Strikking til irritasjon og mye glede

 

Hvor ofte blir strikkingen din tatt for gitt? Regner med at du har hørt noe lignende som: “Vibeke strikker jo uansett, så det er vel det samme hva hun strikker??” NEI! På ingen måte er det det samme hva eg strikker og ei heller skal TIDEN min bli tatt for gitt 🙂 Min tid er like verdifull for meg som din tid er for deg, selv om eg stort sett BARE strikker, eller på annen måte drive med noe hobbydill. MEN! Eg gir så mer enn gjerne et HAV av min tid for at du skal få deg det du ønsker til Jul og bursdag fra min strikkekurv, eg kan gi bort flere timer hver eneste dag hvis du ikkje bare tar strikkinga eller kreativiteten min som en selvfølge. Om eg ønsker betalt for jakka eg strikker til deg så vis da at du mener at tiden min er like verdigfull som din, ikkje tilby småpenger for et mesterverk.
Det kalles så fint som RESPEKT for andres arbeid 🙂

Eg har for lengst sluttet å strikke for salg, (egentlig så startet eg heller aldri med det) en bestilling ga meg overhodet ingenting annet enn STRESS! Selv om eg bare skulle strikke som en gjentjeneste eller noe så kjente eg at det ikkje var godt for meg + at det endte som regel med at strikketøyet bare ble liggende! Stress er noe eg har valgt bort fra livet mitt (så langt det lar seg gjøre!) i allefall når det kommer til strikkedelen i livet. Strikking bruker eg vel mer eller mindre til å skape glede for meg selv og evn til den som måtte ende opp med noe av alt eg strikker. Ja for der er eg “rar”(?)! haha Eg kan godt sitte å strikke f.eks en genser, teppe, pute etc ja anything og bare gi det bort til noen på en helt vanlig torsdag liksom, bare fordi – DET er faktisk noe av det BESTE med strikking og hobbylering syns eg! Så lenge den som skal få det ikkje vet om det kan eg strikke og kreere superfort fordi eg gleder meg sånn til å gi det bort, skjønner? De der overraskelsesgavene kan eg produserer i lange baner!

Ååå da er eg virkelig i mitt ess og det er skikkelig gøy!

 

 

 

 

Det var egentlig bare i gamledager at strikking var noe som gjerne krevdes fra ei kjerring fordi man ikkje hadde råd til å kjøpe alt man trengte til en lang og kald vinter. Lurer egentlig på om de som strikket den gang klarte å sitte ned å kose seg med strikketøyet slik me gjør i dag? Eller ble det stort sett strikket mens de rørte i grauten eller når de var ute å gjorde andre ting? Kanskje de i løpet av dagen lengtet etter å kunne legge fra seg strikketøyet når det ikkje var dagslys nok til å utføre det? NÅ lengter me jo som oftes til kwellen for å kunne sette seg godt til rette i go`stolen for nettopp å strikke. Jaja mensan som tiden har forandre seg, og mye er endret til det bedre heldigvis. Det som forundrer meg litt og som eg syns er litt synd er: I ordentlige gamledager, ja før strikkemaskinene sitt inntog var det kun menn som strikket, damene ble henvist til spinninga (Hmm som vanlig er det me kvinnfolk som måtte tilberede for at mannfolka kunne ferdigstille og få skryt?? haha minner meg om grilling haha jaja). Anyway, hvor ble alle de flinke mannfolka av?? Vet at flere menn fortsatt strikker i “skapet”, men det er jo ikkje godt nok!? Kom ut å bli med! Joda, eg kjenner til flere menn som strikker og et fellestrekk for menn som strikker er at de får mye oppmerksomhet og det er det ikkje alle som setter like stor pris på, og nå i 2022 burde det ikkje overraske om en mann strikker i det hele tatt- Det burde ikkje lenger være en sensasjon for å si det sånn *humrer*

 

 

 

 

Det aller aller beste med strikking er at det inkluderer ALLE, alle kan om de vil, fattig som rik! Selv om NOEN fortsatt mener at noe garn slettes ikkje er godt nok og at man bør ha den og den strikkepinnen for å kunne strikke noe brukbart så vet flesteparten av oss at ALT er lov i strikking! Om du velger å strikke av de dyreste hespene fra utlandet eller de billigste fra f.eks Nille, vettu?? Det spiller overhodet INGEN rolle! Hadde du en fin stund når du strikket? Kunne noen bruke det du strikket? Vettu? Da er faktisk også din strikking mer enn verdifull ♥ Om du velger å strikke det aller siste som er skikkelig HOT eller om du bare strikker for å strikke, det spiller fint liten rolle for alle er me like! Om du er nybegynner eller proff har heller ingenting å si selv om det faktisk er overraskende mange som har en noe for høy hest til tider…Men vettu? Det finnes ingen som er utlært i strikkefaget og det kommer heller aldri til å skje! Det er fordi det til stadighet popper opp personer som har funnet på noe smart og det sitter flinke strikkere som vier hele sin tid på at du og eg skal få gode og helt fantastiske oppskrifter! Da kan me plukke opp litt av den respekten eg nevnte i starten her, vis og ha respekt for andres arbeid enten de strikker ferdige plagg eller designet strikkeoppskrifter! Ingen hadde klart seg uten den andre.

Det viktigste du som strikker kan gjøre er å DELE din kunnskap! Del av hva du kan, om det er enkelt eller komplisert spiller ingen rolle, del fordi det både gir og skaper glede i lange tider fremover. Husker ennå iveren og sommerfulgene eg hadde i magen da eg sprang opp trappene i barndomshjemmet mitt, opp til farmor og farfar. Farmor var verdens beste til å strikke selvfølgelig og eg var ikkje gammel før eg fant ut at eg kunne ønske meg hva eg ville og bare noen dager senere fikk eg det eg hadde ønsket meg! Det var rene magien! Det var også farmor som lært meg å strikke og eg blir ganske så varm i hjerte når eg minnes de gode tidene i sofaen hos henne. Snakk om å ha mengder av tålmodighet! Litt og litt og eg mestret strikkekunsten relativt godt og eg jobbet mye med den. Før eg visste ordet av det var eg helt på egenhånd og det var helt fantastisk! Det var jo ingen grenser for HVA eg ville strikke og etter hvert skapte eg de rareste ting fra eget hode. Det tok sin tid før eg lærte meg å lese oppskrifter, det tok seg opp etter hvert og eg ble jo bare bedre og bedre. Nå i dag er det nesten det samme hvilket språk oppskriften er på for det finnes alltid en løsning og ingenting er umulig.

Etter å ha strikket alene i mange år kom vendepunktet i 2006! Strikking på nett!! Eg hadde allerede en stund egentlig bare ledd litt av det, for hvordan går vel det an?? Jaja denne fløyta fikk fort en annen lyd kan du si når eg fikk se det selv og mitt liv som StrikkeGal tok ganske enkelt helt av! (Bloggen som du nå leser ble også etablert det året.) At me på det tidspunktet bodde i en relativt liten leilighet med 0 lagringsplass stoppet meg ikkje fra å hamstre garn fra fjern og nær! Det ble bunkret i plastkasser under bordene i stua og når me endelig flyttet til en mye større plass i 2008 var det nådd et bristepunktet!! Eg begynte allerede da å fable om noe eg trodde var uoppnåelig: Verdens Beste Strikker ville eg bli haha Det ble eg da aldri, men eg og en hel gjeng med andre flotte strikkere klarte å sette GuinnesRekord i strikking og eg var for alvor var med på å sette strikking på kartet!
HELT MAGISK ♥

Nå i dag er strikking en veldig viktig ingrediens i livet mitt, parallelt med alt det andre kreative eg styrer med.!
En dag uten strikking er som…(Fyll inn det som måtte passe) Det skal rimelig mye til for at en dag ikkje inneholder noe form for strikking, det er absolutt ingen god dag i såfall! Strikkingen har vært med meg over alt bortsett fra
i begravelser…Ja eg satt t.o.m å nistrikket da bombene haglet som verst i Beirut i 2006…Å ja eg var der midt
i bomberegnet og det smalt godt og strikking holdt vettet mitt på riktig plass!  Ja for helt ærlig? Det finnes veeeldig få plasser og situasjoner hvor det ikkje hører hjemme å strikke – i de situasjonene finner du meg i grunnen ikkje så ofte så eg har for så vidt alt på det rene 🙂

Litt sånn avsluttningsvis: Når det gjelder strikking og egentlig ellers i livet så finnes det INGEN dumme spørsmål, husk det neste gang du sukker tungt fordi en nybegynner stiller det samme spørsmålet som 1000 andre har spurt om før. Dette gjelder også deg som er en nybegynner, skal du lære så må du spørre om alt!
Eneste måte å lære på det ser du 🙂

Ellers?

 

 

NEI, MAN KAN ALDRI
HA FOR MYE GARN!

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille! 🙂
Vibbedille på Instagram

10 kommentarer
    1. Min svigerfar var en mester med garn og pinner. Strikket gensere på rekke og rad, men monteringen tok svigermor seg av. Hun var den som broderte, heklet og bakte.
      Selv lærte jeg også å strikke, hekle og sy på maskin av min farmor i det mange vil kalle alt for ung alder.
      Klem fra Liv

    2. Takk for et hyggelig innlegg. Koste meg godt med betraktningene dine om strikking. Selv er jeg også bitt av basillen, og jeg strikker gjerne for kollegaer og andre som spør meg, men jeg begrenser meg med å si at jeg bare strikker rundstrikk (felling) og ikke alle mulige mønstre. Da koser jeg meg veldig med oppgavene. Det er en stund siden sist “bestilling”, så nå blir det mest slik du sier: “Det er gøy å gi bort det man strikker uten at de vet det på forhånd”. Jeg vet gjerne ikke selv hvem som skal få det med en gang hehe…

    3. artig å lese,det minner meg om en gammel granne som ikke er hod oss lengre,hun var ei som gikk tur med nøste i lomma og pinner i hendene hun strikket i alle ledige stunder fordi hun likte det :=) jeg er uføretrygdet og hadde virkelig slitt i den mørke årstiden om jeg ikke hadde strikket ,og jeg er som du ,vil ikke strikke på bestilling,strikker gjerne til alle mine barnebarn men da er det jeg selv som vil det ,nytter ikke å bestille av mine barn heller :=) jeg må ville det selv :=)og nå strikker jeg tv sokker (helmønstra)til min mann og det har jeg ikke gjort før

    4. Jeg hadde aldri visst hva jeg skulle budt noen for å strikke eller lage noe av garn, jeg har jo ikke peiling på hva diverse koster, altså type garn etc.. ikke vet jeg hvor mye arbeid den individuelle gjør, hvor mye tid en bruker.. mammaen min strikka gensere og hva det måtte være til familie og slekt, og det var magisk, som om hun bare tryllet dem fram, for hun brukte ikke mye tid på en genser, usnsett hvir mye mønster. Var som en maskin, hun så på sport på tv, hylte og skreik og skremte hele nabolaget mens fingrene gikk på autopilot av seg selv. Så hvis noen tar på seg et oppdrag for meg etter mitt ønske så er nok det beste at den som påtar seg oppdraget bare gir meg en pris, noe annet ville vært dumt og kleint. Og du… wow det håret ditt!!! Er dette nåtid? Wow!!

        1. Det gikk ikke å kommentere i innlegget der du donerer bort håret. Men kult gjort. En gang i verden hadde jeg langt hår som deg, eller nesten. Ditt gikk midt på rompa skrev du, mitt passerte akkurat halebeinet. Min mamma ga meg sydentur mot at jeg klippet meg, og jeg tenkte som du skriver, «det vokser jo ut igjen», men jeg holdt ikke ut halvlangt hår, det var bare plagsomt, så etter det har jeg hatt relativt kort hår. Så kom dagen du beskriver i begynnelsen av innlegget ditt om å donere håret. Jeg stod på badet og pusset tennene. Alt håret mitt datt i vasken. At noe kunne skje på den måten, så raskt. Der var et par tuster igjen som snuppen min måtte barbere vekk. Jeg var helt knust, håret mitt har alltid vært en stor del av meg.

          1. Ja hår er viktig for hvordan man føler seg. Eg hadde lenge lekt med tanke på å klippe det, sjekket litt for hvis eg hadde en god grunn for å klippe det av ville det bli lettere 🙂 Har ikkje angret et sekund! Har fortsatt lengde i håret og eg vet, om eg vil, tar det meg 2-3 år så ha eg god lengde igjen. Men,enn så lenge liker eg meg best med kaoskrøller 🙂 Håret mitt ble brukt til en parykk som var til ei som ikkje hadde utsikter for å få håret tilbake. Godt å tenke på <3

            Eg har stengt for kommentering på eldre innlegg for å unngå for mye spam 🙂

Siste innlegg