Garnbutikker legges ned…Min feil? eller din?

 

Garnbutikker, ja det er virkelig en godteriskål for alle strikkere. Mmmm bare gå mellom reolene, stryke lett over nøstene, beundre fargene og kose på kinnet med det mykeste du finner! Eg elsker å ta en tur i garnbutikken eg, men vettu?? Det er ytterst sjelden at eg tar meg råd til å handle der! Ja, for garn, det er neimen ikkje billig.
Det er rett og slett for dyrt for mi lommebok, og mangen andre sin også. HELDIGVIS finnes det så mange herlige alternativer, det finnes på 100`vis av fantastiske garnbutikker på nett, med det deiligste garn i de flotteste farger
og som regel til mer overkommelig pris –
DER handler eg for det meste!

Man trenger ikkje daglig bli påminnet om at man MÅ handle på garnbutikken for det er så viktig at den skal få leve, det er pga oss nettshoppere at den ene butikken etter den andre må legges ned, arbeidplasser går fløyten og markedet oversvømmes med utenlandsk garn, det er VÅR feil. Ok, eg kan gjerne ta det på mine skuldre bare eg slipper å høre på det hver eneste dag! Alternativet er at eg rett og slett må slutte å strikke….Hva hadde du valgt?? Bare for å nevne en annen ting og; Det jobber MENNESKER på nettbutikkene også, ofte mange flere enn det det gjør i en garnbutikk-Det er også arbeidsplasser man må passe på! I tillegg er det kanskje mennesker som ikkje har muligheten til å jobbe ute i vanlige jobber, tenkt på det?

 

Ser stadig vekk når noen spør angående et garn,
hvis det aktuelle garnet da er kjøpt på nett, ja da kommer hele regla:

 

“Nei, eg kan ikkje svar deg for eg handle KUN på garnbutikk”
“Aner ikkje, for eg kjøper KUN 100% norsk garn”
“Eg kjøper kun garn fra sauer som ikkje er lemlestet”
“Eg kjøper kun garn fra norske garnspinnerier”
“Kjøper ikkje garn som er produsert i Kina”
“Kjøper kun garn som er laget av norsk ull”
“Eg betaler heller ekstra for å bevare butikken ned i gata”
“Eg handler kun på garnbutikker for da får eg personlig servove og hjelp”

 

Ja me har vel hørt det meste alle sammen, og eg kjenner meg faktisk truffet hver eneste gang (På meg preller det der i mot av, men MANGE blir stille og tør ikkje si noe mer), selv om eg har noen hyller fulle av både ASK og Finull bla, men hovedsaklig har eg garn eg har kjøpt på nett fordi det er det som funker for meg på så mange måter. Mine grunner er at eg nettopp slipper å kjøre til en garnbutikk + at prisene passer meg bedre og slik vet eg det er for veldig mange. Man trenger slettes ikkje være syk/ufør for å syns det er dyrt, det er t.o.m de som har jobb som ikkje klarer å “holde seg” med strikketøy om de kun skal handle på butikk. Man trenger altså ikkje være fattig
for
å ikkje har råd til å handle i garnbutikker.

Det man bør vite er at ved å komme med slike påstander når noen spør, kan virkelig såre når grunnen for vedkomne sitt nettkjøp nettopp er fordi garnbutikker blir for dyre, eller fordi man kanskje er lite mobile, det er heller IKKJE populært å si at “Nei, eg har ikkje råd til det” Veldig ofte før du også høre om at DA må du rett og slett bare PRIORITERE hvis det er noe du vil ha!?! Da er det veldig ufint å lese leksa at man må støtte de norske garnprodusentene. Ja det du strikker av garn som er billigere får en dårligere kvalitet etc DET er bare idioti!
Ja du kan f.eks klikke deg inn HER å lese hva eg syns om saken og en del av sannheten
rundt det med at billig garn er dårlig garn!

SPRØYT HER FRA TIL MÅNEN!

 

Ja eg VET at garnbutikker har husleie, lønn, diverse utgifter, men det hjelper fortsatt ikkje på min avgjørelse kan du si, eller mangen andre sin. Eg er enig i at det er trist at flere og flere garnbutikker forsvinner, ja eg syns også det er trist faktisk. Noen ganger kan eg også ta meg i å savne de gamle matbutikkene! Da eg var lita hadde me én der me bodde, syns det var knakende koselig å handle over disk. Alt av matvarer var plassert i høye hyller bak ekspeditøren og me sto bare å peket, men de måtte også gi tapt for utviklingen. Det var da Økonomen hadde poppet opp like borti gata, dvs fremtiden! Det tok en stund før me måtte innse at det var en del av utvikling eller hva man skal kalle det. Nå sier eg JA TAKK begge deler 🙂 Så da er det jo opp til dere som har muligheten til
å handle i butikk som må passe på at de består?

Eg har faktisk så mye som 2 garnbutikker i nærheten, men hekkan for noen STIVE priser, eg må bare si det, men eg syns det er utrolig dyrt og eg pleier slettes ikkje være kjip. Men om eg er i akutt nød og MÅ ha et nøste eller 2 til et eller annet, ja da svipper eg heller innom Nille å kjøper det eg trenger, eller eg går hjem og bestiller noe tilsvarende på nett 🙂 Mye av det garnet som finnes på en garnbutikk er mer eller mindre det “vanlige” garnet som eg velger å kaller det, den type garn får du forsåvidt i alle prisklasser, ja du får det som du vet på Nille, Sparkjøp, Europris, Coop etc. Alt det garnet fungerer til det meste me strikker. Trenger eg annet garn så kjøper eg det på nett. Som nå nylig da eg kjøpte garn til prosjektet eg strikker på, genseren i Tukuwool. Eg hadde spart litt og spanderte på meg et lenge etterlengtet garn og eg betalt med glede neste 1.100 kr. Vil heller bruke penger på noe mer spesielt enn på det ordinære. Hvis eg virkelig skal unne meg en go`bit så kjøper eg meg en hespe eller 3 av alt det flotte håndfarga garnet som finnes flere plasser på nett. Det er mange flinke her i Norge så eg trenger ikkje å bekymre meg for toll og tull 🙂

Man må virkelig slutte å kritisere andre eller komme med pekefingeren for hvilke valg en tar basert på hva man selv har råd til eller muligheten til å få tak i rent fysisk!? Husk at strikking skal være KOS så drit i hvilket garn andre strikker i eller hvor de har kjøpt det! Det er jo uansett ikkje du som skal bruke plagget som strikkes?

 

Og med dette så ønsker eg deg en begivenhetsrik og herlig strikkelørdag med det garnet DU liker aller best-
Nemligen det du har i kurven din 🙂

 

 

 

Go`klem fra garnelskeren Vibbedille 

8 kommentarer
    1. STIVE PRISER! Ja jeg har handlet på garnbutikken og latt være reise til neste by der det er billigere…………. for å støtte lokalbutikken……….. men gud hjelpe meg så dyre gensere og slikt blir når man handler lokalt………… så det er ikke ofte jeg handler lokalt lenger. Handler rett og slett på nettet for det er MYE billigere. Sånn er det med den saken…… syn men,,,,,

      God helg!

    2. Vedlig enig…Strikk med det garnet som man har lyst til og ikke la alle andre styre hva du driver med..Jeg roter mange ganger rundt i billig-kurver utenfor garnbutikker 🙂 og Nille har kjempeflott garn. Stoff og Stil har fått masse nytt garn nå. Der skal jeg handle, for den butikken elsker jeg…Fin lørdag til deg…

    3. Enig med deg. Jeg kjøper mitt garn der jeg selv vil og er temmelig lei kommentarer om å handle lokalt. Det er mange, mange som ikke har «garnbutikken rett rundt hjørnet».
      Jeg kjøper garn i garnbutikker også hvis det passer sånn, men sjelden til store prosjekt.
      Et eksempel at noen garnbutikker ødelegger for seg selv: En garnleverandør reklamerer med stor rabatt på alt av f.eks. alpakkagarn. Jeg tar meg en tur til den butikken jeg vet har garn fra denne produsenten og nei, ingen rabatter der, de sier de er for små til å kunne ta del i den kampanjen.

    4. Enig! Men jeg for min del tror at det ikke bare er oss som handler på nett sin feil at noen lokale garnbutikker legges ned. Det har også noe med betjeningen å gjøre. Butikker hvor man opplever dårlig service eller får lite hjelp kan ikke forvente at kundene kommer tilbake. Hørte om en hvor hun som driver butikker går og “snoker” i handleposene og som får kunder til å føle seg overvåket. Eller det kan være at eier/driver inspirasjonen til å drive butikker, også det har jeg hørt om. Jeg handler både på nett og i butikk. Har funnet noen få butikker hvor jeg trives og som drives godt!

    5. Jeg kjøper garnet der det er rimelig. Nett eller butikk, samma det. Men nå driver jeg og strikker av babyull, og når noen skal ha 55 kr pr nøste ( både nettpris og butikkpris), mens jeg kan få babyull ( norsk, det også) til 25-30 kr andre steder, så er det klart jeg går for det rimeligste. Jeg må tilstå at jeg ble lettere sjokkert av de 55 kr for et lite nøste. De kommer vel unna med det pga at man ikke trenger så mange til små plagg, men jeg er økonomisk over hele linja. Trygden er ikke enorm. 🙂

    6. En sak har mange sider, også denne. Garnbutikkene tar veiledende priser satt av leverandøren, på bakrunn av prisen de selv må betale og utgiftene de har. Problemet er at leverandøren også produserer garn for blant annet Nille som selges billig i butikken, men er samme type garn. Garnbutikkene får dessverre ikke lov til å ta inn dette garnet, siden det kun er produsert for salg for blant annet Nille. Henger det på greip? Det føles nok for de fleste garnbutikker urettferdig at de må kjøpe inn og selge garnet dyrere i sin butikk, enn det andre butikker gjør. Slik er det jo også for blant annet blomsterbutikker og andre butikker. Du kan kjøpe mange ting billigere på Rema 1000, Europris osv enn du gjør i nisjebutikkene. Det er nok vanskelig å gjøre noe med.
      De fleste garnbutikker tar inn garn som forbrukerne ønsker å kjøpe, men en del av leverandørene har også en del krav til garnbutikkene i forhold til hvilke typer garn de må ha i butikkene sine og mengde garn.
      Klart de som handler garn er prisbevisste på garn, som de også er på andre ting de kjøper. Mange ting avgjør hva vi skal handle og jeg mener at hvilke kriterier man har for hva man kjøper, må være opp til hver enkelt. Det som er problemet, er at mange har en mening om hva andre bruker pengene sine til. En hver må få bestemme selv hvilket garn man skal kjøpe, dyrt eller billig, norsk eller ikke, hos garnbutikker eller i utlandet og det må man kunne ha respekt for.

      1. Som du avslutter med så er det å ha respekt for hva andre velger. Det er som regel mer enn en grunn bak valgene me tar og så lenge men ikkje vet har me heller i grunn til å kommentere det. Strikking skaper kos, samhold og hygge helt uavhengig av pris 👍😄

Siste innlegg