HVORFOR BRUKER DU ANDRE SINE BILDER??

Foto: Ali Dib Najem/Vibbedille

 

Ikkje bare har eg flere ganger funnet mine egne bilder i både Garn/Strikkeannonser på Finn og på diverse strikkegrupper på Facebook, men jaggu ser eg bare mer og mer av dette – Hver eneste dag! Mange, ja og da mener eg mange uten å overdrive, skor seg på andre sine bilder! Fine bilder hvor eieren garantert har brukt tid og kreativitet for å få et fint bildet blir helt ukritisk brukt av nesten gud og hvermansen! Nå må man lære dette her; Skal du bruke andre sine bilder, enten det er nabokjerringa i 2b eller en kjent strikkedesigner, ja så SKAL eieren av bilder krediteres!! Å NEI, det er ALDRI vanskelig å finne ut hvem som eier bildet, det tar deg gjerne TOPPEN 10 min å finne ut av det (Det er hvis du er litt treg på tastaturet). La det heller bli en regel; Finner du ikkje eieren, ja så bruker du ikkje bildet. Verre trenger det ikkje være, eller, best av alt? Ta ditt eget bildet 😉

Eg ser f.eks bloggere som helt uhemmet, hver eneste dag, bruker nesten utelukkende andre sine bilder uten så mye som å blunke! Prøver man å si noe så er som oftes responsen: “Hvorfor bryr du deg?” eller;
“Hva har du med det å gjøre, eg kan gjøre som eg vil så lenge det ligger på nett!”
Etterpå blir man bare galant blokket av vedkomne…Det er så voksent vettu!!

Vel, eg TRODDE folk generelt var mer opplyst enn som så – I dag! Men nei, dessverre –
Alt for mange er fortsatt veldig kyniske når det kommer til andre sitt arbeid og innsats.

NEI! Me som eier bildene skal ikkje føle på STOLHETEN fordi andre bruker bildene våre! Det er jo ingen som ser på bildet som vet hvem det er sitt uansett, de tror jo det er den som bruker det eier det. SÅ hva gjør det for meg?? NADA! Eg har flere ganger fått meldinger fra kjentfolk som har sett mine bilder brukt i andre sammenheng enn hva som er beregnet, som f.eks på Finn og på Strikkegrupper. De blir brukt for å fremme noe brukeren ønsker å oppnå – Dette er ikkje greit!

Det finnes nettsider hvor man kan betale noen kroner for å få lov å bruke bilder, da velger man selv
(fra den nettsiden hvilke man vil ha) MEN HVA HJELPER DETTE?? Ha! Har sett screenshotbilder fra slike nettsteder brukt i blogginnlegg. Da er det gale da, ikkje det?

Det må jo ikkje bli slik at ingen til slutt vil legge ut bilder? Nå må det skjerpes! Skal du bruke andre sine bilder så krediterer og linker du! Det frekkeste er jo de som klipper bort eller fader ut vannmerkete bilder. Sier bare det,
EN dag bruker du feil bildet og eg kan love deg at det kan koste deg dyrt! Skikkelig dyrt!

Det er ikkje godt nok å skrive under bildet:
Fant det på nett – Lånt fra Google eller Pinteresert! (Det er ganske latterlig!)

 

 

MÅTTE BARE SI DET HØYT!

Del gjerne innlegget hvis du ser mye av det samme

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

4 kommentarer
    1. TAKK! har flere ganger funnet mine bilder OG vannmerke er i de fleste tilfeller klippet bort. Sure kommentarer får jeg også når jeg kommenterer dette.
      Lånt fra Google går igjen. Mr google er da virkelig ikke fotograf så vidt jeg vet…? Han har hvertfall ikke vært å fotografert MINE ting.. det VET jeg.
      Takk for at du tok opp dette 🤦‍♀️

    2. Følte meg kriminell når jeg leste dette, men mange gir meg følelsen av å være kriminell ustanselig. Jeg skjønner poenget ditt Vibbe, men jeg «bryr» meg bare ikke. Desverre.. men synes du er alle tiders som står opp for hva du mener og at du sprer glede som du så ofte gjør 🥰

      1. Det er ikkje hva eg mener, men det er sånn det er i følge lover og regler 😀 Hva den enkelt gjør er opp til de, men man må ha bakom øret at en dag har du lånt “feil” bilde og du kan få en faktura som svir litt, i posten. Det er en ting slik eg har sett du har brukt en del bilder, ja både mine og andre bloggere sine, det er absolutt helt innafor fordi innlegget handler da også om de som eier bildene. Så har du de som bare forsyner seg av alt de ønsker av bilder samtidig som de tar æren for bildet. Me må bare blir litt flinkere til å kreditere rettmessig eier uansett hva me låner 😀

Siste innlegg