GÅR DU PÅ TRYNET ALLEREDE I FEBRUAR?

Er du en av de mange som entrer et treningsstudio første virkedag etter nyttår? Full av adrenalin over en drøm du har om å endelig bli fit?? Et løfte du høylytt vedtok kl 23.56 på Nyttårsaften mens du skålte høylytt og inngikk en avtale om SommerKroppen 2017!?? Du går beinhardt ut å koker fersk torsk til frokost som du skyller ned med sitronvann? Hjemmebakt proteinbrød til lunsj og en halv skinnfri kylling til middag etterfulgt av 3 timer beinhard trening…? “Bean there done that” og siden har det vel vært dårlig med Nyttårsforsetter, iallefall på det område ja om eg i det hele tatt hadde noen forsetter.

__________________________________________________________________________

Hvorfor har DU forsetter? Vet hvorfor du gjør det? Hvor lenge planlegger du dine forsetter? Blir du med på det alle andre gjør? For å i det hele tatt ha sjansen for å gjennomføre et forsett BØR det absolutt være skikkelig gjennomtenkt! Ikkje bare heng deg med rett før midtnatt på Nyttårsaften fordi du syns det høres kult ut, da har du allerede tapt! Det bør jo også være overkommelig i det minste, at du skal klare å gå ned 10 kilo i måneden er jo fullstendig Urealistisk! At du skal bli FIT til sommeren krever vanvittig av deg og det er derfor fornuftig å sette mål over et realistisk tidsrom. Hvorfor vil du f.eks akkurat bli FIT?? Det er jo det store blant unge nå, det popper opp den ene fitnessbloggen etter den andre alle med samme mål: Bikinifitness!! YEHAAA! Jepp, for nå må man jo være skikkelig FIT for å i det hele tørre å bevege oss i nærheten av ei strand! Det er nesten så ei dame på 46 med en akseptabel blondekant over shortsen ikkje er velkommen lengre….Har man bestemor “vedheng” bør man i det minste ha på ei T-Shirt! Hvorfor skal presset være så stort??
 

Eg har selv vært 17 og trente døgnet rundt, der i blant BodyBuilding! Jepp, da var det i grunnen fellesnavnet på alt og FitnessKlasser for damer for nokså nytt. Hadde blant annet treningsøkter med selveste Torkel Ravndal som på den tiden var Europas Sterkeste! Det var jammen trygt å ta 120 kg i knebøy med armene hans som safetynet hehe
 

Er du sikker på at du vil henge deg på DET kjøret? Det er virkelig mer krevende enn du orker å se for deg, DET kan eg iallefall love deg! Det krever at du er PÅ 24/7 og kutter ut alt som er GODT, eller, la meg si det sånn: Alt du er vant med! Det nytter ikkje å “bare” gå på en diett, nei, for å oppnå gode resultater må du legge om livsstilen din og det gjelder ikkje bare om du ønsker å bli FIT!

Nei, for om du derimot ønsker å spise MER, ja mange har faktisk en inderlig drøm om det, da MÅ du i det minste starte med å lage maten. Kanskje du ikkje vet hvordan du skal handle i en matbutikk for å klare å lage næringsrik mat? Det gjelder forresten ganske så mange, ja da må du lære deg dette først Deretter må du gjør det til DIN livsstil! Skal du f.eks slutte å røyke eller drikke alkohol? Ja da må du også endre livsstilen din og heller erstatte handingene med noe annet enn røyk og drikking! Dette kan virkelig være en vrien en, ja for som du vet: Gammel vane, vond å vende…..Du må få deg noen NYE vaner!
 

Mangen har alt for lett for å sette seg for høye mål og fylle hodet med vakre intensjoner…..for så å gå på trynet allerede i februar…
 

Noe som er veldig viktig med Nyttårsforsetter er å PREMIERE SEG SELV! Sett deg f.eks delmål og ha en premie klar! Det kan være alt fra et drømmemåltid til…..ja f.eks NYTT GARN!! Det siste der skal eg bruke som premie! JuHuuuu Men da må eg vel ha noen forsetter?? Hmmmm *Like ikkje*
 

Uansett hva eg skal gjøre, føler eg en fnugg av press/forventninger, ja så går det hele rett i dass! Enten om presset kommer fra andre eller meg selv, derfor vet eg ikkje om eg tør å sette opp noe fornuftig på forsetter?? Ka syns du?? Har i grunnen bare lyst å fortsette som eg gjør, ja produsere litt Ufo`er, gradvis øke TurnusPlanen min over Aktive strikketøy og ellers bare KOSE meg! Er du også mer der?? Det er vel i grunnen der me alle er, delmål og større mål kan me sette oss ellers i året – Hvis det er noe me ønsker å gjennomføre. Eg klarte f.eks i november å HALVERE tobakksforbruket mitt og det t.o.m helt tilfeldig på en tirsdags ettermiddag! Vettu?? Eg holder det ennå! Hvorfor? Fordi det var verken under press eller satt forventninger til det + det var KUN eg som visste om det de første 14 dagene, smart, ikkje sant??  Ja for eg tror noe av det verste du kan gjør er å skryte om alt du skal endre/gjøre bedre fra 1.januar, gjør det for deg selv og absolutt ingen andre 🙂

Da er det vel bare å ønske LYKKE TIL med hva enn du måtte love deg selv!


Eg har iallefall tenke å KOSE meg i dag, ingen dag uten 🙂 Sånn er det med den saken. Det eneste eg VET eg skal gjøre etter nyttår er å pakke bort Jula og STARTE å rydde Garnrommet hehe Det har eg hatt på planen veldig lenge nå, men nå er det snart umulig å henge opp jakker på garderoben så eg har nesten ikkje noe valg lenger…..Kan jo bli spennende 🙂

 

 


KOS DEG OG HA EN
HERLIGE DAG!

Go`klem fra ei Vibbedille Uten Nyttårsforsetter 🙂
 

#nyttårsforsetter #forsetter #fitness #begynneåtrene #slutteårøyke #slutteådrikke #slankeseg #trenemer #blietbedremenneske

10 kommentarer
    1. Mitt forsett er å bli litt mer strukturert så jeg klarer å fullføre nettstudiet mitt, Arbeider jeg bra med skolearbeidet på dagtid, er belønningen strikketid på kveldstid 😀 Sitter nå å kikker på garn og nye pinner som det frister å klikke hjem, bare for å ha noe å arbeide mot. Vekta den får gå som den går 😉
      Kos deg videre med dagen 🙂 Nå skal det strikkes sokker her 🙂

    2. I år skal jeg slanke garnlageret mitt og få ferdig noen ufoer, skal ikke ha nye ufoer i år…….. Dompa i sofaen nå og skal strikke på en klompelompebukse. Og etter hvert starte på en arm. Ønsker deg en fin kveld og fortsatt god jul til deg og dine…..

    3. Grethe 🤗 Jeg har ett nyttårsforsett og det har vært det samme imange år. Mitt forsett er å ikke ha noe nyttårsforsett !! Ha en god kveld 🌻

    4. Hva er å være “fit” ?
      som voksne mennesker – og forbilder syns jeg vi skal slå et slag for å være snille med kroppen vår. La den får riktig “bensin”, dvs god smakfull mat med de riktige næringsstoffene, røre nok på oss i frisk luft- norsk natur har mye å by på, og skjerme den mot selvforskyldt forurensning…. Det hjelper lite å trene på treningsenter 3 ganger i uka, hvis man resten av tida sitter i sofaen….:-)
      Nyttårsforsett: Vær snill med kroppen!

    5. Marianne: Det er det som gjelder for den yngre garden, slank/muskuløs, vil nesten påstå at det er en trend og mange bør passe seg for i flere tilfeller går det noe langt! Sier som deg; God smakfull og næringsrik mat burde være regel nr 1 🙂

    6. Jeg har en plan -eller et nyttårsforsett om du vil- for 2017.
      Jeg skal bli flinkere til å planlegge middager slik at jeg husker å hente opp mat fra fryseren kvelden før. Det er en nødvendighet ettersom lokkene på fryseboksene (har to) snart ikke er mulig å stenge…

    7. Derfo skrev jeg “fit” ;-)…. vet hva ordet betyr…men det som er fit for meg er sikkert ikke fit for deg…. Hvem skal definere hva som er fit? Sitter mye i hodet her, og vi som foreldre er viktige rollemodeller!

    8. Marianne: AKKURAT! Det er jo det, å være Fit i dag for en 18 åring kan mange ganger være ganske ekstremt og man kommer uansett lengst med et fornuftig og sunt matforhold som man kan leve lenge på og ikkje bare en “Kur” 🙂

Siste innlegg