Som sagt: Det ER alvorlig å kopiere andre sitt arbeid….

 

Dette går mulig litt på repeat for mange, men det får så være – Dette må gjentas til det kjedsommelig og det som er verre enn det. Å kopiere andre sitt arbeid, kreativitet, design, mønster, bilder, malerier – Ja Uansett hva er en Uting + det er ulovlig, hvis du i tillegg tjener penger på andre sitt arbeid..! No No, da begynner det virkelig å bli kriminelt. Bruker du andre sin oppskrift for så å gjøre designet etter eget hodet er det fortsatt andre som skal ha æren for deler av prosjektet ditt, og det er verdt å nevne! Ikke bare for designernes del, men også for din egen. Stjeler du (Eller, mulig du kaller det for å låne?) andre sitt design, eller la oss si strikkeoppskrift, og ikke forteller hele sannheten, ja da kan det blir dyrt, i noen tilfeller veldig dyrt!
Det å kopiere en annen sitt arbeid er lavmål…Eg har ikke ord for det…! Hvor mange runder har me ikke hatt når det gjelder bilder?? Å “låne” bilder uten å si hvem sitt det er…Å ja, alt for mange gjør det, hver eneste dag…Facebook er oversvømt av stjålne bilder! Hvis det er noe alle som ferdes på nett trenger å lære så er det DETTE. Lær i det minste det grunnleggende….Er det ikke ditt det du bruker, vel;
Fortelle fra hvor du f.eks fikk ideen fra.

Mulig du har fått med deg det sist i nyheten ang dette temaet?? Eg lo når eg leste det, og tenkte;
“Er det søren meg mulig??!” Sandra Borch måtte trekke seg som statsråd fordi hu jukset på masteroppgaven for 10 år siden?? (denne artikkelen ) Husker jo selv hvor strengt det var med å oppgi kilder…Hun kan umulig ha følgt med i den timen gitt…Uansett, statsråd eller strikkekjerring hjemme i egen sofakrok;
Samme regler å forholde seg til.

 

 

 

 

 

KOS DEG!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

3 kommentarer
    1. Veldig enig. Helt «på trynet» å stjele/«låne» uten å oppgi opphavsmann/kvinne. Jeg ble også målløs av den siste episoden. Er det muuuuulig😝

    2. Er så enig. Og så tenker jeg på alle bilder som blir lagt ut med ordlyden: “Tok dette i dag, noen som vet hva det er?” Hvorfor ikke spørre den som bærer plagget. Om vedkommende ikke vet, så spør om det er greit å ta bilde du kan legge ut.
      Husker en episode for mange år siden da jeg praktiserte turist i egen by med minstemann på rundt 10 år mens vi ventet på at far skulle få ferie. Den dagen laget NRK et opptak for distriktssendingen på en av severdighetene her. Og hva skjer? Jo damen kom bort, presenterte seg og spurte om det var greit for meg at de snakket med sønnen min og filmet litt. Ja til sønnen som hadde lyst, og respekterte nei til at jeg ikke ville stå frem. Gutten storkoste seg foran tv da det ble sendt.
      Spør man får man enten ja eller nei. Så enkelt er det

    3. Jeg syns du fikk frem poenget på en fin måte. Fra strikkeoppskrifter til statsråder. Reglene skal gjelde likt uansett hvilken stilling eller lønnsnivå en har i vårt samfunn. Å kopiere andre uten samtykke er ikke bra.

Siste innlegg