NÅR MAN VELGER Å FEIRE JUL ALENE


Fordi om man tar et valg så er det ikkje dermed sagt at det blir umiddelbart akseptert, neida, man blir prentet inn at familien skal være sammen i Jula og man SKAL kose seg og man SKAL ha det såå godt – SAMMEN! PØØ! Det er ikkje alltid slik skal eg si deg *Rister på hodet* Da er det bedre å kose seg alene enn å sitte der å glise og “kose” seg og være en deltager i et spill fra galleriet, skjønner? Enig?? Når man sitter der med klump i magen fordi alt nemlig ikkje er i orden, da har man det slettes ikkje godt,
det eneste man vil er å dra hjem å feire/kose seg med den man elsker, Ikkje sant?
Det er jo DET Jula handler om, ikkje det? Ja at man virkelig, da mener eg fra HJERTE bry seg! Ikkje bare bry seg for å bry seg for det blir så fake liksom…..

__________________________________________________________________________________

Eg minnes ennå den første Jula til Ali og meg, alene – kun oss to, 3 mnd inn i forholdet….Alene på en bitte liten hybel i 7. etg i ei blokk i Zurich…..ute var det noen og 20 minus og ca 2 meter med snø….EVENTYRLIG FANTASTISK! Ali kokkelerte middag på EN kokeplate og det smakte HIMMELSK! Me hadde gaver og me gikk tur på en Julepyntet Bahnhoff Strasse ved midtnatt og hadde det rett
og slett MAGISK! Eg gledet meg til me skulle til Norge og eg skulle innlemme han i de norske Juletradisjonene og våre familiemiddager, men det går ikkje alltid som man planlegger.

De første Julene i Norge ble ikkje helt så sprudlende som me hadde håpet, Joda me koset oss,
men ikkje sånn helt hjertelig om du skjønner? Me hadde det mest magisk når me inviterte tantebarna våre på helgeovernatting og laget Julegaver eller når me bare var alene og koset oss.
Me pyntet og bakte og hadde fine Juledager-Hjemme, alene 🙂 Da Amira ble født og me stilte mer mannsterke ble det etter hvert slik at Amira og eg gikk ut i Jula og Ali ble hjemme…..tenk på det?
Ja det var helt galskap, men der og da ble det bare sånn…..Mye man gjør for freden…..Ikkje det?
Fytti så FEIL det var!
 

Den Jula Jr lå i magen min sa eg til Ali da Amira og eg var på vei ut på Julaften:
“Neste Jul Ali, da feirer me 4 HJEMME ALENE!”
Allerede da så eg for meg en Julaften som eg lenge hadde drømt om! Kunne nesten ikkje vente!

 

Ble ganske høylytt da eg annonserte “Nyheten” utpå høsten når det begynte å snakkes om årets Jul. Det var jo rett og slett galskap! Me kunne ikkje være så egoistiske at me valgte å bli hjemme!??
Me måtte jo tenke på ungene og hva me frarøvet dem! Hva da sa du!?!?! Me skulle jo gi dem en fredfull Jul fylt med kjærlighet og glede og masser av KOS, slik en Jul nettopp bør være og slik ble det! Ja me tok like godt HELE Jula hjemme alene! Dette er nå 14 år siden og ENNÅ feirer me Jula ALENE – KUN me 4
<3 Det er det beste valget me kunne ha tatt og eg angrer ikkje et eneste sekund.

Det er noen år siden sist familien prøvde å invitere oss, men me takker fint nei, for dette er noe me virkelig ønsker å fortsette med. Da pappa levde pleide han å komme 2.Juledag, det var veldig koselig. Foreldrene mine ble skilt etter at Ali og eg ble gift så det var godt å ha han en dag i Jula.

Hvorfor er det såååå vanskelig å akseptere at NOEN enkelt å greit vil feire Jul alene!??
Jo, me har familie som me kan feire med om me vil, men me vil ikkje, ok? Det er flere grunner, noen mer såre enn andre. Joda ting er endret med åra, noe til det bedre, men det forandret ikkje våre valg.

Å NEI, me har ikkje frarøvet ungene vår noen ting! Amira var 7 år første Jula me hadde alene og hun sier det er en av de beste hun har hatt og vil ikkje ha det på en annen måte og det gjelder også den dag i dag! Jr har kun feiret Jula alene og kjenner ikkje til noen annet og han klager slettes ikkje!
Me har virkelig en Jul etter våre egne ønsker og me gleder oss like mye hvert år! Me slåss alltid om det siste rosenkålet, me har mandel i riskremen og det henger strømper til ungene på 1.Juledag.
INGENTING er utelatt og Askepott er en selvfølge på Julaften mens
me prøvesmaker saus og kålrotstappe!

Når me står opp på Julaften henger det 4 pakker på kalenderen, det er Juleantrekket som er hver vår PYSJAMAS og me går i tur og orden i dusjen og Amira og eg sminker og diller oss opp – i pysj!
Når det er 10 min igjen til middag hopper Ali i dusjen og så er me klar!

Me hadde “innleid” Julenisse så lenge Jr var liten, det var vår voksne nevø som stilte opp hvert år
og Jr fant det ALDRI ut Ho Ho Ho Det VAR, og er ennå helt MAGISK!

Hvorfor er det SÅ vanskelig å forstå at ME vil feire Jula alene?
Det er ganske sårende med kommentar som: “Ja dokkor vil jo ikkje feire med familien!”
Nå etter 14 år er det ganske irriterende! 

Det er ikkje til å legge skjul på at Jula forsterker ALLE følelser! Alle blir så glade og holder sammen, eller ikkje ALLE, og de som er ensomme hele året blir EXTRA ensomme i Jula og hvis en familie har pågående DRAMA hele åra, ja så kan DET bli et HELVETE i Jula! Det er en ALVORLIG realitet
i flere familier enn du aner! Statistikkene er skremmende!

Men helt ærlig? Eg hadde uten problem feiret Jula HELT alene også eg! UTEN problem!
Eg trives utrolig godt i eget selskap, ja eg er ganske koselig ser du og EG vet hva eg liker 🙂

Det er nemlig ikkje ensbetydende med at man er ensom selv om man er alene, tenkt på det?
Det er ikkje alltid like behagelig å få medlidne blikk og et hodet på skakke når du sier man skal feire alene HELE Jula uten familie! Me får høre at me er ikkje så stor familie så me MÅÅ holde sammen!
Ja det er viktig å ta vare på relasjonene! Hva er greia med å presse på litt dårlig samvittighet??
Man har da virkelig lov å gjøre akkurat som man vil bare man har det bra!

T.o.m Jula 2006, da Ali ikkje kom hjem på Julaften fordi faren døde tidlig Julaften morgen feiret ungene og eg Jula alene! Ja, me 3 prøvde å gjøre dagen som fin som mulig, Jr var kun 4 år, forsto ikkje så mye som Amira og meg. Me 2 kjempe om tårene hele tiden samtidig som me gjorde Jula fin for Jr. Familien mente det var GALSKAP at me skulle være alene og mente bestemt at det var best for ungene at me kom i selskapene….Me me kunne ikkje feire med noen me ikkje kunne dele den vonde sorgen med…..mor til Ali hadde dødd KUN 9 dager tidligere så sorgen var lammende. 2 NYDELIGE mennesker som eg og ungene hadde blir så glad i var borte så brått og brutalt!
2 personer som eg ville ungene mine skulle blir enda bedre kjent med….

Den føltes godt å få lov å være alene med ungene, men smerten over at Ali var i dyp sorg uten oss var nesten uutholdelig….Det eneste som varmet skikkelig den Jula var VENNER som stilte opp uten å ha blitt spurt + at eg me fikk et par 100 brev fra venner, blogglesere fra hele landet, ungene fikk Julegaver fra personer me ikkje kjente, men som hadde blitt “kjent” med ungene gjennom bloggen/media
(pga krigen i Libanon samme år), herlige strikkedamer her i byen som stilte opp med hjemmebakt
og herlig kosemat, ja dere ver HVEM dere er, me glemmer det ALDRI! Det var en ubeskrivelig følelse! Slike handlinger er tegn på at man bryr seg,
ja fra hjertet og ikkje bare masing om hva man må gjøre, skjønner?

Jula er og blir den mest MAGISKE tiden og eg elsker den! Eg elsker å låse døra og bare KNUSEKOSE meg med mine 3! Det er nesten så eg har lyst å krype inn i de alle sammen <3 Ønsker alle den gode Julefølelsen hvor det kribler i magen og man får frysninger på ryggen 🙂
 

 


Da gjenstår det vel bare å spørre?
Feirer DU den Jula du alltid har drømt om? Eller stiller du bare opp fordi det er forventet??
Kanskje tiden da er inne for å sette foten ned å gjøre Jula til den magiske
tiden du alltid har drømt om?? Det er aldri for sent vet du 🙂

Nå skal eg ta å shaine litt lett over her for niesa vår og de 2 små kommer litt utpå dagen, etter det får eg ta å klippe litt Fruktflesk og muligens startet på Peppermynten. Selv om man “bare” er 4 må man jo ha nok kaker og Go`saker 🙂 Det er nemligen ingen regler på det 🙂

KOS DEG OG HA EN MAGISK
LØRDAG OG NYT DEN!

Neste lørdag er kwellen her!

Go`klem fra ei LYKKELIG Vibbedille 🙂

#jule #ensomijula #alenejul #ønskeråfeirealene #engledeligjul #aleneoglykkelig #kjærlighet #samhold #pysjamas

15 kommentarer
    1. Er så enig. Men tanken er jo god – jeg velger å fokusere på det. Men synes og det kan være litt vanskelig å forklare. Jeg har sønnen min annen hvert år – og blir på en måte for meg – jul annen hvert år. Leker jo selv litt med tanken………

    2. Tenk over når du skriver om du ønsker å skrive på Nynorsk eller Bokmål. Klarte ikke å lese alt pga det hyppige bytte mellom målformene

    3. Til B: Vibbedille skriv på dialekt og det greier vi andre å respektere 🙂…

    4. Til B : Jeg har ikke noe problemer med å lese det Vibbedille skriver !! Til Vibbedille:Det er så gjennomtenkt og nydelig alt du skriver. En riktig god helg til deg og den lille familien din . Klem 😀😀❤️

    5. B: Nå skriver eg verken nynorsk eller bokmål da eg slettes ikkje snakker noe av delen, men eg skriver som eg snakker da dette er en personlig blogg og da blir det på Stavanger dialekt da 🙂

    6. Skjønner deg godt jeg. Jeg personlig elsker julen uansett. Det er like koselig om vi er bare oss 4, oss 4 med besteforeldre eller hele storfamilien. Vi er så heldige at vi får velge. Mine besteforeldre ønsket av og til å være bare de to, nå gjør mine egne foreldre det samme. Når det er deres eget valg, de gjør det fordi de har lyst, da synes jeg det er veldig fint. Vi ønsker alle litt fred og ro rundt oss i blant og vi vet vi er glade i hverandre og har hverandre uansett. Fortsett å gjør det som kjennes riktig for dere:). God helg og klem

    7. Så innmari godt skrevet!! I år har jeg endelig klart å velge å feire slik JEG har lyst til, nemlig mutters alene i min lille leilighet i ny pysjamas med tv, strikketøy, masse snop, brus, julekaker og litt fornuftig mat innimellom! Alle forventer at jeg skal komme dit resten av familien skal være men jeg har virkelig ingen planer om det! Det er veldig deilig å tenke på at jeg endelig tør å gå i mot det alle andre forventer og mener at jeg skal! (Kanskje på tide også siden jeg nesten er tredve år!)

    8. Anonym: SÅ BRA!!!! Godt for deg og eg tror virkelig du kommer til å KOSE deg glugg ihjel NETTOPP fordi du gjør det DU vil! 🙂 BRAVO! Hadde vært kjekt å hørt etter hvert hvordan du hadde det på Julaften 🙂 Eg VET at me skal kose oss iallafall, alene uten stort familiselskap og tilhørende drama! 🙂 GOD JUL! <3

    9. Takk for fint innspel! (Dog litt tung tekst å lese med alle store bokstavar, uthevingar og understrekingar,dialekt derimot ingen problem) Er uansett heilt einig med det du skriv. For 8 året på rad skal eg ta del i det famøse spelet for galleriet. Då eg ymta frampå eg ynskjer å feire åleine byrja svigermor å gråte. Så vondt og trist eg måtte ha det inni meg sidan eg ville frårøve barnebarn og mann julegleden. Eigne juletradisjonar er tydligvis bannlyst. Same procedure as always. Unner deg ei super julefeiring! (med eit lite snev av misunning) 😉

    10. Ashanti: Eg har blitt flinkere å dempe utrykkene mine i teksten hehe Men ser nå at det ble litt mye her ja. Eg skriver på en måte som eg snakker og de understrekte ordene hadde også blitt lagt trykk på om me snakket sammen. 🙂

      Men du? Du frarøver da ingen Julefeiring, du gjør den bare ENNÅ mer spesielt med å gjøre det på en måte som er riktig for deg og dere <3 Det gjelder bare å stå løpet ut 🙂

    11. Hei Vibbedille:)
      Det var jeg som skrev som anonym over her at jeg skulle feire jul alene, og vet du hva? Det var et utrolig deilig valg å ta! jeg koste meg virkelig glugg ihjel! Jeg gjorde kun det jeg hadde lyst til, vandret rundt i pysjamas hele dagen (vært min drøm på julaften i mange, mange år men aldri fått lov til det hjemme hos mor&far). Gikk til og med i kirken i pysjamasbukse, vel og merke skjult under en skallbukse altså:p Så nå har jeg laget meg en ny tradisjon, iallfall så lenge jeg ikke har egen familie! God klem til deg!

    12. Live: SÅÅÅÅÅÅ herlig at du gjennomførte det <3 Ja det er koselig å gjøre akkurat slik man har lyst på en slik dag og bare nyte hele greia 🙂 HURRA for egne tradisjoner 🙂 God klem Tilbake 🙂

Siste innlegg