Strikker du egne ideér, eller må du ha oppskrift?

Bruker du alltid strikkeoppskrift, eller er du så pass trygg i strikkinga at du kan strikke hva du vil?
Personlig sverger eg til engelske strikkeoppskrifter om eg skal bruke oppskrift, synes veldig ofte at de norske er “tungrodde” – Mange forklarer seg halvt ihjel og enden på visa er jo at man ikkje forstår noen ting *hehe* Det gøyeste er jo bare å strikke en idé som popper opp i hodet! Det er det eg holder på med nå, ingen oppskrift what so ever, dvs at dette er en Vibbedille Original – Det høres jo bra ut, et unikt design altså
og det vil aldri blir strikket en nr 2 – Da er det jo ikkje Orginalt lengre! Er ikkje så ofte at eg tar den helt ut
å strikker en dose galskap, sist var i 2018 da en fikset meg selv en svær Flamingo 🙂  Sånn er det bare, blir slettes ikkje innenfor den normale standaren når eg strikke fra hodet…Eg har et ganske så kreativ og fargerikt hodet! Har lenge gått med en idé i hodet, har ikkje planlagt det helt ferdig, men eg trooor eg har fått riktig garn i hus….så vettu!?! Helt ut av det blå smalt denne ideén inn da vettu, så nå må eg bare få den ferdig først 🙂 Noen ganger blir eg ganske overrasket sjokket av meg selv!

 

 

 

 

Hvis du skal lage deg noe med Grafisk Gobelinstrikk bør du kjøpe den ei ruteblokk, helst en Millimeterblokk
i A3.
…Eg fant ikkje vanlig ruteblokk i A3. Da er det rom for å skrible og “tegne”, du tegner jo i form av å lage rutemønster. Det er veldig viktig å strikke prøvelapper når du skal i gang med denne type prosjekt. Først tegner du motivet du vil strikke og så må du regne ut hvor mange masker hvert “X” i mønsteret trenger for at plagget skal passe. Må du ha 2 m pr “X” må du strikke hver “X” med 2 riller også, da får du et kvadrat. Mitt mønster strikkes med 3 m og 3 riller pr “X”. Når du skal strikke mønster som dette er det best å bruke Intarsia teknikken, du kan ikkje drive å dra alle trådene med deg rundt…Enklest å strikke frem og tilbake, fordi hver gang du skal skifte farge så må du starte med et nytt nøste…Eller, eg nøster på forhånd opp en del mini nøster for fargestift.

Som sagt; Prøvelapper! Ja du må nok strikke flere...Den Flamingokåpa mi skulle egentlig være en jakke…du kan si eg bommet på strikkefastheten i høyden for de der beina var jo megalange…Heldigvis har motivet eg nå strikker ganske korte ben så dette blir en jakke. Ja, eg er ferdig med bolen, derfor har eg så vidt begynt
å brodere litt, det må gjerne til for å “stramme” opp det hele 🙂

 

 

 

 

Elsker detaljer som dette! Akkurat denne teknikken har eg stjelt fra “VIGGO” genseren (<—dansk/Engelsk strikkeoppskrift) som eg strikket flere av for noen år siden, er forresten en utrolig herlig og fin barnegenser!

 

 

 

 

Vettu ka!? Eg elsker disse fargene sammen, og den lilla der!? Hekkan så mye forskjellig garn eg var innom for å få en skikkelig lilla en! Alt eg bestilte hjem som skulle være lilla var jo burgunder! Når ble det lilla liksom…?! Garnet heter (Drops) Soft Tweed og fargen er nr 15 -, dessuten er dette det mykeste garnet eg har koset med på lenge! Very Nice! Gleder meg til å vise det ferdige prosjektet, tro det vil få frem noen smil ja…Å nei, eg vil ikkje vise det nå…fordi: Da har det lett for å dabbe av for min del, nå er eg giret på å få det ferdig, men hvis eg viser det nå? Nær dårlig idé! Du må bare smøre deg med tålmodighet 🙂
Du vil skjønne hvorfor når du får se den MoHaaaa

Anyway! Eg har stort sett sittet her på Hobbyrommet i dag…Å nei, magen er ikkje god, men eg har ingen feber så da regner eg med det går over…Mulig eg har fått i meg noe eg ikkje tåler? IDK! Ser ut som eg har svelget en basketball så eg har på meg ei ullbukse uten linning…Plutselig ble alle pysjbuksene min for stramme rundt magen…Det er ganske utrolig! Så i dag kokte eg meg ei gryte med havresuppe….
Jadda, var nå i allefall god medisin da magen min og meg “Bodde” på SUS *ler* Det går nok over, jadda jadda, men ja…ubehagelig…!

Ellers? Vel...eg har fått planlagt HVA Påske Quizzz skal være for noe. Planen er å kjøre frem og tilbake noen mil for å ta bilder. Det beste er jo å kombinere det med litt turer også. Tenker å legge Quizzz ut i Palmehelga og ha trekning i Påskehelga så bildene må tas i uka som kommer!! Det blir nok bra! Nå skal eg bare strikke rolig videre mens eg fortsetter å se på “Game Of Thrones”

 

 

 

HA EN FIN KWELL

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂 
Vibbedille på Instagram
Vibbedille på TikTok

7 kommentarer
    1. Gleder meg til du serverer oss det ferdige plagget.
      Ja jeg har laget noen “unike” plagg til barnebarna da de var små, men helt bevist ikke lagt ut bilder noen steder. Mitt er mitt. Ikke noe som noen skal sitte og fintelle på for å stjele og selge oppskrift. For det skjer. Strikket mye etter innfallsmetoden da de store var små også. Nå er jeg så lat at det er greit å få alt ferdig utregnet, prøvet og feilet. Og så har vi så utrolig mange kreative og dyktige designere.
      Ønsker magen din god bedring. Regner med at du vet hvor grensen for “klare selv” går utfra tidligere erfaringer.
      Klem fra Liv

    2. strikker ofte ut fra eget hode. har nå strikket 2 jakker og 2 gensere etter eget hode. Ingen mønster men funnet på selv. Morsomt da ingen andre har det samme. Ha ei fin strikke helg🤗

    3. Jeg strikker mest etter oppskrifter, og noen ganger forandrer jeg litt på de underveis Gleder med til å de sette ferdig, liker fargene godt.
      God bedring med magen 🙂

Siste innlegg