13 timer og 18 sjokoladeplater senere…

 

HVIS du har planer om å forvandle 1,8 kg sjokolade om til små søte konfektbiter så vær forberedt på én ting:
DET TAR TIIID, men fy søren sååå gøy det er!! Showet startet litt før 12, da Trym og Alma Sofie kom inn dørene, omtrent samtidig som eg startet å smelte første runde med sjokolade.
Vettu? Disse 2 deilige ungene er sååå kjekke å tilbringe dagen med, ja du aner ikkje 😀 I en alder av 5 og 10 år er de utrooolig flinke og ikkje minst selvhjulpne; Eg viste en gang hva de måtte gjøre og så gikk det av seg selv. Me kom inn i et system som startet med at eg tømte varm sjokolade over formene de hadde valgt, så jobbet de det videre med skraping, dunking og risting før formene fikk en tur i fryseren. Mens de ventet så var Trym den som skrapte “avfalls”tallerken og fikk sjokoladen tilbake i vannbadet. Det blir en del resirkulering av sjokoladen,
ja for hvis ikkje hadde alt for mye gått til spille.

 

 

 

 

Dette er en form som er klar for første runde i fryseren….

 

 

 

 

…så var det å fylle på med det fyllet man liker aller best,
ny runde i fryseren før bunnen ble strøket på med sjokolade.

Etter at ungene ble hentet i 17 tiden vasket og ryddet eg mens Ali kjørte ned på Rema å kjøpte mer sjokolade til meg. Eg kunne jo like godt bare fortsette å lage egen konfekt når det likevel var sjokolade all over the place! *ler*

 

 

 

 

Eg bruker utelukkende denne sjokoladen (Det har hendt at eg bruker Dronningens også, den er også veldig god) Men…sjokoladen har blitt ALT for dyr! Jaja så er det jul 1 gang i året da. Å ja, eg har prøvd den rimelige varianten fra alle butikkene, det gjorde eg for noen år siden og ingenting av det med sjokolade som eg laget ble spist, verken hos oss eller hos de som fikk kaker/snop fra meg…Sjokoladen er grei å spise, men varmebehandler du den blir det ikkje god. Den blir tørr og beisk. Det er nå i allefall min/vår erfaring.

 

 

 

 

Lag 1 (Peppermynte) i den store konfektboksen, ganske så flott, men langt i fra perfekt. Hos en ekte konditor hadde garantert over halvparten gått i søpla haha Ikkje sååå lett med de der små luftboblene. Man må virkelig dunke og riste formene når sjokoladen tømmes på. Jaja, dette er første gang og definitivt ikkje den siste.

 

 

 

 

Lag 2, + eg har et par andre mindre bokser som eg fylte opp – Den ene skal selvfølgelig ned til mor mi 😀
Mine konfekter fikk altså flest med Peppermynte, noen med Jordbærkrem, mandarin, salt karamellsaus
og sjokolodesaus med chili. Hvis du vil lage lignende
kremer finner du de HER INNE
Super enkle og kjappe, i tillegg kan du jo lage dine egen varianter med samme base 😀

 

 

 

 

Det er ca 20 år siden eg kjøpte denne Tilda boksen, fra Panduro mener eg det var 😀
Den gang da kjøpte eg hele serien…..Å ja, alle boksene er like fine ennå ♥

 

 

 

 

Dette er den ene boksen til Trym, laget heeelt selv. Har inntrykk av at han fikse det meste me pleier å holde på med. Viser en gang: Gjør sånn og sånn og så går det av seg selv. Hvis du bare lar ungene prøve seg uten at man hele tiden skal rette og plukke på de så klarer de det utroligste. Beggen ungene fikk hver sin matpinsett til å flytte og pakke all sjokoladen, me begynte godt med temperert sjokolade, men ikkje så lett å gjennomføre gjennom dagen….blir litt ventetid da haha Derfor er det greit å ikkje kladde så mye på selve konfekten før den skal serveres. Hvis du vil lære litt om å temperere finner du det Her Inne 😀

 

 

 

 

Alma Sofie sin boks ble akkurat like flott,laget helt selv. Hun danser og synger en del mellom slaga derfor ikkje like mange som den driftige storebroren, men det var intet problem fordi de kunne dele ♥ Eg sa hun kunne kalle konfekten sin for SURPRISE, fordi man vet ikkje hva man får. Hun kunne tenke seg å ha ALT i hver lille bit, eg stoppet henne litt og sa at det var kun lov med en krem/saus pr bit, men at hun kunne ha andre ting opp i av det me hadde. Diverse slike ting man kjøper i poser ved isdisken på matbutikken 😀

 

 

 

 

Trym var faktisk den eneste som lage Julebitene, de ble utrolig fine!

Nå i dag måtte en KNEKKE meg ut av senga! Bein og rygg er del i 2 og satt på plass feil vei. Så ja, 13 timer kjennes kan du si, ikkje bare det….Skritttelleren min viste ikkje minsdre enn 9700 skritt i går…Ikkje mye sånn egentlig, men nå du så tenker at det er skritt som er gått mellom spisestua og kjøkkenet blir det likevel ganske heftig! Eg må sjekke parketten om det er blitt en sti i gulvet…Jammen godt at det nå snart er jul!

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke dagen til å R Y D D E ! Solabladet kommer hit i morgen og Hobbyrommet er K A O S ! I steden for skal eg hjem til Amira og di og bli med henne på julebaksten ♥ Opprinnelig skulle hun bake samme med et par venner, men de er dessverre blitt syke, så da stiller eg og mor til Eirik opp. Blir nok en koselig dag, men eg skla prøve å ikkje styre for mye hehe

 

Tenker eg vandrer inn i dusjen og står der ei stund før eg kjører, myke opp kroppen litt så går det nok bra.

 

 

Rakk i allefall å stå opp før sola i dag! Det er alltid et mål for en effektiv dag *ler*
Senere i dag skal eg legge ut JULEKOS Nr 4, blir nok sikkert i kvellingen 😉

 

 

 

KOS DEG OG NYT
EN FIN SØNDAG

 

 

 

Go`klem fra Vibbedille 🙂
Vibbedille på Instagram

5 kommentarer

Siste innlegg