Tenk deg om før du slenger med leppa!

 

Føler i grunnen at eg må skrive et påminnelseinnlegg på Dette Innlegget for å kommentere på diverse kommentarfelt har lett for å forsvinner ut i intet…Uansett hvordan eg prøve å vinkle en mening eller synspunkt havner me ut på samme galleien som alltid. DET er ikkje min intensjon,
men som vanlig snakkes det for litt døve ører så eg prøver nok en gang.

Som ved alt annet her i livet og verden er eg FOR mangfoldet! Hallo, eg er f.eks gift med en araber og kjenner mange homofile, ja eg kjenner en del galne folk også, JA til alt sier eg (Selvfølgelig med måte!) og DET gjelder også Garnbutikker! Eg ELSKER garnbutikker og eg ELSKER nærbutikker! Eg ELSKER det norske garnet, Åååå guuud har du noen gang stappet nesa godt ned i et skikkelig norsk garnnøste og virkelig kjent på den deilige ullukta!! Det river godt!! HIMMELSK, men eg liker jo også garnet fra utlandet,
digger “hjemmelaga” garn og eg elsker garnet på Nille ♥

POENGET mitt er: La oss si at hun “Kari” skal strikke gaver. “Kari” er f.eks ufør med lav inntekt. “Kari” har ikkje råd til å kjøpe garn på Garnbutikken til alle genserene hun ønsker å strikke til tantebarn/barnebarna. “Kari” går på Nille eller bestiller garn på nett (Som f.eks Drops) å handler masse deilig ullgarn, strikker og koser seg. “Kari” er også med i flere strikkegrupper på FB, hun viser stolt fram de lekre genserene hun har strikket. Spørsmålene kommer samtidig med masse skryt: “Hvilken oppskrift er det” Hvilket garn har du brukt” Så kommer de klassiske kommentarene: “Eg strikker bare av norsk garn” Eg kjøper bare garn fra Garnbutikken”. JA OK! Hvorfor kommentere på denne måten?? Hvorfor har DU alltid et behov for å fortelle ALLE andre at du handler bare på Garnbutikk, eller du strikker KUN av norsk garn?? Det forundrer meg like mye hver forbanna gang! “Kari” vil jo bare høste skryt på de fine genserene hun har strikket, hun gir bæng i hvor du kjøper garnet. Men vit en ting: Med dine kommentarer så SÅRER du “Kari” og hun sitter tilbake å føler på at det hun har strikket ikkje er godt nok!
Tror du ikkje at hun “Kari” også elsker Garnbutikken nede på senteret, men fordi “Kari” ikkje har råd til å handle der så skal hun i tillegg sitte med dårlig samvittighet fordi hun ikkje tar vare på nærbutikken?? UHØRT!

På en annen kant av landet så har me “Lise”, hun har valgt å bosette seg veldig landig og deilig til med mann og barn. Det er 7 km til nærmeste nabo og hele 5 mil til det nærmeste senter som har en Garnbutikk. Hele vinteren f.eks er det en krevende strekning å kjøre for “Lise” kun for å komme seg til Garnbutikken så derfor handler “Lise” alt hun trenger på nett og får levert det på døra. Det betyr ikkje at “Lise” ikkje bryr seg om Garnbutikken, ja for “Lise” skulle da mer enn gjerne ha koset seg der flere ganger i uka. Men, altså; Pga av lang vei inkl MYE dyr bensin og 1475 bomstasjoner blir det alt for kostbart. Det finnes MANGE “Lise” i dette lange landet vårt,
ikkje alle har en Garnbutikk rett nede på hjørnet.

Midt i Oslo sitter gjerne “Solveig”. Veldig sentralt og flott med flere lekre garnbutikker i gangavstand.
Men “Solveig” sliter på flere måter og det å gå ut og spasere turen rundt på de lekre garnbutikkene koster mer enn hva “Solveig” er villig til å betale. DERFOR bestiller hun alt hun vil på nett,
ja og det er veldig mange som “Solveig” i alle landets byer.

Tenkt deg litt om før du slenger noen formaninger rundt deg om hvor viktig det er å bevare de LOKALE butikkene. Det skal du vite: Både “Kari”, “Lise” og “Solveig” skulle mer enn gjerne støttet opp om både det ene og det andre, men av forskjellige grunnen lar dette seg ikkje gjøre. Så hvorfor skal me gi mennesker som dette bare ENDA mer dårlig samvittighet enn det de garantert har på flere andre områder? Me må faktisk bli mye mer RAUSE og heller gi fela i hvilket garn andre strikker med og aller minst fra hvor de har kjøpt det eller hva det koster! Når det kommer til garnprisen så har me diskutert det i mange vendinger. Ja og eg står på mitt: Dyrt garn er ikkje synonymt med luksusgarn, bare så det er sagt. Norsk garn? Jepp, eg elsker det og hvis du har lest bloggen ei stund så har du sett at eg både fronter det OG strikker av det. Men å prøve å lese meg ei leksa som: “Du som er en såpass stor blogger burde jo mye heller fronten det norsk garnet”. Hvorfor? Eg syns det er mye bedre å fronte det eg liker og det eg syns er fint, og som sagt eg gjør det også med det norske – Samtidig som eg kan skriver akkurat like fint om garnet på Nille. Det er fordi det er MINE meninger 🙂 Hvis du er interressert i bare det norske garnet vil du nok bli overrasket over hvor lite norsk garn det faktisk er og hvor få som strikker med det.!!

Ja du kan jo sjekke det ut HER!

Nå skal eg kose meg med det deilige FINSKE garnet eg har kjøpt på en (lokal) Nettbutikk før eg tar natta! For meg er det et DYRT garn, men eg bruker heller 1000 kr på det enn “standargarn” i en Garnbutikk for det kan eg like godt kjøpe billigere andre steder 🙂 Me har ALLE forskjellige kriterier for hva som er luksus eller ei ♥

 

 

NATTI OG HA EI
FORTSATT FIN HELG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂

29 kommentarer
    1. Bra inlegg!😍 Alle skal få kose seg med strikking uansett valg av garn eller hvor det er kjøpt. 🌼🌷🌼🌷🌼

    2. Så bra. Jeg syntes det er lett , ja skammelig for lett at man bare kan slenge med leppa. Jeg har 2 gensere jeg har kjøpt garn til på Obs, og jeg skal innrømme at jeg mer enn gjerne strikker av så billig som mulig garn.
      Og ja jeg er sikker på at jeg koser meg like mye med mitt strikkettøy som de med svindyre garnnøster gjør

    3. Tror du kan skrive om dette til krampa tar deg. Noen kan ikke la være å slenge med leppa. Og hvor ofte har ikke et kommentarfelt lett for å bli en hissig, kvalmende rekke innlegg når det egentlig ikke er noen grunn til å diskutere engang. Mange leser ikke og svarer i hytt og gevær nedover, selv om det i utgangspunktet bare er et innlegg med bilde av noe man har strikket. Ser meg så lei på andres “kupping” av et innlegg, men best å ikke rope for høyt ut hva jeg mener. Selv da jeg hvisket stille her inne endte det jo med PM og blokkeringer.
      Er nok veldig mange som er enig med deg, men velger å ikke si noe.
      Nå tar jeg snart natta her. Sov godt kjære “tante”
      Klem

      1. Eg er så hjertens enig med deg <3 Men eg blir så oppriktig lei meg mange ganger for flere av disse strikkedamene har eg snakket med i ettertid og de er oppriktig lei seg. Da trengs det å røske litt i grunnvollene av og til så KANSKJE noen hver gang hører litt etter og at det KANSKJE etter hvert blir færre og færre som slenger med leppa 🙂

        Sove godt du også, så skravles me igjen i morgen 🙂
        Go`klem

    4. Dette var bra skrevet!! Jeg sier at ALLE må få lov til gleden å strikke el hekle, om de er ufør(snart min tur), eldre, veldig syke, og de som elsker å strikke og hekle. Hva garn de har mulighet og råd til å bruke er det DE som skal ønske hva merke på garnet det blir, hva de har råd til. De har like stor glede å strikke av garn fra Sparkjøp, Drops, Viking, Nillegarn, og det eksklusive garnet fra Finland, alle er vi storførnøyd med hva vi har klart å få strikke. Nå må disse få fred, og gi heller hurra for det flotte arbeidet de har strikket. Bli en positive som skrøyter, hvis negativt, da holde du kjeft. Er første gang jeg reagere sånn, men nå er jeg av de som er lei av å oppleve dette. Har veldig lyst å lage en pakke til en som hadde trengt ett lyspunkt . Har du Vibbedille noe vi kan gjøre for å få en pakke av meg. Du har de negative, de blir ikke med. Hilsen Jorunn som har fått nok av alt det negative, og vil heller ha skrøyd❤️

    5. Skulle gjerne strikket masse i nydelig norsk garn jeg! Men der sier lommeboka stopp, gitt. Jeg er nok som både Kari og Solveig — vil gjerne, men er nødt til å benytte meg av rimelige tilbud. Når noen spør hva jeg ønsker meg til jul: “Garn”. Men får jeg det? Jeg tror ikke de skjønner hva jeg mener … at det faktisk går an å se verdien i en sekk med halve nøster umerket restegarn.
      Jada, en kofte av skikkelig kvalitetsgarn kan holde i både en og to generasjoner. Men … Nei, strikk og hekl med det garnet du vil. Resultatet blir like vakkert for det!

    6. Veldig enig. Vi må fronte omtanke for andre mennesker og slutte å framheve oss selv på bekostning av andre.

    7. Så enig med deg. Kjøper mye garn på nettet og bryr meg ikke om hva andre mener om det. Vær snill med hverandre og skryt heller . Vi legger ikke ut bilder av strikket vårt for å bli gjort oppmerksom på hva du og du mener om hvor garnet er kjøpt. Strikke med det garnet du har og kos deg.

    8. Hildrande du, jeg er så enig!! Strikk med de evnene og det garnet du har! Nyt følelsen og fargene! Jeg bare eeeelsker å strikke -det gir meg avslapningen jeg trenger!🧶🧶🧶

    9. Kunne ikke vært mer enig. Dessverre så må enkelte bare komme med oppgulp. Uansett hva det gjelder. Jeg kjøper på nett, brukt og faktisk veldig sjelden i butikk. Av den enkle grunn at jeg liker drops, å det selger dem ikke noen steder i nærområdet mitt. 😘

    10. Veldig godt skrevet! Det er nok mye ubetenksomhet blant de som kommenterer, mens noen bare MÅ trykke andre ned.

      Det strikkes så utrolig mye fint som gir inspirasjon, men jeg ser jo også dårlig arbeid og plagg jeg ikke ville strikket selv, men den som viser frem dette er stolt og glad og det skal vedkommende få lov til å være.

      Jeg handler der jeg finner gode kjøp eller garnet jeg er på jakt etter. P.t har jeg falt for et garn dra Drops, ingen garnbutikk som fører dette i nærheten, da handler jeg i nettbutikk som faktisk også ligger rett i nærheten og hvor jeg kan hente selv. Ser ikke noe galt i det. Alternativet ville være å reise til Oslo og kanskje ikke finne akkurat det garnet i butikken som fører Drops.

      Imponert over alt det fantastiske du viser frem, du er en racer med pinnene. Til god inspirasjon og med gidder verdier.

    11. Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er klart at vi skal støtte lokalbutikker om vi ønsker å ha de der i mange år fremover, men det er ikke bare opp til oss om de overlever eller ikke.

      Lokalbutikken har et ansvar selv med å følge med på hva kunden trenger og da bør det være helt opplagt med en nettbutikk i tillegg til butikken.

      Tar butikken dette ansvaret, kan de på landet eller de med dårlige bein handle på lokalbutikken.

      De butikkene som overlever i dag, er de som tenker smart og vet hva kunden trenger. Det er slutt på de tider der en kun trengte å åpne butikken og folk kom strømmende. Konkuransen har blitt hardere og da gjelder det å følge med.

      Hvorfor skal de som ikke har råd, mulighet til å komme seg til lokalbutikken ol ta ansvar for en butikk de aldri har mulighet for å bruke???

      Hadde det ikke vært for nettbutikken, ville mange måttet gi opp sin strikkehobby.

      Det hjelper lite med en lokalbutikk om en ikke har mulighet til å bruke den og da

    12. Ærlig talt!
      Med hvem rett har noen til å ta ifra alle oss “Karier”gleden vi har av å skape noe flott og nyttig bare fordi garnet er kjøpt der eller der?
      Jeg selv strikker av glede og for å spre glede uavhengig om jeg har kjøpt garnet på Nille, i Tyrkia eller i garnbutikk.
      Men det gjør litt forskjell at garnprisen på genseren blir 2-300 istedet for 8-900.
      Flere som får da vet du😊
      Hilsen ei med god lønn!

    13. Strikkelykken er ikke avhengig av opprinnelsesland, eller pris på garnet en strikker med. Det er resultatet som teller. De som forteller hvor “riktige” de er når det gjelder valg av garn og butikk, føler seg gjerne litt små i det daglige.

      Jeg strikker nesten bare i Rubin eller Safir og både jeg og mottakerne er kjempefornøyd med dette, selv om det koster halvparten av det “riktige” garnet koster.

    14. et flott innlegg,dette er noe jeg aldrig har tenkt på ,jeg kjøper garn både på garnbutikken,kolonialen og jeg har ofte bestilt på nett,er flink å handle på salg og hamstret på fabrikkutsalg,plaggene blir jo like deilige uansett hvor garnet er kjøpt

      1. Ja ikkje sant? T.o.m RESTEGARN er supert garn! Det har jo også en gang vært et fullprisnøste 🙂 Skulle bar eønske at mange fler kunne innse det 🙂

    15. Du er god å skrive for det et jo sant det du skriver.Hverdagen til strikkende med det garnet de velger selv og alle mener jo at det garnet de velger er best alt ettersom.

    16. Mye av garnet som er å få kjøpt på f.eks SparKjøp og Europris er det jo store norske garnprodusenter som står bak. Sandnes Garn og Gjestal f.eks. Pussig at de som kritiserer dette garnet aldri sjekker hvor det kommer fra.
      .

Siste innlegg