JA VI ER BARNAS PRIVATSJÅFØR

Me får en del bemerkninger på at me kjører Jr, ja me har kjørt på Amira også, men nå bor ikkje hun hjemme lenger. Da Amira gikk på barneskolen bodde me ca 200 m fra skolen og hun gikk, men me flyttet da Jr skulle starte på barneskolen og han startet på en skolen som var en del lengre borte,
ca 3,2 km. Ali har kjørt han HVER eneste morgen og eg har hentet han når skolen har sluttet. HVORFOR er det et problem? Lager me virkelig alvorlige problemer for han senere i livet??
Blir han seriøst en latsabb?
Tar en diskusjon på det eg 🙂

 

Skoleveien har en del tungtrafikk noe iallefall me syns er skummelt, og når det så sykler klynger med unger til skolen kan fort uhellet været ute. Han har syklet på fine sommerdager, og gått noen harde vinterdager pga bånnfrossen bil, men utover det blir han kjørt.
 

Ali er veldig opptatt av at han ikkje skal komme for sent derfor kjører han og eg henter, på den måten kommer eg meg ut litt på dagen samtidig. Tar meg gjerne en tur på butikken samtidig og det
var gjerne det eg var ute den dagen. Ødelegger me Jr ved å være redd for han?
Blir han mindre selvstendig av den grunn? En bjørnetjeneste?

 

Ali står opp hver morgen, lager frokost, matpakke og får han ut av senga, det samme gjorde han med Amira tidligere, henne kjørte han til bussen da hennes skole var enda lengre borte.
Er ungene bortskjemt? Selv syns eg det er ALT for mange barn som er på selvstyr fra de våkner om morningen. Foreldrene går tidlig på jobb og ungene må klare seg selv. Hva om eg sa at DET var galt? Hvordan hadde du følt deg da? Eg mener me gir alle den omsorgen me har anledning å gi og siden me er hjemme har me MYE tid sammen med ungene, noe eg er sikkert på at de
har mye igjen for senere i livet.

Me kjører også Jr på trening 2 ganger i uka fordi det tar for lang tid med buss, me innvolerer oss i både skolen og trening og er i grunnen oppdatert på det meste hva angår disse aktivitetene.
Kjøre til treningsamlinger, ekstratreninger, graderinger og mesterskap, HVORFOR IKKJE?
Me er da for søren foreldrene og ansvarlige!
 

Begge våre barn er voksne for alderen og har et harmonisk liv, de kan mye og ordner opp selv om de blir og har blitt kjørt hit og dit er de veldig selvstendige. Tror slettes ikkje me har gjort de noen bjørnetjeneste, de er bare blitt OVERØST med omsorg og kjærlighet. Ta Amira f.eks, mer selvstendig ung dame skal du lete lenge etter! Hun er driftig og ordner alt, hun har en knakende god jobb
og tar utdannelse på si og bor som sagt for seg selv og styrer alt inkl egen bil.

 

Når me nå er inne på sånn barneoppdragelse og hva barn og BØR klare og hva de ellers gjør
i livet. Ta Jr f.eks, han er vel det som kalles en GAMER, han elsker å spille + han leser extremt mye på Pc`en. Det er ikkje det tema han ikkje kan diskutere og han KAN mye,
det beviser bla 6`eren i Naturfag 🙂

 

Om me har spilletid? Forbeholdt helgene? Nop, det har me ikkje, fordi: Så lenge Jr går på skolen,
gjør det BRA (dvs godt over gjennomsnittet), går på trening og har alle gymtimene hans skal på skolen (4 totalt i uka) + er ajoùr med lekser og innleveringer (har aldri fått en eneste anmerkning og har strålende skussmål fra alle lærerene!) Ja da kan han bruke den restrerende tiden han har til det han vil og så lenge hobbyen hans er Gaming, ja så er det DET han gjør, det og spille gitar. Helt ærlig?
EG trenger egentlig ikkje en sønn som er ute å springer, skater eller what ever,
så lenge han gjør noe som gir HAN noe så er eg LYKKELIG!

 

Det er jammen noen foreldre som ikkje alltid vet hvor ungene deres er, hva er det da? Skal ungene vandre rundt på sjølstyr? Syns ikkje det hører hjemme eg på unge tenåringer. Tiden er MYE endret fra da me som nå er 40+ var unge, verden ble sett på med andre øyne og ALLE var ute å syklet og klatret i trærene. Sånn er ikkje verden jevnt over nå, neida, det har jo me klart å endre på selv. Skal man virkelig pushe ungene ut ut og lek for selv å sitte å klunke på dubbeditter? Mange nok av de som gjør det. Da må man selv også komme seg ut 🙂 Når været tillater det så drar me på turer i nærmiljøet, vil Jr bli med så blir han me. Nå er det ikkje sånn at han 100% av egen tid sitter på Pc, neida, han HAR gode kamerater og de går til hverandre og hvis været er bra så spiller de som oftes fotball,
men poenget er at han får gjøre hva han vil med egen fritid så lenge alt det andre er “levert” – NOE må de få bestemme selv så lenge det er innen for rimelighetens grenser.

Helgene blir ofte brukt til å ha overnatting sammen med en eller to kompiser, de Gamer og koser seg og eg VET akkurat hvor de er noe som er betryggende for en mamma <3

Den tiden når de virkelig skal ut i verden kommer fort nok som det er og da gjelder det å slippe litt på tøylene, men eg gjør det ikkje før eg MÅ! Man må ta vare på de så lenge de er små/unge og ikkje pushe de for fort avgår…..Når de først har fløyet og har forlatt rede kommer de aldri mer HELT tilbake!
Da kan me heller sitte å beundre Mesterverker vårt litt sånn på avstand 🙂

I mens skal iallefall eg KOSE meg med Jr <3

Go`klem fra ei stolt mamma <3

#mamma #bortskjemtebarn #spilletid #gaming #tidsammenmedbarna #selvstendigebarn #voksnebarn #fornuftigebarn

6 kommentarer
    1. Jeg/vi kjører også. Det har vi alltid gjort og jeg kommer til å gjøre det så lenge det et behov. Jeg står også opp hver morgen, vekker, lager matpakke og skysser 🙂

    2. Wenche: Akkurat som seg hør og bør spør du meg 🙂 Tro du og eg tilhører den gamle gode sorten av mødre/foreldre hehe Håper bare det er MANGEN av oss 🙂

    3. Vi har også gjort som dere i alle skoleår, og mener fortsatt at vi har gjort det som føles rett for oss. Junior går nå 2.året på videregående. Vi bor lengre unna den skolen, så nå tar han buss begge veier. Men du verden så mange spørsmål og kommentarer vi har fått opp gjennom årene.

    4. Vi gjør mye av det samme. Selv om jeg har fri står jeg opp med resten av familien, spiser frokost og smører matpakker. Vi bor så nære skole og barnehage at kjøring bare blir dumt men vi har fulgt dem til skolen så lenge de har ønsket det. Vi har fulgt og hentet barna hos venner og på aktiviteter så lenge de har ønsket det. Jentene rir og dit må vi kjøre. Den yngste spiller piano og en av oss følger alltid. Jeg er en sånn mamma som står i døren og vinker når de går til skolen eller andre steder også jeg da. Så lenge leksene er gjort ordentlig har de nokså fritt spillerom til hva de vil bruke tiden sin til. Så ja, vi skjemmer vel også bort barna. Barn skjemmes ikke bort med kjærlighet og omtanke, de fleste vokser opp til selvstendige vesner, mine gjør mer og mer uten oss fordi de har lyst . Det er jo fint.

Siste innlegg