DEN GANG DA…

 

“Mamma, du vet når du var liten?” “Ja?” “Om det var gamle dager da??”


Ungene, og da spesielt DibHassan har mangen ganger stilt dette spørsmålet i oppveksten sin og eg husker jo selv da eg var barn/ungdom at eg syns de voksne var jo på en måte gamle. Men ærlig talt?? Når man er passert 40 i dag, ja da vil eg nesten si at det VAR gamle dager da eg var liten…Det var jo tross alt et annet århundre! Herregud! Eg er jo på mangen måter STEINGAMMEL! Det at mitt fødselsår starter med 19 er jo for mangen av de unge veldig lenge siden! For meg der i mot var gamle dager da min pappa ble født, nemligen `30 tallet…

 

“Hadde ikkje du mobil da du gikk på skolen mamma?” “HÆÆÆ? Hadde du ikkje det?”
“Hva gjorde du på da??”
Ja spørsmålene, spesielt som sagt fra Dib har vært mangen rundt dette temaet og det er ganske morsomt når eg responderer med at me hoppet f.eks tau og strikk
i friminuttene på skolen. Om man kunne hoppe strikk!?? Han hadde over hodet ikkje peiling på hva
i alle dager eg snakket om! Gjemmeleken er vel kanskje det nærmeste de kom “Gammeldagse” leker da de var mindre hehe Han var tross alt bare 1,5 år da han ble hektet på Harry Potter og 3 år da den første Playstation kom i hus så han har mer eller mindre fått elektronikken inn med babygrøten!

 

Eg husker ennå hvordan en avis lukter! Det rev i nesen når man åpnet den og eg ble svart på fingrene noe som resulterte i svarte flekker på tunga fordi eg måtte slikke på fingrene for å kunne bla den helt ferske avisa! Hver morgen 05.30 deiset den ned på trappa – pappa og eg delte den sammen over frokostbordet. Eg var ikkje så gammel før eg var avhengig av Stripa og kryssordet. “Hva er kryssord?”, spør Dib “Er det det samme som Wordfeud?” Nja, nesten, men mye kjekkere er mitt svar på det!

 

Nå i en mer moderne tid blir avisa lest via App på vei til og fra noe uten den samme roen
som man hadde før…i gamle dager! Det var nesten litt høytidelig da eg var liten: “Vær litt stille nå for pappa sitter i stua å leser Aftenbladet” Det var min far det når han kom fra jobb og ventet på middagen

 

Det var vanskeligere å lyve også da eg var ungdom! Det er hustelefonen sin skyld faktisk! hehe
Skulle man overnatte hos en venninne var det sååå enkelt for foreldrene vår å sjekke dette, for var me ikkje der når de ringte å sjekket kunne me være ille ute hehe Nå kan jo de unge si samme hva og me er tvunget til å stole på de, men gudene må vite hvor de EGENTLIG er! haha

 

Hustelefonen ja….Sukk…eg bodde ganske mye i yttergangen da eg var ung. Det var jo der telefonebenken var og det var der me kunne sitte i timevis å skravle med venner *Mangen gode minner* Stakkar ungene i dag! De kan jo f.eks ikkje tulleringe til Herr Gryte og si at han må legge på lokket! Ungene bare ser DUMT på meg når eg forteller ting me gjorde hehe

 

Om eg samlet på servietter og glansbilder?? Hvorfor i huleste gjorde eg det?? Og HVA i huleste er Glansbilder?? Jo, det var helt vanlig prøver eg å forklare, ja åsså byttet me bort de me hadde mer enn en av! Ungene her vrir seg av latter og holdt på å knekke sammen da de så frimerkebøkene mi!!
“Mamma, om du var helt nerd?”

 

Nå samles det på Instabilder og Likes….Det kan virke som om de unge i dag må har mer bekreftelser enn det me måtte? Eller kanskje ikkje? Me fikk det gjerne rett i fleisen i skolegården, nå kan de unge sitte på rommet sitt, alene og motta ros og ris fra venner, kjente og ukjente samtidig som ALLE kan se hvilken respons de får…Det må jo være ganske skummelt?? Ja og ha det slik me alt og ikkje få oppleve det på noen annen måte? Venners opplevelser, følelser, ja alt hva “gjengen” foretar seg oppleves gjennom en 6″ stor skjerm!? Gjerne samtidig som man har de på FaceTime!!

Selv når de er i samme rom, ja på SAMME sofa ligger de der med hver sin mobil
og opplever hverandres opplevelser!?!

 

Når me kom på skolen om morningen og fikk spørsmålet; “Hva gjorde du i går/ i helga?”
Da hadde me alltid MYE å snakke om, men når de nå kommer på skolen får de høre; ” Ja eg så du bla bla i går/ i helga” ALLE vet hva du gjorde og NÅR du gjorde det omtrent til en hver tid…Det er alltid noen som ser deg! Ikkje rart at mangen er stresset av dagens unge, det må jo være en påkjenning!? De må hele tiden tenke på hvem som ser og de må alltid være !

 

Nå kan du være hjemme en hel uke uten å gå ut og samtidig være engasjert og få i hus alt du trenger,
ja uten å forlate sofaen! Jepp, det finnes en App for alt! Det er nesten så du ikkje trenger selvstendige tanker heller lengre, Nop, det finnes nok en App for det også hehe

 

“Hvordan betalte morfar og de regninger når du var liten mamma, ja for dere hadde jo ikkje mobil
og heller ingen nettbank?”
Om me måtte gå I banken?? Ja, helt inn til Stavanger måtte me dra, var ikkje noe særlig Filialer heller da så Hovedbanken var stedet og der kunne det virkelig være KØ dagen etter lønning! Eg der i mot har BARE gode minner rundt akkurat dette, var det f.eks sommer så ble det alltid en tur på Torget hvor alle bøndene hadde boder og man kunne kjøpe skikkelig Blåplomme!

 

 

Noe av det eg av og til kan savne fra da eg var ung og liten var f.eks de rolige søndags ettermiddagene hvor det plutselig kunne ringe på døra og man ikkje ante hvem det var før man faktisk åpnet døra! Der sto gjerne både tante, onkel og en gjeng med søskenbarn! Plutselig ble det en livlig
og kjekk søndag hvor boller kom ut av fryseren og me koset oss! Nå har nesten ingen TID lenger…

 

Dagens unge holder seg ofte oppdater på familien sin via FacebookOppdateringer…

 

 

 


Litt usikker på om ALT var bedre før selv om me ofte sier det? De aller fleste på min alder har på et tidspunkt tatt et valg og kastet seg på denne utviklingen, ja mye av livet hadde jo rett og slettet bare stoppet opp om man ikkje gjorde det….Men, eg skulle uansett gjerne sett at ungene fikk oppleve noe av magien me hadde da me var små, ja for på mangen måter var det magisk…
og det helt uten å være Online

TAKE A DAY OFF!

Go`klem fra Vibbedille 🙂

2 kommentarer
    1. Hmm – dette høres rart ut. Har unger omtrent på alder med dine – de har både samlet servietter og frimerker og hoppet strikk – løst kryssord og er godt vant til fysisk avis, som alltid har kommet hver morgen i postkassa, også nå. Dette gjaldt også den store vennekretsen til ungene, så ikke vi som er nerder som har videreført slike “gammeldagse” ting, og vi kommer i tillegg fra en storby.

    2. Ja, mange har det slik du beskriver, og jeg misunner ikke de som skal oppdra barn i dag. Er så utrolig mye man må passe på….
      Men om man greier balansere det litt mellom å være av og på nett så tenker jeg at de fleste har et greit sosialt liv med familie og venner uten å være online….

Siste innlegg