UT PÅ TUR: Gjørmebad og lyskestrekk

 

Selv om det plasket ned når eg satt i stua kl 7 i morgen var det faktisk opphold hele turen i dag *Lykke* Disse turene om torsdagen er skikkelig herlige. Veldig koselig å gå rundt der hvor eg er vokst opp. Kjenner meg igjen de fleste plassene me går, men jaggu har det vært ekstreme utbygginger siden me flyttet fra Tasta. Her er me på toppen av Varden og hadde i grunnen utsikt over hele verden 🙂 T.o.m sola stakk innom en tur,
legg merke til de lange skyggene fra gjengen – Fine folk!

 

 

 

 

Dette er barndomshjemmet mitt ♥ Huset var det min bestefar som bygget på 30 tallet. Me flyttet hit i 1972, me bodde i 1.etg og farmor og farfar bodde i 2.etg. Me var 3 søstre på ett soverom! Eg husker eg hadde ei rosa uttrekkseng, men etter et par 3 år startet utbygging og me fikk alle hvert vårt soverom. Som nevnt tidligere ble foreldrene mine skilt i 93, da bodde faren min helt alene i dette store huset og inviterte Ali og meg til å bo sammen med han her. Han leide ut 2.etg så me hadde kjellerstuastua som egen stue og soverom var det mer enn nok av. Da eg ble gravid med Amira i 95 sa han opp leieboerene og me fikk leiligheten i 2.etg. Sommer 97 flyttet Amira og eg til Tananger (Ble nabo med storesøs), Ali flyttet til Oslo fordi han fikk god jobb der og eg hadde kommet inn på høyere studie her i Stavanger. Året etter flyttet også Amira og eg til Oslo og eg ble ferdigutdannet. Etter 2 år i Oslo flyttet me tilbake til Tananger og nå har me bodd her ute ved havet i 24 år!! (15 år i leiligheten me har nå).
Kjapt oppsummert på en mimretur i dag – Så koselig!

 

 

 

 

Den kirka der kunne mange ganger være et mareritt! Ca 100 m fra soveromsvinduet mitt! Var trasig det når klokkene startet tidlig søndag morgen….Forferdelig! En litt morsom historie: Som nærmeste nabo på andre siden av kirken bodde noen familievenner, der pleide me ofte feire nyttår når me var små. På marka ved siden av kirka hadde naboene der oppe laget rampe til raketter….Å ja, på 80 tallet var det jo selvfølgelig pinneraketter! Helt grusomt, de fløy over alt og det ene året: Rett opp i kirketårnet!! Jammen tok det ikkje skikkelig fyr også….! Hele nabolaget satt i gang med allsang: “La det brenna, la det brenna!” mens brannvesenet gjorde jobben sin.
Det gikk bra og klokkene var oppe å kimte som aldri før kort tid etter på…

 

 

 

 

 

Det er en fantastisk utsikt fra Byhaugen (Hvor me starter og avslutter) På tide de klipper litt på trærene sånn at me kan se! Me kan se både lille og store Stokkavann. Forrige tur gikk med langs begge 2, men i dag var det for mye gjørme og vann på de stiene så det ble altså en annen rute.

Ble en del gjørme på ruta tilbake i dag likevel, har i allefall fått testet turstøvlene skikkelig og de blir overhodet ikkje våte, men uansett sko kan det bli ganske klatt i den seige gjørma….En kjapp rett ut med høyre fot og eg kjente det brant i lysken…Dette har eg klart flere ganger før, var ikkje så uvanlig når eg gikk på skøyter –
Det går heldigvis over med litt riktige strekkeøvelser 🙂

 

 

 

 

Tilbake på Byhaugen sto frivillige klar med varm suppe: Minestronesuppe, det er jo som en “luksus”utgave av tomatsuppa, eg er ikkje glad i tomatsuppe….Spiste en halv tallerken for noe var jo godt med den (Gode grønnsaker opp i), godt med noe varmt. Forrige uke fikk me Gresskarsuppe med kokos! Helt fantastisk! 🙂

Turene er i regi av Stavanger Turistforening

 

 

 


Siden eg husket mobilen i dag (ler) fikk eg lagret turen, syns sånn er litt kjekt! Disse torsdagturene er på ca 6 km hver gang og me går i ca 1,5 t – Det er ikkje flatt, men opp og ned 🙂 Etter hvert har eg planer om å bli med på tirsdagsturene også, da går me i 3 timer og ca 15 km 🙂

Etter turen i dag kjørte me inn til Kirkens Bymisjon fordi storesøs hadde ryddet i skapet og hadde en del flotte og varme klær hun ville gi bort. Alltid koselig med en tur innom der. Me var også innom JANAS – Der selger de faktisk verdens beste laks! Eg shoppet ikkje i dag, men eg fikk smake og du hildrane du!! Gjett om eg vil innom der neste uke! Skamgodt! Masse godt tilbehør selger de også og alt lager de selv 🙂

Til slutt vil eg bare skryte av min dyktige niese, ja du kan jo se selv på Tv Vest! Nå skal eg perle og se litt serie tenker eg, har nemlig planer om tur i morgen også! Da må eg lade litt 🙂

 

 

HA EN KOSELIG KWELL

 

 

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

2 kommentarer

Siste innlegg