ER DET 7 KAKESORTER SOM ER KRAVET FOR EI SKIKKELIG KJERRING Å VÆRE??



Da var det overstått! Jepp i går kwell mens Jr var på trening tok Ali og eg å fikk i hus HelgeKosen +
det me TROR er alle ingrediensene til Årets Julekaker! Utenom det på bildet er det 10 kg sukker og…
la meg nå se, Ali ramlet over et tilbud og kom hjem med 5 pakker mel à 8 kilo her tidligere! Jepp, me starter opp et bakeri like over nyttår *ler meg ihjel* Jepp, så eg tror i grunnen me har NOK av det meste, men det er ikkje litt Julekaos uten at eg står med X antall skåler med diverse ingredienser i,
mel i håret mens eg smelter smør i gryta og roper febrilsk: “ALIIIII!!!! Me glemte..?&%#!? Du MÅÅÅ ned på Joker! NÅ!” Haha det er typisk hver eneste år, samma hvor mye me handler, ja så er det ALLTID noe me mangler og helst AKKURAT når me trenger det og verden stoppe opp et øyeblikk,
men utover det har me det ganske så Koselig når kakene blir tryller frem 🙂

Tradisjonen sier 7 sorter, Hmmm ok, noen som EGENTLIG vet hvor akkurat 7? Prøvde å Google meg til et svar, men over alt sto det bare “Som tradisjonen sier så er det 7 sorter….” I gamle dager skulle det slettes ikkje spares på noe til Jul,  hverken av godsaker eller kjøtt. Hvilke kaker som ble bakt varierte fra sted til sted, men det var Pepperkaker og Fattigmann som ruvet på toppen + det var ganske vanlig
å ha “Bakstefolk” på gårdene. Det var personer som gikk fra gård til gård og bakte 7 sorter 🙂 

Tviler egentlig på at eg klarer å holde meg til 7 sorter, det har alltid blitt mer! hehe Begynner med
å skrive en liste, både Ali, Amira og Jr sine favoritter blir notert + mine og så er det bare å sette i gang å se hvor langt eg kommer. Inni mellom slår også Ali til med noen småkaker 🙂

Årets liste ser slik ut:
FruktFlesk
Risboller
Smørkjeks
Krumkaker
Snadderkaker
Sarah Bernard
Sandnøtter
Pepperkaker
Kakemenn
Kokosmakroner
DaddelSnadder
Peppermynte
Marsipan og Nougatkuler
OreoHjerter
Delfiakake

Delfiakake er som regel det siste eg lager, da putter eg alle “restene” av nøtter og andre Go`saker i ei brødform og tømmer sjokoladeblandingen over 🙂 Veldig effektiv og grei måte å lage den på, ja for hvis eg STARTER med Delfiakake syns eg den blir så fryktelig dyra *ler* E du me??

Hvor mange sorter har du planlagt? Og hvor mange pleier du ende på?
Baker du f.eks mange sorter på en gang eller suller og duller du og virkelig koser deg med det?

Eg pleier gjerne får et kick på kwellstid, da lager eg gjerne 3-4 forskjellige deiger, legger de
i kjøleskapet så baker eg de ut på dagtid når eg føler for det 🙂 Julebakst er liksom min greie her
i huset, ungene var alltid med da de var små og Kakemennene har alltid vært Amira sin jobb,
men i år har hun alt for mye å gjøre på jobb og skole så eg skal nok få de i havn 🙂
Jr har meldt sin interresse og vil bli med så dette kan bli gøy!

HVOR TYPISK!?? I går da me skulle handle skrev eg “Hel Nellik” på lappen, tok det fra RemaHylla
og la det i kurven, kjøpte ÈN stor appelsin og da me kom hjem danderte eg den til med rød opphengssløyfe, men hvor søren var NELLIKEN!??? Hmmm ikkje med hjem iallefall! TYPISK!!!
Eg som elsker duften den avgir! Jaja får jo prøve å få den i handleposen nest gang hehe

Siden me handlet i går kwell tok me også HELG da så i dag kommer Jr seg hjem fra skolen selv
og siden sola skinner er ikkje det et problem 🙂 Eg sitter egentlig bare å vurderer HVA eg skal kaste meg over! Har lyst å bake, men klarer ikkje heeelt å bestemme meg for hva!? Heller litt mot Smørkjeks da det er en enkel start liksom, greit å varme opp med om du skjønner 🙂 Tar meg en kopp kaffi til mens eg planlegger og finner frem de forskjellige oppskriftene 🙂

Kanskje DU har et forslag til hva eg ABSOLUTT bør prøve meg på?
Har du en spennende og god oppskrift på lur kanskje??

 

 

 

 

KOS DEG OG HA EN
EVENTYRLIG FREDAG!

 

 

 

 

 

Go`klem fra BakeKjerringa Vibbedille 🙂

#baking #ingredienser #7sorte #kjerringemne #pepperkake #fattigmann

8 kommentarer
    1. Inspirerende igjen, prøver sterkt å begrense meg, ang småkaker.
      De blir spist opp alle som en og da er det greit at det ikke bugner i boksene.
      Ungene baker hver sin deig med pepperkaker i alle fall. Kvitkaka ( potetmelstopper) er min favoritt.
      Tjukklefse blir det også. Risboller og tårnkakebiter (kransekakestenger) blir det også.
      Nyter hver ei småkake til kaffen min, så det er bare å brette opp armene her.
      Ha en flott dag videre.

    2. Lunamon Design: Me er de ENESTE i familien vår som baker! Alle klager over at det er kun Inn/Ut kaker og at de slutt kaster de! Hørt så IDIOTISK!?? + at alle er så sunne og kan ikkje spise kaker. Eg blir gal av det der hysteriet! Man blir IKKJE feite av det man spiser mellom Jul og Nyttår! Her NYTER me kakene og me er alle 4 veldig glad i alt me baker! SÅNN skal Jula være 🙂 KOS deg med kakene du også 🙂

    3. Smørkjeks vil jeg gjerne at du deler oppskrift på om du kan?
      Her i huset lager vi bare kaker vi spiser, ut og inn kaker for syns skyld gidder jeg ikke lenger. Foreløpig har vi bakt hardangerlefse, kvitlefse, julekake (sånn bollekake med rosin og sukat) og havreflarn. Videre på planen står pepperkaker, kokostopper, krumkaker, smultringer (kjøper) og kranskekakestenger. 🙂 Og hver smule blir spist. 😉 Er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men mellom nyttår og jul. I jula skal man kose seg og vi spiser jo også mye grønnsaker i jula så jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet for en eneste kalori.

    4. Allerede på starten av bibelet kommer sjutallet, Gud brukte jo sju dager på å skape jorda (eller egentlig seks, for han hvilte den siste). Men det går også igjen i naturen, regnbuen har f.eks. sju farger. Noen sier at det kommer fra hedenske religioner uten at jeg vet mer om det.
      Hjemme hos oss når jeg var liten, var det alltid viktig at antallet kaker var delelig med 7 (for sju sorter holdt heller ikke der). Så hvis du følger lista di må du enten kutte ut en eller øke med noen sorter til 😉
      Har noen som elsker oreo hjemme, så jeg håper du deler oppskrift på oreohjerter?

    5. Jøje meg, så mange sorter. 😀
      Jeg har laget hveteboller, kanelsnurrer, peanøttcookies, biscotti – skal lage krumkaker, smultringer og tørre vafler

    6. Jeg blir også glad hvis du deler oppskriften på oreohjerter ❤️ Alltid spennende med nye oppskrifter 😊 God helg og lykke til med bakingen!

    7. det er jo intet mindre enn fantastis den barke listen din..Blir misunnelig, men lykke til
      Irmelin

Siste innlegg