Strikking VS Hypnose

Foto: Vibbedille (selfie)

Du har garantert lest at eg ofte skriver om “Bobla Mi”? Det er slettes ikkje noe eg bare slenger ut for å være morsomt, det er egentlig et faktum; Bobla finnes den og ikkje bare det: Er den solid nok så er den ganske så ugjennomtrengelig! Nesten som magi, men akk så virkningsfyll.

Hvis du har lest meg noen år vet du at eg befinner meg i den irriterende “Kronisk Smertepasient” -Gruppa!
Det er en “gruppe” for mennesker med mange skjebner, felles for oss alle er at me lever med smerter 24/7.
Vet om de som tittelerer seg som kronisk smertepasient uten å være det…? Hva er vitsen?
Det er absolutt ikkje noe status for å si det sånn. Vel vel de om det…

Da eg først ble ødelagt var målet for legene på smerteklinikken å finne god smertelindring, vil tro eg har prøvd det meste. Det som virket best var uten tvil smertepumpa, men det er jo ikkje noen som fungerer i det lange løp om man i det hele tatt vil være til stedet. Etter hvert var det å komme seg over på en noe sammensatt coctail av div tabletter, men når eg ble gravid var jo heller ikkje det så optimalt lengre…Hva da liksom? Vel, eg ble sendt videre til noen som var smertepsykologer, innrømmer at eg var litt skeptisk. Det hele gikk ut på at eg ble snakket i senk rett og slett! Eg lå godt til rette i en seng med masse puter og psykologen satt ved siden av å bare pratet rolig om mye forskjellig. Eg ble fort veldig tung i øynene – det var umulig å holde de åpne, eg vil si at eg sovnet samtidig som eg hørte alt. Det kan sammelignes med hvordan eg tror det er å sveve rundt i boble. Når eg etterpå ble vekket var eg så god i kroppen, avslappet, litt som man sikkert hadde vært om man hadde sovet minst ei uke….Bare uten å være trøtt og stiv i øynene. Rart å forklare, men det var så herlig og smertene var mye mildere. Denne effekten kommer jo av at eg har vært fullstendig avslappet i absolutt hele kroppen i en times tid. Dette var på en måte et kurs eg gikk på i regi av Haugeland Sykehus. Etter noen vellykka timer fikk eg behandlingen med hjem på CD
(Det er å regne som en form for hypnose). Denne skulle eg bruke når smertene ble alt for mye eller hvis eg ikkje klarte å få ned smertene. La meg i senga, satte på CD`n og fikk samme effekt som eg hadde hatt på sykhuset. Dette hjalp meg godt gjenneom hele svangerskapet og eg trengte kun noen skvetter fra
ei morfinsprøyte et par ganger i løpet av dagen.

Dette er jo nå mange år siden, det var Dib eg var gravid med så det er ca 18 år siden. Teknikken har eg aldri glemt og prøver å bruke den så ofte eg klarer. Det krever at det er ganske rolig uten for mye forstyrrelser. Det nytter liksom ikkje om det er flere som stadig må spørre om noe, du trenger bare en times tid for å få god nytte, men det er ikkje alltid det finnes en time alene i en travel hverdag. MEN! Det som også funker er STRIKKING! Hvis du virkelig vil så kan du få det til! Eg kan f.eks sitte her å strikke helt alene, eg blir på en måte så fokusert på det eg gjør at eg blir døsig. Gjør du dette over tid vil det etter hvert føles ut som du svever(?). Høres sikkert helt rart ut, men det blir som med de kjøreturene du ikkje husker? Du vet, når du har kjørt ei stund, og så husker du på en måte ikkje hvor du har kjørt? Jepp, det blir det samme. Du er helt våken, men det er som om hjernen kobler ut alt annet enn det å følge med på veien. Sammen effekt kan du oppnå med strikking, alt annet enn å flytte en maske fra en pinne til en annen er uvesentlig! Etter en slik strikkeøkt eg alltid klar for en god strekk og en lang gjesp, men på en god måte. Har mer enn èn gang opplevd det samme når eg hører på Podcast! Kan sitte i over en time med headset på å lytte, etter på husker eg NADA! Da har eg vært helt borte vekk
takket være behagelige stemmer i øret!

Me som strikking vet jo at strikking kan brukes til så mangt: Det er hyggelig og ikkje minst en icebreaker f.eks på et venterom. Slår aldri feil, man kommer alltid i snakk med noen. Det er faktisk ikkje bare noe svada når me sier at:

 

 

 

STRIKKING ER TERAPI
FOR SJELA!

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

7 kommentarer
    1. Strikking er terapi, viss det går automatisk. Ellers kan det bli ein stressfaktor.

        1. Veldig rart….. Eg sendte den forrige onsdag!! Siden den var liten/lett gikk den som brev. Den er på størrelse med en tjukk(over 2 cm) CD. Har du mulighet å høre m postbudet ditt?

    2. At strikking er fin terapi, både for sjela og hodet og litt av hvert, er jeg helt overbevist om. Når mamma døde for ca 1, 5 år siden kjøpte jeg meg garn, strikket en hel genser fra hun døde til begravelsen. Jeg var jo trist hele tiden, men godt å få tankene over på noe annet på et vis de timene jeg strikket. Når venninnen min falt av en hest som ungdom, og fikk hjernerystelse og var helt rar noen timer, så satte vi et par strikkepinner i hendene på henne. Vi ringte faren som var lege (vi var på besøk hos noen andre og lurte på om vi skulle reise hjem). Han synes det var lurt med strikkingen, hvis det gjorde henne rolig, og det gjorde det. Og vi reiste ikke hjem. Hun ble helt seg selv, jeg tror strikkingen hadde mye å si de timene faktisk 🙂 Jeg finner en boble også når jeg skriver noveller. Den er litt annerledes, men verden forsvinner, og jeg kommer litt som i “transe” da også. Ordene lever sitt eget liv. Ønsker deg en fin dag 🙂

    3. Så deilig med en slik CD som kan få kroppen til å slappe av da smertene blir for ille. Har prøvd noe lignende en lege som hypnotiserer deg og da samtidig lager en CD som du får med hjem og kan oppleve den samme roen som under hypnosen. Og hadde jeg ikke har strikking og prisene mine, så hadde jeg blir gal av smerter. Ha en flott dag.😊

Siste innlegg