OM DU JOBBER GRATIS??


Nei, eg tviler på at du jobber gratis? Mulig du gjør noen tjenester eller frivillig arbeid, men gratis tro eg det er få av oss som gjør eller som er villige til å gjøre. Me har alle et liv som skal gå rundt og mat på bordet vil da alle ha og gjerne litt ekstra, da må man ha en lønn for å oppfylle krava, ikkje sant?
Men hva om noen kom å STJAL det du tjente penger på?? Du hadde virkelig lagt mye arbeid ned i jobben du gjorde og det gjensto KUN å få inn litt Cash, men rett ved målstreken så SWOSJ kom det en gjeng som bare sopte inn gevinsten(lønna), HVA hadde du da gjort?? Jo det kan eg fortelle deg, du hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få tak i det som var ditt,
ikkje det??

Senario: Du er på en GalleriUtstilling og det henger masse flotte malerier på veggene som er til salgs, du beundrer alle som en, knipser bilder og koser deg. Når du kommer hjem setter du deg med Pc`en, fikser på bildene du tok, printer dem ut, rammer dem inn og deler dem ut til alle du møter, ja for alle som vil eie en Picaosso kan få en av deg. Flott ikkje sant? Du har nå oppfylt et ønske noen hadde. Men du? Hva skjer med deg? Jo, du kan bli anmeldt og få en klekkelig bot i det minste skal eg si, skal eg fortelle deg HVORFOR?? Det finnes nemlig en lov som heter Åndsverkloven og det er Copyright på det meste ser du! I tillegg til dette har du snytt den som har opphavsretten for mye peng!

Dette gjelder OGSÅ i StrikkeMiljøet! Tro det eller ei, men det ER faktisk helt sant! Noen tjener penger på å strikke for så å selge det, de vil ha godt betalt og de vil veldig gjerne ha sine penger- Fullt forståelig, ikkje sant?

Strikkedesigneren som gjør det mulig for oss som strikker til å kunne sitte i timevis å kose oss med lekre og flott oppskrifter, de er det ikkje så farlig med eller? Nei for jobben de gjør betyr ingenting eller?

HVORFOR skal ikkje de få betalt for arbeidet sitt på lik linje som ALLE andre kunstnere og arbeidstakere?? Eg bare spør?? Hvis du setter deg ned ei kwellsstund med penn, papir og kalkulator, TEGN et mønster på et ruteark over ei kofte f.eks. Sitt, tell og regn deg ut, men husk for ALL del at jakka skal kunne strikkes i størrelsene Liten til Extra stor! Ikkje bare det, men du må teste ut diverse garn for å se hva som blir finest og du må teste flere pinner for å finne den fineste/beste strikkefastheten. Tror du at du klarer det på, la oss si en halv time?
NEI! Du har ikkje sjans skal eg si deg!

Så ja, du kan si eg har et problem, et relativt STORT problem, men mulig du har et svar:

HVORFOR fortjener ikkje en StrikkeDesigner betaling for jobben H*N gjør,
fortelle meg det?

 

Hva gir DEG retten til å kopiere en oppskrift for så å dele den ut f.eks til venninnene dine i Syforeningen?? Eller at du f.eks sender den pr mail til den som måtte spør etter den? Det er faktisk like enkelt for alle å bare gå inn på nett å betale for så å laste den ned selv! Me gjør da dette med så mye annet!?? Hvorfor gjør du deg til “FANT” for en 50 lapp?? Hvorfor bryr me oss ikkje om disse menneskene som gjør en så formidabel jobb for oss??

Det er heller IKKJE lov å kopiere mønster fra bøker/magasiner, ei heller kopiere opp Gratis mønster å dele ut UTEN tillatelse fra designer Kjenner bare eg blir så forbanna over alt eg SER og leser på diverse strikkegrupper om hvor enkelt det er for å få noen til å dele med seg og hvor enkelt det er for mange å spør om
“Kan du sende den til meg?” Det er for søren ulovlig!??

 

Copyright ER Copyright! Den skal du respektere!

 

Den verste sorten er vel butikker som printer oppskrifter fra nett og lager til garnpakker med denne oppskriften som er en kopi, eller at de selger oppskriftene enkeltvis! FYSJ! Vet om noen butikker som er blitt tatt for dette
og det er neimen ikkje billig!

 

Sånn, da har eg vel egentlig fått sagt det eg ville,
uten å ha blitt avbrutt så HÅPER eg du tenker deg godt om neste gang!

VIS RESPEKT sier eg bare!


KOS DEG OG HA EN
RIKTIG GOD NATT 🙂

 

Go`klem fra ei Vibbedille med pekefinger`n 🙂

18 kommentarer
    1. Kjempebra skrevet. Endelig noen som forteller hva som er lov og ikke lov 👍🏼👏🏻😃

    2. Jeg er for så vidt enig med deg, men……, min datter og svigerdatter strikker begge to, og det hender de roter gjennom mønstrene mine når de er på besøk, og de låner gjerne et. Det synes jeg er helt ok. De har ikke kjøpt det, men det er heller ikke kopiert.
      Jeg har f.eks. min svigerdatters Klompelompebøker liggende hos meg.
      Så ja, jeg tror det er normalt at familer deler.

    3. Lisbeth: Klart det, eg har også bøker som min niese låner. Det kalles “Til Privat Bruk” 🙂 Men hun får ikkje kopiere etc, men låne ja, eg får den jo tilbake etterpå 🙂

    4. Dette er et stort problem i strikkegruppene på facebook. De må også huske på at loven gjelder bilder også. Legger en person ut et bilde av en jente i en flott strikkebunad, så har ikke du lov å dele det bildet senere. Ønsker du å finne ut hvilket mønster det er på bunaden så kan man i det minste sensurere ansiktet på jenta.
      Det er tull at alt som blir lagt ut på facebook er offentlig og kan brukes av alle. Det er kun vedkommende og selve facebook som har rett til å bruke bildene.
      Så foresten nettopp at det var ei som reklamerte for oppskriften hun hadde gitt ut på babytøfler. Tøflene er helt make til Stay-on baby booties. Det er vanskelig å finne på noe helt nytt, men det minste man kan gjøre er å lage sitt eget særpreg.

    5. Helt enig og gud vet hva man må gjøre for å få bukt med holdningene.
      Bare en tanke ang det du skrev ang kopierte oppskrifter og garnpakke. Det kan hende at forretningen har avtale med designer om bruk av oppskrifter. Det kan være avtale om salg av oppskrift som finnes som pdf, kjøpt privat eller på ravelry – med avtale om salg av garnpakke eller løst salg. Og den utskriften blir jo bare en kopi. Bare slik at ikke alt og alle blir dratt over samme kam. Hørte forleden om en forretning som solgte kopierte oppskrifter (fra eksisterende garnleverandør), alene eller sammen med garn fra en annen leverandør. Å da man etterspør orginaloppskriften så får man til svar at den har man ikke i butikken eller at de ikke får tak i den. Da bør man ta reversen. Da har ikke butikken lov til å selge det garnet eller oppskriften. Å ihvertfall ikke kopiert utgave.

    6. Tomine: Eg er helt MÅLLØS over holdningen til enkelte og eg blir rett og slett flau! Det som er “morsomt” å se er jo at det er STORleverandørene som kopierer mest og da fra uavhengige designere. Ser det en del på Sandnes f.eks

    7. Ainaeh: Ja det er eg klar over. Eg ble litt på vakt da en fortalte at hun fikk kjøpe Still Light Tunic på NORSK i en garnpakka. Eg har sent mail til Veera Valimaki (designeren) og spurt så det skal blir løye å se hva hun svarer.

      Eg garnbutikk kan kjøpe seg en avtale om f.eks å ha lov til å selge 100 kopierte oppskrifter og dette betaler de for på forhånd så det finnes avtaler som kan inngås, men da skal de som du sier også ha tilgang til den orginale 🙂

    8. Jepp skal faktisk bli artig høre hva ho sier. Mistenker j veit svaret 😉
      Yes på spm 2 😉

    9. Heia
      Æ har sjøl oppdaga en garnbutikk som solgte oppskrift sammens med garn, oppskrifta var en kopi. Æ tok kontakt med designer og ho går videre med saken.
      Synes det e ille når forretninger stjeler fra designere. Ka om vi kom inn og bare forsynte oss av garnet uten å betale for det…..

    10. Hei. Jeg ser dette innlegget er omkring året gammelt, men problemstillingen er antagelig like aktuelt i dag som da!
      Kopiering for salg er selvfølgelig en ikke-ting, men det er en ting jeg lurer litt på.
      Det ligger gamle ukeblader på eldresenteret, ofte flere år gamle. Er det da greit at man låner med seg bladet hjem, strikker plagget og legger bladet tilbake? På den måten kan jo flere, uavhengig av hverandre, bruke det samme bladet uten å betale for oppskriften.

    11. Det er mange som kopierer oppskrifter fra ukeblader Familien og andre det er heller ikke lov.

    12. Nei, det er overhodet ikke greit, og ikke lov, å kopiere og videreformidle/selge oppskrifter videre. Men, det er lov å telle ut og lage et plagg ut i fra et bilde til eget bruk. Det meste innenfor border, teknikker, osv. er for lengst urprøvd og oppbrukt, så hvis det kommer ganske så like oppskrifter, eller kopie4, som noen mener, overrasker det meg ikke. Men å gjøre noe til “sitt eget” for salg når andre har gjort drt før er ikke greit. Ut over det, kan ikke et maleri og en strikkeoppskrift/design sammenliknes da.

      1. Om du skulle lage f.eks din egen jakke basert på et bilde på en oppskrift etc som du falt for så er det på sin plass å kreditere designeren om du f.eks la et bilde av den nett. Kanskje ikkje et maleri og en strikkeopspkrift kan sammenlignes, men det er akkurat samme prinsippet 😉

Siste innlegg