LIVET ER IKKE EN DANS PÅ ROSER……


……overhodet ikkje på noen måte….Trist å måtte opplyse deg om dette,
men LIVET kan til tider være knalltøft og urettferdig, ja rett og slett nådeløst….

Man kan sitte å surfe på nett og drømme seg helt bort i andre sitt liv, ja, rett og slett flykte fra sitt eget, men alle sine liv består ikkje av bedårende barnerom, topp moderne kjøkken og et bad som man bare kan drømme om….Alle har ikkje et velfylt kjøleskap hvor man kan velge og vrake hva som skal på skiva, ja det deilige fullkornbrødet som det formelig ryker av på bildene….Alle har ikkje en elegant utestue hvor man kan pakke seg inn i det lekreste ullpledd når sola går ned eller smyge seg oppi det supermoderne boblebadet som står i enden på terrassen….Noen må nøye seg med et 6 kroners kneipbrød fra Rema og en trebeint stol på en naken terrasse og rett og slett være fornøyd med det man har klart å karre sammen slik at det skal bli et hjem for sine barn….Mange på nett og da spesielt i bloggverden har uten problem klar å skape en glorifisert boble av noen liv som andre bare kan sitte å titte inn på uten sjans til å kunne oppnå det samme, men hva vet man EGENTLIG om hva som befinner seg BAK fasaden? Ja for trøst deg med at det ER en fasade! Hva vet man om hva som skjer når Pc`en er av og dørene lukkes? Nei me vet ikkje, men man kan anta at noen av de samme problemene som alle har muligens blir diskutert? Noen mer enn andre…

 

SAMFUNNET har skapt denne type verden, ja for det er jo nesten bare akseptert å være vellykket, veltrent og veldreid. Sklir man litt uten for norm, ja da er man på mangen måter slettes ikkje god nok…..Klasseskillet blir bare større og større……de rike får mer og de fattige får mindre…..
gapet blir større og større….

 

Det å være syk i dag blir f.eks assosiert med å være lat, en slask, ja det å være lønnet av Nav er omtrent synonymt med å være en svindler og unnaslutret, en god gammaldags sofasliter som liksom bare soper inn penger….Da er det ganske slitsomt å være syk skal eg si deg, tenk tanken at du må unnskylde deg i ALT du gjør!?? Måtte forklare hver handling og ytring du måtte ha eller utføre?
Er det den type samfunn me vil ha?? Bare DET er jo til å bli syk av!

 

Ikkje kan man si at man er Lykkelig heller! Nei, man må tenke på de som ikkje er lykkelige……
Klager man for mye er man sutrete og de som er Lykkelige skriker at de orker ikkje å lese om all elendigheten….Hvilken type verden er det EGENTLIG me vil ha??

 

En ting som er BOMBESIKKERT iallefall er at penger og rikdom ikkje nødvendigvis betyr at man er lykkelig! Ja det er ikkje sikkert man er vellykket en gang! Tenkt på det nesten gang du ser en som brifer seg i en flonkene nye Tesla, han kan ha gjeld opp til ørene og kreditorer i hælene og Namsmannen kan stå å vente på dørmatta hans når han kommer hjem. Sannheten er at man vet ikkje hva som skjuler seg bak naboen sin dør og det er langt i fra sikkert at me vil vite det heller!

 

Det som er det VIKTIGSTE er faktisk noe så banalt som “Tro, Håp, Lykke og Kjærlighet”, har du disse 4 har du ganske mye, ja MER enn de fleste!

 

TRO på deg selv og dine nærmeste, ha TRO på at det du bidrar med er nok, nok for de som betyr noe! Gjør du ditt beste, ja så er du bra nok!

 

Ha HÅP! Ingenting er HÅPLØST, det finnes alltid en løsning. Et steg om gangen og plutselig så er du der, ja rett ved løsningen. Ha HÅP for dine og ditt!

 

LYKKE vil ikkje si suksess, Lykke blir til underveis og etter hva DU legger i det. Lykke ER livet, nuet og øyeblikket!

 

KJÆRLIGHET er ubetinget, Kjærlighet er tillatt for ALLE! Kjærlighet er det du gjør det til. Gi like mye Kjærlighet som du får. Kjærlighet er Grenseløst!

 

Livet er ikkje lett ser du, det er mye man skal forholde seg til, men har du det godt med deg selv-i hjerte ditt så kan du ha det ganske så bra! Selv om inntekten ikkje strekker til og du må leve på rester eller lånte penger de siste dagene før neste lønn, ja selv da kan livet ditt være det beste du kunne hatt!
Hvis du har lært deg at det ER de små tingene som er viktigst her i livet så har du et BRA liv.
Du trenger ikkje ha et GullKort i lommeboka for å bekrefte det, det kan uansett bare skape problemer for deg. SKAP din egen GLEDE! Uten GLEDE blir livet ditt trist, du kan selv velge det og det er ikkje så vanskelig som du tro! Det bare virker veldig slitsomt å få det til!

 

Du kan befinne deg i den mørkeste kjeller, ja eg VET hvordan det ser ut der for eg har nemlig vært der! Det tok en stund før eg fant ut at det var ganske ensomt der nede og eg følte eg bare så opp gjennom overflaten på alt det fine eg hadde! Eg kunne liksom se på at livet bare fortsatte mens eg satt der uten å delta…..man bli apatisk og likegyldig i en slik situasjon……man blir mørk til sinns og man kjenner veldig lite glede skal eg si deg.

 

Et steg som da er i riktig rettning er å innse at man gjerne trenger et spark for å bli vekket opp!
Eg var tynget av sorg over å ha mistet alt eg hadde jobbet for, alt eg hadde kjempe for ble bare dratt bort som et teppe under beina min…..KUN fordi en lege hadde en dårlig dag! Eg fikk svi for hans feil, EG ble ødelagt for livet og ble dømt til en liv i smerte…..fordi han ikkje klarte å bedømme situasjonen riktig….Heldigvis finnes det masse hjelp å få om man bare slipper de rette folka til, de rette folka kan snu tankene dine, men du må selv jobbe med å se lysere på tilværelsen, du må jobbe for å finne gleden i ditt liv igjen. Det KOSTER, men akk det er så verdt det! Har du en GOD fastlege, ja så er det DER du starter, si hva du føler og hvordan du har det og du er allerede langt på vei. Det kjennes som en tung stein som blir tatt bort fra hjertet ditt, du vil jo ikkje ha det slik, du vil jo være GLAD,
hvem vil ikkje det!?

 

Da eg kom til overflaten og så at eg hadde ei flott jente på 6 år og en nyfødt baby + en flott mann som styrte og stelte kjente eg varmen bre seg i kroppen og eg ville slettes ikkje gå glipp av mer-for første gang på 2,5 år kjente eg en oppriktig glede igjen! Eg ville være til stede, om ikkje 100% så ville eg være DER med de 3 viktigste personene i mitt liv, ville ikkje sitte i den mørke og apatiske kjelleren lengre. Eg fikk “kurs” i å takle store smerter og ting begynte å gjenke seg og gå seg til og i dag er eg veldig glad for at eg innså den gang hvilken situasjon eg befant meg i. Eg lever etter ÈN regel, nemligen min egen: Finn minst 1 Glede hver dag! Ja, hver eneste dag hele året! Tro det eller ei, men det er NOE å glede seg til eller over hver eneste dag! Til slutt så bli det en vane og man har alltid en grunn til å smile 🙂 Selv om man gjerne har et par ubetalte regninger i skuffen som man måtte utsette kan man glede seg! Selv om man slettes ikkje har råd til ny sofa kan man glede seg, vet du hvorfor?? GLEDE kan nemligen ikkje måles i penger eller materalistiske ting! DERFOR!
 

GLEDE & LYKKE kan være å “bare” sitte på et berg nede ved sjøen i solnedgangen og rett og slett bare VÆRE! DET er LYKKE det <3 Det som er så GODT er at ALLE kan ha det slik, ja enten man er feit eller tynn, rik eller fattig, svart eller hvit, ALLE kan me kjenne på den samme Glede over å være Lykkelig på en helt vanlig hverdag 🙂

 

TAKK for at DU leste!
Del gjerne om du vil spre litt glede!

 

 

 

 

 

Go`klem fra ei Lykkelig Vibbedille 🙂

#lykke #etriktliv #etlivismerte #kronisksyk #uhelbredeligsyk #glede #lykke #naver
#snylter #sofasliter #dårligråd #psykisksliten #søkhjelp #smerteteam

11 kommentarer

Siste innlegg