VÅR DATTER ER ORGANDONOR….


….og på en måte skremmer det livet av meg, mens på den andre siden er det som om en blytung bør er løftet av mine skuldrer! Da hun fortalte meg det og at eg var oppnevnt som hennes nærmeste pårørende ramlet hjertet mitt klask ned i magen og eg følte meg kvalm! Tårene var ikkje langt borte samtidig som hjertet mitt ble fylt med en vanvittig stolthet! Den lille skjønne jenta vår var virkelig blitt voksen og hun er ikkje lenger en liten pike, men en voksen ung dame med sterke meninger og egne verdier <3
 

Eg håper ALDRI me blir satt i den situasjonen hvor me må ta slike avgjørelser, men om så var, ja så har hun virkelig ordnet opp i en tøff situasjon for oss. Ja for oss som er mamma og pappa er det ikkje bare bare å ta et slikt valgt når det verst tenkelige har skjedd! Hvis hun ikkje hadde dette kortet kan det jo bli veldig vanskelig hvis f.eks foreldrene ikkje er enige om dette! Tenk å måtte krangle om slike valg når hele verden raser rundt deg?? Det virker jo helt utenkelig, ikkje sant??

Det er jo helt horribelt å tenke på at et annet menneske skal leve videre med ditt kjære barn sitt hjerte……slik kan man jo velge å se det, men på den andre siden kan man jo være stolt over at ditt barn tok et valg slik at et annet menneske fikk leve!!! Tenk på hvor lykkelige de foreldrene måtte ha blitt!? Hvis ditt barn kunne reddet flere mennesker er ikkje det en nydelig ting?

Når det kommer til en selv er det ikkje fullt så vanskelig å sette seg opp som Organdonor, er det vel? Ja tenk litt på det, ja hvis du selv skulle dø, hadde du syns det var ok og gi organene videre? De fleste syns det virker Ok, men med EN gang det kommer til å velge for sine barn så er det straks mye verre! Man vil jo selvfølgelig beholde de slik de var, for tanke på at noe skal fjernes er uholdbart….Men man bør virkelig ofre denne tanken en tanke, for ingen vet hva morgendagen bringer og da kan det være greit å ha en mening i det minste….

Er du EGENTLIG klar over hvor mange som venter på nye organer i dag? Ja som er avhengig av at noen dør? Til en hver tid står det mellom 350 og 450 på ventelisten her i Norge, mange dør mens de venter….

Det er størst behov for nyrer, deretter Lever, Hjerte, Lunge og Bukspyttkjertel

Det er også veldig lite kriterier for donore, ja t.o.m eg kan bli donor! Eg er syk, bruker en del medisin og eg røyker, ingenting kan stoppe meg fra å bli donor og eg har tenkt å fylle ut kortet I DAG! Har i alle år bare sagt at “de kan ta hva de kan bruke”, men for å gjøre en vanskelig situasjon bedre for min kjære og aller nærmeste skal eg lette en tung bør av skuldrene deres ved å fullføre mitt valgt i dag!

Hvis dette er noe du til tider vører en tanke så kan du jo ta en titt på selve DONORKORTET og kanskje du i dag vet hva du vil velge?

Alle over 16 kan bli donor på egenhånd, er du under 16 er du nødt til å sette opp en av dine foreldre som pårørende, ellers kan barn uansett alder bli donor og foreldrene kan ha dem i sitt eget kort

Kanskje du sitter der med masse spørsmål og lite svar? Da bør du Lese om Organdonasjon for det er viktig å vite hvor mye man kan hjelpe andre i en grusom situasjon

En ting er i allefall sikkert, dit me skal “etterpå” trenger me ingenting og ikkje kan me ta noe med oss…
Syns faktisk at du skal DELE dette slik at me kan blir enda flere med det VIKTIGSTE kortet i lomma!

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei STOLT Vibbedille 🙂

#organdonor #donor #organ #organdonasjon

0 kommentarer

Siste innlegg