank som et speil ♥

 

 

 

Kyllinger er som barn flest og elsker jo å klatre i alle statuer som finnes!! Alle med barn VET det.…ja og disse er intet unntak. Statuen er forøvrig av “Jentene på Flatholmen”

 

 

 

T.o.m på Tananger Ring var det god glid og ferden gikk forbi “kirka ingen vil ha gratis en gang”
(Drømmen opp et digert hobbyrom/verksted lever fortsatt!)

Redigert 26/1-22: Nå er det oppe til debatt om ikkje bare kirka skal rivers…

 

 

 

 

Vel hjemme var det bare å konstantere at selv om det er mange fine perler her i havgapet er tross all hjemme beste ♥ Ingenting kan måle seg med denne utsikten 🙂

Ok, er du nå klar til å lage deg en egen Høne Familie?
Da er det bare å sette i gang ⇓

 

 

 

Alt av perler som er brukt er HAMA MIDI. Til øynene har eg brukt svart og hvit + Oransj nr 79 (som er samme farge som Snowdrop nr 19 som eg strikket den oransje høna med)

 

 

 

Nebb, farger som er brukt er Oransj nr 04 og 79 + litt Rød 05

 

 

 

Oppskriften på den store høna får du her:

Alle 3 er strikket SNOWDROP og Her Sørensen er strikket i fargenummer 16 og 12. Fru Sørensen i Oransj nr 19 og Lille Søren Jr i nr 13 og 14

Legg opp 60 m på pinne nr 6 mm
Strikk 10 cm glattstrikk før du starter fellinga:
Fell Nr 1: “Strikk 8 m, strikk 2 sammen” – ut pinnen = 54 m
Strikk 6 omg u/feling
Fell Nr 2: “Strikk 7 m, strikk 2 sammen” = 48 m
Strikk 6 omg u/felling
Fell Nr 3: ” “Strikk 6 m, strikk 2 sammen” = 42 m
Strikk 6 omg u/felling

Fortsett å fell på denne måte til du har 12 m igjen, strikk så 2 og 2 masker sammen og dra til slutt tråden gjennom de siste maskene.

Vinger:
Plukk opp 12 m sånn ⇓

 

 

 

Du bare sklir strikkepinnen bort over gjennom en halv maske om gangen.

Strikk så 14 pinner frem og tilbake (riller)
Begynn å fell: Strikk de 2 første masken sammen på annen hver pinne til du går ut i 0. Gjør det samme på andre siden av kroppen. Fest så alle tråder, men ikkje klipp trådene av før etter toving. Eg tovet på kortprogrammet, 40 gr og var fornøyd etter en runde 🙂

Herr Sørensen er strikket på samme måte, bare med striper 🙂

Lille Søren Jr er strikket på denne måten:

Legg opp 50 m på pinne nr 6
Strikk 6 cm glattstrikk før du begynner å felle.

Fell Nr 1: “Strikk 8 m, strikk 2 sammen) = 45 m
Strikk 5 omg u/felling
Fell Nr 2: “Strikk 7 m, strikk 2 sammen” = 40 m
Strikk 5 omg u/felling

Fortsett på samme måte til du har 10 m igjen, strikk 2 og 2 sammen og dra så tråden gjennom maskene.

Vinger:
Plukk opp 8 m på samme måte som vist over.
Strikk 10 p frem/tilbake (Riller)
Strikk de 2 første maskene på annen hver pinne sammen tilo du går ut i 0
Strikk vinge 2 på andre siden av kroppen

Så var det luene:

Gul Lue (Snowdrop farge nr 20 og 10):
Legg opp 32 m / 4 pinner og 8 m på hver)
Omg 1: Vrang
Omg 2: Rett
Gjenta totalt 4 ganger
(Vrangbord)
Fortsett videre med 20 omg glattstrikk
Fell 1:”Str 3 m, 2 sammen, 3 rett”- gjenta på hver pinne rundt
strikk 4 omg u/felling
Fell 2: “Str 2 m, 2 sammen, str 3 m” – hver pinne
Strikk 4 omg u/fell
Fell 3: “Str 2 m, 2 sammen, str 2 m” – hver pinne
strikk 4 omg u/fell
Fell 4: “Str 1 m, 3 sam, str 1 m” – hver pinne
Strikk 3 omg u/fell
Fell 5: “Str 1 m, 2 sam” – hver pinne
Str 2 omg u/fell
Trekk tråden gjennom resten av maskene
Lag en dusk

Hvit Nattlue til Fru Sørensen: (Farge 01 i Snowdrop)
Legg opp 32 m
Str 18 omg glattstrikk (ingen vrangbord)
Fell 1: “Str 3 m, 2 sammen”- Hver pinne
Strikk 3 omg
Fell 2: “Str 3 m, str 2 samme, strikk 2 m” – Hver pinne
Strikk 3 omg
Fortsett å fell på denne måten, fra nå av skal du strikke 4 omg mellom hver felling. Du skal alltid felle de 2 midterste maskene på pinnene 🙂 Fell til du har 4 m igjen og fra tråden gjennom. Lang også en dusk til denne lua.

Lille Søren Jr sin lue (Farge nr 19, 10 og 08)
Legg opp 32 m på pinnenr 4,5
Omg 1: Vrang
Omg 2: Rett
Gjenta omg 1 og 2 tre ganger totalt (Riller)
Skift til pinne nr 6 og strikk 20 omg glattstrikk
Fell av med 3 pinner,k lag en dusk i hver “hjørne”

Nå kan du kle på hønene dine 🙂

 

 

 

Siden eg bestemte meg for å fylle hønene med Fyllvatt perlet eg
også en bunn slik at det ble stødige og gode høner.

 

 

 

Slik ser de ut med ferdigmonterte ski under

 

 

 

2 par ski til de store hønene. Det paret med såle er de skiene Fru Sørensen går rundt å bærer på. Har brukte Hama Midi Nugatt 76, Brun 12, Grå 17 og Grå 70

 

 

 

Ski til Lille Søren Jr
Hama Midi Nugatt 76 og Brun nr 12

 

 

 

Strøk tuppene litt kraftig, bøyde de og holdt de under vann

 

 


Ringen til skistavene, Hama Midi Grå 17 og Nugatt 76
Det minste runde brettet

 

 

 

Brukte små blomsterpinner til selve stavene.

 

 

 

Eg er sikker på at du har en del stæsj i heimen, det er alltid noe nips som kan brukes.
Eg hadde noe skinn og semske i sysakene.

 

 

 

Klippet ut en dings…

 

 

 

Klipset noen små nagler på denne måte og…

 

 

 

…Vips så hadde skistavene håndreimer 🙂 Du vet: Detaljer!

 

 

 

Det samme på skien til Fru Sørensen; Gammeldags “reim” i semske som skal være bindinger + litt ståltråd over tærene 🙂 Bruk fantasien!

 

 


Knytet opp ski og staver og klippet til bærereimer som eg festet med nagler 🙂

 

 

Strikkekurven består av 4 forskjellige ringer.

 

 

 

Perl 7 av den største ringen. Hama Midi nr Brun 21 og hud 27

 

 


Lim de sammen. Håndtaket laget eg av en ståltråd som eg “rullet” i semske, surret litt semskebånd rund, klippet og limte fast til kurven. Selve strikketøyet som eg har opp bare strikket eg, tok det over på blomsterpinner. Kuttet blomsterpinnen i passe lengde og limte fast ei perle i enden 🙂

 

 


Ryggsekken til Herr Sørensen laget eg i semske. Brette den som en enkel konvolutt, pyntet med litt svart skinn, monterte den med LIMPISTOL (haha) sydde fast en trykknapp, og….

 

 


…VOLA! Limt på en passende knapp 🙂

 

 


Eg hadde ikkje lyst å lime disse skia fast på Fru Sørensen, derfor trædde eg ståltråd gjennom skia og inn (!!!) i Fru Sørensen! Så ja, da står de greit. Dette er ikkje leketøy, men mer til pynt så da går det fint 🙂 Ei beit av stålpinnene med ei tang helt inn til vingene slik at du ikkje ser de.

Pju huuu dette tok tid å blogge!! Men nå tror eg at eg har fått med meg alt! Da er det bare ønske deg lykke til og hvis meg gjerne høna di når den er ferdig! Til slutt: HUSK fra hvor du fikk oppskrifta, setter pris om du da linker til dette innlegget om du lager dine egne 🙂

Garn som er brukt i prosjektet er SNOWDROP og Infinity Hearts Rose 8/4 (Strikketøyet i kurven)
Ellers trenger du litt Hama Midi Perler

Alt har eg fått fra Rito Garn&Hobby og eg sto fritt til å lage hva eg ville. Snopwdrop overrasket meg stort! Eg  liker ikkje å strikke på tjukke pinner og tove, men dette var en positiv overraskelse altså! Skikkelig digg!

 

 


Tror dette speilet gikk helt bort til ENGELAND, eller kanskje helt til “junaiten”??

 

 

 

Familien Sørensen gleder seg til vinterferien, men mest av ALT så gleder de seg til Påske!
Da skal de briljiere, men hvor…? Nei, det vet de ikkje helt ennå 🙂

 

 

 

KOS DEG OG NYT
EN FIN KWELL

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

7 kommentarer

Siste innlegg